Veckans Xbox-nyheter #22 (v.38)

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #22 (v.38)

Då var det dags igen för lite nyheter från Xbox-fronten! Den gångna veckan har fört med sig lite gott&blandat från alla möjliga håll. Gears 5 ångar på med massivt spelarantal, Minecraft visar upp otroliga spelarsiffror och kommer med uppdateringar, Sea of Thieves kommer med nya verktyg, Xbox Game Pass fortsätter att etablera sig som en måste-ha tjänst och mer!

Veckan som kommer bör också innehålla lite godbitar då det är ett nytt avsnitt av Inside Xbox på tisdag den 24:e. Lite oklart vad de kommer att ta upp men det har i alla fall pratats om nyheter kring XGP för PC, kanske kliver det ur betan? Project xCloud är också schemalagt för bredare tester i oktober så det är möjligt att det blir mer info kring det.

Vill ni kolla in förra Veckans Xbox-nyheter så hittar ni den här.

Med det sagt...Let's Jump in!

Minecraft

Minecraft fortsätter att överraska, nu har de senaste spelarsiffrorna släppts och Minecraft har nu 112 miljoner spelare varje månad! En helt vansinnigt hög siffra som ökat hela 20 miljoner på ett år. Utan tvekan Xbox största spel, och dess framgångs betydelse för just Xbox går inte att nog understryka. Det var Phil Spencer som rodde affären med köpet av Mojang i hamn under 2014, och dess succé gjorde att Satya Nadella fick upp ögonen för vad gaming kunde innebära för MS i det långa loppet. Nadellas förtroende för Phil Spencer eleverades vilket sedermera ledde till omstruktureringen 2017 där Xbox fick ansvaret för hela MS gamingdivison och Phil Spencer en plats direkt under Nadella som VP för gamingdivisionen. Microsoft's kassakista öppnades och satsningen på gaming inleddes med Xbox i förarsätet över alla plattformar.
Xbox One X, utökningen av first party studios inom Xbox Game Studios, Xbox Game Pass, satsningen på PC, Project xCloud och de enorma budgetsatsningarna på spel... Allt kan kanske härledas till ett köp av en liten svensk studio med ett pixligt byggarspel.

Nästa helg är det dags för Minecon 2019 och den 28/9 kl. 18 drar livesändningen igång. Vi lär få massa nyheter kring allt som har med Minecraft att göra!

En karaktärseditor är på gång till Minecraft och den visas upp i videon ovan. Betan är nu igång på de plattformar som stödjer betas (PC, Xbox, Android) och editorn kommer sedermera att ha release på alla Bedrock-plattformar (Allt utom PS4 och gamla Minecraft-versioner). Karaktärseditorn utvecklades ursprungligen till Minecraft Earth som också får den så klart.
Man kommer att kunna pyssla med över 100 olika gratisattiraljer och mer kommer garanterat att finnas att köpa för den som gillar sådant.

Minecraft
Business Insider-artikel
FZ-arikel 112 miljoner spelare
FZ-artikel Karaktärseditor

Gears 5

Gears 5 har nu redovisat sina launchsiffror och över 3 miljoner spelade första helgen! Det är dubbelt upp mot launchen av Gears of War 4 och det bästa resultatet för ett Xbox Game Studio-spel sedan Halo 4 släpptes 2012. Naturligtvis mycket tack vare Xbox Game Pass som promotats hårt av Microsoft i all marknadsföring kring Gears 5 och det är ju där framtiden ligger.
Med bra betyg och massvis av spelare så ser det ljust ut för Gears of War framöver!

I den här intervjun i EPN diskuterar Rod Fergusson launchen av Gears 5 och mycket mer skoj:

Gears 5
Xbox Game Pass
FZ-artikel Gears 5 över 3 miljoner spelare

Xbox Game Pass

Xbox Game Pass dundrar på och det är återigen dags för ett gäng nya spel att läggas till. Endast några månader efter release så kommer Bloodstained: Ritual of the Night men också ett par andra nyare spel som Jump Force och DiRT Rally 2.0.

XGP fortsätter sitt momentum och oktober ser ut att kunna bli minst lika bra som september, med releasen av Obsidian's The Outer Worlds som höjdpunkt den 25/10.

Xbox Game Pass
XGP September, min tråd

Session ny trailer

Det kommande skatespelet Session från Crea-ture Studios har gått in i early access på Steam och kommer i oktober till Xbox Game Preview. Nu har det släppts en early access launch trailer:

Rock Paper Shotgun har en trevlig preview:

Flight Simulator

Flight Simulator har nu spikat datumen för Tech Alpha och den 24/10 smäller det! Lite nya screenshots har postats och det ser som vanligt magiskt ut:

Procedurally generated grass!

Flight Simulator

Obsidian rekryterar till AAA-spel

Obsidian som är högaktuella med det kommande släppet av sitt AA-RPG The Outer Worlds har växt mycket sedan uppgången i Xbox Game Studios. Man har nu över 200 anställda och det har ryktats ett tag om att ett av projekten de jobbar med är ett nytt AAA-RPG i stil med Skyrim eller Fallout. Ett gäng nya och gamla jobbannonser vittnar om vartåt projektet lutar;
- Unreal Engine 4
- Day and night cycle
- first-person melee & ranged combat gameplay
- AAA
- high profile role-playing game

Ser ut som en mycket ljus framtid för RPG-fans på Xbox! Obsidians alla projekt, InXile och Playground...det kommer massor gott. Och allt på Xbox Game Pass dag 1! För övrigt mer ny info om The Outer Worlds på Inside Xbox på tisdag 24/9!

