Ge mig boktips!

Moderator | Testpilot
Ge mig boktips!

Hejsan allihopa!

Jag är intresserad av att börja läsa igen. De senaste åren har bokläsandet inte varit på topp, och jag skulle vilja ändra på det.

Genre och så är inte så viktigt, utan jag är mest fundersam på vad ni läst på senaste, eventuella favorit som ni kan dela med er av.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

När jag började läsa ordentligt runt 13årsåldern fastande jag snabbt i fantasy.
Silverdolken av Katherine Kerr.
Jisses vad bra!
Är en bokserie på typ 11 böcker (jag har fortfarande inte läst färdigt alla...) som jag kan rekommendera (iaf fram till bok nr 8 eller vad jag hann läsa till 😁)

Raymond E Feist har också spännande böcker.


signatur

Halo kompis!

Medlem

signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Två böcker som fick mig att, i vuxen ålder, återgå till att börja läsa böcker igen vart Ready Player One samt Armada. Bägge skrivna av Ernest Cline och med tanke på spelintresset man har haft genom hela livet vart de riktigt underhållande att ta sig igenom.
De vart så bra så nu letar jag febrilt efter fler böcker inom samma kategori... Någon som har något tips?

Vill man ha något som är lite mer "haha"-roligt så är The Hitchhiker's Guide to the Galaxy alltid lika rolig att öppna upp. Åtminstone om man besitter samma sorts dåliga humor som Douglas Adams

phi
Medlem

Kan starkt rekommendera ”Malazan Book of The Fallen” av Steven Erikson. Mer åt grim dark-hållet och betydligt mer vuxen fantasy än vad många kanske är vana vid.

Får ”A Song of Ice and Fire” att kännas som kärlekshistoria i stil med Twilight.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Malazan_Book_of_the_Fallen

Vi har en bokklubb här på FZ, surfa in på:

https://www.fz.se/forum/trad/430568-fz-bokklubb

- och kolla in alla bra tips


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag instämmer med @phi, The Malazan Book of the Fallen är en alldeles fantastisk bokserie. Utan tvekan den bästa jag har läst.

Man bör dock ställa in sig på att vara oerhört förvirrad de första fyrahundra sidorna eller så, för man kastas rakt in i handlingen utan någon som helst handhållning (lite som Skyrim utan vare sig karta eller kompass). Kanske inte passar alla.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

War of the Ancients-trilogin av Richard A. Knaak är riktigt bra om man vill ha något spelrelaterat (Warcraft). Jag skulle rekommendera den även om man inte spelar Warcraft.

The Chronicles of Malus Darkblade är varmt rekommenderad om man gillar rå, mörk fantasy med antihjältar som huvudpersoner (Warhammer).

Medlem

Har börjat pendla till nya jobbet så har en timme att slå ihjäl varje dag. Började därför på en ny fantasyserie av Joe Abercrombie, som heter The First Law. Halvvägs och kan säga att det är en av de bästa jag läst på bra länge.

Annars så gör som jag gjorde när jag bodde hemma: Skaffa lånekort på bibblan och slå upp en lista ala "50 klassiska böcker du borde läsa innan du dör" och börja beta av. Avklarade Fahrenheit 451, A Clockwork orange, Frankensteins monster m.f. innan jag började plugga. Var lärorikt och helt utanför min normala smak som i stort sett består av fantasy.


signatur

Submission is for the weak

Gör som @Kleptomaniac föreslår och gå till biblioteket. Finns ju en uppsjö böcker som visserligen är bra men inte tillräckligt för att bli klassiker – så de skvalpar i något slags limbo i bibliotekens hyllor istället.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Medlem

För den som gillar SF: Allt av David Weber är bra.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Wheel of time av Robert Jordan. Extremt bra bokserie, väldigt häftiga karaktärsutvecklingar. Bra system för magi.

Medlem

Som nån länkade, bokklubbstråden ger många bra tips.

Sista jag läste var dessa:

Rekommenderas om man gillar fantasy.

Skägg.
10 Chambers

Om du inte är ute efter just romaner så är Masters of Doom och Monty Pythons Autobiography sköna läsningar.


signatur
Medlem

Magician (som startbok) av Raymond E. Feist är riktigt bra om man vill ha något mellanting av Sagan om Ringen och Game of Thrones!

Min absoluta favoritserie någonsin är Hyperion-böckerna, framförallt om man gillar scifi som ibland går mot existentiella och filosofiska teman, det är verkligen en episk saga av rang!

Medlem

allt av terry pratchett. mycket monty python humor.

Medlem

För att gå en helt egen väg mot alla andra tips: Hjärnstark och Omgiven av idioter.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

+1 på Silverdolken av Katharine Kerr. Skulle även vilja tipsa om The Kingkiller Chronicle av Patrick Rothfuss. Kjempegreit!

Medlem

Har själv börjat läsa om många böcker jag läste förr, fast nu som 'Graphic Novel'.
Wheel of Time - Läser om dom nu, mest för att dom ska bli serie. Men dom engelska böckerna är att föredra då dom svenska blev onödigt utdragna.

'Drizzt böckerna' Samma sak här, har köpt graphic novel. Trevliga böcker, ingen krånglig fantasy.

The Witcher böckerna, väldigt bra skrivet. Lite motsatsen till Wheel of Time när det gäller beskriva omgivning och karaktärer. Dialogen är dess starka sida i böckerna.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om du inte är ute efter just romaner så är Masters of Doom och Monty Pythons Autobiography sköna läsningar.

Jag söker just nu lite allt och ingenting, och tack för tipsen!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare

Tivoli – PC Jersild

Inaktiv

Jag läser knappt skönlitterärt utan mer facklitteratur och då mest inom fysik och historia (Romarriket och första världskriget). Men även läst in mig på saker som är utanför min ordinarie sfär såsom kemi samt filosofi.

Ja så kort och gott rekommenderar jag kanske inte något skönlitterärt men att läsa om något ämne som man finner intressant alternativt inom ett område som man har dålig kunskap inom.

Medlem

Sadistiskt att rekommendera Rothfuss. Jag blev rekommenderad Name of the Wind för över 10 år sen och han är fortfarande inte klar med 3e boken.

OT ska du läsa förra årets bästa bok 1793 om du inte är känslig

Releasehästryttare

Ingen som rekommenderat 50 shades of gray än?

(Yes im obv joking)

Medlem

Naked Lunch.
Knark, orgier och profant språk i en roman från sent 50-tal. Roligt för hela tjocka släkten.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av Mauk:

Sadistiskt att rekommendera Rothfuss. Jag blev rekommenderad Name of the Wind för över 10 år sen och han är fortfarande inte klar med 3e boken.

Går ju rykten om release nästa år ju
En annan hann läsa de första två innan jag insåg att den tredje inte fanns.

Medlem
Skrivet av Mauk:

Sadistiskt att rekommendera Rothfuss. Jag blev rekommenderad Name of the Wind för över 10 år sen och han är fortfarande inte klar med 3e boken.

OT ska du läsa förra årets bästa bok 1793 om du inte är känslig

Sen kan du fortsätta med 1794, del två i trilogin.

Som eget tips säger jag trilogin Themis-filerna av Sylvain Neuvel.
Första boken heter Sovande Jättar och är en SCIFI serie om en tjej som ramlar ner i ett hål i marken å landar i en stor hand av metall.

..20 år senare jobbar hon med att hitta resterande delar till denna titan/robot som är flera tusen år gammal med okänt ursprung..

Riktigt bra!

Medlem

Red Rising böckerna. Det bästa jag har läst hittils. Är du en fan av scifi så rekommenderar jag detta starkt.

https://www.sfbok.se/produkt/red-rising-124824

12
Skriv svar