Rösta! Snacka! Vilket är det bästa Zelda-spelet som gjorts?

Robot
Rösta! Snacka! Vilket är det bästa Zelda-spelet som gjorts?

A Link to the Past? Ocarina of Time? Något annat?

#nintendo, #the-legend-of-zelda


FtN
Medlem

Little big adventure 2

Medlem

Hands down Breath of the Wild för min del!

Edit: För att bygga ut på kommentaren en aning;
Ocarina of Time är ett viktigt minne och en minst lika viktig upplevelse för mig. Jag anser att Breath of the Wild är det bästa spelet av alla Zelda spelen hittills, men det innebär inte att allt är bättre med det. Både stora och små saker, till exempel startskärmen av Breath of the Wild minns jag inte överhuvudtaget, medan från Ocarina of Time kan jag fortfarande minnas ljudet av hästhovarna från Epona, melodin, och även det där "Br-br-bring" ljudet när man först trycker Start när Zelda-loggan dyker upp.

Majora's Mask är dystert, väldigt dystert, och det är underbart. Jag spelade genom det ganska nyligen igen på 3DS och det var faktiskt bättre än vad jag mindes det, vilket var ganska förvånande. Mycket stämde inte överens med minnena men det är helt okej då det inte handlade om en negativ upplevelse.

Wind Waker är även det är ett kärt minne för mig. Utforskandet, känslorna, musiken, samt storyn tilltalade mig. Det är utan tvekan spelet jag hade sagt är det jag lägger strax, hack i häl, bakom Breath of the Wild.

Alla tre av de spelen har något Breath of the Wild inte har i mitt tycke; musik. Det är vad jag anser vara den största bristen med Breath of the Wild. Jag har absolut inga goda minnen av musiken, eller dåliga, för gott eller ont. Musiken passar, men den är så pass tam (och på sitt vis riktigt välgjord) att jag tänker inte ens på den. När jag väl spelar uppskattar jag den, men den är inte episk, det är snarare en del av spelet i sig. Välgjort, mycket sådant, men inte något jag kommer bli nostalgisk utav att höra i framtiden som jag gör av de andra spelen då, åter igen, jag kopplar det till en del av gameplay:en. Detta är även varför jag anser att BotW är min favorit.

Allt av BotW känns som det fokuserar så oerhört på att vara ett mäktigt spel, och det lyckas för mig! Minnena jag har nu och lär ha i framtiden kommer vara utav mina äventyr, roliga gameplay-moment och dylikt, och mycket av det förstärkt av dess unika implementation av musiken och, tja, alltihop.

Breath of the Wild må vara spelet jag anser vara bäst men jag älskar verkligen tidigare spel också oerhört. Med det sagt - jag hade gärna fått se(höra?) den äldre typen av musikstil igen trots allt.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

A link to the Past kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Valde Twillight Princess. Håller även A Linkt to the Past och Oracle of Ages/seasons som snäppet bättre än resten av serien fantastiska titlar.

Grämmer mig att jag spela Links Awakening så sent som jag gjorde.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

A Link to the Past är helt fantastiskt. Och väldigt ... lagom.
BotW är större, vackrare och "bättre". Men samtidigt mer segt utfyllnadsmaterial.

Jag lägger ändå min röst på BotW då öppenheten och den helt magiska mängden transportmöjligheter lyfter spelet till "bäst-genom-tiderna" status. Mången öppenvärld spel har jag spelat, men att Link kan teleportera, glidflyga och framför allt KLÄTTRA gör spelet så jäkla kul. Kommer ha svårt gå tillbaka till andra open world games nu.

Bubblare är Twillight Princess och Links Awakening.

Medlem

Skulle vilja kunna rösta på tre! Ocarina of Time, Majoras Mask och Wind Waker.

Medlem

Gött att fz folket gillar lttp mer än ocarina, tidernas mest överskattade spel

Medlem

A Link to the Past följt av Breath of the Wild för min del, hoppas att Link's Awakening(har ej spelat originalet) är lika bra som ALTTP.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ocarina of time, utan tvekan. A link to the past på plats 2.

Breath of the wild var en riktig besvikelse. Intetssägande tempel med tillhörande bossar och anonym musik. Två av de starkaste komponentera med hela serien var som bortblåsta. Jag uppskattar survival-stuket men i min mening var det otroligt negativt för upplevelsen att man skulle envisas med denna förbaskade, känsliga durability på vapnen.

Kontot avslutas

Som vanligt så väljer jag A Link to the Past.
Detta är ett spel som jag har haft för vana att spela igenom var eller vartannat år.
Mina favoriter är A Link to the Past, Ocarina of Time och Twilight Princess.

Det sämsta Zelda spelet i min mening är Tri-Force Heroes. Detta är ett av få Zelda spel som jag inte har haft ork att spela igenom.
Spirit Tracks vill jag spela igenom men det är lite segt, detta beror främst på styrningen. Det tog därför flera år för mig innan jag orkade att spela igenom Phantom Hourglass.

Annars har jag spelat igenom alla Zelda spel hittills.

Min topplista:

* The Legend of Zelda: A Link to the Past (SNES)
* The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)
* The Legend of Zelda: Twilight Princess (GCN/Wii)
* The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (3DS)
* The Legend of Zelda: The Minish Cap (GBA)
* The Legend of Zelda: Majora's Mask (N64)
* The Legend of Zelda: The Wind Waker (GCN)
* The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)
* The Legend of Zelda: Oracle of Ages/Seasons (GBC)
* The Legend of Zelda: Link's Awakening (GB)
* The Legend of Zelda: Four Swords Adventures (GCN)
* The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wii U/Switch)
* The Legend of Zelda (NES)
* The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (DS)
* The Legend of Zelda: Spirit Tracks (DS)
* Zelda II: The Adventure of Link (NES)
* The Legend of Zelda: Four Swords (GBA)
* The Legend of Zelda: Tri-Force Heroes (3DS)


signatur

ゼルダの城

Medlem

Link to The Past och Twilight Princess.

Kan inte fatta att folk ens gillar Breath Of The wild. Tråkigare spel får man leta efter. Saker jag hatar i BTOW

1: Open World. Ja. Den öppna världen är snygg och kul att upptäcka i början sen fast-travlar man bara dit man vill. Den bidrar ingenting till spelet enligt mig.

2: Durability på alla vapen. Känns inte som man blir bättre eftersom dina starkaste vapen går sönder.

3: Tråkiga quests/side quests: Man får väldigt dåliga belöningar för att göra side quests. Så dåligt att den inte ens är värt att göra dom.

4:Tråkig loot. Allt dropar loot men används inte till mycket.

4b: Crafting. Ogillar att man måste samla denna loot för att få bättre armor istället för att hitta den i världen doungeons.

5: Bossarna. Det finns 5 bossar som är kopior av varandra. Borta är de unika boss striderna från de gamla spelen. Samma med alla mini bossa. Exakt likadana förutom att de är starkare eller har annan färg.

5: Shrines: 120 kopierade shrines som är nästan en måste att göra en majoritet av. De kunde ha skärt ner på Shrines med en fjärdedel. Så varje Shrine gav en uppgradering till Stamina eller Hearts plus expandera dom lite mer.

6: Man kan inte fiska längre. Finns inget fiskespö.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Har precis börjat min resa i breath of the wild, älskar det än så länge!

Men av de jag kört genom åren så får twilight Princess min röst.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Hade svårt att välja mellan A Link to the past, orcarina of time och breath of the wild.

A Link to the past överlägset det jag spelat mest.
Orcarina of time minns hur roligt jag tyckte det var men Breath of the wild är senaste minne och tyckte det var riktigt bra.

Jämt skägg kan man säga men jag valde breath of the wild, mest för att det är det senaste man spelat och idag tror jag nog att nostalgiögona ser för mycket på dom äldre spelen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Twilight Princess är utan tvekan min favorit. Jag älskar att det är lite mörkare än andra spel i serien.
Fin variation av miljöer också.

Breath of the Wild är det sämsta tycker jag. Det mest generiska spelet jag har kört på senare år och förmodligen det mest överskattade också. Känns inte ens som ett Zeldaspel.

Nintendo har bara två lägen: antingen kör man säkra kort rakt igenom, eller så ändrar man så mycket att det inte känns igen från tidigare spel. Jag fattar inte än idag varför det är så svårt för dem att hitta en rimlig balans mellan gammalt och nytt. Hur svårt kan det vara?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Har en lista på bästa spelen:
A link to the past > Ocarina of Time > Wind waker > Majoras Mask > A link between worlds > Zelda 1 > Twilight Princess > Botw > Minish Cap > Links awakening > Phantom Hourglass > Oracle of Seasons / Ages > Skyward Sword > Zelda 2 > Spirit Tracks

Kvarvarande spel kommer jag knappt ihåg.

Med tanke på att många nämner botw så tänker jag flika in min åsikt. Den enda grejen som jag gillade i botw mer än i andra zelda spel är den öppna världen. Dock var den världen alldeles för tråkig, för mycket yta med för lite saker i, dungeons som var alldeles för tråkiga och lätta, shrines (och seeds) som inte medförde något värde för mig personligen, för lite karaktärsutveckling (med det menar jag för lite saker som gjorde att du kände dig starkare/bättre), dåligt vapen-system. Storyn var ju inget roligt heller. Alldeles för lite unika / roliga sidokaraktärer osv.

Shrines var det sämsta med hela spelet, de var generiska, ganska tråkiga och oftast alldeles för lätta. Att man inte kan utveckla karaktären annat än med temporära vapen samt lite dräkter gör inte saken bättre heller. Jag skulle personligen vilja se mer av den gamla varan med items / powers som förbättrar din karaktär, som inte nödvändigtvis behövs för att progressa genom världen men som förenklar och gör saker mer intressanta.
Fyll ut världen med mer roliga saker, mer sido-quests som är intressanta samt ta bort / lägg till de tidigare nämnda åsikterna så köper jag att det är ett av de bästa spelen.

Hoppas verkligen att de kommer fylla ut botw 2 med det, annars är det tveksamt om det är värt pengarna för min egen del.

Medlem

För mig personligen top 5 ser ut så här

1.Link to the past
2.Breath of the wild
3.Link betwen worlds
4.Oracle of ages and season
5.Ocarina of time

Medlem

Tycker det är så svårt och välja bästa Zelda. Men jag väljer Ocarina of Time. Mycket av nostalgiska skäl för det var det första Zelda jag introduceras till men också för jag tyckte om mekaniken att man först var barn och blev sen vuxen och fick se hur Hyrule förändrades. Wind Waker, Twilight Princess och Breath of the Wild tycker jag också väldigt mycket om.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

1. A Link to the Past
Svårslaget. Allt från grafiken till musiken, spelmekaniken och världsdesignen är makalöst bra.

2. Link's Awakening
Den här är jag aningen osäker på eftersom det är så länge sedan jag klarade spelet sist. Det handlar om årtionden faktiskt, trots att jag äger det på 3DS. Men som jag minns äventyret har det en av de mest originella och underhållande handlingarna i serien. Därför är jag orimligt taggad på att spela Switch-remaken, för att uppleva äventyret igen i modern skrud.

3. Wind Waker
Här velade jag mellan Wind Waker och Twilight Princess, båda två väldigt bra Zelda-spel. Valde till slut Wind Waker på grund av den underbara designen och känslan av äventyr när man seglar över de vida haven. Twilight Princess har en mer intressant och gripande handling, men överlag var nog upplevelsen i Wind Waker något starkare.

Jag älskar äventyrandet i Breath of the Wild, men den öppna strukturen och ärligt talat minimala handlingen gjorde att jag inte riktigt kände att de bestående intrycken var lika starka där. Jag är en sucker för berättelse, och därför är spelen som är starka på denna punkt också de jag minns mest när den här sortens listor ska komponeras.

Och ja, Ocarina of Time är överskattat. Ett väldigt bra spel, men när det kom hade det ett helt gäng tillkortakommanden som lade sordin på upplevelsen för min del. 3DS-remastern är den överlägset bästa versionen, den skulle faktiskt leta sig betydligt högre upp på min Zelda-lista!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Valde Link between worlds, vilket petade ner A link to the past .

top 10
1. A link between worlds
2. A link to the past
3. Ocarina of time
4. Skyward sword
5. Wind waker
6. Minish cap
7. Twilight princess
8. Links awakning
9. Oracle of ages
10. Majoras mask

Medlem

Blev i slutändan Wind Waker.
Har inte spelat det sedan GCN-dagarna och nu har jag det även till Wii U så jag får väl dra igenom det vid något lämpligt tillfälle.
Remastern av Twilight Princess har jag påbörjat.

1. Wind Waker.
2. Ocarina of Time.
3. Breath of the Wild.
4. A Link to the Past.
5. Twilight Princess.

EDIT: The Legend of Zelda verkar inte vara med på mångas listor. =P


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Allt utom Breath of the Wild... Enligt mig helt fel väg att gå för ett Zelda-spel...
Ska bli spännande med Link's Awakening!

Inaktiv

Ocarina of Time är min favorit.
Första riktiga äventyrsspelet i 3d. Svårslagen upplevelse. Mitt första Zelda som jag spelade igenom helt också.
Det har bäst dungeons, bäst musik, är det mest episka o.s.v. av de jag spelat.
Själv tyckte jag 3DS versionen var underlägsen då jag inte gillar art stylen alls(alldeles för ljust och puttenuttigt) och de har också noobifierat Water Temple i den.
Fiska med Rumble Pack var grejer det.

Min andra favorit är faktiskt Zelda 1. Spelade det på mina kusiners NES när jag var väldigt liten och tyckte det var magiskt. Sedan spelade jag det när jag var äldre och det var fortfarande skitbra. Älskar hur öppet spelet är och att man får upptäcka själv vad det är meningen att man ska göra. Älskar grafiken och ljudeffekterna.

A Link to the Past försökte jag spela på emulator efter OoT men fastnade aldrig för det för att det kändes som Ocarina of Time i 2d. Världen kändes liten och gameplayet väldigt simpelt när det var en dimension som saknades. Hade aldrig roligt eller kände mig imponerad. Kom väl halvvägs eller nåt.

Majoras Masks värld kändes trång och det var inte i närheten av lika episkt som OoT. Men jag var också för liten för att uppskatta alla små stories o.s.v. Jag var van vid att spamma A när man pratade med folk. Kom aldrig speciellt långt. Har försökt spela igenom på emulator senare och tycker spelet är häftigt men har aldrig riktigt fastnat.

Wind Waker och Twilight Princess har jag bara spelat i någon timme var. Enda jag kan säga är att de har värdelösa springanimationer. Det var först i BotW som de lyckades få till en bra springanimation igen efter OoT och Majoras Mask.
Men de är säkert bra spel.

Breath of the Wild var magiskt de första timmarna när man upptäckte världen och alla systemen, sedan såg man igenom illusionen och allt kändes ganska meningslöst. Kommer på 3e plats men skulle säkert gilla Majoras Mask mer om jag spelade igenom det.

Medlem

Svårt att välja ett men blev ändå Majoras mask!

Min lista skulle nog se ut så här(av dom jag spelat igenom)
Majoras mask
A link to the past
Ocarina of time
Wind waker
A link between worlds
Hyrule heroes
Breath of the wild

Ja jag hade roligare i hyrule heroes än i breath of the wild


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

The Legend of Zelda

Tänk er att leva i en värld utan Zeldaspel, och sedan släpps det ett!
Den känslan kan man bara få en gång och inga nya spel med mer och mer onödig utfyllnad kan någonsin slå det.

Spelat igenom det mer än 20 gånger och det är lika bra varje gång.

Övriga 2D Zelda kommer alla på en andra plats (inklusive CD-i Zelda som jag tycker fungerar!) medans 3D Zelda är fel och inte matchar med mig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

1. Zelda II (magiskt bra)
2. Links Awakening (Gameboy)
3. BOTW
4. A Link to the past

Medlem

Mystical Ninja Starring Goemon (N64, 1997)
Innehåller det mesta som definierar ett Zelda-spel men har mycket roligare dialoger, karaktärer som inte är fantasyklichéer och ett coolt jäkla soundtrack som fastnar i ens huvud.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

1 OoT
2 Twilight Princess

Medlem

Ocarina of time är min nummer 1! Hade ingen tillgång till snes som liten så jag håller på att spela igenom Link to the past nu på snes mini. Lyckades aldrig spela Zelda spelet på nes som var en sidescroller, Zelda 2 kanske det hette?.

Medlem

Ocarina of Time är ett lysande exempel på hur värdelösa de flesta tidigare 3d-spel var. Det finns säkert ett bra spel gömt nånstans bakom allt, men presentationen och styrningen gör att det inte är bra på något sätt i mina ögon.

Och ja, jag testade det när det var nytt och ogillade det då redan. Älskar däremot Super Mario 64 än idag, ett exempel på fåtal första generationens 3dspel som gjorde allt rätt. Men sen var ju n64-kontrollen gjord för att passa Mario 64, så är väl inte så konstigt

12
Skriv svar