Switch Lite-användare rapporterar strul med analogspakarna

Robot
Switch Lite-användare rapporterar strul med analogspakarna

Och problemet läggs nu till i den tidigare stämningen mot Nintendo.

#Nintendo, #Switch-lite, #joy-con


Medlem

Inte oförväntat alls, är i princip exakt lika joysticks som tidigare


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Nintendo vet inte hur man gör analogspakar, endast deras pro controller har bra analogspakar. Kolla nunchucken till Nintendo wii, den spaken är ett stort skämt. Eller n64 Spaken, gummisnoddar som gick sönder på ett kick. Switchspakarna känns som halvanalog/digitala. Ändå lyckas dom med drift 😆


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Äger vanliga Switch, och köpte faktiskt en grå LITE idag, hittills har jag inte haft några problem på både standar switchen eller nya Lite versionen, funkar finemang... Knack knack knack.... knock on wood...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Det är samma teknologi i styrspakarna i Lite som Switch original. Quick buck är det som driver Nintendo.

Medlem

@Freeman79a:

Vad tror du driver alla vinst drivande företag? Och som sagt, det är knappast alla som har problem, jag har mer problem med mina xbox one kontroller än jag nånsin haft med mina nintendo kontroller? Nästan varenda xbox 1 kontroller har driv problem... och det kan störa t.om windows 10...

Inte alla xbox kontroller, men dom jag äger har problem...dual shock däremot har jag aldrig haft problem med, helt klart bästa handkontrollen idag, jag har alltid gillat xbox kontrollern förut, tills ds4 kom med ps4.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skribent
Skrivet av HaZe303:

@Freeman79a:

Vad tror du driver alla vinst drivande företag? Och som sagt, det är knappast alla som har problem, jag har mer problem med mina xbox one kontroller än jag nånsin haft med mina nintendo kontroller? Nästan varenda xbox 1 kontroller har driv problem... och det kan störa t.om windows 10...

Inte alla xbox kontroller, men dom jag äger har problem...dual shock däremot har jag aldrig haft problem med, helt klart bästa handkontrollen idag, jag har alltid gillat xbox kontrollern förut, tills ds4 kom med ps4.

Det här är intressant, jag har haft mest problem med Ds4 av handkontrollerna till de nya systemen. Först var det gummit som föll sönder på analoga spakarna och sen började triggerknapparna jävlas..liksom bli stumma, och nu senast efter att inte ha spelat på konsolen på en månad hade handkontrollerna laddat ur (förstås) och går inte ladda igen. Båda är stendöda. Nu ska det sägas att det är handkontroller från en PS4 som köptes på releasedagen, så de har ändå rätt lång körtid.

Har inte haft några problem med Switchkontrollerna än, men då jag hörde att det kan bli problem så har jag varit väldigt noga med dem och sett till att barnen haft rena händer när de spelar. Även förvarat dem i små plastpåsar när jag rest med konsolen. Det ska ju tydligen vara damm och smuts som letar sig in och gör att spakarna börja jävlas.

Xboxkontrollerna har jag inte än haft några problem med. Peppar, peppar.


signatur

"Writer and Fighter"

Kontot avslutas
Skrivet av Johlor:

Har inte haft några problem med Switchkontrollerna än, men då jag hörde att det kan bli problem så har jag varit väldigt noga med dem och sett till att barnen haft rena händer när de spelar. Även förvarat dem i små plastpåsar när jag rest med konsolen. Det ska ju tydligen vara damm och smuts som letar sig in och gör att spakarna börja jävlas.

Det är en teori.
En annan teori är att det är några sensorer inne i spakarna som slits.
Jag vet inte vilken jag ska tro på, men jag försöker själv vara väldigt noga med att det inte ska kunna komma in damm.
När jag putsade av sensorerna med tops så blev det svart på topsen, precis som sensorernas färg, så det kan ju vara att de slits.
Hur som helst så lägger det sig så att det blir ett tryck som gör så att den tror att man rör spaken fast att man inte gör det.

