Recension – Borderlands 3

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Solidtamam:

Ja det står klart å tydligt! Har du läst recensionen änns? Dem säger exempel att man ska dra ner fog då funkar det bra. Och i slutbetyget står det minus för prestandard problem. Med mera....
Så nej, jag har inte fel i mitt argument!

Nej, jag tipsar om att volumetric fog drar ned prestandan onödigt mycket. Spelet är i skrivande stund långt från väloptimerat, vilket jag tyckte var befogat att nämna i texten som en svaghet.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skrivet av anon_319742:

Jag pratar om totala främlingar som köpt spelet på releasedagen och börjat spela det. Varenda en jag har pratat med har varit starkt positiva till spelet och tycker det är riktigt kul. Det handlar alltså inte om min personliga sfär på något sätt. Inom den så är det flera som inte ens är intresserade av looter shooters som Borderlands och helt ignorerar spelet.
Man får kritisera storyn så mycket man vill, bara det inte påverkar betyget. Allt under 4/5 är i detta fall oseriöst. Någonstans måste man som spelkritiker kunna vara lite objektiv.

Jag har också prata med totala främlingar om spelet (4st personer mer än vad du pratat med) och alla dom säger tvärtom vad du säger.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av anon_319742:

Spelet har ett onormalt lågt betyg då betydligt sämre spel har högre betyg. Det motiveras heller ej i recensionstexten vilket jag har påpekat tidigare. Faktum är att FZ'as betyg är det lägsta av alla jämfört med dem på Metacritic, en riktig outlier med andra ord.

Jag pratar om totala främlingar som köpt spelet på releasedagen och börjat spela det. Varenda en jag har pratat med har varit starkt positiva till spelet och tycker det är riktigt kul. Det handlar alltså inte om min personliga sfär på något sätt. Inom den så är det flera som inte ens är intresserade av looter shooters som Borderlands och helt ignorerar spelet.
Man får kritisera storyn så mycket man vill, bara det inte påverkar betyget. Allt under 4/5 är i detta fall oseriöst. Någonstans måste man som spelkritiker kunna vara lite objektiv.

Jag törs nog säga redan nu att FZ inte kommer ge Cyberpunk 2077 en 3'a. Om spelet är dåligt så blir det en 4'a, om det är bra får det en 5'a. Detta på grund av den kraftiga bias som finns på sajten.

Du pratar om att andra spel, som med din subjektiva bedömning är sämre än BL3, fått högre betyg i någon annans subjektiva bedömning? Ser du inte problemet här? Åsikter. Det finns inget rätt eller fel. Recensioner är subjektiva.

Det motiveras väl alldeles utmärkt i texten varför recensenten tycker som han gör? Vad är det du tycker utelämnas eller saknas för att ge ett betyg?

Dina personliga upplevelser av vad folk runtomkring dig, främlingar eller inte, säger är inte på något sätt användbara för helhetsbilden. Det är ju formulär 1A inom urval.

Varför får inte en kass story påverka betyget? Är det inte en del av spelet? Läser du texten så ser du också att det inte på något sätt är det enda som drar ned betyget. Som jag skrev tidigare så handlar det om vilka delar av spelet som du och jag som läsare tycker är viktiga. För mig är kass story och infantil humor, dålig prestanda och "mer av samma" negativt, för dig kanske det är skoj. Subjektivt och inget är mer rätt eller fel än det andra.

Vad för kraftig bias tycker du finns på FZ? De har massor av recensenter som gillar olika saker, och vad jag kan se så brukar rätt person få recensera rätt spel. Jag håller inte alltid med om allt heller, men det går ju att diskutera utan att generalisera och fabulera.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_319742:

Spelet har ett onormalt lågt betyg då betydligt sämre spel har högre betyg. Det motiveras heller ej i recensionstexten vilket jag har påpekat tidigare. Faktum är att FZ'as betyg är det lägsta av alla jämfört med dem på Metacritic, en riktig outlier med andra ord.

