Diskutera – Hur sent får utvecklare försena spelet?

Medlem

Givetvis har företaget rätt att försena hur mycket de vill i förmån för att släppa något en bättre produkt (och bör eventuellt göra det om förutsättningar finns). Problemet blir väl att när man väntar till releasedagen med att göra det så säger det en hel del om hur dålig koll de måste ha på sin egen planering, och då kommer det rätt naturligt att allt förtroende för deras förmåga i övrigt försvinner.

Ja, det kan komma oförutsägbara hinder, men det gör det alltid. Det behöver vara extraordinärt om planeringen inte är tolerant nog och inte har tillräcklig marginal för att hantera det.

Medlem

Frågan är väl när de som har finansierat spelet (om det är via Kickstarter eller en publicist) vill ha utdelning. Få utvecklare verkar i limbo och den tid de kan ta sig för att polera inför release är begränsad.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag tror att många missuppfattar frågan: hur sent är det okej att man skjuter upp ett spel? Alltså hur nära det tidigare marknadsförda släppdatumet är det okej att gå ut och säga: "Sorry, vi måste skjuta upp det"?

Det har nog betydelse vilket sorts spel vi pratar om. Ett singleplayer lir tror jag inte har så stor betydelse, men låt oss säga att tex world of warcraft classic skulle bli försenat med nån vecka och att blizzard hade announcat det ett par veckor innan så hade nog helvetet brutit löst då många tagit semester inför släppet 😆


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast du tycker inte att det är oseriöst av ett företag att skjuta upp ett spel nära till release? Kan du nämna en annan bransch där det är acceptabelt att agera på det (oseriösa) viset?

Sätter man ett datum så ska man hålla det, annars sätter man inget datum. Inget annat än extraordinära händelser är ok enligt mig.

Jag tycker synd om utvecklarna som får jobba med urkassa arbetsvillkor och sedan får skulden för att förläggarna har orimliga förväntningar på produktionen. Det är inte utvecklarna som bestämmer vad som ska utannonseras och när.

Så för att besvara din fråga: nej, jag tycker inte att det är oseriöst. Däremot är det oerhört fult mot arbetarna som får stå och ta skiten som alla kastar på dem för att vuxna människor inte kan tolerera förseningar av sådant de gillar.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Duke nukem (it took) forever =D
Där gick de låååångt över gränsen. Speciellt när de va så nära en release på spelet vid 2000 skiftet där. Den trailern kommer jag ihåg när jag såg första gången. Man satt och häpnade över hur coolt det såg ut. Sen 245 år senare så släpper de en sån stor skit att det satte stopp i avloppet!

Skribent
Skrivet av Metroid:

Jag tycker synd om utvecklarna som får jobba med urkassa arbetsvillkor och sedan får skulden för att förläggarna har orimliga förväntningar på produktionen. Det är inte utvecklarna som bestämmer vad som ska utannonseras och när.

Så för att besvara din fråga: nej, jag tycker inte att det är oseriöst. Däremot är det oerhört fult mot arbetarna som får stå och ta skiten som alla kastar på dem för att vuxna människor inte kan tolerera förseningar av sådant de gillar.

Så om du har köpt en biljett till Star Wars som har premiär i december så får du reda på 3 dagar innan premiären att den kommer 2 mars så är det alltså ok? Eller när du ska flytta in din nyproducerade lägenhet och får reda på 2 veckor innan att det dröjer 3 månader till så är det alltså ok?

Sedan är det i alla större projekt, oavsett bransch, oftast övertid när ett projekt ska färdigställas för de sista 5-10 % tar alltid längre tid än vad alla inblandade räknat med och man vill alltid hinna med att göra produkten lite bättre. Arbetsvillkor och dylikt är en annan diskussion tycker jag, men är det något särskilt du tänker på? Det enda jag på rak arm kommer på är ju Fortnite, där rapporter inifrån säger att det är "konstant crunch", men där är det ju inte någon förläggare som ställer krav utan egna företaget.

Skribent
Skrivet av PontusT:

Duke nukem (it took) forever =D
Där gick de låååångt över gränsen. Speciellt när de va så nära en release på spelet vid 2000 skiftet där. Den trailern kommer jag ihåg när jag såg första gången. Man satt och häpnade över hur coolt det såg ut. Sen 245 år senare så släpper de en sån stor skit att det satte stopp i avloppet!

