VR-headsetet HTC Vive Cosmos släpps i oktober - med inside-out tracking

Robot
VR-headsetet HTC Vive Cosmos släpps i oktober - med inside-out tracking

HTC fortsätter att satsa på premiumsegmentet.

#htv-vive, #oculus-rift


Medlem

Fortsatt komisk prissättning från HTC, alltså.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Arzei:

Fortsatt komisk prissättning från HTC, alltså.

Ja, de verkar helt enkelt inte så intresserade av konsumentmarknaden längre, förutom den lilla klick som vill ha "det bästa".


signatur
Avstängd

Överväger själv att införskaffa ett oculus quest. Någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Överväger själv att införskaffa ett oculus quest. Någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig?

Jag var inte särskilt intresserad av VR innan men blev taggad på Quest och slog till. Ångrar inte en sekund. Inte testat så mycket olika spel men bara Beat Saber, Superhot och Racket NX gör det värt det. Att kunna ta på sig och börja spela direkt utan kameror, dedikerad yta, sladdar eller behöva fippla med dator är fantastiskt. Bara rita ut sin "guardian" och börja köra.

Medlem

Max 110 graders FoV? Nope, jag avvaktar.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Överväger själv att införskaffa ett oculus quest. Någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig?

Jag äger eller har provat det mesta på konsument och enterprise-marknad. Quest är helt otroligt mycket för pengarna. Jag garanterar ett bra köp.

Medlem

Rift S kostar 449 euro inkl. frakt och moms till Sverige direkt från Oculus vilket i dagsläget är närmare 1000kr billigare än priset i artikeln.

Medlem

Jag köpte ett Samsung Odessey + för ett tag sen och är helnöjd också.

Mindre screendoor än htc vive pro och mindre än halva priset.

Fördelarna väger helt klart upp nackdelarna.

Medlem

Innehar ett Quest och det är fantastiskt! Har provat HTC och Psvr men Quest är det VR behöver, trådlöst!
Köp köp!
Beställde direkt från oculus helsida och fick det med ups 2 dagar senare. Det går även bra att streama spel från din dator trådlöst till questen!

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Max 110 graders FoV? Nope, jag avvaktar.

Man kan acceptera 110 till deras vive som första modell, men kom igen nu! Dom kan väl öka när dom släpper en ny.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jehuty:

Man kan acceptera 110 till deras vive som första modell, men kom igen nu! Dom kan väl öka när dom släpper en ny.

Jag kanske har snorklat mycket men tänker bara på fov första minuten, sen anpassar sig min hjärna.

Vi ska få både Rift S och Quest till redaktionen för test strax.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gesturr:

Rift S kostar 449 euro inkl. frakt och moms till Sverige direkt från Oculus vilket i dagsläget är närmare 1000kr billigare än priset i artikeln.

Bra tips! Blev förvånad över att bara Komplett och Elgiganten sålde den i Sverige men det är förmodligen svårt att konkurrera med officiella shoppen.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kanske har snorklat mycket men tänker bara på fov första minuten, sen anpassar sig min hjärna.

Vi ska få både Rift S och Quest till redaktionen för test strax.

Vid mellan och stora stressiga situationer vid spel då dras jag in i spelet och tänker inte på det. Men sen vid lättare saker då kan jag ibland tänka på det.

Medlem

Kan tillägga att Cosmos verkar ha en mekanisk IPD justering där avståndet mellan linserna går att ändra till skillnad mot Rift S som endast gör det mjukvarumässigt. Hade inte priset vart så förbannat högt så kanske det hade kunnat bli ett köp. Fick avboka riften (s) pga min IPD är utanför deras sweetspot

Medlem
Skrivet av FixXxeR:

Innehar ett Quest och det är fantastiskt! Har provat HTC och Psvr men Quest är det VR behöver, trådlöst!
Köp köp!
Beställde direkt från oculus helsida och fick det med ups 2 dagar senare. Det går även bra att streama spel från din dator trådlöst till questen!

Det där hade jag ingen aning om.
Har ärligt inte alls läst på.
Jag har varit emot lite att Quest är en egen enhet så då är man väll bunden till spel som släpps för den?
Men om man kan streama spelen från datorn så får man då "datorns prestanda" trådlöst ? och med det kunna spela hela sitt steambibliotek på VR spel man skaffat?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Överväger själv att införskaffa ett oculus quest. Någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig?

Ruskigt fränt med nya appar och spel varje ny vecka!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det där hade jag ingen aning om.
Har ärligt inte alls läst på.
Jag har varit emot lite att Quest är en egen enhet så då är man väll bunden till spel som släpps för den?
Men om man kan streama spelen från datorn så får man då "datorns prestanda" trådlöst ? och med det kunna spela hela sitt steambibliotek på VR spel man skaffat?

Ja helt rätt! Det gäller att ha ett bra trådlöst wifi hemma (5ghz rekommenderas) sen är det bara att ladda hem valfria öppna program sidequest etc och streama Steam vr spel etc. Min 12 åriga grabb laddar hem mods etc till olika spel och det fungerar klockrent.

VR utan sladd är precis det vi väntat på! Oculus quest är här! Köp! 😍

@FZ Ni borde följa upp quest! Det är fantastiskt!

Medlem
Skrivet av FixXxeR:

Ja helt rätt! Det gäller att ha ett bra trådlöst wifi hemma (5ghz rekommenderas) sen är det bara att ladda hem valfria öppna program sidequest etc och streama Steam vr spel etc. Min 12 åriga grabb laddar hem mods etc till olika spel och det fungerar klockrent.

VR utan sladd är precis det vi väntat på! Oculus quest är här! Köp! 😍

@FZ Ni borde följa upp quest! Det är fantastiskt!

Låter faktiskt riktigt smidigt.
Ja detta borde FZ följa uppoch testa.

Jag kör nu med ett Lenovo headsetet och det är på gränsen att man tycker sladden är för kort nästan. Trådlöst hade varit trevligt om man kan streama från datorn.
5GHz inga problem datorn står i samma rum som routern som är VR rummet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av FixXxeR:

Ja helt rätt! Det gäller att ha ett bra trådlöst wifi hemma (5ghz rekommenderas) sen är det bara att ladda hem valfria öppna program sidequest etc och streama Steam vr spel etc. Min 12 åriga grabb laddar hem mods etc till olika spel och det fungerar klockrent.

VR utan sladd är precis det vi väntat på! Oculus quest är här! Köp! 😍

@FZ Ni borde följa upp quest! Det är fantastiskt!

Men hur tusan kommer man upp i 80 eller 90 Hz framerate om man streamar spel från sin dator? Eller snarare, den input lag som kommer från streaming, sabbar inte det upplevelsen?

Är det endast genom streaming man kan spela sånt som Skyrim VR och Doom VR på en Oculus Quest?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men hur tusan kommer man upp i 80 eller 90 Hz framerate om man streamar spel från sin dator? Eller snarare, den input lag som kommer från streaming, sabbar inte det upplevelsen?

Är det endast genom streaming man kan spela sånt som Skyrim VR och Doom VR på en Oculus Quest?

Jag tycker inte att det påverkar så mycket. Det jag tycker är grymt är ju allt annat du kan göra med sideloading av tex sidequest och alvr.

Modda befintliga spel, ladda upp offline filmer till headset etc...

Streama är ju bara ett plus på denna maskin, det släpps ju väldigt mycket spel etc för just oculus just nu. 😊👌🏻

1
Skriv svar