Grattis Nintendo, 130 år

Kontot avslutas
Grattis Nintendo, 130 år

För 130 år sedan, den 23 September 1889 så grundades spelföretaget Nintendo i Kyoto, Japan av Fusajiro Yamauchi.
Då tillverkade de egna Hanafuda kort, en kortlek med målade kort.

Högsta VD'n för företaget var alltid någon inom familjen Yamauchi ända fram till 2002 då Satoru Iwata tog över som VD.

Nintendo sålde spelkort ända fram till 1960-talet, under 1950-talet gjorde Nintendo även spelkort med Disney motiv.
Nintendos fullständiga namn var Yamauchi Nintendo & Co. Ltd. fram till 1933 när det ändrades till Nintendo Playing Card Co. Ltd. och 1963 ändrades det ännu en gång till bara Nintendo Co., Ltd. Detta på grund av att Nintendo hade utökat sin produktion till annat än bara att tillverka spelkort.
De hade bland annat en egen taxi firma som kallades Daiya. Men på grund av vissa problem blev de tyvärr tvungna att sälja den verksamheten till slut.
Efter de Olympiska Spelen i Tokyo 1964 så sjönk försäljningen av spelkort drastiskt.

1966 började Nintendo att göra leksaker och deras storsäljare var en leksak som hette Ultra Hand.
Ultra Hand var som en arm med två handtag och när man tryckte ihop den så kunde den ta tag i saker, den tillverkades av Gunpei Yokoi som också har gjort mycket annat för Nintendo.
Gunpei har bland annat gjort både Game & Watch, den korsformade D-paden, Gameboy, Virtual Boy, och spel som Metroid och Kid Icarus.

Nintendos första steg med tv och data spel var 1974 när Nintendo satsade på att få Magnavox Odyssey lanserad i Japan.
Sen släppte Nintendo sin egna första konsol Color TV-Game 1977.
1975 började Nintendo med arkadspel och det första var EVR Race tillverkad av Genyo Takeda. Den första stora succén bland arkadspel kom 1981 med spelet Donkey Kong som skapades av Shigeru Miyamoto.

Nintendos första bärbara konsol Game & Watch släpptes 1980, detta var egentligen många olika konsoler där var och en hade varsitt spel installerat direkt på konsolen.
Det första spelet var Ball och 1982 släpptes den första Game & Watch med D-pad när Donkey Kong släpptes till den.
1983 släppte Nintendo sin första konsol där spelen låg på kassetter. Denna konsolen kallades i Japan för Family Computer men kallades kort och gott för Famicom. 1985 släpptes sen denna i Amerika som Nintendo Entertainment System (NES). Utseendet skiljde sig mellan den Japanska och den som släpptes här i väst men en annan sak som skiljde sig var att handkontrollerna satt fast i Famicom men på NES kunde man koppla i och ur handkontrollerna. En annan sak som skiljde sig var att det satt en mikrofon på den andra handkontrollen på Famicom istället för en start och select knapp, ur den kunde man exempelvis höra om man plockade upp något.
Famicom / NES blev en sådan stor succé och spelet Super Mario Bros blev ett av de bäst säljande spelen i historien.
1988 började man arbeta med en ny konsol som skulle vara bärbar som Game & Watch men där spelen istället skulle ligga på kassetter som till Famicom och NES. Året efter, 1989 så släppte Nintendo Gameboy som också blev en succé.

Efter detta fortsatte Nintendo att släppa både nya stationära som bärbara konsoler med några års mellanrum. Vissa mer eller mindre populära.
Nintendo GameCube exempelvis sålde inte speciellt bra, exempelvis här i Sverige kunde man tillslut köpa en ny GameCube för mellan 900 och tusen kronor och samtidigt få ett spel med.
Så när Nintendo släppte sin nya bärbara konsol Nintendo DS 2004 så sade Nintendos tidigare VD Hiroshi Yamauchi ungefär så här:
"DS representerar ett kritiskt ögonblick för Nintendos framgång under de kommande två åren. Om den lyckas, så stiger vi upp till himlen, men om den misslyckas, så sjunker vi ner i helvetet."
Men Nintendo DS blev en stor succé med över 154 miljoner sålda konsoler.
I november, december 2006 så kom äntligen Nintendos nästa stationära konsol med. Detta var Wii, som till skillnad från tidigare konsoler hade en trådlös Wii remote som man kunde antingen använda som en vanlig klassisk handkontroll eller använda i spel där det var mycket rörelsekänsliga moment, som att använda den som en baseball klubba och när man svingade den så svingade även karaktären på skärmen sin klubba.
Två andra saker som var nytt med den var att den var bakåtkompatibel med GameCube spel och att den hade en internetbutik där man kunde köpa och ladda ner spel från alla tidigare stationära Nintendo konsoler, förutom GameCube spel. Dessa spelen kallades för Virtual Console spel men för att kunna spela de flesta av dessa spelen så var man tvungen att köpa till en Wii Classic Controller eller spela med GameCube handkontroller kopplade till konsolen.
Även Wii blev en jätte stor succé för Nintendo, med sina över 101 miljoner sålda konsoler blev Wii den mest sålda stationära konsolen någonsin.
Men framgångarna ville inte riktigt hålla i sig.

2011 så släppte Nintendo sin nästa bärbara konsol, Nintendo 3DS. Den sålde så dåligt att Nintendo var tvungna att sänka priset på konsolen men såg därför också till att om man köpte Nintendo 3DS innan de skulle sänka priset så skulle alla som köpt sig en konsol och varit inne på E-shop, som butiken där man laddar ner spel heter, skulle få 20 stycken gratis Virtual Console spel senare det året. 10 stycken NES spel och 10 stycken Gameboy Advance spel. Gameboy Advance spelen blev bara tillgängliga för de som hade köpt en konsol innan detta datum men NES spelen börjar senare att säljas på E-shop på Nintendo 3DS.
Men det värsta var inte det här.
Redan året efter så släppte Nintendo sin nya stationära konsol med, Wii U. Men på grund av stora missuppfattningar vad Wii U egentligen var så såldes den här konsolen ännu sämre än någon tidigare konsol.
Flera av de anställda fick sänka sina löner medan Nintendos VD Satoru Iwata fick sänka sin lön med hela 50 procent för att det skulle gå ihop.
Men under allt det här så var Satoru Iwata väldigt sjuk, han hade fått Gallgångscancer och den 11 Juli 2015 så avled han av sin sjukdom.

Den 17 mars 2015 meddelade Nintendo att de skulle börja släppa spel till mobiltelefoner, något som de tidigare hade sagt att de aldrig skulle göra. Först ut var Miitomo drygt ett år senare.
I november 2016 så släppte Nintendo även sin första trailer för sin nästa konsol Nintendo Switch som skulle släppas i hela världen den 3 mars 2017.
Den första modellen av Nintendo Switch är en hybrid konsol som kan användas som både en bärbar konsol och som en stationär om man kopplar in den i en medföljande dockningsstation.
Nintendo Switch är den konsol just nu som har sålt snabbast och den har redan sålt mer än ett flertal tidigare Nintendo konsoler.
Den 20 september 2019 så släppte Nintendo sin nästa modell av Switch. Nintendo Switch Lite som är en helt bärbar konsol men som kan spela samma spel som den första Switch med vissa undantag.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Grattis Nintendo! Troligtvis den konsol jag aldrig kommer bli för gammal för eller tröttna på, hur barnsliga vissa spel än är.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Har ärligt spelat nintento spel typ 10h av mitt gamingliv, aldrig fattat intresset.

Geeks Gaming
Skrivet av Vercadi:

Har ärligt spelat nintento spel typ 10h av mitt gamingliv, aldrig fattat intresset.

Inte ens på nes/snes? Trodde knappt man kunde undgå att spela nintendospel förr 😁

Nåja, stort grattis till Nintendo! En löjligt pigg 130-åring och det tackar jag för ❤️
(Hoppas på en hejdundrande rea för att fira)

Skägg.
10 Chambers

Nintendo är helt klart en av anledningarna till att jag började älska spel. Min första spelmaskin och jag skulle nog sätta Super Nintendo som min favoritkonsol genom tiderna.


signatur
Medlem

SNES var helt jävla underbar. En uppsjö spel i varierande åldersmärkning, med väldigt bra grafik för sin tid. Efter SNES tappade jag helt intresset för Nintendo, då det kändes som de återgick mer till "Pink fluffy unicorns dancing on rainbows" tema på sina spel överlag.


signatur

I drank what?

Medlem

Helt mind blowing, tack för historielektionen! Min första konsol var N64 och samlade på den ett tag även i vuxen ålder. Min storebror hade ett NES som var den absolut första konsolen som jag spelade på, men vi hade aldrig ett SNES. Däremot så arbetade farsan med att reparera arkadmaskiner på den tiden, så jag hade en egen arkadmaskin på pojkrummet där man tog bort hela fronten för att sätta dit en ny för att byta spel (hela spelet satt på kretskort som satt på fronten). Fick min dos av "SNES"-spel där, då oerhört många arkadspel portades till SNES senare.

Nu känner man sig gammal...igen.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Inte ens på nes/snes? Trodde knappt man kunde undgå att spela nintendospel förr 😁

Tänk på hur gammal NES och SNES är, många av oss är yngre och har aldrig haft någon.

Grattis Nintendo!
Personligen har jag dock inget intresse av andra Nintendospel än Pokémon.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Grattis Nintendo

Skrivet av NordhNet:

Inte ens på nes/snes? Trodde knappt man kunde undgå att spela nintendospel förr 😁

De flesta av mina klasskamrater hade en NES, men jag hade en Mega Drive II och min kusin hade en Master System. Spelade väl ett par timmar på grannens NES, men mest blev det SEGA-spel. Jag minns inte varför det blev så, hade man haft råd så hade man antagligen haft båda konsolerna. Men då fick man ju knega ihop spelen själv genom att sälja tidningar på helgen, jultidningar på hösten och fröer på våren... blev inte så många spel då men de man spelade gick varma länge.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Inte ens på nes/snes? Trodde knappt man kunde undgå att spela nintendospel förr 😁

Nåja, stort grattis till Nintendo! En löjligt pigg 130-åring och det tackar jag för ❤️
(Hoppas på en hejdundrande rea för att fira)

Tänker också konsolkriget då. Du valde sida, SEGA vs. Ninendo...var väldigt få som hade båda så jag är inte förvånad över att det finns de som inte har någon direkt relation till Ninendospel. Däremot har de nog istället den relationen till deras konkurrent.

Sen förstås...de yngre spelarna idag som inte ens fanns på 80-talet har ju inte samma relation.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Minns kampen mellan Sega och Nintendo, hur man kunde se reklam som denna

Jag hade inga problem med att välja NES över en Sega Master, det var däremot avsevärt mycket svårare att välja mellan en Megadrive (Genesis) och en SNES men det var till slut SNES som vann trots att SNES var aningen sämre rent hårdvarumässigt (något som däremot Nintendo lyckades fixa med ett litet chip, Megadrive hade inget spel som kunde mäta sig rent grafiskt med Donkey Kong Country).

Men mitt första Nintendo spel var inte en NES, det var Game&Watch, väldigt repetivt men tusan vad beroendeframkallande.
Grattis Nintendo!!!

Medlem

Ett stort tack för historiegenomgången @ZeldasCastle
Nintendo är som en klass i sig. Nu på topp igen med Nintendo switch som verkligen är suverän.
Nintendo visar att dom är innovativa.
Visst kan man tycka dom mjölkar sina varumärken men dom mjölkar med kvalitet i betydligt större omfattning än dom andra.
Grattis Nintendo måtte sagan aldrig ta slut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag älskar deras konsoler. NES, SNES, Game Boy-familjen och DS-familjen (3DS inkluderat) är mina favoritkonsoler. Har alltid en nintendo-konsol i väskan när jag ska någonstans. Nu är det Switch som är min följeslagare.

Medlem

Äldsta spelföretag som är fortfarande aktiv idag?

Medlem
Skrivet av androsynth:

Jag älskar deras konsoler. NES, SNES, Game Boy-familjen och DS-familjen (3DS inkluderat) är mina favoritkonsoler. Har alltid en nintendo-konsol i väskan när jag ska någonstans. Nu är det Switch som är min följeslagare.

Switchen har förändrat mitt liv totalt.
Min fd älskling PS4 Pro samlar damm, som jag ansåg som den bästa konsolen sen SNES, nu i två års tid efter jag skaffade Switch.
Alla retro och indie spel släpps ju till Switch, varför skulle jag välja PS4 versionen som är LÅST till TV´n. För trophies? Haha, tack men nej tack.
Med Switchen kan jag ta med mig spelen och lira vart jag vill.
Bor i Stockholm och åker kollektivt varje dag. 90% av Zelda spelades på tunnelbanan.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Med Switchen kan jag ta med mig spelen och lira vart jag vill.
Bor i Stockholm och åker kollektivt varje dag. 90% av Zelda spelades på tunnelbanan.