Långt off topic men jag vill fortfarande ha det där spelet som visades på trailern. Insta förhandsbokning!

Medlem

Hur mycket de vill, finns alltid något annat att göra.

Medlem

För min skull så får dom gärna skjuta på spelet tills dess att det är färdigt, MEN om dom tar pengar och utlovar ett datum så är det inte ok att försena hur mycket som helst, några veckor, en månad är helt ok. Men börjar det bli ett år eller mer så har dom ju uppenbarligen inte haft en rimlig plan från början och bör i såna fall erbjuda att återbetala pengarna.

Medlem
Skrivet av Davwve:

Star Citizen första releasen var 2014. Sen sköts det upp och utannonserades att 2015 så skulle Squadron 42 släppas, och 2016 för full release.

Nu beräknas Squadron 42 släpps nån gång 2020, och full release har inget datum än.

Är glad att jag inte har lagt pengar på detta "spel" än.

Kommer antagligen att göra de när det släpps, om det släpps.

Är något som är skumt med detta för varje gång det kommer en ny trailer/gameplay så blir jag exalterad igen, som händer med ca 1 års mellanrum, och sedan dör hypen för mig själv totalt igen, när jag inser att det är åratal till det släpps.
Hinner antagligen fylla 30 som är om 2år, och har då barn/familj, så kommer inte ha tiden att lägga på spel som man har haft innan.

Känns som en pojkdröm som aldrig riktigt kommer uppfyllas.

Det tråkiga är att du missar all fantastisk gameplay som redan finns i spelet för varje år du hoppar över. "Gameplaytrailern" från varje års CitizenCon du pratar om, är ju när de visar upp det nya som redan går att göra i spelet. Inga orealistiska trailers om saker som inte redan finns.

Rent realistiskt kommer Star Citizen aldrig bli "klart" och jag hoppas innerligt inte heller att det blir "klart". Det finns för mycket kreativitet och vilda idéer för det. Och med gräsrotsfinansieringens makt så behöver de inte längre ansvara gentemot en snål producent som pushar om en tidigare nedbantad release. De har samlat sådana fantastiska spelvisioner att jag bara önskar att de fortsätter brainstorma och hitta på nya fantastiska spelmekaniker, spelmusik, grafik, historia och handling till dödagar.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skrivet av Metroid:

Jag tycker synd om utvecklarna som får jobba med urkassa arbetsvillkor och sedan får skulden för att förläggarna har orimliga förväntningar på produktionen. Det är inte utvecklarna som bestämmer vad som ska utannonseras och när.

Så för att besvara din fråga: nej, jag tycker inte att det är oseriöst. Däremot är det oerhört fult mot arbetarna som får stå och ta skiten som alla kastar på dem för att vuxna människor inte kan tolerera förseningar av sådant de gillar.

Nja, det är trots allt utvecklarna som gör bedömningen när de presenterar sitt projekt för sin utgivare. De ger en idé och en tidpunkt de tror sig vara klara med produkten. Utgivarna bedömer att utvecklarna vet vad de talar om och slantar upp pengarna för projektet. Då kan man som minst lägga ansvaret på utvecklarna att faktiskt hålla sin tidsram.

Utgivarna får ta mycket skit men till slut kommer de till den punkt där utvecklingen av spelet kostar mer än vad de beräknar att de kommer få tillbaka under spelets livstid. Få utgivare skulle då chansa på att ge utvecklarna mer tid för att fixa lite till. Det är inte offentlig förvaltning utan här får man inte göra hur man vill med någon annans pengar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det viktigaste är att det inte släpps för tidigt, jag kan nog vänta hur länge som helst.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nja, det är trots allt utvecklarna som gör bedömningen när de presenterar sitt projekt för sin utgivare. De ger en idé och en tidpunkt de tror sig vara klara med produkten. Utgivarna bedömer att utvecklarna vet vad de talar om och slantar upp pengarna för projektet. Då kan man som minst lägga ansvaret på utvecklarna att faktiskt hålla sin tidsram.

Utgivarna får ta mycket skit men till slut kommer de till den punkt där utvecklingen av spelet kostar mer än vad de beräknar att de kommer få tillbaka under spelets livstid. Få utgivare skulle då chansa på att ge utvecklarna mer tid för att fixa lite till. Det är inte offentlig förvaltning utan här får man inte göra hur man vill med någon annans pengar.

