Hämta 1984 års Elite gratis – men är du gammal nog att fatta det?

Robot
Hämta 1984 års Elite gratis – men är du gammal nog att fatta det?
Medlem

Jag fastnade aldrig för detta som liten, men brorsan gillade det, och han var ingen gamer.


signatur

I drank what?

Missade själv det här när det först kom ut, det var inte förrän ett par år senare som jag fick upp ögonen för att det hade varit en stor hit. Fast jag tror att jag inte tyckte att grafiken var något vidare kul och då det nog var en piratkopia som jag lagt vantarna på, så hade jag väl ingen manual heller.

Försökte senare med "Frontier: Elite II" men det var mycket buggigt och inte heller ett spel jag fastnade för. Nej, det var först när "Wing Commander: Privateer" släpptes 1993 som jag verkligen förstod att kombon "space combat + space trading" kunde vara riktigt kul.

Medlem

Har det på diskett till min gamla Toshiba T3200 med orangemonokrom plasmaskärm.
Mmm Orange rymd.

Massivt och viktigt spel på sin tid, men Frontier: Elite II är ett betydligt mera komplett spel.

Det senaste i serien "Elite: Dangerous" är superkul och där lever jag just nu livet som diamantgrävare i asteroidbältena i Borann.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Elite har såvitt jag minns det rekordet i uppstart.
Från det att du startade ingång datorn med disketten i så var spelet igång på 4 sekunder.
Allt hänger på att man så tidigt som möjligt får in "docking computer", innan dess var det på håret att åka in i en station. Någon som kommer ihåg musiken medans man dockade?

Medlem
Skrivet av gustafss0n:

Någon som kommer ihåg musiken medans man dockade?

Jag vill minnas att det var "Blue Danube" av Strauss. "Lite lätt" inspirerat av filmen 2001.

Skribent
Skrivet av gustafss0n:

Elite har såvitt jag minns det rekordet i uppstart.
Från det att du startade ingång datorn med disketten i så var spelet igång på 4 sekunder.
Allt hänger på att man så tidigt som möjligt får in "docking computer", innan dess var det på håret att åka in i en station. Någon som kommer ihåg musiken medans man dockade?

Sen måste man ju prata om att de har lyckats tryckt ned ett helt jävla universum på en diskett!! Menar, hur jävla impressive är inte det?


signatur

"Writer and Fighter"

KoP
Medlem
Skrivet av Johlor:

Sen måste man ju prata om att de har lyckats tryckt ned ett helt jävla universum på en diskett!! Menar, hur jävla impressive är inte det?

Ännu mera imponerande hur David Braben lyckades trycka in Elite 2 på en diskett, med tanke på att det är en ganska stor uppradering grafik och ljudmässigt.

Skribent
Skrivet av KoP:

Ännu mera imponerande hur David Braben lyckades trycka in Elite 2 på en diskett, med tanke på att det är en ganska stor uppradering grafik och ljudmässigt.

Haha, ja det var inget snack om att spela säkra kort inför tvåan direkt


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ganska coolt dom gör det men inget för mig då jag ej var gammal nog när det kom ut 1984 jag föddes 85 och på 1990 talet när jag var 5 så var min första spel makskin en Sega master system och min först dator var 2000 när jag var 15. Som sagt spelet skulle vara för svårt och tror jag ej mina ögon skulle palla av grafiken jag älskar gammla spel men då pratar jag Warcraft 1 o 2 eller heros 2 och 1 den grafik perioden.

Men jag är evigt tacksam för detta spel för utan detta spel skulle vi nog inte ha GTA, EVE Online, Freelancer, the X series and No Man's Sky. Ja tydligen influerade Elit på så sätt vi fick GTA.

Medlem

vadå, man klarade ju att spela det som barn, det räknas väl


signatur

//monster

Medlem

Nä tack, spelade det as mycket när man var yngre , polare hittade nått mega skepp långt åt faders ut i rymden.

Men låter minnena får vara ljuva.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Nä tack, spelade det as mycket när man var yngre , polare hittade nått mega skepp långt åt faders ut i rymden.

Men låter minnena får vara ljuva.

Instämmer. Nostalgiglasögonen brukar blåsa en av stolen (negativt) när man plockar upp en gammal kär juvel. I det här fallet tror jag snarare att vi pratar chocktillstånd. Jag låter alla fantastiska minnen få vara intakta istället.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag är född -73 och köpte min första PC -86. Elite var ett av de spelen jag lade rätt mycket tid på, det var stort spel och krävde inte så mycket grafikmässigt. Jag hade "snyggare" spel men just Elilte gav mer innehåll (och var mer logiskt än Stugan). Sparade pengar så jag kunde köpa en analog joystick underlättade en del.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

1
Skriv svar