Top 5 animefilmer

Medlem
Top 5 animefilmer

Min förra tråd som handlade just om anime-serier fick mig att se att vi har några anime-älskare här så jag tog mig friheten att lista några animefilmer som jag verkligen tycker om.

5: Prinsessan Mononoke

Denna film är en riktig guldpärla om jag ska vara helt ärlig. En riktigt fin berättelse som handlar om människans vilja att erövra och tämja vildmarken. Filmen är lite av ett historiskt drama/äventyr och det är något som märks snabbt när man väl kommer in i den. Man får följa en flicka vid namn San som uppfostrats av vargar och Emishiprinsen Ashitaka och under deras berättelse får vi se striden mellan människan och naturens andar.

Filmen är riktigt vacker trots att den gjordes på 90-talet. Den är också riktigt tankeväckande när man väl har sett klart den. Den typ på något sätt tränger in i skallen och ger frågor som man inte helt enkelt kan svara. Trots sin gamla animeringsstil så är Prinsessan Mononoke en sådan anime som man inte får missa.

4: Perfect Blue

En riktigt spännande thriller som verkligen vet hur man leker med en. Man blir riktigt mindfuckad. Man får följa popsångerskan Mima som lämnar sitt band för att kunna göra solokarriär. Ett före detta fan börjar stalka henne vart hon än går och medans tiden går så blir den psykiska pressen bara större och hennes mardrömmar allt värre. Man får se filmen ur hennes perspektiv.

Filmen är på många sätt en slags förvirring för hjärnan. Verklighet, dröm och inbillning blandas ihop i Mimas problematiska liv. Det blir snabbt en smart men också riktigt otäck film med budskapet av att dom val man gör får konsekvenser. Filmen har också mycket att göra med personlighetsklyvning. Med andra ord, filmen är en slags drog på något sätt. Den är som en psykologisk skräckfilm. Men jag gillar den här filmen riktigt starkt. Mest för att den leker med ens psyke på allvar. Och det är den störst drivande kraften här. Så jag placerar denna på min lista.

3: Bayonetta: Bloody Fate

Vi vet nog alla vem Bayonetta är. Den smarta, men också väldigt lättklädda pistolpepprande Umbra-häxan som slaktar ärkeänglar på löpande band. Jag såg filmen för ett år sedan och jag blev ruskigt imponerad, mest av de snygga fightingscenerna mellan Bayonetta och hennes fiender. Hur som helst, Bayonetta vaknar efter 500 år av sömn med en stor minnesförlust. Dock så får hon reda på att himlens änglar, i olika ranker och former är ute efter hennes huvud. Varför är något som hon får skjuta, slakta och sparka sig fram för att få veta.

Filmen fick ju dåligt mottagande, men jag tycker ärligt att denna är riktigt bra. Inget mästerverk men riktigt bra. Inte på grund av handlingen utan för ur ruskigt snygg filmen är. Och så älskar jag det faktum att alla originella röstskådespelare återvänder för att representera sina roller, precis som i spelet. Den engelska dubbningen är ju helskön. Jag nämnde tidigare att den är snygg. Och det är den verkligen. Blod som flyger i slow-motion med Bayonettas glittrande ansikte i bakgrunden samtidigt som hon skjuter flera tusentals skott i magen på ärkeänglarna. Jag kan inte säga så mycket utan att den är riktigt snygg.

2: Your Name

Utan tvekan den mest vackraste och känslosammaste animefilmen jag har sett. Vi får följa de två ungdomarna Mitsuha och Taki som önskar sig ett helt annorlunda liv än det som dom har nu. Och varje gång dom sover så byter dom kroppar med varandra. Hur och varför vet dom inte men dom försöker anpassa sig till situationen och kommunicerar med varandra genom lappar och meddelanden. Samtidigt försöker dom ta reda på varför det händer och om det finns en djupare orsak till detta.

Jag har många gånger upplevt att varje gång jag vaknar ur en dröm så känner jag bara att minnet från den sakta försvinner i det tomma intet. Filmen är en total summering av just den känslan. Skaparna bakom filmen har verkligen fångat upp den känslan av att känna en dröm som var en så fantastisk upplevelse lösas upp och sen aldrig minnas mer. Visuellt så är filmen ett mästerverk. Landskapet och städerna som målas upp för mina ögon är otroligt vackra. Världen man får se i filmen känns så drömlik och man vill verkligen vara där. Även om bara i någon sekund. Så jag lägger denna film på andra plats tack vare sin vackra visuella atmosfär och underbara handling.

1. Ghost in the Shell

Det är verkligen något otroligt fantastiskt med denna film. Den gjordes för över 20 år sedan och har verkligen åldrats med värdighet. Filmen är en makalöst komposition av fantastiska bilder, futuristisk miljö och genomslående magnifik musik. Historien handlar om en cyborg-kvinna som kallas för Major Motoko som har i uppdrag att fånga en farlig brottsling: en hacker som kan hacka sig in i uppkopplade människor och sedan programmera om dom allihop. Och detta är bara början.

Filmen känns lite som Blade Runner, med tanke på att historien utspelar sig i en högteknologisk stad där makten har fördelats mellan ledare efter några världskrig. Sci-fi-älskare borde vända sig hitåt för detta är något för den som älskar just den genren. Filmen är också visuellt vackert och underbart, dock med en aning mycket sexualisering av vår cybernetiska hjältinna och en hel del nakenhet finns med också som alltid är en stor del av manga och anime. Men det är ju inte det som är det intressanta. Utan själva handlingen, titelkaraktären och musiken så klart. Musiken är så genomslående bra att jag inte ens kan komma på något mer jag kan säga om det.

Så kort och gott, Ghost in the Shell är ett mästerverk bortom dess like och den kommer toppa min lista med animefilmer. Med ett vackert soundtrack och en bra berättad historia så är detta en film som du verkligen borde se.

Vilka filmer från anime-genren håller ni er varmt om hjärtat? Kommentera gärna!

Medlem

Ghost in the shell är klar favorit men två andra jag gillar är Paprika och King of Thorn.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Det finns många bra filmer. Några exempel.

  • Akira

  • The Castle of Cagliostro

  • Girl who leapt through time

  • Ghost in the Shell

  • Ghost in the Shell 2: Innocence

  • Kiki's delivery service

  • Laputa - Castle in the sky

  • Nausicaa of the valley of the wind

  • Ninja Scroll

  • My Neighbor Totoro

  • Princess Mononoke

  • Summer Wars

  • Trigun: Badlands Rumble (kolla serien innan filmen, som utspelar sig mellan avsnitt 11 & 13).

  • Tokyo Godfathers

  • Vampire Hunter D

  • Wicked City

Såg nu också att Tokyo Godfathers släpptes på blu-ray i England förra året, så det blir väl en import.

Medlem

Tyckte The Tale of the Princess Kaguya var riktigt bra.

Får man säga kortfilmen som exklusivt visas på Studio Ghibli museet i Japan? 😂😂 Förövrigt, världens skitställe, åk inte dit. Var inte ens värt entréavgiften.

Inaktiv
Skrivet av kaealy:

Tyckte The Tale of the Princess Kaguya var riktigt bra.

Får man säga kortfilmen som exklusivt visas på Studio Ghibli museet i Japan? 😂😂 Förövrigt, världens skitställe, åk inte dit. Var inte ens värt entréavgiften.

Håller inte med alls. Enbart biljetten man fick var värt avgiften. Kortfilmen man fick se var bra och museet var riktigt mysigt. Givet att det är fokuserat till barn men det var väldigt trevligt för vuxna också.

Åk dit!

Avstängd

Ponyo
The Boy Who Saw The Wind
My Neighbor Totoro
Prinsessan Mononoke
Spirited Away

Akira och Ghost in The Shell såg man som ung och tyckte dom var bra, har försökt se dom som "gamling" och tycker dom är sisådär, men jag kan förstå varför jag gillade dom.

Nausicaa of the valley of the wind är en anime som jag VILL tycka är den bästa någonsin pg.a hur bra den börjar osv.. världen är riktigt intressant, älskar huvudpersonen osv.. men väldigt, väldigt seg är den, aldrig lyckats se klart, provat runt 3-4 ggr genom åren. Edit: nej, jag lyckades nog sista gången kom jag på!

Moderator | Testpilot

"Macross: Do You Remember Love?". En mecha serie och film från 80-talet. Riktigt trevlig!

Skulle nog säga att det är en av mina favoritfilmer någonsin faktiskt. Riktigt fint animerad och är en bra sammanfattning på tv-serien.

Ett klipp från en tidig strid. Kanske något för dig om du blir sugen att testa mecha igen @Carl Johansson-Sundelius: Tyvärr inga subs i den videon, men man får se lite pang-pang iallafall!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Akira är ju boss.

Medlem

Eldflugornas grav. Väldigt bra och känslosam film.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Ser att ingen nämnt Sword Of The Stranger, se den om ni missat.

Även A Silent Voice.

Geeks Gaming

Min granne totoro är den jag håller absolut högst.
Spirited Away kommer in på en andra plats (av en händelse samma herre bakom båda ).
Sen ghost in the shell.

Därefter är det väääldigt öppet dock

Medlem

Shinkai är ju ett geni rent allmänt, håller med om att Your Name är riktigt fin. Av hans verk är favoriten dock Garden of Words, mest för den stillsamt sorgsna atmosfären och de sedvanligt löjligt vackra bakgrunderna.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Fast akira är ju manga.

Skrivet av UggleMannen:

Fast akira är ju manga.

https://en.wikipedia.org/wiki/Akira_(1988_film)

Är säker på att det finns en film. Eller menar du att det är en mangafilm och ingen animefilm?

På internet har det i många år funnits en debatt kring vad anime egentligen är. Originalbenämnelsen är att anime är en japansk översättning av animated film och i Japan har de t.ex. kallat Looney Tunes för anime. Men det har blivit en genre i sig och för mig gör det ingenting om man ska tycka att anime är något japanskt tecknat.

Skulle vela se Akira förresten.

Testpilot
Skrivet av UggleMannen:

Fast akira är ju manga.

Korrekt att Akira var manga först och sedan gjorde man en anime film av den (som skiljer sig lite grann i berättelsen).

Skrivet av Monsterfrukost:

https://en.wikipedia.org/wiki/Akira_(1988_film)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5d/AKIRA_%281988_...

Är säker på att det finns en film. Eller menar du att det är en mangafilm och ingen animefilm?

På internet har det i många år funnits en debatt kring vad anime egentligen är. Originalbenämnelsen är att anime är en japansk översättning av animated film och i Japan har de t.ex. kallat Looney Tunes för anime. Men det har blivit en genre i sig och för mig gör det ingenting om man ska tycka att anime är något japanskt tecknat.

Skulle vela se Akira förresten.

Du måste se Akira! Framförallt så är den aktuell i och med att nästa år, 2020 hålls OS i Tokyo precis som det gör i animen. Det kommer dessutom komma en ny film och en tv-serie framöver.

Medlem
Tips är att läsa mangan
Skrivet av Harmond:

Ponyo
The Boy Who Saw The Wind
My Neighbor Totoro
Prinsessan Mononoke
Spirited Away

Akira och Ghost in The Shell såg man som ung och tyckte dom var bra, har försökt se dom som "gamling" och tycker dom är sisådär, men jag kan förstå varför jag gillade dom.

Nausicaa of the valley of the wind är en anime som jag VILL tycka är den bästa någonsin pg.a hur bra den börjar osv.. världen är riktigt intressant, älskar huvudpersonen osv.. men väldigt, väldigt seg är den, aldrig lyckats se klart, provat runt 3-4 ggr genom åren. Edit: nej, jag lyckades nog sista gången kom jag på!

Ja, det är ju det man alltid säger. Men mangan är ett 1000 sidor långt episkt äventyr, med fantastisk konst.

1
Skriv svar