Kinesiska speljätten köper in sig i norska Funcom

Robot
Kinesiska speljätten köper in sig i norska Funcom

Tencent gillar Conan Barbaren!

#conan, #funcom, #tencent


Medlem

Vem gillar inte Conan?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Riperinos


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

rip funcom


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Det gick ju bra för Epic, men så som det politiska klimatet är just nu känns det inte helt rätt att stötta företag som tar kinesiska pengar.

Skrivet från min Huawei P30 Pro... 😞

Medlem

GE OSS ANARCHY ONLINE 2!!


signatur

I'm a snake, follow me!

eld
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det gick ju bra för Epic, men så som det politiska klimatet är just nu känns det inte helt rätt att stötta företag som tar kinesiska pengar.

Skrivet från min Huawei P30 Pro... 😞

Blir lite svårt om man gillar spel, eller teknologi överhuvudtaget

Medlem
Skrivet av eld:

Blir lite svårt om man gillar spel, eller teknologi överhuvudtaget

Nope, det är problematiskt, men det finns ju såklart gränser hur långt man orkar sträcka sig, och det var säkert antingen det eller konkurs för Funcom. Men nästa gång blir det iaf inte en kinesisk telefon för mig 🙂

Medlem

Nehepp, inte bra.
Kinesiska företag är giriga blodsugare som är värre än dom värsta amerikanska kapitalisterna. Varje spel som jag har någonsin spelat som förvärvts av et Kinesiskt företag har eventuellt förvandlats till ren dynga.

Avstängd

Hmmmm... Få se nu.
Xiaomi smartklocka
Xiaomi telefon (min andra)
Xiaomi lampor
Xiaomi övervakningskameror
Xiaomi router
Xiaomi robotdammsugare
Xiaomi ångtvätt
Xiaomi android tv box

Och mer på kommande inom nära framtid

China will grow larger


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Det är många många många studios som törstar efter stora investerare just nu. Så inte helt överraskande, speciellt inte en studio med Online spel i bagaget. Ekonomiska investerar modeller go to hell.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nope, det är problematiskt, men det finns ju såklart gränser hur långt man orkar sträcka sig, och det var säkert antingen det eller konkurs för Funcom. Men nästa gång blir det iaf inte en kinesisk telefon för mig 🙂

Funcom är långt från konkurs i dagens läge. Dom lyckades vända från den för flera år sen och är nu efter omorganisation,
besparingar och återbetalning av nödlån i början av en expansionsfas. Dom tar det dock mycket försiktigare än förr.

Intressant för framtiden är att ägaren som tidigare räddat företaget flera gånger nu sålt sina aktier. Så vad som händer vid en potentiell ny kris för företaget är frågan.

Medlem

Aktien är upp nästan 20% idag, det är inte dumt

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Hmmmm... Få se nu.
Xiaomi smartklocka
Xiaomi telefon (min andra)
Xiaomi lampor
Xiaomi övervakningskameror
Xiaomi router
Xiaomi robotdammsugare
Xiaomi ångtvätt
Xiaomi android tv box

Och mer på kommande inom nära framtid

China will grow larger

Partiet måste känna dig på förnamnsbasis vid det här laget.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Det handlar inte bara om att få in pengar, det handlar snarare om kinesiska regler för att ge ut spel. Om ett företag vill ge ut spel i Kina måste de ha något form av samarbete/delägande med ett kinesiskt företag. Det var samma sak med Paradox för några år sedan.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nehepp, inte bra.
Kinesiska företag är giriga blodsugare som är värre än dom värsta amerikanska kapitalisterna. Varje spel som jag har någonsin spelat som förvärvts av et Kinesiskt företag har eventuellt förvandlats till ren dynga.

Nämn några spel som exempel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Företaget Funcom får inte in några pengar på just denna affär, utan det är den (numera f.d.) största ägaren "KGJ Capital AS" som säljer alla sina aktier i Funcom till Tencent. Det var inte "detta eller konkurs för Funcom", det var ingen nyemission, utan bara aktier som bytte ägare, som om jag skulle sålt mina aktier.. till en kines. Sen som nya, största ägare kommer säkert Tencent påverka ett o annat..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nämn några spel som exempel.

Skulle säga Path of Exile, de har varit helt emot transaktioner som ger fördelar och haft det som ledord rätt länge. Efter att Tencent blev inblandat så har ju de gjort tabbar med just detta som de har fått ta tillbaka efter uppror från fansen, hände väl som senast i denna seasons patch.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nope, det är problematiskt, men det finns ju såklart gränser hur långt man orkar sträcka sig, och det var säkert antingen det eller konkurs för Funcom. Men nästa gång blir det iaf inte en kinesisk telefon för mig 🙂

Funcom har varit skuldfria sen ett år tillbaka och har tillräckligt med intäkter från Conan för att finansiera sin spelutveckling i 2 år till utan att behöva en krona till i intäkter om jag inte minns fel.

Att Tencent köper in sig i Funcom kunde inte blivit bättre för aktieägare och för bolagets spelare. Nu har man en portal in mot asien för sina spel som historiskt varit mer eller mindre omöjlig för västerlänningar att slå sig in på. Funcom har inga bra större ägare i listorna vilket gör att det inte blir så aktivt från storägare och ökar även möjligheten att få in mer kapital via dessa ägare om det skulle behövas.

Jag tror detta kommer bli helt amazing Funcom har en imponerande lista med kommande spel, och en intäktsmodell som sprider riskerna över ett gäng IPs och royalties. Tror och hoppas det kan bli amazing

Avstängd
Skrivet av Pjotor:

Partiet måste känna dig på förnamnsbasis vid det här laget.

Får man nästan hoppas på så kanske man kan börja få kompis-priser så småningom


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Riperinos

Tencent verkqr vara rätt vettiga och inte försöka ändra färetagen.
Se bara på GGGs Path of Exile som fortfarande bara blir bättre och bättre.

Medlem
Medlem
Skrivet av SuperTank:

GE OSS ANARCHY ONLINE 2!!

Jävlar, har så mycket grymma minnen från Anarchy Online!
Hoppas också att det kommer en 2a!

1
Skriv svar