Stadia kommer erbjuda demos att testa tjänsten med

Robot
Stadia kommer erbjuda demos att testa tjänsten med

För den som inte vill köpa spelgrisen i Google-säcken.

#Google-stadia, #spelströmning


Medlem

Många verkar ju tro att Google kan göra det omöjliga möjligt, så upp till bevis då Google=).

Skämt åsido, jag har testat OnLive och jag behöver inte testa streaming mer för jag vet att latenser kommer vara ett stort problem, spelar ingen roll hur bra Google är på att göra allting annat bättre, de kan inte ändra sättet data färdas på nätet (och inget färdas mig veterligen fortare än ljuset). När jag testade OnLive var det ett antal spel som funkade helt ok medan fightingspel var helt ospelbara mot en AI.

Anledningen till att jag är emot streaming beror på att jag känner den här industrin, den som verkligen tjänar på att framtiden är streaming är inte vi konsumenter utan utgivare som EA, Activision och Ubisoft. Jag ser samma sak ske med "Game Pass", visst det kan verka som något väldigt bra idag, spel för löjligt lite pengar men framtiden kommer vara något helt annat.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Skämt åsido, jag har testat OnLive och jag behöver inte testa streaming mer för jag vet att latenser spelar ingen roll hur bra Google är på att göra allting annat bättre, de kan inte ändra sättet data färdas på nätet (och inget färdas mig veterligen fortare än ljuset).

Problemet är inte hastigheten, utan snarare hur många omvägar datan behöver ta, samt tiden det tar för att on-the-fly omkoda och avkoda videoströmmen och spelarens input. Och där finns det utrymme för förbättring

Medlem

Jag gillar köpa hårdvara.. va ska man se fram emot o köpa i framtiden då?

Tim
Medlem

PS4 kanske blir den sista ej bärbara spelmaskin jag köpt. Stadia har potential att sätta ribban riktigt högt. För gamers som ej tävlar, piratar eller måste ha senaste Nvidia-tekniken kanske detta blir framtiden. Mycket spännande att se hur allt faller på plats i höst!

Medlem

Ju mer jag läser om Google Stadia, desto mer såld blir jag. Tänker dock avvakta med ett köp tills jag fått prova den hands-on.

Jag har börjat spela alltmer via Playstation 4 Remote Play och Steam Link, och det fungerar klockrent, trots att båda parter har några år på nacken, och där Game Streaming inte är ett hundraprocentigt. Tror faktiskt Stadia kan komma att bli något i framtiden.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det är dock en stor skillnad på att streama ett spel lokalt och göra det som Google ämnar göra med Stadia. Och man bör även vara medven om en sak, om streaming blir populärt, säg "hej då" till möjligheten att köpa spelen i butik eller ens digitalt. Detta är utgivarnas dröm, att på allvar göra spel till en tjänst som de har FULL kontroll över.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Problemet är inte hastigheten, utan snarare hur många omvägar datan behöver ta, samt tiden det tar för att on-the-fly omkoda och avkoda videoströmmen och spelarens input. Och där finns det utrymme för förbättring

Läxa upp mig men handlar inte det om hastighet?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Skrivet av joejjeman:

Jag gillar köpa hårdvara.. va ska man se fram emot o köpa i framtiden då?

Haha.. precis. Man får börja fokusera på tillbehören istället...


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av cybo:

Läxa upp mig men handlar inte det om hastighet?

Mja, menar mer att det inte är ljusets hastighets som är begränsningen i det här, utan det är helt knutet till hur snabbt hård- och mjukvaran kan hantera all data som ska fram och tillbaka, både från server till klient men även alla gånger den behöver routas på vägen. Hade man haft en rak kabel från servern till klienten så hade du i teorin kunnat dra den ett varv runt ekvatorn utan att det skulle påverka latensen.

Streaming kommer alltid ha högre latens, det kommer man inte ifrån, men det finns fortfarande utrymme för att få ned den till än mer acceptabla nivåer.

Medlem
Skrivet av cybo:

Läxa upp mig men handlar inte det om hastighet?

Så klart är det också hastighet, men det finns ganska många ms att hyvla av innan man kommer till begränsningen med ljusets hastighet.

I övrigt verkar ju många vara helt okej med de 30 FPS som en konsol kör med i många spel. 60 FPS i stadia skulle i teorin kunna komma i närheten av den latensen. Så kommer säkert vara Good enough för många.