Jag pratar om totala främlingar som köpt spelet på releasedagen och börjat spela det. Varenda en jag har pratat med har varit starkt positiva till spelet och tycker det är riktigt kul. Det handlar alltså inte om min personliga sfär på något sätt. Inom den så är det flera som inte ens är intresserade av looter shooters som Borderlands och helt ignorerar spelet.
Man får kritisera storyn så mycket man vill, bara det inte påverkar betyget. Allt under 4/5 är i detta fall oseriöst. Någonstans måste man som spelkritiker kunna vara lite objektiv.

Jag törs nog säga redan nu att FZ inte kommer ge Cyberpunk 2077 en 3'a. Om spelet är dåligt så blir det en 4'a, om det är bra får det en 5'a. Detta på grund av den kraftiga bias som finns på sajten.

Menar du på något sätt att FZ måste höja betyget för att många andra gett det ett bra betyg?

Det är inte så svårt. Alla har olika åsikter. Vissa älskar spelet, vissa hatar det, och vissa andra (som våran kära Gustav) landar någonstans i mitten. Han ger ändå spelet ett bra betyg så förstår inte vad du yrar om.

Dessutom har du ju Metacritics userscore som också är låg. PS4-versionen ligger till och med under 80 när man slänger ihop många olika sajter.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Felet är väl kanske om man direkt översätter FZs betygskala till en 100-skala, där då betyget skulle hamna på 60%. Spel som får 60% brukar ju inte direkt anses vara bra, men antar att FZ inte utgår från denna.

Förresten, User score På Metacritic går inte ta på allvar, då en stor majoritet röstar utan att ens ha köpt spelet (Dvs de med betyg "0" eller "1", som drar ned helhetsbetyget rätt rejält). Det vill säga samma typ av "Review bombing" som görs på Steam.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Felet är väl kanske om man direkt översätter FZs betygskala till en 100-skala, där då betyget skulle hamna på 60%. Spel som får 60% brukar ju inte direkt anses vara bra, men antar att FZ inte utgår från denna.

Förresten, User score På Metacritic går inte ta på allvar, då en stor majoritet röstar utan att ens ha köpt spelet (Dvs de med betyg "0" eller "1", som drar ned helhetsbetyget rätt rejält). Det vill säga samma typ av "Review bombing" som görs på Steam.

Precis, tycker sällan FZ's 3/5 motsvarar t.ex 60/100 på IGN. Tycker generellt 3/5 på FZ motsvarar runt 80/100 på andra ställen, och då kan jag tycka det är 80/100 som är lite väl högt i de fallen, och att FZ's 3/5 känns helt rimligt. Känns många gånger som att den genomsnittliga sajten på Metacritic har en skala som går från 50-100 snarare än 0-100, åtminstone när det kommer till stortitlar som BL3.

3/5 känns som ett rättvist betyg tycker jag, i FZ's mått mätt. Det gäller ju att jämföra med andra titlar som fått samma betyg, och då tycker jag det står sig ungefär mot andra spel som fått det betyget, och även mot andra spel som fått runt 80-85 på Metacritic. Gunplay är fenomenalt kul, precis det jag är ute efter i spelet, verkligen svårslaget bra.

Humorn är på tok för mycket, men än om inga skämt landar och allt känns krystat så sätter det åtminstone rätt ton för spelet, när vi pratar Borderlands. Skulle man ta bort humorn helt istället så skulle det inte bli samma sak. Lite som om dom skulle presentera Simpsons som en dramaserie bara för att humorn är så gott som död.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Menar du på något sätt att FZ måste höja betyget för att många andra gett det ett bra betyg?

Det är inte så svårt. Alla har olika åsikter. Vissa älskar spelet, vissa hatar det, och vissa andra (som våran kära Gustav) landar någonstans i mitten. Han ger ändå spelet ett bra betyg så förstår inte vad du yrar om.

