Krisande E3-mässa sneglar på kändisar och Gamescom

Robot
Krisande E3-mässa sneglar på kändisar och Gamescom

Stora förändringar föreslås för E3 2020.

#e3


Medlem

Just fokuset på att förmedla nyheter och visa jävligt coola grejer på ett strukturerat sätt är ju vad som fortfarande gör E3 bättre än alla andra mässor, IMO. Både Gamescom och TGS har känts som rejäla besvikelser i år eftersom hälften av innehållet redan finns på YouTube veckan innan och alla som åker dit är överens om att 95% av vistelsen handlar om att köa.

Om det nu är så att det inte är ekonomiskt hållbart att ha en bra mässa med tydligt fokus så är ju det lite tråkigt, men blir E3 en Gamescomkopia så blir E3 värdelöst.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Fixar dom verkligen problemen till varför Sony, Microsoft, Nintendo med flera inte deltar genom att göra dessa ändringar? Känns som fokus ligger på att få in mer pengar (fler biljetter) istället.

Skribent
Skrivet av Lasrod:

Fixar dom verkligen problemen till varför Sony, Microsoft, Nintendo med flera inte deltar genom att göra dessa ändringar? Känns som fokus ligger på att få in mer pengar (fler biljetter) istället.

När de stora aktörerna inte längre deltar då är något fel. Men kanske har hela den här mässgrejen tappat fart överlag. Det var första gången för mig i år som jag faktiskt inte var hajpad alls inför E3. Det mesta hade ju redan läckt eller annonserats. Nu är ju jag ingen måttstock förstås, men vi överöses ju med spelnyheter året om...vilket nog påverkar events som detta.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johlor:

När de stora aktörerna inte längre deltar då är något fel. Men kanske har hela den här mässgrejen tappat fart överlag. Det var första gången för mig i år som jag faktiskt inte var hajpad alls inför E3. Det mesta hade ju redan läckt eller annonserats. Nu är ju jag ingen måttstock förstås, men vi överöses ju med spelnyheter året om...vilket nog påverkar events som detta.

Det behöver ju inte vara att det är "något fel". De större aktörerna har snarare en betydligt digrare verktygslåda nu för tiden för att kunna nå ut till sina potentiella kunder. Varför slösa miljoner på ett framträdande på E3 när de kan sända live från sina egna högkvarter och fortfarande nå ut till lika många människor?

ESA måste snarast förstå att de måste se över sin verksamhet och vilka usp:ar de kan erbjuda utställarna. Just nu känns det mest som att de letar sätt att höja sina egna intäkter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

Sony var väl inte där mest för att man inte hade något nytt att komma med. Sen verkar dom ha lagt allt krut på tokyo och death stranding.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Det kanske är så enkelt att de stora mässornas tid är förbi. Om Microsoft, Sony eller Nintendo kör en stream istället så kommer dom med stor sannolikhet få minst lika mycket uppmärksamhet utan att dom behöver betala en avgift (som jag misstänker är gansak stor) till mässan.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd

I och med att de stora spelföretagen kör egna events så innebär det också att det inte finns något exklusivt längre att spela hos E3? Detta bidrar ju också till att inte orka att besöka.

Jag minns för ett par år sedan när Nintendo körde sina events där att man kunde prova på vissa kommande spel exklusivt på plats då inga demon fanns att ladda ned i NIntendo eShop.

Gnällkuk

Jag tror fortfarande att E3 kan eller kunde ha en stor roll som event. Det är ett etablerat varumärke och ett samlat ställe där alla visar upp sina skapelser och tävlar lite mot varandra. För att göra en grov jämförelse, i hockeyn finns är det främst OS och World Cup som är de största och mest prestigefulla turneringarna.

Utöver det finns det en mängd mindre turneringar som knappt några orkar bry sig om. De är för många, för ofta och för få av de största länderna och/eller spelare som medverkar. Att EA, Nintendo osv har egna tillställningar gör givetvis att de får 100% fokus, men det blir inte alls samma hype och/eller bredd.

Sen återstår det ju att se om det E3 ens kommer att finnas kvar med tanke på den enorma dataläckan som var där influensers och journalisters personliga uppgifter läckte. De hade ju redan innan detta ekonomiska problem och om/när det väcks åtal och de döms skyldiga så tror jag inte det finns en suck i världen att rädda dem.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av hannes.theorell:

Det behöver ju inte vara att det är "något fel". De större aktörerna har snarare en betydligt digrare verktygslåda nu för tiden för att kunna nå ut till sina potentiella kunder. Varför slösa miljoner på ett framträdande på E3 när de kan sända live från sina egna högkvarter och fortfarande nå ut till lika många människor?

ESA måste snarast förstå att de måste se över sin verksamhet och vilka usp:ar de kan erbjuda utställarna. Just nu känns det mest som att de letar sätt att höja sina egna intäkter.

Ja, exakt, lite avigt formulerat av mig. Det var ungefär det där jag var ute efter. Spelföretagen lägger inte sina miljoner på ett event, istället är det något pågående under året. Därav kanske E3 och likande mässors tid är förbi, i alla fall i den utformning de haft.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag tror att säga att det var ett dataintrång är inkorrekt. Dom tusen personernas uppgifter ska ha legat uppe på deras sida för vem som helst att se.
Source: Legacykillahd youtube.

Skägg.
10 Chambers

Jag vill minnas att de stora aktörerna just velat ha fler konsumenter på mässan. Själv är jag kluven. Det vore trist om E3 dog, så förändringarna kanske måste till. Mycket av de intressanta bokningarna sker, likt Gamescom, inte på själva mässgolvet utan i mötesrum på andra våningar. Så själva arbetet för oss påverkas inte jättemycket om de släpper på fler folk på onsdagen.

Många av de större aktörerna har också börjat köra mycket event redan i maj eller helgen innan E3, så att mycket material redan är fixat när mässan slår upp dörrarna.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag vill minnas att de stora aktörerna just velat ha fler konsumenter på mässan. Själv är jag kluven. Det vore trist om E3 dog, så förändringarna kanske måste till. Mycket av de intressanta bokningarna sker, likt Gamescom, inte på själva mässgolvet utan i mötesrum på andra våningar. Så själva arbetet för oss påverkas inte jättemycket om de släpper på fler folk på onsdagen.

Många av de större aktörerna har också börjat köra mycket event redan i maj eller helgen innan E3, så att mycket material redan är fixat när mässan slår upp dörrarna.

Vore synd om E3 dog ut verkligen, det har ju funnits så länge och varit störst förutom i år då? Men som jag sa ovan så var väl inte Sony där för att dom la allt krut på tokyo mässan, death stranding och FFVII. Dom spelen är väl dessutom kanske lite större där borta än i USA. Är dock övertygad om att vi kommer se Sony på nästa E3, kanske presenteras PS5?


signatur

PS5 och inget annat.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av breahl:

Vore synd om E3 dog ut verkligen, det har ju funnits så länge och varit störst förutom i år då? Men som jag sa ovan så var väl inte Sony där för att dom la allt krut på tokyo mässan, death stranding och FFVII. Dom spelen är väl dessutom kanske lite större där borta än i USA. Är dock övertygad om att vi kommer se Sony på nästa E3, kanske presenteras PS5?

Det var längesedan de var störst redan i rent besöksantal, där hade till och med Games Convention, föregångaren till Gamescom, trumf på hand. Jag tror helt ärligt att Sony känner sig rätt nöjda med denna generation, inte helt omöjligt att de lyckas kränga över 100 miljoner exemplar.

Om de följer tidigare recept så kommer de att avtäcka konsolen på ett eget event i mars någon gång, för att sedan fokusera på spelen på E3.


signatur
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Som salt i såren framkom efter mässan att att ESA drabbats av dataintrång där uppgifter om ett par tusen mässdeltagare läckte.

Det var inget jädra dataintrång. Uppgifterna låg uppe på deras hemsida för vem som helst att se.

1
Skriv svar