Alien: Isolation är det läskigaste spelet någonsin

Medlem
Skrivet av Kiario:

Ingen som provat vr versionen

I wish

Medlem

Jag är ett stort Alien och Aliens-fan!

Jag har inte rört Alien: isolation för mina nerver klarar inte det...

Medlem

Orkade bara spela några timmar innan jag tröttnade på att gömma mig under bord.

Medlem

Alien: Isolation är helt fantastiskt. Inget annat spel har fått mig att vägra lämna tryggheten i ett omklädningsskåp för att hacka en dörr tre meter bort.
Jag vill även påstå att ljudet och ljuseffekterna är minst lika skrämmande som (om inte mer än) fienden. <3

Medlem

Kan rekommendera Doom 3 i vr annars. Testade ett par år sen, kom nästan fram till första fienden innan headsetet flög av till höga "NOPE, NOPE"-skrik.

Medlem

har inte ens spelat det men jag blir rädd ändå när du berättar


signatur

//monster

Medlem

Haft spelet i flera år, snart ska jag våga spela det...
Börjat några gånger men fått ge mig innan jag ens sett någon fuling lol

Medlem

Absolut, ett av mina favvo spel beträffande skräck-spel. Detta tillsammans med Soma och Silent Hill serien är mumma!

Medlem

Riktigt jävla favoritspel detta. Inte bara för att det är läskigt, det är så sjukt troget designen de hade i första Alien filmen. Vill ha alla prylar i det spelet.

Medlem
Skrivet av donniedarko:

P.T kan vara det vidrigaste jag någonsin spelat. Har dock inte spelat varken Amnesia eller Alien:Isolation.
Men har tagit mig igenom flertalet skräckspel så som Evil within, Resident evil, Silent Hill, F.E.A.R, Condemned och liknande titlar men inget har satt så djupa spår som P.T gjorde, fyhelvete.

Ja P.T var fanimig vidrigt... Jag började svettas rejält när man kom till den biten då man lyssnar på radion och så kommer en röst på radion som säger "Look behind you". Gjorde man inte det på en gång så sa rösten "I said, look behind you"... Alltså, jag fick panik. För jag var tvärsäker på att den där mamman som följde efter en var där bakom mig...

Medlem

Det är as läskigt!
Det här "kurragömma" och "jag kan inte försvara mej"-spel mekaniken blev enligt mej tröttsamt efter amnesia. Ja, det är skrämmande att vara försvarslös, till en början men sedan blir det mindre läskigt och mer frustrerande, och tråkigt.
Folk klagade mycket över att man hade skjutvapen i alien isolation, att det inte var nödvändigt. Jag tycker att det är en bra sak. Det är mer än bara aliens man möter, det är andra människor och working Joe androider.
Det är mer taktiskt och riskfyllt att börja skjuta folk eller androider, för att ljud drar till sej alien och vapnen är inte särskilt effektiva mot den, förutom eldkastaren.
Detta gör spelet mer balanserat och även om jag har en hagelbrakare i näven så känner iaf jag mej inte säkrare när en alien flåsar mej i nacken.
Dock blev det lite för mycket av alien och den tröttsamma kurragömma mekaniken.

Nåt jag avskyr är save stations. Att spara ett spel ska inte vara en gameplay funktion. Det ska vara en sak som spelaren gör utanför spelets gameplay.

Medlem
Skrivet av Kiario:

Ingen som provat vr versionen

VR versionen är en inofficiell mod och tyvärr verkar den lida av en del problem. Rekommenderas att spela med vanlig handkontroll när man kör den moden. Moden har inte uppdaterats sen 2018 heller så ser inte ut som att problemen kommer lösas. Men med det sagt så kan nog vr versionen ge en del i alla fall när det kommer till inlevelse. Jag kanske testar vid något tillfälle framöver om jag orkar fixa igång det.

Medlem
Det är en ganska bra beskrivning av hur det faktiskt gick till rent programmeringsmässigt
Skrivet av Dohman:

Jag tyckte inte att spelet var bra. Det blev snabbt frustrerande snarare än läskigt. Det där jävla monstret dök upp i vartannat rum om inte oftare. Det betedde sig som om det alltid visste var jag var, men jävlades genom att låtsas inte veta. Spelet behövde lära sig av Amnesia: The Dark Descent där de hade den perfekta balansen i monstrets spawningssystem. Jag hade dock läst här på FZ att en medlem skrev Easy mode var bättre att spela på, precis av denna anledning. Monstret i SOMA var alltid läskigt och aldrig frustrerande, för att nämna ett till exempel.