Dessutom har du ju Metacritics userscore som också är låg. PS4-versionen ligger till och med under 80 när man slänger ihop många olika sajter.
https://i.imgur.com/H6PGXlJ.png

En 3'a för att beskriva årets bästa spel? Du måste skämta. Nog för att spelåret har varit lite fattigt men det är att ta i.

Jag börjar se en trend. Både Control och Borderlands 3 fick en 3'a av FZ men snittar på 84 på metacritc. FZ's betyg är också denna gång lägst i världen. Det de har gemensamt är att de är Epic Games Store "exklusiva".

FZ's direktiv för betygssättning:

EGS "exklusivt": -1p
Multiplayer: -1p
CDPR: +2p
Tillgängligt på Steam: +1p
Quake: +1p
Playstationexklusivt: +1p
Bra gameplay: -1p

Medlem

Såg när Gurra satt och spela i videorna. Och redan där kunde man se/märka att han inte gillade spelet särskilt mycket. Han klagade på den låga humorn t.ex.

Allt är ju högst personlig och ingen recension kan någonsin vara objektiv. Nu tyckte Gurra att humorn och storyn föll platt och hans betyg 3/5 reflekterar detta. Inget jag jag anser som nåt som ska ändras.

För andra kanske storyn och humorn funkar bättre. Och självklart då blir det för dem en högre mental poängskala.


signatur

Den som vet vet.

Inaktiv
Skrivet av anon_319742:

En 3'a för att beskriva årets bästa spel? Du måste skämta. Nog för att spelåret har varit lite fattigt men det är att ta i.

Jag börjar se en trend. Både Control och Borderlands 3 fick en 3'a av FZ men snittar på 84 på metacritc. FZ's betyg är också denna gång lägst i världen. Det de har gemensamt är att de är Epic Games Store "exklusiva".

FZ's direktiv för betygssättning:

EGS "exklusivt": -1p
Multiplayer: -1p
CDPR: +2p
Tillgängligt på Steam: +1p
Quake: +1p
Playstationexklusivt: +1p
Bra gameplay: -1p

https://www.pcgamer.com/borderlands-3-review/
Spelet fick 63% av PC Gamer. Ett enligt mig lägre betyg än 3/5 som är typ närmare 70-83%.

Smaken är som baken. Jag höll på att dö av uttråkning när jag spelade Borderlands 2, är rätt säker på att jag skulle tycka liknande om detta.

Medlem

Fantastiskt underhållande när det gnälls över betyget. Lite som att titta på valfri löpsedel efter att Sverige inte vann Eurovision, "Fel låt vann!"

1) Kolla vad betygsskalan innebär. 3 är ett BRA SPEL! Men det är inte fantastiskt, det är inte mycket bra, det är inte MÄSTERLIGT.
Och ärligt talat, bara av att ha sett en del gameplayvideos så tror jag mig hålla med, det är säkert skitroligt i lagom stora doser. Men för mig skulle det inte bli mer än tidsfördriv i väntan på någon att spela något annat med.

Sen ska man heller inte stirra sig blind på slutbetyget, läs TEXTEN. Där ser du ju varför recensenten sätter det betyg som sätts. Där har du motiveringen. Sen är det med spel precis som med all annan forum av underhållning, konst, böcker och filmer - vi gillar olika, för att citera Aftonbladet.

Om man nu tycker att det sattes fel betyg, skriv en egen recension och motivera den femman du själv gärna hade satt där. Helst med mer än "Asså, fyfan vad coolt! Pangpang, ös och typ lixom bah, asskön humor och du vet, heta modeller".

Att vara recensent måste vara så sjukt jävla otacksamt med jämna mellanrum. Med det sagt, om Cyberpunk blir ett dåligt spel kommer jag vara tvungen att twitter-kriga med CDPR. Är det inte ett dåligt spel, men ni ger det mindre än en 6:a så kommer jag bli tvungen att forumhata här. För du vet, det är tydligen så vi gör.