Jag tycker att det borde komma helt nya spakar istället. Jag gillade spakarna på både GameCube, Wii och Wii U. Det fanns i alla fall inget som hette drift på spakarna på den tiden som jag hörde talas om.

Det närmaste problemet med spakar som hade med slitage att göra förut var ju till Nintendo 64 där det istället blev att man blev tvungen att trycka hårdare på spaken för att kunna gå någonstans när den hade blivit sliten, spakarna gav ju aldrig ifrån sig egna signaler på den tiden som fick karaktären eller skärmen att röra sig.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Extremt ointelligent att av Nintendo att använda samma faulty tech som i original con's. Beroende på stämningen så kan det bli hyfsat kostsamt och marknadsvärdet kommer definitivt ta en smäll.

Kontot avslutas
Skrivet av BadMrBox:

Extremt ointelligent att av Nintendo att använda samma faulty tech som i original con's. Beroende på stämningen så kan det bli hyfsat kostsamt och marknadsvärdet kommer definitivt ta en smäll.

Ja, jag tycker (personligen) att Nintendo satsar mer pengar på att stoppa piratkopiering än mycket annat.
Stämma sidor som har rom filer med deras spel och satsa på att förbättra Switch för att det ska bli svårare att softmodda den när det är bättre i nuläget att satsa pengar på att utveckla nya spakar eller gå tillbaka till äldre teknologi på spakar som man vet funkar.


signatur

ゼルダの城

Skribent
Skrivet av ZeldasCastle:

Det är en teori.
En annan teori är att det är några sensorer inne i spakarna som slits.
Jag vet inte vilken jag ska tro på,

Kan ju mycket väl vara en kombination av båda. Jag har inte haft något problem än med spakarna, det ska också sägas att jag har fyra joycons och barnen gillar de olika färgerna så byter ganska friskt mellan dem. Vilket också slår ut slitaget över fyra stycken istället för två. En annan skiter ju i vilken färg som sitter i när jag ska spela.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har dom inte lagt tid på att förbättra JoyCons än?

Nintendo som tjänar otroligt mycket pengar på Switch borde se till att de får fram bättre kvalité på dem nu!

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Nintendo vet inte hur man gör analogspakar, endast deras pro controller har bra analogspakar. Kolla nunchucken till Nintendo wii, den spaken är ett stort skämt. Eller n64 Spaken, gummisnoddar som gick sönder på ett kick. Switchspakarna känns som halvanalog/digitala. Ändå lyckas dom med drift 😆

N64 hade inga gummisnoddar. Det var en fjäder som stod för motståndet.

Problemet var att plasten nöttes sönder, och samma brister ser vi i Switch där kontaktytan (svarta ytan) nöts och stör kontakten.

Väldigt dåligt materialval av Nintendo vid båda fallen. Med Switch Lite så hade man chansen att designa om spakarna, men valde att fortsätta med bristande hårdvara.

Kontot avslutas
Skrivet av Bojkott:

N64 hade inga gummisnoddar. Det var en fjäder som stod för motståndet.

https://fictiv-assets.s3.amazonaws.com/resource-center/start...

Problemet var att plasten nöttes sönder, och samma brister ser vi i Switch där kontaktytan (svarta ytan) nöts och stör kontakten.

https://i.imgur.com/lERbBuS_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f...

Väldigt dåligt materialval av Nintendo vid båda fallen. Med Switch Lite så hade man chansen att designa om spakarna, men valde att fortsätta med bristande hårdvara.

Tack för att du lade upp bilder på det med!

Nu har jag aldrig skruvat isär exempelvis en GamePad till Wii U än (ska göra det när jag fått tag på en ny wifi sensor till den) men det som jag har sett på video när de har bytt spakar är att de bara har tagit av plast spaken som sitter på en smal metalstav om jag minns rätt.
Någon sådan spak skulle de ju kunna ta tillbaka till Switch istället.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar