Top 10 mest episka filmscenerna jag vet

Medlem
Top 10 mest episka filmscenerna jag vet

Film är en konstart bortom dess like och med det så medföljer också ibland skinande handling, starka karaktärer och så klart episka scener som vi verkligen älskar. Så jag har listat dom mest episka scenerna jag känner till.

10: Darth Vader vs Luke Skywalker i Rymdimperiet slår tillbaka

Det finns ingen explosionartad action i den här scenen men vad som gör det så episkt är några nämnare: Koreografin, klippningen och atmosfären samt hatet mellan Vader och Luke innan den stora hemligheten avslöjas som kom till att bli en av de mest chockerande stunderna i filmhistorien någonsin.

9: Avengers Assemble i Avengers Endgame.

Endgame är filmhistoriens mest inkomstbringande film och en mycket populär rulle bland alla hjältenördar världen över. Och jag älskar ju filmen stort. Den episka och absolut coolaste scenen i filmen är såklart när alla döda hjältar från Infinity War samlas för att bekämpa Thanos och hans armèer. Innan dom rusar in i strid så grabbar Rogers tag i Mjölnir och uttalar dom två orden som vi Marvel-fans längtat efter att få höra. Hur. Coolt. Som. Helst.

8: Jokern kraschar festen i The Dark Knight

The Dark Knight är överlägset den bästa superhjältefilmen som jag känner till. Christian Bale gör Batman till en badass-karaktär. Men den som sticker ut mest är Heath Ledgers Jokern. Han är perfekt som denna kallblodiga men också genialiska brottsling. Han känns sinnessjuk på allvar, som t.ex när han trycker in en penna i skallen på en snubbe rätt och slätt. Men den scen jag tycker mest om är så klart när Jokern och hans gäng med tuffingar bryter sig in på Waynes fest och får möta Batman face to face. Fantastiskt skådespeleri.

7: Carnosaurien anfaller i Disneys Dinosaurier

Disneys Dinosaurier är den enda Disney-filmen som har datoranimerade figurer inlagda i riktiga miljöer. Detta var min favoritfilm från barndomen. Den coolaste scenen är när Carnosaurien som är huvudantagonisten attackerar i början av filmen. Den brakar fram ur den täta djungeln och utstöter ett öronbedövande vrål på jakt efter något att sätta sina sylvassa tänder i. Den scenen ger mig fortfarande sjukt mycket gåshud än idag tack vare ljudeffekterna och den verklighetstrogna CGI:n.

6: Skogsstriden i Transformers: Revenge of the Fallen

Michael Bay vet hur man gör bra effekter men inte bra handling eller manus. Transformers-filmerna är väl helt okej men deras actionscener sviker mig inte. Den bästa är nog när Optimus Prime helt på egen hand tar sig an Megatron, Starscream och Grindor. Optimus ser ut att vinna men Megatron hugger honom i ryggen och skjuter ett dödande skott innan Prime stupar. Av alla scener i TF-serien så är det här den coolaste.

5: Simba konfronterar Scar i Lejonkungen

Lejonkungen är ett tecknat mästerverk av ett storartat slag. Varför då är för att den sysslar med så otroligt sorgliga teman som förräderi, kungamord och anklagelser samt skuldkänsla. Den bästa scenen är när Simba tar sig an Scar och en våldsam strid bryter ut. När dom slåss med varandra så blir det coolaste slow-motion sekvenser medans Hans Zimmers storslagna soundtrack ljuder på. Mäktigt som fan.

4: T-rexen bryter sig ut i Jurassic Park

Jurassic Park är ett mästerverk både i handling och effekter. Jag önskar verkligen att jag hade sett filmen då den hade premiär 1993. Den bästa scenen när en viss tjockis stänger av alla elstängsel och får den stora stjärnan i dinosaurierparken att gå bärsärk. Nämligen Tyrannosaurien. Den bänder upp stängslet hur lätt som helst och utstöter ett mäktigt vrål som får högtalarna att dåna innan denne börjar att anfalla besökarna i närheten. En sak är säker med denna scen: Den blir aldrig tråkig. Dinosaurier tröttnar man inte på.

3: Stenjaguaren går till anfall i Vägen till El Dorado

Detta är den coolaste scenen jag minns från min barndom. Jag kunde se om denna scen hur många gånger som helst utan att bli uttråkad. Filmens antagonist Tzekel Kan väcker en gigantiskt jaguarstaty till liv för att döda huvudpersonerna Miguel och Tulio. Jaguaren är hur jäkla grym som helst. Den krossar byggnader och stampar ihjäl folk samtidigt som den vrålar ett häftigt vrål. Jag älskar denna scen och kommer alltid göra det.

2: Shrek, Åsnan och Fiona flyr från Draken i Shrek

Shrek idag är en stor meme. Och en skitrolig sådan. Men filmen är mycket bättre. Min favoritscen är när Draken som vaktar Fiona börjar jaga gänget genom det fallfärdiga slottet som är omringat av lava. Men den bästa delen är när Shrek springer i slow-motion samtidigt som Draken sprutar sin sista eldsflamma som nästan bränner upp dom alla tre. Dom lyckas ta sig till andra sidan medans Draken blir fast i slottet med en kedja runt halsen. Musiken gjorde denna scen ännu coolare.

1: Brody dödar hajen i Jaws

Trots med sina 44 år på raken så är Hajen en av de bästa filmerna jag sett och den håller fortfarande än idag. Spielbergs regi är utan tvekan den bästa. Hur hajen aldrig syns men är där ändå är ett genidrag. Bästa scenen är finalen när polischef Brody möter den enorma monsterhajen i en dödlig strid där han kastar in en tub med tryckluft i gapet på odjuret och skjuter sedan den så hajen exploderar i miljontals bitar och dess lik sakta glider ner till havets botten. John Williams soundtrack bidrar otroligt mycket och som grädde på moset blir det ännu bättre med Brodys tagline: Smile you son of a bitch!

Känner ni till några coola filmsekvenser som ni älskar mycket? Kommentera gärna!

Medlem

Tror nog jag skippar läsa denna tråd med risk för eventuella spoilers på filmer jag kanske inte sett haha. Alternativt krav på spoilertags på beskrivning/bilder? ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Kommer på några scener,men som fezk påpekar så vill jag inte spoila för andra. Så hur fan gör man spoilergrejen som folk använder ibland?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Aesoprock:

Kommer på några scener,men som fezk påpekar så vill jag inte spoila för andra. Så hur fan gör man spoilergrejen som folk använder ibland?

Såhär!

[spoiler]Innehåll[/spoiler]

Blir:

Innehåll


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

HEAT shootout scenen
Collateral diskoteket och vargarna
Sicario gränskontroll scenen
Aliens ripley vs queen

För att nämna några ynka få.


signatur

"High life on low budget"

Inaktiv

Några favoriter:

Antar att jag gillar filmvåld..

Medlem

För att nämna några. Det är dock en miljon episka scener i Terminator 2.

I en icke speciell order, hade kunnat listat fler, men det får räcka =P

Star wars episode 1 när Darth Maul visar att han har minsann har en dual lightsaber

O Captain, my captain:

Jurassic park, välkommen till denna döds park:

Lord of the rings the two towers, Theoden är inte så ensam :

Lord of the ring return of the ring, you bow to no one:

Gladiator, mitt namn är Max:

Tog en spolier tag mest för att göra så att man slipper scrolla så mycket


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

En scen ur Bad Taste(eller egentligen hela filmen), från 1987. Peter Jacksons mest minnesvärda film i mitt tycke, innan han blev känd.
Man var inte gammal när man såg den första gången så det är väl en förklaring till varför det etsat sig fast i minnet som episk, men det var ju något man aldrig sett förut: våld, humor, spänning, slapstick och att det gjordes med en låg budget och ändå blev det kvalitet.
Cliff scene, spoiler kan man väl säga, det är lite mer än 4 minuter av filmen här.

1
Skriv svar