Skrivet av anon_319742:

FZ's betyg är också denna gång lägst i världen

FEL... https://www.slantmagazine.com/games/review-borderlands-3-is-a...

Spotta inte ut sakerna utan att kolla upp faktan när du tror att du är objektivt. En recension handlar om vad man själv tycker om spelet, inte vad andra tycker om spelet.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_319742:

En 3'a för att beskriva årets bästa spel? Du måste skämta. Nog för att spelåret har varit lite fattigt men det är att ta i.

Jag börjar se en trend. Både Control och Borderlands 3 fick en 3'a av FZ men snittar på 84 på metacritc. FZ's betyg är också denna gång lägst i världen. Det de har gemensamt är att de är Epic Games Store "exklusiva".

FZ's direktiv för betygssättning:

EGS "exklusivt": -1p
Multiplayer: -1p
CDPR: +2p
Tillgängligt på Steam: +1p
Quake: +1p
Playstationexklusivt: +1p
Bra gameplay: -1p

Bara för att det är årets spel för dig och vissa andra så betyder det inte att det är det för Gustav. FZ är dessutom inte enda publikationen som inte gett spelet ett topp betyg, utan det finns exempel (som tidigare listat i tråden) på ställen som varit ännu hårdare. 3/5 är ett bra spel. Gustav tycker inte på något sätt att spelet är dåligt, han tycker det är bra, dock inte perfekt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Som jag misstänkte. Blir till att vänta något år när man kan plocka upp det billigt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av anon_306295:

https://www.pcgamer.com/borderlands-3-review/
Spelet fick 63% av PC Gamer. Ett enligt mig lägre betyg än 3/5 som är typ närmare 70-83%.

Smaken är som baken. Jag höll på att dö av uttråkning när jag spelade Borderlands 2, är rätt säker på att jag skulle tycka liknande om detta.

3/5 skulle ha översatts som 50-60% på metacritic.
Precis, det finns de som inte alls gillar Borderlands-spelen och de bör ju heller inte sättas på att recensera dem. Jag tycker t.ex. att Witcher 3 är ett fruktansvärt tråkigt och dåligt spel,

Skrivet av Snake Plissken:

FEL... https://www.slantmagazine.com/games/review-borderlands-3-is-a...

Spotta inte ut sakerna utan att kolla upp faktan när du tror att du är objektivt. En recension handlar om vad man själv tycker om spelet, inte vad andra tycker om spelet.

FEL! FZ'a betyg är lägst av alla jämfört med metacritic. Kolla fakta innan du slänger ur dig saker.

Skrivet av anon_319742:

3/5 skulle ha översatts som 50-60% på metacritic.
Precis, det finns de som inte alls gillar Borderlands-spelen och de bör ju heller inte sättas på att recensera dem. Jag tycker t.ex. att Witcher 3 är ett fruktansvärt tråkigt och dåligt spel,

FEL! FZ'a betyg är lägst av alla jämfört med metacritic. Kolla fakta innan du slänger ur dig saker.

Nu sa du världen 🌍 och världen består mer än metacritic.. Så tyvärr objektivt fel av dej endån.. Så sa om sagt kolla din fakta först


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_319742:

En 3'a för att beskriva årets bästa spel? Du måste skämta. Nog för att spelåret har varit lite fattigt men det är att ta i.

Jag börjar se en trend. Både Control och Borderlands 3 fick en 3'a av FZ men snittar på 84 på metacritc. FZ's betyg är också denna gång lägst i världen. Det de har gemensamt är att de är Epic Games Store "exklusiva".

FZ's direktiv för betygssättning:

EGS "exklusivt": -1p
Multiplayer: -1p
CDPR: +2p
Tillgängligt på Steam: +1p
Quake: +1p
Playstationexklusivt: +1p
Bra gameplay: -1p

Nu får du ge dig. Du har raljerat runt i den här tråden som om du är vägen, sanningen och ljuset. Vi har diskuterat hur våra betyg fungerar så många gånger så att vi till och med gjort en egen sida för dem. Du kan inte multiplicera våra betyg med 20 för att matcha en hundragradig skala. Som många andra påpekat, en trea hos oss skulle nog motsvara 75-85-spannet på en sådan.