Å andra sidan leder såna tyglar till att många spelgenrer som kräver mer utvecklingstid aldrig blir utvecklade. Och innovationen blir näst intill obefintlig, annat än iterationer på säkra gamla beprövade koncept.
Det som skulle behövas är att spelkultur behandlas som all annan kultur och att kreativa och mer konstnärligt vågade spel ges utrymme och statliga styrmedel som annan kultur.
Under tiden funkar gräsrotsfinansiering som hjälp för nyskapande och mindre spelstudior som inte vill få sitt spel slaktat under en trångsynt förläggare.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skrivet av HYBRiS:

Å andra sidan leder såna tyglar till att många spelgenrer som kräver mer utvecklingstid aldrig blir utvecklade. Och innovationen blir näst intill obefintlig, annat än iterationer på säkra gamla beprövade koncept.
Det som skulle behövas är att spelkultur behandlas som all annan kultur och att kreativa och mer konstnärligt vågade spel ges utrymme och statliga styrmedel som annan kultur.
Under tiden funkar gräsrotsfinansiering som hjälp för nyskapande och mindre spelstudior som inte vill få sitt spel slaktat under en trångsynt förläggare.

Så är det. Det är inte ett perfekt system men det möjliggör trots allt att spelproduktioner kan ligga i mångmiljonklassen.
Det kommer aldrig en stat att kunna matcha med offentliga medel. Se bara hur svårt det är när det kommer till film och konst.

Möjligtvis kan gräsrotsfinansiering lösa problemet men det är inte heller ett perfekt system för nyskapelser. Trots allt så dras även vi spelare till gamla beprövade koncept.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vilken löjlig fråga. Dom får försena eller göra vad dom vill med sitt spel naturligtvis. Gäller även crowdfundade spel. Står i användaravtalet dessutom. Sedan är det naturligtvis lika fritt i att tycka vad man vill om det.

Testpilot

Ett modernt spel blir ju i princip "aldrig klart" titta på Half Life 2 som fick en patch i veckan, det går alltid att finputsa något, ta bort någon bugg, lägga till någon ny feature etc. sedan har vi alla spel som har online komponenter där saker ändras konstant.

Klart att man kan skjuta upp ett release datum hur länge som helst men någon måste ju stå för kalaset med, det blev ju t.ex. ohållbart med MGS V och Konami där publishern till slut fick säga stopp och få ut spelet som aldrig "blev klart". Enklare för indiespel såklart där kostnaden inte är lika hög, men intäkterna kanske lägre..

Medlem

Får och får. De får naturligtvis försena spelet på självaste releasedagen om de vill, men det kan ju få konsekvenser. I fallet med Rain of reflections har jag redan skrivit i den nyheten att jag tycker det är oprofessionellt agerat. Att utveckla och släppa ett spel är ett projekt, och alla projekt kräver en tidsplan. Tidsplanen kan korrigeras under arbetet, men att två veckor i rad gå ut på självaste releasedagen och säga "Nej, vi släpper det nästa vecka istället", det tyder på ett stort mått av dålig planering.

Backloggens befriare

Tycker det är bättre att utvecklare håller på datumet tills de känner sig bekväma med det. Och om de sedan behöver skjuta på det lite för att levereras bra produkt är inte hela världen.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Man tycker ju att utvecklarna borde ha lite mer framförhållning än ett par dagar när de ska släppa sina spel, om de inte vet minst en månad, och det är absolut minst, innan att de inte kommer bli färdiga till förväntad lansering så har de stora problem i projektledningen.

Redaktör
Skrivet av sebrock:

Vilken löjlig fråga. Dom får försena eller göra vad dom vill med sitt spel naturligtvis. Gäller även crowdfundade spel. Står i användaravtalet dessutom. Sedan är det naturligtvis lika fritt i att tycka vad man vill om det.

Det är det sista som denna fråga handlar om - vad DU tycker, och varför.


signatur
Medlem

"When it's done."


signatur

autograph

Medlem

Det är inte bra heller om det tar för lång tid. Spelen blir för gamla innan dom släpps. Ett exempel är Too Human. Det tog 10 år för att göra det spelet, och spelet var som ett låg budget spel när det släpptes.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv

Vi kan i princip stänga tråden då flera personer redan sagt det jag tänker säga och jag tror det är vad majoriteten tycker.

Spelet släpps när det är klart! Detta inom rimliga gränser såklart.
Det går ALDRIG att släppa ett spel som har 0 buggar eller 0 utrymme för förbättringar överhuvudtaget.

