Sätt DITT betyg på World of Warcraft: Classic!

Robot
Sätt DITT betyg på World of Warcraft: Classic!

Sjung ut – så bra är Blizzards retro-MMO.

#blizzard, #world-of-warcraft-classic, #wow


Medlem

Hur e köerna nu för tiden?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Man får ju tycka olika, såklart. Men är det inte omöjligt att sätta annat än:
"5 - En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget sätts."
På ett spel som kommit ut Igen åratal efter det kom första gången?

Personligen tyckte jag ett det var kul. Dog lite med allt köande, kom efter mina vänner. Får se om jag orkar ikapp.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av vbgbasse:

Hur e köerna nu för tiden?

Kvällar och helger verkar fortfarande köriga, iaf på de mer populära servrarna. Inte lika hårt tryck som tidigare, mellan 2-3 timmar när det är som värst.


signatur
Redaktör
Skrivet av inkui:

Man får ju tycka olika, såklart. Men är det inte omöjligt att sätta annat än:
"5 - En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget sätts."
På ett spel som kommit ut Igen åratal efter det kom första gången?

Personligen tyckte jag ett det var kul. Dog lite med allt köande, kom efter mina vänner. Får se om jag orkar ikapp.

Well, motiveringarna är ju skrivna med nya spel i åtanke, men betygsskalan lär ju funka ändå.


signatur
Medlem

ÄLSKAR! Har inte haft så roligt i åratal på ett spel. Visst är det tjatigt emellanåt när man måste springa fram och tillbaks mellan quest, men det är en del av spelet och helt klart värt det speciellt om man hittar gemenskapen med andra spelare. Kickarna man får efter hårt slit lurar verkligen hjärnan att fortsätta med spelet

Moderator | Testpilot
Skrivet av inkui:

Man får ju tycka olika, såklart. Men är det inte omöjligt att sätta annat än:
"5 - En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget sätts."
På ett spel som kommit ut Igen åratal efter det kom första gången?

Personligen tyckte jag ett det var kul. Dog lite med allt köande, kom efter mina vänner. Får se om jag orkar ikapp.

Det är ju dock en återlansering där man ska, kan och bör jämföra med dagens mått. Är Classic (eller WoW runt 2004) så bra att det är värt att lägga tid på det över andra spel som finns idag? Därav omröstningen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Är det bara standard WoW utan några tillägg och inga grafikförbättringar heller?

Medlem

Undra hur många som röstade 1 faktiskt testade spelet? Skulle vara kul att höra en motivering där.


signatur

IDKFA

Medlem

Måste erkänna att jag var en av dom som var lite skeptisk innan och trodde att man mindes med lite väl rosa glasögon, men jag har haft det riktigt kul. Visst var det lite struligt i början med alla köerna, men ett pyssel att levla, men jag tycker att det har släppt.

Sedan är det vissa saker jag erkänner att jag saknar, men jag har kul, roligare än jag har haft i något annat spel dom senaste fem åren i alla fall, och det trodde jag inte. Vårat gäng tar det dock rätt lugnt och stressar inte.

Det jag förvånas mest över är faktiskt "communityn", för visst finns det fortfarande asshats, som försöker ta genvägar på andras bekostnad, men oftast är folk schyssta, hjälper varann, buffar och väntar på sin tur.
Det är nog dock lite mer vuxna spelare som spelar också..

Medlem
Skrivet av Harmond:

Är det bara standard WoW utan några tillägg och inga grafikförbättringar heller?

Ja men du får på sätt och vis grafikförbättringar genom att dagens hårdvara kan köra allt på max i 4k vilket man inte kunde när det släpptes.

Avstängd

1-5? Vad är det för trams? Finns bara:

IG
G
VG
MVG
(MVG+)

Medlem

Hade aldrig testat det innan.
Så gjorde ett försök nu.
För mig var det riktigt tråkigt, fastnade inte alls.
Men nu har man testat det iallafall..

Redaktör
Skrivet av AplAy:

1-5? Vad är det för trams? Finns bara:

IG
G
VG
MVG
(MVG+)

Dagens ungdom...


signatur
Medlem

Solklar 5:a för min del, kommer inte ihåg senaste ett spel fick mig att stanna uppe till 04 för att sedan ställa kl på 08 och göra det 14 dagar i sträck. Det här är för mig ren och skär spelglädje som får mig att önska att jag var 14 bast igen utan något som helst ansvar lol.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Undra hur många som röstade 1 faktiskt testade spelet? Skulle vara kul att höra en motivering där.

Misstänker att det har med köerna att göra, svårt att tänka mig att man inte har koll på själva spelet. 😉


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Misstänker att det har med köerna att göra, svårt att tänka mig att man inte har koll på själva spelet. 😉

Köerna var ju bara ett problem första veckan. Eller ja inte för mig då jag valde en server som inte var en av de populäraste.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Dagens ungdom...