Just den biten instämmer jag helt med. Visst spelar jag lite vid TV'n också men tror att 90% av min speltid på Switch är bärbart antingen hemma eller i kollektivtrafiken i Stockholm.
Den är perfekt för just det ändamålet.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

@Cooling23: Utan egentlig konkurrens. Närmsta bolag kom nog först på femtiotalet.

Medlem

Grattis. Kommer nog att handla en Switch Lite när det blir runt 1500kr i pris. Förhoppningsvis är Joy-con Drift åtgärdat tills dess.

Kontot avslutas
Skrivet av Freeman79a:

Grattis. Kommer nog att handla en Switch Lite när det blir runt 1500kr i pris. Förhoppningsvis är Joy-con Drift åtgärdat tills dess.

Finns det något som tyder på att Switch modell 2 och Switch Lite också kan få "Joy-Con Drift"?

Funderar också på att i framtiden skaffa Switch Lite, håller med min sambo om att det kan slita väldigt efter ett tag att ta i och ur Joy-Con från konsolen, märker att våra gamla Joy-Con handkontroller sitter lösare än vad de nya gör. Så därför skulle det kännas bättre att ha en helt bärbar konsol istället och bara ha Joy-Con handkontroller som tillbehör.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Finns det något som tyder på att Switch modell 2 och Switch Lite också kan få "Joy-Con Drift"?

Funderar också på att i framtiden skaffa Switch Lite, håller med min sambo om att det kan slita väldigt efter ett tag att ta i och ur Joy-Con från konsolen, märker att våra gamla Joy-Con handkontroller sitter lösare än vad de nya gör. Så därför skulle det kännas bättre att ha en helt bärbar konsol istället och bara ha Joy-Con handkontroller som tillbehör.

Jo faktiskt. Det gör det. Det sitter nämligen exakt samma kontroll teknik i Switch Lite Joy-con's, dumt att namnge dem så, som i dem vanliga Switch Joy-con's.

https://youtu.be/eokeY5w3bD0

Medlem

Firar detta med att boka hem en Switch lite.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Switchen har förändrat mitt liv totalt.
Min fd älskling PS4 Pro samlar damm, som jag ansåg som den bästa konsolen sen SNES, nu i två års tid efter jag skaffade Switch.
Alla retro och indie spel släpps ju till Switch, varför skulle jag välja PS4 versionen som är LÅST till TV´n. För trophies? Haha, tack men nej tack.
Med Switchen kan jag ta med mig spelen och lira vart jag vill.
Bor i Stockholm och åker kollektivt varje dag. 90% av Zelda spelades på tunnelbanan.

Jag är mest på switchen nu. Den är så bekväm. Mina övriga konsoler är också aktiva. Det beror helt enkelt vad jag är sugen på 😄

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Finns det något som tyder på att Switch modell 2 och Switch Lite också kan få "Joy-Con Drift"?

Funderar också på att i framtiden skaffa Switch Lite, håller med min sambo om att det kan slita väldigt efter ett tag att ta i och ur Joy-Con från konsolen, märker att våra gamla Joy-Con handkontroller sitter lösare än vad de nya gör. Så därför skulle det kännas bättre att ha en helt bärbar konsol istället och bara ha Joy-Con handkontroller som tillbehör.

Jag köpte nya joys i förrgår då jag ville ha gråa och dom sitter som berget jämfört med mina gamla nu lite slitna! Nu vågar jag dessutom skruva isär och helt tvätta mina gamla utan att riskera att i slutändan sitta utan kontroller ifall jag klantar mig

Kontot avslutas
Skrivet av androsynth:

Jag köpte nya joys i förrgår då jag ville ha gråa och dom sitter som berget jämfört med mina gamla nu lite slitna! Nu vågar jag dessutom skruva isär och helt tvätta mina gamla utan att riskera att i slutändan sitta utan kontroller ifall jag klantar mig

Vad skönt med nya handkontroller. Det kan behövas när handkontrollerna krånglar.

Jag ska nästa gång som mina gamla Joy-Con handkontroller krånglar istället köpa nya spakar och sätta in i de.
Precis som du säger, tur att man har nya Joy-con handkontroller ifall något skulle gå snett.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar