Utvecklare oroar sig över ersättningsmodellen för Google Play Pass

Robot
Utvecklare oroar sig över ersättningsmodellen för Google Play Pass

Utvecklar-FAQ verkar antyda ett Spotify-liknande koncept.

#Google-play-pass


Medlem

Precis vad spelvärlden behöver, mer grinding...


signatur

I drank what?

Medlem

Är det någon som vet hur Apples modell ser ut mot utvecklare?

Medlem

Om det är grinding folk vill ha så kommer det väl gå åt det hållet ändå, oberoende av hur utvecklarna får betalt av Google?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Låter som kvalité
Usch för denna utveckling


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tänkte aldrig så och det är ganska oroväckande att kan komma att hända.

Medlem

Lite svårtlöst kanske men modellen borde i alla fall inte kolla på tid utan istället hur många dagar pet månad man startat spelet eller liknande.
Känns i alla fall som det är bättre lösning än den som finns idag där alla utvecklare trycker in mikrotransaktioner i mobilspel.

KoP
Medlem

90% av alla mobilspel på Google Play är ren skit så detta kanske kan sporra till utveckling av bättre spel som folk faktiskt vill spendera lite mera tid med.

Medlem

"Google har samtidigt poängterat att inget är hugget i sten och att ersättningsmodellen kan komma att ändras."

Får hoppas att det ändras

Medlem

Känns som det fungerar mycket bättre för att mäta ersättning i Spotify än i mobilspel där många redan nu är alldeles för grindiga. Hur ofta man startar spelet kan också leda till mer grinding men med energi som snabbt tar slut och fylls på vilket inte heller känns toppen. Jag skulle hellre se att man använder betyg för att bestämma ersättning. Om en app har startats minst x gånger på en vecka och använts i minst x minuter räknas den som aktiv och utvecklaren får ersättning. Hur mycket ersättning man får beror på betygssnittet av de som aktivt använt appen under veckan.

Eller ännu enklare, ju fler som använder appen aktivt desto mer ersättning.

CTI
Medlem

Stackars utvecklare, nu kanske dom måste börja göra vettiga spel, istället för att MTX:a allt till döds.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Vill folk grinda i spelet så kommer de göra de, de som inte vill se kommer sluta spela. Skulle inte oroa mig allt för mycket hur spelen kommer utvecklas.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag har begett mig in på att prova lite mobil spel på senare tid igen eftersom jag hållt mig undan dem senaste åren, de få spel som jag installerat har åkt ut pga. det är ca 15sekunder till 2min gameplay för slösa 30sec mellan varje "death" på en AD.
Speciellt med att du dubblar poängen för kolla HELA reklamen osv osv så det är skit som redan finns för ge maximal tid in-game...
Blir seriöst trött på att ens försöka hitta ett roligt mobilspel pga allt ska kosta för att inte slösa halv timme av sitt spelande på att titta reklam...

Medlem
Skrivet av sebrock:

Är det någon som vet hur Apples modell ser ut mot utvecklare?

Av den lilla research jag gjorde så verkar det fortfarande lite unkown.


signatur

Niet.

1
Skriv svar