Nja bara missfall av Svensk SkolPolitik :), vilket är vi alla. Har både haft 1-3, 1-4, IG-MVG, och 1-5.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av cybo:

Nja bara missfall av Svensk SkolPolitik :), vilket är vi alla. Har både haft 1-3, 1-4, IG-MVG, och 1-5.

Du missade U-3-4-5. Det jag har nu på universitetet:P

Medlem

Jag förstår inte hur man hinner med detta spelet och verkliga livet. Är väl bara jag kanske. Men jag skulle inte nöja mig med att spela detta spel 3-4 timmar. Känns som man knappt rört spelet då. Skulle behöva 6-8 timmar per dag för att få ut något och hinna med och göra saker i spelet.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Köerna var ju bara ett problem första veckan. Eller ja inte för mig då jag valde en server som inte var en av de populäraste.

Ja, men så är det bara 5% som gett Classic 1 i betyg. De kanske valde en av de mest populära servrarna.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Säger nog 3.

För egen del håller det mycket tack vare nostalgin och människorna, men är många moment man känner att "Det här är bara riktigt tråkigt".

Postiva saker.

Först och främst, människorna såklart. De flesta är otroligt trevliga och roliga att spela med. De flesta... (kommer mer om det.) Sen är det såklart otroligt mycket nostalgi i det hela. Det är ju lite med varmt hjärta jag går in i Scarlet Monastery igen.

Tycker också att Classic klarar av en "avslappnad komplexitet" på ett sätt som retail inte klarar. Visst, det är mycket springande och allt tar tid, men det är också rätt skönt att kunna sitta i Discord och snacka skit med polarna, fixa lite te, eller laga mat samtidigt som man lirar.

Negativa.

Vissa av människorna alltså. Nu senast i fredags när jag försöker levla i Arathi (spelar Horde) står det tre alliance som är 10-15 lvl högre än alla andra utanför Hammerfall och väntar. Ytterligare två står vid spirit-healern och väntar. Hela kvällen. Jag förstår inte människor som får ut sin fredagsglädje av att förstöra för andra som bara försöker levla upp. Sure, det är en PvP server, men ändå. Det är sånt som kan få mig att ge upp på spelet.

Serverstöket som var inledningsvis. Också en sådan sak som får en att tröttna och ge upp.

"Named mobs" som man måste tävla om att tagga osv. Generellt sett är det ju många moment som romantiseras lite väl hårt i "the vanilla experience" snacket.

Sammanfattningsvis. Nostalgin gör att man har överseende med en del av den föråldrade spelmekaniken, och tidsåtgången ger oss en starkare känsla av att vi uppnått något när vi väl får vårt mount osv. Tycker det är värt att ge en månad eller två men tror inte jag spelar om ett halvår.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Max 4 på grund av allt strul runtomkring.

Förstår inte hur man i år 2019 i ett av världens största och mest framgångsrika spel inte klarar av underhålla spelet så det klarar av mer folk utan köer. Med tanke på pengarna som wow dragit in under alla år (otaliga miljarder) så har man fortfarande inte råd att hyra eller köpa mer serverplats så alla får spela.

Denna premiär var fan värre än originalet och köerna är fortfarande inte helt borta, t.ex. på helger. Totalt oacceptabelt speciellt med tanke på att folk betalar för att sitta i kö.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Max 4 på grund av allt strul runtomkring.

Förstår inte hur man i år 2019 i ett av världens största och mest framgångsrika spel inte klarar av underhålla spelet så det klarar av mer folk utan köer. Med tanke på pengarna som wow dragit in under alla år (otaliga miljarder) så har man fortfarande inte råd att hyra eller köpa mer serverplats så alla får spela.

Denna premiär var fan värre än originalet och köerna är fortfarande inte helt borta, t.ex. på helger. Totalt oacceptabelt speciellt med tanke på att folk betalar för att sitta i kö.

Varför ska Blizzard bygga världens infrastruktur runt en release, när de vet hyr det alltid mattas av efter en vecka. Aldrig förståt mig på när folk klagar på lagg och kötider. Det är ju bara vänta någon dag efter en release om man tycker sådant är jobbigt, eller köra på en server som inte är överpopulerad.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Varför ska Blizzard bygga världens infrastruktur runt en release, när de vet hyr det alltid mattas av efter en vecka. Aldrig förståt mig på när folk klagar på lagg och kötider. Det är ju bara vänta någon dag efter en release om man tycker sådant är jobbigt, eller köra på en server som inte är överpopulerad.

Vi är halvvägs in i september och trots att dom öppnat för character transfers och nya servrar är det fortfarande köer på många realms. Så vänta någon dag kanske är lite väl mycket önsketänkande. Vänta två eller fler månader låter mer troligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Varför ska Blizzard bygga världens infrastruktur runt en release, när de vet hyr det alltid mattas av efter en vecka. Aldrig förståt mig på när folk klagar på lagg och kötider. Det är ju bara vänta någon dag efter en release om man tycker sådant är jobbigt, eller köra på en server som inte är överpopulerad.

Det finns ju argument för både det ena och det andra. Det kanske är onödigt att ha fler servrar när spelarna ändå kommer försvinna om två månader, men jag skulle nog påstå att det försvinner spelare redan nu också.

Det är ju en av grejerna jag minns från 2005, hur segt det var att börja spela när man låg så långt bakom. Man ville ju vara med när det hände. Kolla bara på hur segt det är att lira nu när det är en massa människor som hunnit upp till de högre nivåerna som dödar low levels.

Vad som är bäst och inte bäst får vi väl aldrig reda på, men jag tror nog att många aldrig ens började så fort de såg kötiderna.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

5/5. Spenderat ca 100 timmar sedan release, skulle vilja säga att det är lagom godkänt för någon med flickvän och ett heltidsjobb, lite för bra. Jag tror jobbet och flickvännen är mindre glada.. ehe..

Medlem
Skrivet av AplAy:

1-5? Vad är det för trams? Finns bara:

IG
G
VG
MVG
(MVG+)

Idag är det ju ABCDEF som gäller...

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Hur e köerna nu för tiden?

Tror bara det är 2-3 servers som har kö. Jag kör på Razorgore som är en av de tidigare servers de släppte (3:e eller 4:e?) och jag upplevde 2 köer under hela förra veckan. Dessa var på 14 resp 17min långa.

Medlem

Har sjukt kul i spelet även om det är lite "tråkigt" stundvis när det är alldeles för svårt att ta sig vidare. Eller inte för svårt egentligen kanske, snarare att spelet har dummats ned och förenklats genom åren kanske är mer rätt. När jag som lvl 11-12 går från Elwyn till Westfall så har jag väldigt svårt att klara av en del uppdrag på min nya paladin. Flera av de första questarna är rek. på lvl 14 enligt mitt addon. Även lvl 15 på att döda Harvesters. Jag kan ju göra det, men det tar en evighet att ta ned dem.

Samtidigt så känner jag en större bedrift när jag väl klarat av dem. Och att gå upp en lvl gör det enklare. Jag fick tag på lite mer silver och kunde köpa lite grön gear på AH vilket gjorde livet lättare. Men det är surt förvärvade pengar.. Jag har blött och dött för dem då man råkat att ta på sig för mycket för man är van att det är så lätt i början. Men inte i vanilla.. Det var fan inte lätt för vissa klasser

Då jag har en grupp jag spelat med i flera år på en server, och en annan server med 2 av mina bröder så har jag även levlat upp en rogue, den har det lättare än min pala. Inte lika känslig med sin utrustning, utan kan klara det mesta som dyker upp nu.

Känner iaf hög nostalgi, och att spelet är mycket svårare än vad jag minns. Det är inte riktigt lika lätt att bara kötta när man är solo. Och det tycker jag är bra, trots att jag dör mycket mer än på flera år tillsammans typ medans man questar så har jag väldigt roligt.

Ang. gankning så minns man ju hur, i mitt fall som Ally, Horde stod utanför vissa ställen som Southshore tex. och campa, man blev dödad gång på gång, till slut så var det regelrätt krig fram och tillbaka. Jag tyckte det var kul, trots att man bara egentligen ville vidare och questa ^^
Kör man på en PVP-server så är det tyvärr vad man fåra leva med. Man tycker de är assholes men å andra sidan så står ett gäng från sin egen sida någonstans och gör samma sak mot någon annan.. Det är ju trots allt vi mot dem

Communityn, eller spelarna då, tycker jag är väldigt bra hittills med. Kanske är som en del säger att de flesta som spelar nu är äldre. Eller så är det bara mer städat, jag har råkat på en enda otrevlig person som tog en kista som jag rensat mobs runt. Annars så har alla hjälp till i knipor och velat kört tillsammans när man varit på samma quest för att inte ta varandras mobs.

Jag lät min son testa spelet igår kväll. Han är 7 år och har inte fått spelat mycket på dator innan så han är totalt ovan. Han såg dumma gubbar och hoppar in i en grupp Defias, trots att jag sa till honom att han är för "liten" för att ta sig an dem, speciellt när de är många..

-Vadå för liten? Jag är ju stor! tycker han och rusar rakt in. Han slår på en av typ 4 mobs. Men plötsligt så hoppar flera randoms in och hjälper till, de drar bort flera av tjuvarna och min son klarar sig utan problem. Han är jättelycklig, för det var ju inga problem alls, och jag är såklart kass på spelet som ger så dåliga tips..
Det var ändå väldigt roligt, och förgyllde tiden för min son att det fanns hjälp utan att fråga om det.

Blev ett något långt inlägg, skulle egentligen bara skriva att jag har kul.. trots att ena servern jag kör på (Gehennas) har kö på eftermiddagen när jag kommer hem från jobbet. Men jag ställer mig i kö, lagar mat, äter, lägger sonen och lite sånt sen kan jag köra tills jag lägger mig själv. Visst hade jag velat komma in direkt när jag vill spela. Men det funkar.

Trots kö så ger jag spelet en 5a. Spelet är typ 15 år men jag har lika roligt nu som då!
Sen hur länge det håller i sig är ju en annan sak..

12
Skriv svar