Metacritic är en egen diskussion i sig, där sidor hamnar "above scroll" om de ger höga betyg och därmed kan vinna massa trafik. Sunt!

Skrivet av anon_319742:

3/5 skulle ha översatts som 50-60% på metacritic.
Precis, det finns de som inte alls gillar Borderlands-spelen och de bör ju heller inte sättas på att recensera dem. Jag tycker t.ex. att Witcher 3 är ett fruktansvärt tråkigt och dåligt spel,

FEL! FZ'a betyg är lägst av alla jämfört med metacritic. Kolla fakta innan du slänger ur dig saker.

Är det bara jag som ser ironin i att du skriver en sådan sak? Men som sagt, det räcker nu. Sätt dig och spela Borderlands 3, njut hur mycket som helst av det, skapa en tråd eller medlemsrecension om alla saker du tycker är så fantastiskt med det istället för att fortsätta kräka ur dig kritik här.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nu får du ge dig. Du har raljerat runt i den här tråden som om du är vägen, sanningen och ljuset. Vi har diskuterat hur våra betyg fungerar så många gånger så att vi till och med gjort en egen sida för dem. Du kan inte multiplicera våra betyg med 20 för att matcha en hundragradig skala. Som många andra påpekat, en trea hos oss skulle nog motsvara 75-85-spannet på en sådan.

Metacritic är en egen diskussion i sig, där sidor hamnar "above scroll" om de ger höga betyg och därmed kan vinna massa trafik. Sunt!

Är det bara jag som ser ironin i att du skriver en sådan sak? Men som sagt, det räcker nu. Sätt dig och spela Borderlands 3, njut hur mycket som helst av det, skapa en tråd eller medlemsrecension om alla saker du tycker är så fantastiskt med det istället för att fortsätta kräka ur dig kritik här.

Så ni kan kritisera spel men tål ej själva kritik om nämnda recensioner? Det säger ganska mycket om hur mycket era betyg är värda.
Bias confirmed!

Jag tror att jag–har–rätt–alla–dagar–i–veckans partiskhet är bekräftad.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_319742:

Så ni kan kritisera spel men tål ej själva kritik om nämnda recensioner? Det säger ganska mycket om hur mycket era betyg är värda.
Bias confirmed!

Jag sa aldrig att du inte fick kritisera recensionen men gör det gärna på vettiga grunder. När du börjar anklaga oss för att sänka betyg på grund av plattform och relation till utgivaren har du helt enkelt fel.


signatur
Skribent
Skrivet av anon_319742:

Så ni kan kritisera spel men tål ej själva kritik om nämnda recensioner? Det säger ganska mycket om hur mycket era betyg är värda.
Bias confirmed!

Fast det är en väldig skillnad på att ge saklig kritik och att gång på gång försöka övertyga någon annan om att dennes åsikt är felaktig.

För övrigt går det inte att översätta betygsskalor rakt av. En 3:a hos FZ behöver inte vara samma sak som en 3:a hos någon annan. Vårt betyg ska läsas med hjälp av den betygsnyckel som gäller för just FZ:s betyg, inte i jämförelse med vad någon annan tycker att en 3:a, 60%, etc. är.

Gurra säger med betyget att Borderlands 3 är ett bra spel, och han motiverar varför det är just bra och inte mer i recensionen. Att du inte tycker att handling spelar någon roll är helt irrelevant för någon annans recension – folk spelar spel av olika anledningar och lägger olika vikt vid olika aspekter. Deal with it.

Tycker du inte att handlingen spelar roll så är det bara att bortse från det minuset när du bildar dig en uppfattning om huruvida spelet är något för dig eller inte. Det är ju just därför den skrivna recensionstexten finns.

Hur du än vrider och vänder på det så är en recension i grund och botten en subjektiv åsikt, och den kommer aldrig ta hänsyn till vad du tycker såvida du inte själv är recensenten.

Geeks Gaming
Skrivet av anon_319742:

Så ni kan kritisera spel men tål ej själva kritik om nämnda recensioner? Det säger ganska mycket om hur mycket era betyg är värda.
Bias confirmed!

Det går ju att vända på ditt argument med. Så du får kritisera Fz men Fz får inte kritisera dig? 🤔

Jag tror en dos ödmjukhet från din sida hade gjort susen i dina diskussioner då du tenderar att ofta presentera dina åsikter som fakta vilket gör att du ofta drar ”ad hominem”-kortet mot de som inte håller med dig.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

En 3'a för att beskriva årets bästa spel? Du måste skämta. Nog för att spelåret har varit lite fattigt men det är att ta i.

Jag börjar se en trend. Både Control och Borderlands 3 fick en 3'a av FZ men snittar på 84 på metacritc. FZ's betyg är också denna gång lägst i världen. Det de har gemensamt är att de är Epic Games Store "exklusiva".

FZ's direktiv för betygssättning:

EGS "exklusivt": -1p
Multiplayer: -1p
CDPR: +2p
Tillgängligt på Steam: +1p
Quake: +1p
Playstationexklusivt: +1p
Bra gameplay: -1p

Årets spel?
Jag har precis LAN:at klart Borderlands 3. En trea för spelet är generöst. Storyn och röstskådespelet är en riktig tråkfest. Så mycket så att trots att 50 000 ord matats rakt in i mitt öra vet jag fortfarande knappt vad storyn handlade om.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem
Skrivet av anon_319742:

En 3'a för att beskriva årets bästa spel? Du måste skämta. Nog för att spelåret har varit lite fattigt men det är att ta i.

Jag börjar se en trend. Både Control och Borderlands 3 fick en 3'a av FZ men snittar på 84 på metacritc. FZ's betyg är också denna gång lägst i världen. Det de har gemensamt är att de är Epic Games Store "exklusiva".

FZ's direktiv för betygssättning:

EGS "exklusivt": -1p
Multiplayer: -1p
CDPR: +2p
Tillgängligt på Steam: +1p
Quake: +1p
Playstationexklusivt: +1p
Bra gameplay: -1p

Men lägg ner nu. Att du ens orkar.

En 3a på fz betyder bra. BRA! inte dåligt. Inte fantastiskt. Sluta gråta nu och spela ditt favoritspel istället.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Själv känner jag att väldigt mycket har förbättrats sen BL2, och för en "oinvigd" kanske det är svårt att snappa upp just hur charmig vi BL-galningar tycker att serien är. Jag tror personligen att man inte måste ha lirat föregångarna för att gilla trean, men om man spelade dem så gillade man dem. Har alltid haft en känsla av att consensus på FZ-kontoret är att hela BL-serien anses väldigt medioker, och med det utgångsläget förväntade jag mig inte ett högre betyg än vad som sattes.

Skrivet av roob:

Årets spel?
Jag har precis LAN:at klart Borderlands 3. En trea för spelet är generöst. Storyn och röstskådespelet är en riktig tråkfest. Så mycket så att trots att 50 000 ord matats rakt in i mitt öra vet jag fortfarande knappt vad storyn handlade om.

Haha, nej storyn är knappast Borderlands starka sida. Helt ärligt kopplar jag nästan bort den när jag lirar, precis som i de tidigare spelen. (Men inte f-n lirar man Diablo 3 för storyn heller.)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

CTI
Medlem

Det går åt mycket popcorn varje gång jag kollar till tråden

Denna recension börjar närma sig samma episka proportioner som "Reaper Of Souls" recensionen.

Ifall någon glömt den lr inte vet vad jag pratar om: Reaper Of Souls

Nu är det dags för mera loot i BL3

Edit:

Denna tråd är "nuttier than squirrel poop" (awesome BL3 skämt, lika bra att tillägga det så ingen blir sne)


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag sa aldrig att du inte fick kritisera recensionen men gör det gärna på vettiga grunder. När du börjar anklaga oss för att sänka betyg på grund av plattform och relation till utgivaren har du helt enkelt fel.

Hur kommer det sig att "EGS spelen" ni recenserar får exceptionellt låga betyg på er sajt? Ni som ofta har postat artiklar som kan ses som negativa ur t.ex. Epic Games Stores perpektiv. Redaktionen har streamat PUBG och Apex vid mängder av tillfällen men jag har aldrig sett det största BR-spelet här. Fast det passar kanske inte in i FZ's åsiktskorridor?

Vad jag har tagit upp förut är att ni verkar ha en väldigt enkelriktad smak på redaktionen i detta avseende. Därför är det synd när det smittar av sig vid betygssättningen på spelen, medvetet eller omedvetet.

Skrivet av NordhNet:

Det går ju att vända på ditt argument med. Så du får kritisera Fz men Fz får inte kritisera dig? 🤔

Jag tror en dos ödmjukhet från din sida hade gjort susen i dina diskussioner då du tenderar att ofta presentera dina åsikter som fakta vilket gör att du ofta drar ”ad hominem”-kortet mot de som inte håller med dig.

Jag har väl inte sagt att de inte får kritisera mig? Det gör redan de flesta i den här tråden och jag svarar endast. Tycker du alla de som svarar mig är ödmjuka? Nej det är den nivån diskussionen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_319742:

Hur kommer det sig att "EGS spelen" ni recenserar får exceptionellt låga betyg på er sajt? Ni som ofta har postat artiklar som kan ses som negativa ur t.ex. Epic Games Stores perpektiv. Redaktionen har streamat PUBG och Apex vid mängder av tillfällen men jag har aldrig sett det största BR-spelet här. Fast det passar kanske inte in i FZ's åsiktskorridor?

Vad jag har tagit upp förut är att ni verkar ha en väldigt enkelriktad smak på redaktionen i detta avseende. Därför är det synd när det smittar av sig vid betygssättningen på spelen, medvetet eller omedvetet.

Som jag redan påpekat, en trea är inte ett exceptionellt lågt betyg. Och ge gärna exempel på där nyheter kring EGS har haft en negativ klang. Vi skriver om deras gratisspel varje vecka, som exempel. Och om vi tar ett kliv tillbaka: vad skulle FZ som sajt tjäna på att ge just EGS-spel låga betyg? Vi drabbas knappast av exklusiviteter.

Vi streamar de spel vi själva gillar eller är nyfikna på och ingen av oss har fastnat för Fortnite. Och lite samma frågeställning där, med tanke på hur stort Fortnite är: vi gör oss ju snarare en björntjänst som inte streamar det då det visat sig vara en raketboost för många Youtube-kanaler. På samma sätt har jag streamar HOTS istället för LOL/DOTA. Overwatch istället CS: GO.

Och vill du bli bemött på ett sakligt och konkret sätt: skippa ord som åsiktskorridor och liknande.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

Får ändå lov att tacka veckans för alla vettiga inlägg rörande subjektivitet & betyg från andra personer som hans raljerande resulterat i.

Vad gäller recensionen i sig så känns det både de positiva och negativa aspekterna med spelet rätt väntade. Upplevde samma sak i Borderlands 2 med repetitiva uppdrag, svag story och en överdos på humor, men desto mer underhållande skjutande.

Medlem

Håller med veckans här faktiskt. Inte i allt givetvis men i själva grundkritiken.

Om man tittar på de sakerna som ligger till grund för det ganska mediokra betyget så är det.

1. Story. Okej, kanske ett litet minus men detta är en Lootershooter inte en interaktiv film, som de flesta spel som får höga betyg faktiskt är. Storyn betydelse är av ungefär samma vikt som på ett "super mario"-spel. Har spelat flera hundra timmar Path of exile och klarat spelets 10 akter säkert mer än 20 gånger totalt och har fortfarande inte den blekaste aning om vad spelet handlar om. Jag vet typ vad sistabossen heter. That's it.
2. Humorn!!! Kom igen. Detta är kanske något som man nämner som en parentes i texten, inte en sak som man listar som ett av de största bristerna. Vissa gillar humorn andra inte. På sin höjd drar det ner betyget på handlingen lite till, men den har ni ju redan sågat vid fotknölarna så det spelar ju ingen roll. Följ erat eget råd och stäng av ljudet och sätt på er favvomusik på spottan istället vetja.
3. Prestanda. Kanske ett litet minus, men det brukar ge sig efter några patchar. Och om man är lite om sig och kring sig på PC så tar man reda på vilka inställningar som drar ner prestandan mest och stänger av dem, precis som ni själva tipsar om. Det var ju ganska viktigt för er hur dåligt humorn i spelet kommer åldras. Kan ju tyckas vara lite väl mossigt att i nästa sekund klaga på prestanda som brukar ge sig redan efter några veckor och är obetydligt efter några år.
4. Enformiga uppdrag. Det må hända att det är sjukt enformigt. Men för att en looter-shooter ska funka så måste det ju finnas mängder med fiender som droppar loot, och som man kan använda sina förmågor på. Eller? Hade kanske varit på sin plats med en liten kommentar på hur ni hade tänkt att uppdragen skulle se ut. Eftersom ni klagar på att det kommer för mkt fiender och att ni måste spendera så mkt tid på att skuta fiender, vilket ni också tycker är spelets styrka, så gissar jag att ni vill att det ska vara lite mer som the witcher 3, där man först spenderar 10 minuter på att springa omkring och prata med lite olika NPCer och sedan dra iväg 2 minuter ut i skogen och döda ETT fiende och sen sen titta på en cut scene på ytterligare 5 minuter. Tror ni att folk hade velat ha det i det här spelet?

I övrigt så nämner ju knappt recensionen nånting om hur karaktärsutvecklingen går till och till vilken grad du kan utforma din karaktär. Det är förmodligen den viktigaste biten av spelet, och det enda förutom just gameplay som jag egentligen är intresserad av att veta.

Med det sagt så är det ju givetvis upp till recensenten att sätta sitt betyg och bestämma vad hen tycker är viktigt i ett spel. Men när det känns som att recensenten inte ens har en grundläggande förståelse för vad man kan förvänta sig av genren så blir det ju nästan lite komiskt, i min mening. Det är min kritik.

Tycker dock att de flesta recensioner här är riktigt bra och att detta är en förstklassig sida för att hålla sig uppdaterad inom spelvärden, so no hard feelings at all. Tyckte mest att veckans blev lite väl påhoppad från alla håll och kanter även om jag håller med om att han hade kunnat framföra sin kritik på ett snyggare sätt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av snurrfint:

2. Humorn!!! Kom igen. Detta är kanske något som man nämner som en parentes i texten, inte en sak som man listar som ett av de största bristerna. Vissa gillar humorn andra inte. På sin höjd drar det ner betyget på handlingen lite till, men den har ni ju redan sågat vid fotknölarna så det spelar ju ingen roll. Följ erat eget råd och stäng av ljudet och sätt på er favvomusik på spottan istället vetja.

Gällande humorn så tycker jag det inte är en dum sak att nämna. Humor, likt mycket annat vi diskuterar här är ju subjektivt, och även om alla skämt är i min smak, kan det ju ibland bli för mycket av det ändå. Jag tyckte själv att det var för mycket trams i de tidigare spelen, och det spelar ju som ingen roll om "det är hela grejen" då det ändå blir för mycket.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar