Vilket är det läskigaste spelet du har spelat?

Medlem
Vilket är det läskigaste spelet du har spelat?

Hej till er alla som läser denna tråden

Idag är det fredagen den 13:e och ställer en mycket intressant fråga till er alla.

Vilket är det läskigaste spel du har spelat?

Jag har suttit och funderat på vilket spel som verkligen har fångat min uppmärksamhet när det kommer till att vara rädd och få rysningar.

Kan inte komma på något bra exempel då man har spelat en himla massa skräckspel, jag minns iallafall när jag började spela Outlast första gången med hörlurar och höll på att ramla av soffan på grund av rädslan.

Ett annat exempel var när jag spelade Amnesia: The Dark Descent, jag blev så rädd så jag föll bakom datorstolen och drog med mig tagentbordet hehe...

Har ni några roliga stunder och dela med er av eller helt enkelt bara vill skriva vilket spel som fick er ordentligt att hoppa till.

Detta är min första tråd här på FZ så är det nånting jag behöver ändra så är det bara rätta mig!

Ingen genre som direkt faller mig på läppen. Tror vi hamnar någonstans på F.E.A.R., som var lite smått obehagligt.

Eller Thief förresten. Moira Asylum var obehagligt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Själv tycker jag alien isolation var hemskt! (På ett bra sätt)

Medlem

Amnesia - the dark descent var rätt läskigt vill jag påstå. Har dock inte kört SOMA än så jag får återkomma antar jag


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Skribent

De fåtal minuter jag klarade av i Alien: Isolation i VR. Ren och skär panik när fanskapet får syn på en och älgar fram.

Medlem

Första Silent Hill till PS1. Med det läskiga ljudet/musiken och den dåliga sikten så tyckte jag det till sist blev för nervigt och slutade spela, och har inte spelat något mer Silent Hill sedan dess.

Avstängd

Resident evil 7 I VR


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Spelar inte rena skräckspel, det pallar inte nerverna.

Men Alien vs Predator till Atari Jaguar som Marine var superjobbigt. och FEAR till PC, huga!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Releasehästryttare

Jag blev inspirerad av denna tråden att göra en ny tråd med 10 kommande skräckspel att spela nu i höst.

För er som är intresserade:

https://www.fz.se/forum/trad/436455-10-lovande-skrackspel-att...

Medlem

Endast första Alone In The Dark från 1992 som lyckats skrämma mig. Jag fick sån ångest av ensamheten och svagheten i det spelet då det var första riktiga survival horror spelet man utsattes för.

Medlem

Alien Isolation

Skrivet av Jonny Myrén:

De fåtal minuter jag klarade av i Alien: Isolation i VR. Ren och skär panik när fanskapet får syn på en och älgar fram.

helt klart det läskigaste spelet som gjorts, jag klarar inte av att spela det, jag sitter och gömmer mig i skåpen för jag vågar inte gå ut... Fan jag får alltså såna rysningar när den älgar fram som du skrev, fan alltså. Kanske har med att göra också att jag såg Aliens lite för ung, jag tror jag såg den på min 8-9 års födelsedagsfest? Polarna såg helt bleka ut när vi sett klart den, på den tiden var Aliens helt utan motstånd som bästa "skräckis"...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Moderator | Testpilot

Spelar inte skräckspel då skräck generellt aldrig har varit något jag tyckt varit intressant. Ser som inget nöje i det ofta

Det senaste jag spelade var ett spel som heter 999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors / Zero Escape: The Nonary Games (Sistnämnda är en samling som finns på Steam ). Ett gäng personer blir tillfångatagna och satta på en båt av en mystisk figur som berättar att de har en viss tid på sig att ta ut innan båten sjunker. Karaktärerna har ett armband med en siffra på som gör att de med matematik måste gå in i diverse rum för att ta sig vidare. I varje rum är det diverse pussel och gåtor som måste lösas. Försöker de på något sätt fly, t ex genom att ta av sig armbandet kommer den explodera.

Likt mycket annat jag spelar är det storyn och karaktärerna som är intressanta. Spelet spelas likt en visuell novell med tonvis med val, där spelet också har flera slut. Givetvis blir det diverse drama om vilka som ska gå var, och hur. Alla karaktärer har olika agendor man måste tänka på och man vet inte riktigt vilka man kan lita på heller. Riktigt "nerve wrecking"!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Visage tar priset för mig. Extremt ruggigt skräckspel i P.T. stil. Spelet ligger fortfarande i Early Access men är värt köpet, imo.

Annars är Infliction ruggigt. Även The Dark Occult (Tidigare: The Conjuring House) var creepy. SOMA var fantastiskt bra. Alien: Isolation var riktigt bra även.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

SOMA
Barbie Dreamhouse Party
RE7 VR

Medlem

Alien Isolation i VR! Har ni VR så är detta en stark rekommendation då det också var det som jagtspelade i VR som kändes mest som ett riktigt spel. Man behövde en mod för att använda VR dock.

Medlem

Det har inte åldrats särskilt väl men inget har skrämt mig mer än Clive Barker's Undying.

Medlem

Amnesia: The Dark Descent. Jag spelade det hos en kompis för flera år sedan, skit läskigt.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Utan tvekan P.T, visst, det var inget fullängdsspel men lätt den läskigaste spelupplevelse jag haft. Annars är det RE 7.

Outlast, Doom 3 och F.E.A.R

Medlem

Mitt första "riktiga" skräckspel var Silent Hill 3. Jag var nästan 13 år gammal när det kom ut, och satan vad det skrämde mig Det är obehagligt än idag, men inte alls på samma sätt som då.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

alien isolation. var tvungen att ha med en polare varje gång jag lirade. är ingen räddhare och 38 bast.

Medlem

Jag kan inte säga att jag någonsin har känt rädsla när jag spelar spel. Ibland finner man spel där man hoppar till, men det är mer en instinktiv impuls av höga ljud + någonting som plötsligt dyker upp på skärmen. Det sätter sig inte i ens huvud som en kuslig tavla, skulptur eller fotografi gör, och det är sådana saker jag har funnit läskigast i livet.
Kanske behöver jag bara hitta det rätta spelet.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Outlast och Alien vs Predator

Medlem
Skrivet av Banzeken:

Jag kan inte säga att jag någonsin har känt rädsla när jag spelar spel. Ibland finner man spel där man hoppar till, men det är mer en instinktiv impuls av höga ljud + någonting som plötsligt dyker upp på skärmen. Det sätter sig inte i ens huvud som en kuslig tavla, skulptur eller fotografi gör, och det är sådana saker jag har funnit läskigast i livet.
Kanske behöver jag bara hitta det rätta spelet.

har du spelat Alien Isolation? VR eller NOrmalt, tycker båda sätten är skitläbbiga.. jag kan inte spela det länge, för jag mår fysiskt dåligt av att jag är livrädd.. För musiken, ljuden, grafiken, är så perfekt för ett Alien Spel, så det är verkligen som man är i filmen? Blandning mellan alien och Aliens


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

The horror. 4:45 sammanfattar mitt fjortonåriga jags sinnesstämning.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Det har inte åldrats särskilt väl men inget har skrämt mig mer än Clive Barker's Undying.

Yupp! Skulle precis skriva detsamma.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

eld
Medlem
Farornas Konung

Lätt Silent Hill, vet att jag körde med ljudet av för att kunna spela.
Nu för tiden spelar jag inte läskiga spel, klarar inte av det längre alls..

Medlem
Skriv svar