Vilket är det läskigaste spelet du har spelat?

jbx
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Minecraft är läskigt.

Tyckte Until Dawn hade sina obehagliga stunder. Samt början av Resident Evil 7.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Skulle säga F.E.A.R


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Vill ändå slå ett slag för besöket till Ravenholm i Half Life 2, det hade jag svårt att ta mig igenom som ung pojkspoling.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Testpilot

Undviker helst skräckspel men mentalsjukhus banan i Thief (2014) och Outlast. Spel med människor som beter sig konstigt är bra läskigare än när det är monster.

Resident Evil

Medlem
Skrivet av Araxnoid:

F.E.A.R 2 (som är ett väldigt bra spel överlag)
Kommer ihåg när jag för första gången kom till skoldelen (som är värst) och knappt vågade spela igenom det.
Jag satt på nålar och skrek för mig själv hela tiden i skolan.

Har för mig att spelet var ganska kort? Annars är det ett bra spel! 😊

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem
Har inte kört det själv, men kolla in Layers of Fear
Skrivet av Banzeken:

Jag kan inte säga att jag någonsin har känt rädsla när jag spelar spel. Ibland finner man spel där man hoppar till, men det är mer en instinktiv impuls av höga ljud + någonting som plötsligt dyker upp på skärmen. Det sätter sig inte i ens huvud som en kuslig tavla, skulptur eller fotografi gör, och det är sådana saker jag har funnit läskigast i livet.
Kanske behöver jag bara hitta det rätta spelet.

På tal om kuslig konst liksom. Har en vän som är mycket visuell/konstnärlig och han gick igång på det.

Medlem

Resident evil 1 var mitt första, och förmodligen därför värsta, skräckspel.
Sen var man dum i huvudet och spelade ju det alltid sent på kvällen när alla andra sov.
Inte spelat så många mer.

En av de bästa spelupplevelserna jag haft var Silent Hill Shattered Memories på Wii. Inte det läskigaste jag spelat. Inte heller det bästa.
Men sättet de använde TV spel som medium? Helt lysande! Knastriga telefonsamtal? Dom ljuden kom från wii moten. Kasta av sig monster? Perfekt för panikslaget wii viftande.
Ingen HUD. Kartan var en smartphones kart-app. Och sen har vi valen. Ska inte spoila, men när jag läste om spelet efter, och de stora, men framför allt SMÅ grejer man kunde göra, ofta helt omedvetet, som tweakade spelet åt olika håll.

Medlem

Skrämde vi dig Carl?

Skägg.
10 Chambers

@RedZour: Haha, skräckspel är inte min grej.


signatur
Medlem

Doom 95 som liten påg var ingen godnattvisa direkt. Minns att jag knappt vågade ta ett enda steg framåt på första banan. Mysteriet på greveholm var också obehagligt med sin kusliga stämning! Idag håller jag mig borta från rena skräckspel, även om jag gillar kusliga inslag i spel!

Medlem

Alien isolation är nog det värsta. Det är för mig helt ospelbart, i alla fall om jag är ensam. Samma sak gäller Outlast och Amnesia. Om någon mer är med så går det (nätt och jämt, föredrar att någon annan håller i handkontrollen).


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

F.E.A.R
Minns en liten sektion i spelet där man går längs en catwalk för att sedan gå ner för en stege i ett mörkt och tyst utrymme. Rörelsen blev automatisk när spelaren vänder på sig för att gå baklänges ner för stegen och då står den där lilla tjejen PRECIS framför en på catwalken man kom ifrån.
Jag slängde headset på golvet och drog sladden till datorn direkt.

Medlem

Det läskigaste spelet har jag inte spelat, för att det är för läskigt för mig. Gränsen för mig går vid Amnesia: The Dark Descent och SOMA* och då är jag riktigt skraj när jag spelar. Spel som The Conjuring House och P.T. (om det hade kommit ut) pallar jag inte alls av.

*Ett otroligt mästerverk som bör spelas av alla. Finns ett läge som heter "Safe Mode" för den rädde.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Fatal frame 2 är det läskigaste spel jag har spelat herregösta dom spökena dyker ju upp överallt

Medlem

Körde igenom Outlast ihop med en polare när det släpptes, vi skrek som små barn båda två. Hade aldrig fixat att lira det själv.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Har inte spelat många skräck spel, men Resident Evil 7, och remaken fick mig att bajsa lite.

CS med full Rysslineup.

Medlem

Penumbra Black Plague
Dead Space
Alien Isolation

Medlem

Jump scares tycker jag i många fall är billigt och kommer jag inte att räkna in som en faktor i "läskigaste spelet".

Silent Hill 1-3 är nog de spelen som påverkat mig mest då de lyckades ta sig in under skinnet på en och gav en obehagskänsla som de flesta andra skräckspel inte klarar av att ge, men värt att tillägga att man var rätt mycket yngre när man körde dessa med så de kanske inte hade haft samma effekt på en idag som då.

När det kommer till nyare titlar så tyckte jag att PT gjorde ett bra jobb, men ja, även detta skulle ju egentligen bli ett Silent Hill-spel, och även Resident Evil 7 var riktigt bra.

Medlem

Att som 14-åring spela marinkampanjen i AvP var hemskt.

Medlem
Skrivet av nostalgisk:

F.E.A.R
Minns en liten sektion i spelet där man går längs en catwalk för att sedan gå ner för en stege i ett mörkt och tyst utrymme. Rörelsen blev automatisk när spelaren vänder på sig för att gå baklänges ner för stegen och då står den där lilla tjejen PRECIS framför en på catwalken man kom ifrån.
Jag slängde headset på golvet och drog sladden till datorn direkt.

Hade förträngt att detta spelet var läskigt. Minns nu att jag hade väldigt stora problem att sova under minst en månads tid efter att bara ha spelat demo-versionen av F.E.A.R (2?). När jag var uppe på toaletten en natt "såg jag" Alma bakom mig i badrumsspegeln och dog nästan på riktigt

Tror dock att jag och min bror tog oss igenom första spelet.

Alien: Isolation var helt ok att spela igenom på PS4. Har svårare för mer människoliknande monster så blev mer "roligt skrämd" i det spelet. Köpte det igen nu på Steam 21/4 och tänkte testa i VR

Medlem

hello kitty. rosa och gullit. men vad gömmer sig under den söta ytan? 0o
*horror*

Det enda spelet jag minns som obehagligt var Sanitarium. Nuförtiden är det mest mysigt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Spelar inte rena skräckspel, det pallar inte nerverna.

Men Alien vs Predator till Atari Jaguar som Marine var superjobbigt. och FEAR till PC, huga!

Uppdaterar min post nu när jag spelat Half Life: Alyx... Har fortfarande ärrbildning på hjärtat efter pärsen med Jeff!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

SoL
Medlem

PT och första halvan av Resident Evil 7. Ska bli spännande med nästa generations skräckspel, lär bli svettigt.. I tonåren var nog silent hill 2 mitt läskigaste.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Det har inte åldrats särskilt väl men inget har skrämt mig mer än Clive Barker's Undying.

Tack! Satt och funderade på vad de hette, men ja.. det var rejält läskigt när det begav sig.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Tack! Satt och funderade på vad de hette, men ja.. det var rejält läskigt när det begav sig.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Isolation. Generellt lättskrämd så brukar oftast "nope"-a ut ur spel men, Isolation var förbannat bra så.. Huvva, hemsk combo.

Skriv svar