Folk som säger "herp derp jag väntar 5 år med att köpa det på rea tills alla buggar är borta!" kan ju bara gå och lägga sig.

Hellre försening och en bra upplevelse för gamers än någon halvpissig early access där 30% av mechanics fungerar som de ska.

Medlem

Det är fullt rimligt att skjuta på det om det handlar om år eller flera månader, viktigaste är att det faktiskt är färdigt när det väl släpps. Jag kan dock ifrågasätta det hela när det skjuts på en vecka innan, eller samma dag som planerad release. Det skvallrar om problem som förmodligen inte går att lösa med den lilla extra tid de har fått.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Duke nukem (it took) forever =D
Där gick de låååångt över gränsen. Speciellt när de va så nära en release på spelet vid 2000 skiftet där. Den trailern kommer jag ihåg när jag såg första gången. Man satt och häpnade över hur coolt det såg ut. Sen 245 år senare så släpper de en sån stor skit att det satte stopp i avloppet!

Ja fy fasen vad jag väntade på det spelet efter första trailern. Var inte det byggt i quake 1 motorn eller var det quake 2?

Jag antar att det är denna trailer du menar? https://youtu.be/kR6qFFEkALg


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ja fy fasen vad jag väntade på det spelet efter första trailern. Var inte det byggt i quake 1 motorn eller var det quake 2?

Jag antar att det är denna trailer du menar? https://youtu.be/kR6qFFEkALg

Nej den jag menade var en senare version av spelet. Den här trailern hade jag faktiskt inte sett.
Den jag syftade på var den här.
https://youtu.be/ealHgUG1SFE
Kollade precis på den, det ser än idag helt amazing ut! Man blir nästan tårögd för att den här versionen aldrig hittade till hyllorna i butiken. Minns så väl när trailern kom. Fick man tillgång till en datasal på skolan så var det trailern första man tog fram och alla stod o gapade över hur jäkla mäktigt det såg ut.
Skulle det släppas idag så blir det ett dag 1 köp direkt

Medlem

Det får ta den tid det tar. Värsta jag vet är när spelet släpps och att det är så mycket buggar att det är ospelbart och man måste vänta på uppdateringar lik förbannat.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Vilken löjlig fråga. Dom får försena eller göra vad dom vill med sitt spel naturligtvis. Gäller även crowdfundade spel. Står i användaravtalet dessutom. Sedan är det naturligtvis lika fritt i att tycka vad man vill om det.

Du kanske skulle ta och förstå frågan innan du kritiserar den. Du är bara en i raden av alla som missuppfattat frågeställningen trots att den står klart och tydligt i artikeln samt att den redan har förtydligats i kommentarsfältet.

Hur sent (hur nära release) är det okej att försena lanseringen av ett spel. Frågan är aktuell eftersom Rain of reflection blivit försenat på releasedagen två veckor i rad.

Precis som när du bygger ska du mäta två gånger och såga en gång. Läs två gånger innan du bestämmer dig för att såga något.

Medlem

Jag väntar hellre på en färdig produkt än att det släpps något som snarare är en beta release även om det svider att vänta.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Nej den jag menade var en senare version av spelet. Den här trailern hade jag faktiskt inte sett.
Den jag syftade på var den här.
https://youtu.be/ealHgUG1SFE
Kollade precis på den, det ser än idag helt amazing ut! Man blir nästan tårögd för att den här versionen aldrig hittade till hyllorna i butiken. Minns så väl när trailern kom. Fick man tillgång till en datasal på skolan så var det trailern första man tog fram och alla stod o gapade över hur jäkla mäktigt det såg ut.
Skulle det släppas idag så blir det ett dag 1 köp direkt

Ja just det. Den videon. Den kom några år senare om vid det laget hade dom bytt motor som du ser. Jag har för mej att ryktet gick att det var unreal-motorn dom gått över till där men jag är inte säker. Jag vet bara att när man la vantarna på dom olika videosarna på de olika lanen vi hade vid den tidpunkten så satt vi bara å väntade på en release som aldrig kom och istället började vi lira serious sam som ett substitut vilket känns som en billig kopia i mina ögon. Alltså inte gameplayet där serious sam äger i dom stora banorna med miljarder mobs, men själva konceptet "cool och liknar Arnold från a la 80:s".


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

123
Skriv svar