Obsidian
Klobrille tweet Obsidian job listings

Xbox Game Bar - Oktober Update

Oktobers update till Xbox Game Bar på PC har börjat rulla ut till vissa användare redan. Med updaten kommer ett par trevliga funktioner: FPS-mätare och Achievement Overlay. Det sistnämnda är ju perfekt om man har lite drag av achievementhunter. Har ni inte fått updaten än så är det bara att vänta, det rullas ut i ringar som vanligt.
Mike Ybarra tweet
Windows Central-artikel

Sea of Thieves

Sea of Thieves lanserar ett content creator-program, Creator Crew, för att ge verktyg och underlätta för spelare som skapar content kring Sea of Thieves. Det finns ett särskilt forum och hub för deltagarna med tutorials, asset packs, streaming challenges och mycket mer. Perfekt för den som vill bygga upp eller förbättra sitt content-skapande. Läs mer på länken nedan!

Joe Neate rundar av med en ny developer update där vi får en snabb genomgång över veckan som gått. Smuggler's Fortune, pets, Creator Crew, Talk like a Pirate-day m.m.

SoT Creator Crew
Xbox Game Pass

Det var denna veckans händelser på Xbox-fronten det! Hoppas att ni fann något av intresse att kolla in. För min del är det tillbaka till Gears 5, som jag inte kan låta bli. Spela mycket nu så syns vi nästa helg igen!

#xbox #microsoft #xbox-game-pass #minecraft #gears-5 #session #flight-simulator #obsidian #sea-of-thieves


signatur

Jump in.

Backloggens befriare

Gears 5 - än så länge LÄTT årets bästa spel enligt mig.


signatur

Ad hoc addendum

Releasehästryttare

@keffkebab:

Du har inte glömt att resident evil 2 remaken släpptes i år va?

Backloggens befriare

@Devan: Har inte spelat Resident Evil sedan typ 1998...


signatur

Ad hoc addendum

Releasehästryttare

@keffkebab: Plocka upp det under höst rean då, det är helt fantastiskt!

Backloggens befriare

@Devan: Har inköpsstopp, tyvärr. (Gears 5 kom undan det genom game pass, vilket jag har ett tag framöver på grund av kampanjen när man kunde växla in sin Gold-tid till Game Pass Ultimate".)


signatur

Ad hoc addendum

Hjälp oss Obsidian, ni är vårt enda hopp.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Gears 5 var denna generations sista AAA exklusiva spel till Xbox One. Nästa exklusiva AAA spel kommer om...... 15 månader och är Halo Infinite. Alla andra studios, ja nästan i alla fall, jobbar på multiplats. This is bad. Men jag har hopp. Det finns saker Microsoft måste göra för att vända.

Medlem

Ja herregud så mycket jag längtat efter ett riktigt AAA-spel från Obsidian.
Bara att hålla tummarna nu att det blir bra.

Skrivet av Wille_3:

Ja herregud så mycket jag längtat efter ett riktigt AAA-spel från Obsidian.
Bara att hålla tummarna nu att det blir bra.

Samma här!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Funderar på Game pass... problemet är att jag har så mycket spel redan samt liten möjlighet att spela många olika spel dessa dagar att det inte känns värt det.

Medlem

Hört och läst mycket om den senaste Inside Xbox. Allt är negativt. Så naturligt måste jag då titta på det. Måste se ifall det är den där tågkraschen folk snackar om.

Svar: Nej. Inte så illa. Inte bra men inte illa heller. En normal Inside Xbox. Inga nyheter. Inga nya spel. Inget inget. Kan ju tycka att Microsoft skulle slå ner den väldigt stora hammaren och helt enkelt lägga ner The Outer Worlds till Playstation 4. Dem äger hela skiten. Företaget som gör den. IPt.

Avstängd
Skrivet av Augustus:

Funderar på Game pass... problemet är att jag har så mycket spel redan samt liten möjlighet att spela många olika spel dessa dagar att det inte känns värt det.

Samma problem för mig också. Inte bara gamepass då utan även EA access och psnow.

Dessutom är jag lite allergisk mot dylika tjänster då det för mig minskar spelens värde.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Samma problem för mig också. Inte bara gamepass då utan även EA access och psnow.

Dessutom är jag lite allergisk mot dylika tjänster då det för mig minskar spelens värde.

Kan bara hålla med.

Jag har dessutom sagt upp mitt EA acces. Blev till slut lika sur på EA som alla andra även om jag var ett fan innan.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Augustus:

Kan bara hålla med.

Jag har dessutom sagt upp mitt EA acces. Blev till slut lika sur på EA som alla andra även om jag var ett fan innan.

Visst finns det ett visst mått av "minskat värde" i enskilda spel kanske, jag vet inte men jag kan förstå resonemanget. Finns ju inget som hindrar en att köpa vissa spel ändå om man skulle vilja iofs. Prenumerationstjänsterna kan ju fungera både som huvudsätt att spela och som komplement.

Jag uppskattar framförallt tillgången till spel som jag aldrig hade köpt annars, har upptäckt massor av spel som jag inte hade gett en chans utan XGP. Har definitivt breddat mitt spelande väldigt mycket.

EA Access är lite snävt kanske, deras premiumtjänst på PC är lite bättre. PS Now verkar ha ett brett och trevligt utbud av äldre titlar!


signatur

Jump in.

1
Skriv svar