Medlem

Jag vet hur routing funkar och jag har väldigt svårt att se hur streaming ska kunna funka för spel som är beroende av låga latenser. Varför har de inte visat upp ett enda spel som är beroende av sådan latenser? Ett spel som Super Meat Boy hade kunnat övertyga mig, det spelet kräver snabb input.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Jag vet hur routing funkar och jag har väldigt svårt att se hur streaming ska kunna funka för spel som är beroende av låga latenser. Varför har de inte visat upp ett enda spel som är beroende av sådan latenser? Ett spel som Super Meat Boy hade kunnat övertyga mig, det spelet kräver snabb input.

Antagligen har dom inte visat den typen av spel för att det är lång väg kvar tills det är möjligt att få så låg latens

Glömmer aldrig känslan man köpte en PC Gamer tidning för typ 20 år sen och den var inplastad och där bakom plasten fanns en cd-skiva i ett kartongfodral med ”demos” på. Det va så coolt och värt varenda krona. Demos ftw!

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Många verkar ju tro att Google kan göra det omöjliga möjligt, så upp till bevis då Google=).

Skämt åsido, jag har testat OnLive och jag behöver inte testa streaming mer för jag vet att latenser kommer vara ett stort problem, spelar ingen roll hur bra Google är på att göra allting annat bättre, de kan inte ändra sättet data färdas på nätet (och inget färdas mig veterligen fortare än ljuset). När jag testade OnLive var det ett antal spel som funkade helt ok medan fightingspel var helt ospelbara mot en AI.

Anledningen till att jag är emot streaming beror på att jag känner den här industrin, den som verkligen tjänar på att framtiden är streaming är inte vi konsumenter utan utgivare som EA, Activision och Ubisoft. Jag ser samma sak ske med "Game Pass", visst det kan verka som något väldigt bra idag, spel för löjligt lite pengar men framtiden kommer vara något helt annat.

OnLive kom igång för nästan 10 år sedan och lades ner för nästan fem år sedan, det är inte så att det har skett några som helst framsteg under den tiden gällande hårdvara... Google är också något större än OnLive och har möjligheter att placera ut servrar för Stadia, OnLive verkar ha haft servrar på fem platser i USA och i London.

Slaget om framtiden förlorades när man gick med på att köpa spel på en platform som inte låter dig ladda hem en fysisk kopia, inte ens om de skulle lägga ner eller gå i konkurs.

Medlem

Nej, "horse armor" var början till den framtid spel mer och mer gått mot, GAAS. Hade det inte varit för att man kan köpa spel digitalt hade vi inte fått spel helt utan DRM (ser ofta folk som tror att DRM är något nytt, det har existerat så länge jag har spelat spel och fanns redan på 80-talet) och Good Old Games hade inte existerat.

Jag var emot DLC då och jag är emot det än idag av just den anledningen. På samma sätt som jag är emot "Game Pass" och "GAAS" och streaming av spel. Jag må vara en gamer men jag är även en konsument och jag kommer aldrig stödja saker som jag anser vara något som ger oss konsumenter mindre rättigheter, där spel inte längre är en produkt utan någon sabla tjänst.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Glömmer aldrig känslan man köpte en PC Gamer tidning för typ 20 år sen och den var inplastad och där bakom plasten fanns en cd-skiva i ett kartongfodral med ”demos” på. Det va så coolt och värt varenda krona. Demos ftw!

Saknar också tiden när man betalade för demos


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Nej, "horse armor" var början till den framtid spel mer och mer gått mot, GAAS. Hade det inte varit för att man kan köpa spel digitalt hade vi inte fått spel helt utan DRM (ser ofta folk som tror att DRM är något nytt, det har existerat så länge jag har spelat spel och fanns redan på 80-talet) och Good Old Games hade inte existerat.

Jag var emot DLC då och jag är emot det än idag av just den anledningen. På samma sätt som jag är emot "Game Pass" och "GAAS" och streaming av spel. Jag må vara en gamer men jag är även en konsument och jag kommer aldrig stödja saker som jag anser vara något som ger oss konsumenter mindre rättigheter, där spel inte längre är en produkt utan någon sabla tjänst.

Bra skrivit mannen i dina inlägg! Gillar inte heller GaaS, gamepass och streaming av spel. Dock så gillar jag DLC expansioner om de görs rätt som CD Project Red och The Witcher 3. Även UBIsofts Assassin's Creed titlar av de 2 senaste spelen hade bra DLC expansioner. Sånt gillar jag. Men som du skrev tidigare att streamingtjänster på spel suktar nog gaming jättarna av att få till standard som. Det är en gräslig utveckling.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

1
Skriv svar