Annars verkligen synd då atmosfären var i världsklass.

Fick detta avslöjat av en artikel, och blev då lite osugen på att faktiskt spela spelet.
Så.... Ska ni spela sluta läs.

Alien har inte en AI. Den har två.
Den ena vet faktiskt alltid var du är, och kommunicerar detta till den andra AIn, som sen försöker leta rätt på dig.

Medlem
Skrivet av sarlucic:

Det är så jobbigt att jag inte klarade spela igenom det. Usch!

På gott och ont, ja tyvärr, den är för jävla läskig, jag skiter på mig, då är det inte kul faktist att spela. Får kalla kårar så fort jag hör "det där Scchhhhhhhhhhhh fump" ljudet när hans mun Penis... börjar "fräsa" och slajmet droppar... ja sen ligger du där med ett hål i skallen...

Skrivet av w3tt3x:

Alien: Isolation är helt fantastiskt. Inget annat spel har fått mig att vägra lämna tryggheten i ett omklädningsskåp för att hacka en dörr tre meter bort.
Jag vill även påstå att ljudet och ljuseffekterna är minst lika skrämmande som (om inte mer än) fienden. <3

HÅller helt med dig!

Skrivet av Augustus:

Jag är ett stort Alien och Aliens-fan!

Jag har inte rört Alien: isolation för mina nerver klarar inte det...

Även dig!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Inte testat vr versionen. kunde ärligt inte spela igenom detta too scary


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Kiario:

Ingen som provat vr versionen

Jo, när spelat var nytt kunde jag få det att fungera hyfsat med min Occulus Rift DK 2.
Det som jag tyckte var roligast var att stå i duschen och titta upp på strålarna, rymdskeppskänslan i och med det låga taket samt att gömma mig i skåpen.

Var tyvärr tvungen att sluta spela det, i samband med att Alien dök up, då det var alldeles för obehagligt och jag blev orolig över min egen hälsa.

Provade att få det att fungera igen ett par år sedan, men fick det inte att fungera lika bra som första gången.

Skribent

Det enda jag har som kritik är egentligen att spelet var lite för långt. Själva skräckkänslan försvann där i slutet av spelet för man hade både vant sig vid cyborgerna (som var otroligt creepy i början) och Xenomorphen som jagade en.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag ville verkligen gilla spelet eftersom jag älskar Alien-filmerna och hela konceptet. Och till en början så tyckte jag också att det var kul. Men ganska snart efter att xenomorphen dykt upp så tröttnade jag på smygandet. Det var spännande till en början men blev snabbt tråkigt.

Jag försökte tvinga mig till att spela vidare med tanken att det skulle frias upp lite allt eftersom, men flertalet timmar senare var det fortfarande likadant. Så jag gav upp.

Jag tyckte känslan var bättre innan xenomorphen dök upp. När man kände av att "något" fanns där men det fortfarande fanns en känsla av osäkerhet kring vad som skulle hända. När den väl visat sig så var den lite för "på" så det kändes inte så skrämmande längre.

Skribent
Skrivet av jawik:

Jag ville verkligen gilla spelet eftersom jag älskar Alien-filmerna och hela konceptet. Och till en början så tyckte jag också att det var kul. Men ganska snart efter att xenomorphen dykt upp så tröttnade jag på smygandet. Det var spännande till en början men blev snabbt tråkigt.

Jag försökte tvinga mig till att spela vidare med tanken att det skulle frias upp lite allt eftersom, men flertalet timmar senare var det fortfarande likadant. Så jag gav upp.

Jag tyckte känslan var bättre innan xenomorphen dök upp. När man kände av att "något" fanns där men det fortfarande fanns en känsla av osäkerhet kring vad som skulle hända. När den väl visat sig så var den lite för "på" så det kändes inte så skrämmande längre.

Håller lite med i detta. Pacingen var lite off i spelet, men det är svårt med den här typen av spel....spelare vill ju i regel att det händer något annars så får spelet stämpeln "Walking simulator med en Alien" typ. Dock hade det säkert gått att variera saker lite bättre. Hoppas att vi får en tvåa då jag tror utvecklarna kan förbättra mycket, det var trots allt deras första försök med både skräck och FPS.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

underbart bra spel men läskigt nä inte en gnutta.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag är ett stort Alien och Aliens-fan!

Jag har inte rört Alien: isolation för mina nerver klarar inte det...

Är i samma veva, en kompis donerade spelet åt mig via steam, jag har spelat 5min, inte ens genom början, jag pallar de inte.

Det första AvP som släpptes gick att spela, som alien, som Predator....men så fort man spelade som Marine med den där sabla ping-mojängen dom har för att se rörelser? Näe, jag slog av och gick därifrån.

Har ändå växt upp med alienfilmerna och älskar dom, men klarar inte av att se dom själv

90-talet rules

Medlem
Skrivet av Evilof:

Fick detta avslöjat av en artikel, och blev då lite osugen på att faktiskt spela spelet.
Så.... Ska ni spela sluta läs.

Alien har inte en AI. Den har två.
Den ena vet faktiskt alltid var du är, och kommunicerar detta till den andra AIn, som sen försöker leta rätt på dig.

Ännu ett skäl till varför jag vägrar spela det själv, jag kommer behöva terapi efter ett sånt där spel när jag inte ens klarar av prologen...

Medlem

Jag är snart 40 eller närmare 40, var med på tiden då 386 och kommander keen var de senaste, police quest? Larry,,,ja, vi var där. Men fan, ALIEN Isolation, nope...NEJ jag tänker inte göra det...Jag behöver en komajnon, näe, ja behöver mer, de här går inte...

Medlem
Skrivet av capman:

Är i samma veva, en kompis donerade spelet åt mig via steam, jag har spelat 5min, inte ens genom början, jag pallar de inte.

Det första AvP som släpptes gick att spela, som alien, som Predator....men så fort man spelade som Marine med den där sabla ping-mojängen dom har för att se rörelser? Näe, jag slog av och gick därifrån.

Har ändå växt upp med alienfilmerna och älskar dom, men klarar inte av att se dom själv

90-talet rules

Word på allt! 🤜🏻🤛🏼

Bra spel och lite små läskigt i början, men allt eftersom känns det bara som en lång katt och råtta lek.

Läskigaste spelet för mig som jag spelat är överlägset P.T (Silent Hills). Fyfan alltså. Synd att det inte blev nåt av det.

Medlem

Just harvat mig igenom spelet för första gången och ojojoj vilket spel!
Inte bara det faktum att jag är psykiskt utmattad av stress och ångest, som infanns sig genom exakt hela jävla spelet, så är stilen och stämningen så exakt rätt! Ett rent mästerverk som jag aldrig vill spela igen

Detta är en handbok i hur man använder källmaterial.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Silent Hill är det läskigaste spelet någonsin.

Skribent
Skrivet av capman:

Jag är snart 40 eller närmare 40, var med på tiden då 386 och kommander keen var de senaste, police quest? Larry,,,ja, vi var där. Men fan, ALIEN Isolation, nope...NEJ jag tänker inte göra det...Jag behöver en komajnon, näe, ja behöver mer, de här går inte...

Spelet hade också en av de bästa Kinect-funktionerna. Trodde spelet var trasigt för jag blev ALLTID hittat, sen insåg jag att Kinecten lyssnade och gjorde jag ljud så hörde Xenomorphen om den var nära. Vi insåg det när jag spelade med en kompis och han skrek till varav Xenon bara vände på klacken och käkade upp mig! XD

Så ha en kompis kanske inte alltid är bra...just i det här spelet haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Mycket bra spel vad jag minns, ja jag minns inte så mycket av spelet längre men minns jag kände att det va ett bra spel värt pengarna. Japp jag tog mig igenom det. Jag spelar oftast bara igenom spel en gång och går vidare till nästa, finns undantag dock.

Geeks Gaming
Skrivet av capman:

Jag är snart 40 eller närmare 40, var med på tiden då 386 och kommander keen var de senaste, police quest? Larry,,,ja, vi var där. Men fan, ALIEN Isolation, nope...NEJ jag tänker inte göra det...Jag behöver en komajnon, näe, ja behöver mer, de här går inte...

Känner samma sak. Har provat ta mig genom spelet i flera omgångar men det är ett stort NOPE för mig.
Ett tips är att inte testa spelet i vr….. 😱

123
Skriv svar