Borderlands 3 - Vilken konsolversion är snyggast?

Robot
Borderlands 3 - Vilken konsolversion är snyggast?

Digital Foundry har benchat Xbox One X och Playstation 4 Pro.

#borderlands-3, #prestandatest


Medlem

Spelet är nästan ospelbart om man väljer "Resolution" istället för "performance" på en PS4pro.

Medlem

hoppas att man inte behöver välja upplösning eller bilduppdatering nästa konsolgeneration. 4k 60 fps ska vara standard. native utan nån jädra uppscaling teknik.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Rydell1986:

Spelet är nästan ospelbart om man väljer "Resolution" istället för "performance" på en PS4pro.

Ja, det såg inte bra ut!


signatur
Medlem

Ingen av konsolerna hanterar spelet med en vettig framerate.
Inte ens pc versionen är felfri, lagg och microstutters.

Spelet är i beta nu, och alla som spelar det atm är betalande beta-testare
Billigt för utvecklarna


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Ps4 eller Xbox One.
Enkelt svar.
Blir det Borderlands 3 blir det PC alla dagar i veckan.
Spela på konsol och framförallt FPS är som en skrev en gång i tiden att spela biljard med ett kvastskaft.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det nästan värt att ha en nyhet om alla problem med Borderlands 3 just nu?

Verkar ju tyvärr varit många små skandaler i allt från att endast ett antal sidor fick recensionsexemplar (utifrån att de var positiva efter E3, och utifrån att det endast är 22 stycken på Metacritic är det något lurt) och att spelet nästan verkar levererats i ett beta-skick med usel prestanda? Sedan har ju Epic-store inte något forum så tydligen blev Borderlands 2 forumet på Steam en ventilation för PC-spelare som knappt får igång spelet.

Vet själv inte hur sant allt är då jag kommer vänta med inköp när / om allt har löst sig, men om hälften är sant verkar det vara en halvdan release där konsumenter riskerar att bli lurade.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ingen av konsolerna hanterar spelet med en vettig framerate.
Inte ens pc versionen är felfri, lagg och microstutters.

Spelet är i beta nu, och alla som spelar det atm är betalande beta-testare
Billigt för utvecklarna

Jag spelar det på pc och känner inte igen några av dom felen. Fungerar felfritt för mig.

Medlem

Sitter verkligen och längtar efter DF PC video med Alex!

Medlem
Skrivet av Yabba:

Jag spelar det på pc och känner inte igen några av dom felen. Fungerar felfritt för mig.

Vissa har tur antar jag
Skulle vara trevligt om statistik fungerade på det sättet
Om en inte upplever felet så betyder det att ingen gör det


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av kanshira:

hoppas att man inte behöver välja upplösning eller bilduppdatering nästa konsolgeneration. 4k 60 fps ska vara standard. native utan nån jädra uppscaling teknik.

Skit i 4k, 60fps och 1440p räcker gott o väl.

Medlem

@Yabba: Samma här. Kör visserligen på 2.5k, men med allt på Ultra och ligger väldigt sällan under 90fps.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Enda anledningen till att jag inte har köpt till PC är för att jag vägrar stödja Epic, står hellre mitt kast och väntar 6 månader på Steamrelease.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Är det nästan värt att ha en nyhet om alla problem med Borderlands 3 just nu?

Verkar ju tyvärr varit många små skandaler i allt från att endast ett antal sidor fick recensionsexemplar (utifrån att de var positiva efter E3, och utifrån att det endast är 22 stycken på Metacritic är det något lurt) och att spelet nästan verkar levererats i ett beta-skick med usel prestanda? Sedan har ju Epic-store inte något forum så tydligen blev Borderlands 2 forumet på Steam en ventilation för PC-spelare som knappt får igång spelet.

Vet själv inte hur sant allt är då jag kommer vänta med inköp när / om allt har löst sig, men om hälften är sant verkar det vara en halvdan release där konsumenter riskerar att bli lurade.

Prestanda"problemen" är egentligen bara därför att de förinställda presets i spelet inte är så bra konfigurerade. Volumetric Fox t.ex. borde aldrig ställas in på högre än medium. Det går inte ens att märka skillnaderna till high och ultra i kvalitet men prestandaskillnaden är enormt stor, ~30% mer FPS i medium än high. Finns andra inställningar med liknande minimala/obefintliga kvalitetsskillnader men märkbara prestandaskillnader, Volumetric Fog är dock den mest märkbara.
De presets som finns lägger helt enkelt allt till medium/high/ultra osv vilket inte alls är optimalt.

Jag kör själv med en Ryzen 3600 + Vega 56 i 1440p med ca 65-110FPS, mestadels runt 80-90 FPS. Kör på blandade high/ultra inställningar med ett par saker på medium. Jag kan inte klaga på den prestandan.
Har aldrig droppat under 60FPS förutom vid sammanlagt 4 tillfällen (och då har jag spelat totalt över 25 timmar hittils) då spelet för ungefär en minut har blivit väldigt ryckigt med typ 5 FPS, vet inte vad det beror på ännu.

Många som klagar på konstant stuttering och micro-lagg. Jag har själv inte upplevt det så kan inte uttala mig om vad som är problemet där. Jag misstänker att de som har problem med detta kör på DX11. Jag har kört på DX12 från början då det gav ~10% högre FPS i benchmark. Förutom några grafiska artefakter som dyker upp då och då samt att spelet tar några minuter att starta så har det fungerat fint. Ingen stuttering och inga krasher.

Gnällkuk

Själv har jag spelat i både DX11 och DX12, kan inte påstå att jag märker någon nämnvärd skillnad. Har dragit ned skuggor och ambient occlusion till high i övrigt max i 1440p. Har likvärdig fps som andra här men kanske lite större dippar då mitt kort är låst till x2 på PCI-E så när det blir intensivt så räcker bandbredden helt enkelt inte till.

Däremot inga problem med frame drops, stutter och inputlag som jag sett andra klaga över. Kör senaste drivrutinerna men inte ens avinstallerat via ddu utan enbart clean install.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Själv har jag spelat i både DX11 och DX12, kan inte påstå att jag märker någon nämnvärd skillnad. Har dragit ned skuggor och ambient occlusion till high i övrigt max i 1440p. Har likvärdig fps som andra här men kanske lite större dippar då mitt kort är låst till x2 på PCI-E så när det blir intensivt så räcker bandbredden helt enkelt inte till.

Däremot inga problem med frame drops, stutter och inputlag som jag sett andra klaga över. Kör senaste drivrutinerna men inte ens avinstallerat via ddu utan enbart clean install.

2x
Hur lyckas du med det
Dåligt moderkort eller har du fyllt alla dina pci portar lol ^^

Kanske också gjort en miss med att sätta gpun i fel slot


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skägg.
10 Chambers

Vill ni snacka Borderlands 3-prestanda på pc har jag skapat denna tråd för benchmarks och dylikt.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Godofcheese:

2x
Hur lyckas du med det
Dåligt moderkort eller har du fyllt alla dina pci portar lol ^^

Kanske också gjort en miss med att sätta gpun i fel slot

Högst oklart :> Hade den suttit i ”fel” port hade den varit begränsad till x8, inte 2. Antingen fel på sloten, kortet eller så kommer den inte hela vägen ned. Hade kunnat fyllt resterande portar utan problem också, finns gott om banor på både cpu och modermodem.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Högst oklart :> Hade den suttit i ”fel” port hade den varit begränsad till x8, inte 2. Antingen fel på sloten, kortet eller så kommer den inte hela vägen ned. Hade kunnat fyllt resterande portar utan problem också, finns gott om banor på både cpu och modermodem.

16x borde din högsta pcie mata ut, längesen man stötte på en med bara 8x

Kan vara grafikkortet eller cpun som inte sitter korrekt om du inte har något annat som tar upp lanes
Som tex. Nvme ssd


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gnällkuk
Skrivet av Godofcheese:

16x borde din högsta pcie mata ut, längesen man stötte på en med bara 8x

Kan vara grafikkortet eller cpun som inte sitter korrekt om du inte har något annat som tar upp lanes
Som tex. Nvme ssd

Fullt medveten vad den borde klara av En ssd på PCI-E ska inte påverka, framför allt inte låsa den på 2. Saknar drain port på mitt system och tuben är 3-4cm för kort för att testa i sekundära sloten, men blir sällan problem. Enda spel som inte går att lira är Wreckfest så har inte orkat bry mig


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Fullt medveten vad den borde klara av En ssd på PCI-E ska inte påverka, framför allt inte låsa den på 2. Saknar drain port på mitt system och tuben är 3-4cm för kort för att testa i sekundära sloten, men blir sällan problem. Enda spel som inte går att lira är Wreckfest så har inte orkat bry mig

Beroende på vilken m.2 nvme det är så kan den ta 4x ^^

Låter som ett system med mycket problem hehe


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Högst oklart :> Hade den suttit i ”fel” port hade den varit begränsad till x8, inte 2. Antingen fel på sloten, kortet eller så kommer den inte hela vägen ned. Hade kunnat fyllt resterande portar utan problem också, finns gott om banor på både cpu och modermodem.

Hur kollar man om det går på x8 eller x16 eller x2?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Godofcheese:

Beroende på vilken m.2 nvme det är så kan den ta 4x ^^

Låter som ett system med mycket problem hehe

Nä, det spelar ingen roll Vet inte om ett kort som går på halvfart riktigt symboliserar ett system med mycket problem? Det andra är ju bara omständligt, har ju inte någon prestandapåverkande effekt.

Skrivet av Molotov:

Hur kollar man om det går på x8 eller x16 eller x2?

GPU-Z. Starta det och starta en 3D-applikation som MSI Kombustor (om du inte har två skärmar).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nä, det spelar ingen roll Vet inte om ett kort som går på halvfart riktigt symboliserar ett system med mycket problem? Det andra är ju bara omständligt, har ju inte någon prestandapåverkande effekt.

GPU-Z. Starta det och starta en 3D-applikation som MSI Kombustor (om du inte har två skärmar).

Tack för svar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Tack för svar

På bus interface, du vill försäkra dig om att det står minst x8, helst x16. Men så länge det inte är under x8 är det extremt få scenarion du någonsin skulle märka av det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

https://tpucdn.com/gpuz/screen1-v1568614859156.gif

På bus interface, du vill försäkra dig om att det står minst x8, helst x16. Men så länge det inte är under x8 är det extremt få scenarion du någonsin skulle märka av det.

Japp, såg bra ut här


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar