Börja skriva om spel

Medlem
Börja skriva om spel

Jag har i flera år varit sugen på att börja skriva om spel. Recensioner, intryck, etc.

Men jag kommer aldrig igång, tråkigt nog.

Ni som skriver, har ni några tips och råd hur man kommer igång?

Hur hanterar ni prestationsångesten (om ni har någon)?

Alla tips och tankar tas tacksamt emot.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Menar du att du vill skriva professionellt som arbete, eller bara lägga upp texter i forumet här på FZ?

Om du menar det sistnämnda är det bara börja skriva utan att känna nån prestationsångest. Jag har lagt upp några recensioner här. Jag vet att jag är glad amatör och att det jag skriver kan variera i kvalitet. Så länge man har den inställningen och inte försöker vinna litteraturpriset behöver du inte känna dig orolig för prestationen. Genom att skriva och skriva mycket kommer du ju också att bli bättre på det.

Det där "att aldrig komma igång" är ett stadium som bara går att bota på ett enda sätt, och det är att börja. Börja med något okomplicerat så det inte tar emot direkt.

Det viktigaste är att du egentligen bara sätter igång. Det tar många år att skriva "bra", så varför kasta bort en dag med att vänta

Hitta en infallsvinkel som just du tror är intressant för andra att läsa, och var ärlig med vad du tycker, det uppskattar man som läsare.

Ett bra tips är att börja skriva korta texter, och sedan fylla på med mer material. Lycka till!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot

Ta något spel du nyligen spelat och släng upp en medlemsrecension här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är det på amatörnivå så är det ju bara börja, någon måste ju börja någonstans och det finns ju t ex med inriktade subreddits på reddit som är just för folk som vill lära sig skriva och har massa likasinnade som kan ge tips. Är det professionellt så känns det ju som skrivna recensioner och sånt är ett döende medium(sorry FZ men det är uppfattning jag har i alla fall) så skulle satsa mer på t ex Youtube men den marknaden är ju övermättad så att hitta någon sysselsättning där är ju i princip som att vinna på lotto.

Men jag skulle börja med och kolla lite tips på nätet hur du ska strukturerar upp en text, främst en recension i allmänhet och kanske tänka till vad du själv är ute efter när du läser en recension.

Ambassadör
League of Legends

Som dom andra skriver så är det egentligen inte svårare (eller lättare) än att börja. Medlemsrecensioner eller bloggar här på FZ är en bra start. Communityn är trevlig och om man får kritik är det (oftast) konstruktiv sådan.

Om du vill ha det som en hobby rekommenderar jag att skriva om vad du är intresserad av. Inte vad du tror andra vill läsa. Det gör allt mycket lättare. Allt från att hämta in information till att uttrycka sig om ämnet.

I början tvingade jag mig själv att skriva. Det behövde inte vara bra och det behövde inte handla om något speciellt. Nu skriver jag ca 1 timme om dagen och 90% av det jag skriver kommer ingen, inte ens jag själv, att läsa. När jag vill skriva om något speciellt har jag vanan inne.

Medlem

Tack för alla svar.

Min tanke är att skriva på hobbynivå. Tyvärr står prestationsångest och kontrollbehov i vägen. Jag blir aldrig nöjd och därmed aldrig klar.

Ett exempel är att jag har skapat några olika teman på trådar, men de växer sig så stora att jag till slut struntar i att publicera dem här.

Jag tar till mig av era kloka råd och ska prova att skriva en kortare text för att komma igång.

Återigen tack.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Tack för alla svar.

Min tanke är att skriva på hobbynivå. Tyvärr står prestationsångest och kontrollbehov i vägen. Jag blir aldrig nöjd och därmed aldrig klar.

Ett exempel är att jag har skapat några olika teman på trådar, men de växer sig så stora att jag till slut struntar i att publicera dem här.

Jag tar till mig av era kloka råd och ska prova att skriva en kortare text för att komma igång.

Återigen tack.

Det som kan vara värt att tänka på; Ingen här på FZ kommer döma din text. Blir det något stavfel eller annat så gör det inget! Det är bara kul att läsa din och andras tankar om spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det som kan vara värt att tänka på; Ingen här på FZ kommer döma din text. Blir det något stavfel eller annat så gör det inget! Det är bara kul att läsa din och andras tankar om spel.

Det ska jag tänka på. Tack för din ödmjukhet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Freakon:

Tack för alla svar.

Min tanke är att skriva på hobbynivå. Tyvärr står prestationsångest och kontrollbehov i vägen. Jag blir aldrig nöjd och därmed aldrig klar.

Ett exempel är att jag har skapat några olika teman på trådar, men de växer sig så stora att jag till slut struntar i att publicera dem här.

Jag tar till mig av era kloka råd och ska prova att skriva en kortare text för att komma igång.

Återigen tack.

Jag har/hade precis samma bekymmer och startar hela tiden projekt som är orimligt stora. Mitt tips är att göra det som ett projekt med tidsplan och målsättning, även fast det är en kort artikel. Dela upp arbetet i mindre delar och håll begränsningen från det du satte upp från början.

Så här brukar jag göra för att skriva en recension/artikel:
1. Spela spelet/hämta information. Medans jag spelar brukar jag göra anteckningar.
2. Bestäm en dag/tid för att skriva recensionen. Rensa schemat för denna tiden. Låt dig inte störas.
3. Lista delarna du vill skriva om.
4. Flytta runt föremålen i listan så det blir en bra struktur.
5. Beroende på hur mycket tid du har avsatt. Dela den tiden med antalet föremål på listan och spendera den avsatta tiden på varje föremål. Så om du sitter 1 timme och har 3 föremål på listan, då ska du lägga 20 minuter på varje föremål.
6. Skriv
7. När tiden du satt av är klar lägger du ner pennan/slutar skriva. (Även fast du vill fortsätta så slutar du.)
8. Ta en paus. Gå på en promenad. Ät mat. Eller ta en paus i flera dagar.
9. Kom tillbaka till artikeln efter pausen.
10. Läs igenom, rätta stavfel och gör redaktionella ändringar. Gör inga stora tillägg.
11. Läs igenom igen.
12. Ladda upp på FZ.
13. Få panik och tänk: "Jag kommer bli bannad från hemsidan. Även fast jag inte känner någon IRL kommer alla medlemmar att hata mig för att jag skrev en recension om ett spel som ingen bryr sig om. Min släkt kommer göra mig arvslös. Jag och mitt liv suger."
14. Få ett leende på läpparna när den värsta kommentaren du får är att någon inte håller med om betyget du satt.
15. Börja om från punkt 1 med nästa artikel.

Det är inte säkert det passar dig men alltid värt ett försök. Ett annat tips är att alltid ha tillgång till något att skriva på. Jag har ett avsatt Google Docs för idéer och textstycken som jag sorterar en gång i veckan. Detta kan jag nå oavsett vart jag är. Nästan alltid har jag med mig ett anteckningsblock som jag kan kladda i också. Det tog ett tag att komma över "hindret" att skriva med folk runt omkring sig, men nu är det det som ger vardagen guldkant. Detta gör att jag inte missar den fantastiska idén jag hade på jobbet eller vid frukosten eller på tåget eller ja... var som helst.

Medlem
Skrivet av dali:

Jag har/hade precis samma bekymmer och startar hela tiden projekt som är orimligt stora. Mitt tips är att göra det som ett projekt med tidsplan och målsättning, även fast det är en kort artikel. Dela upp arbetet i mindre delar och håll begränsningen från det du satte upp från början.

Så här brukar jag göra för att skriva en recension/artikel:
1. Spela spelet/hämta information. Medans jag spelar brukar jag göra anteckningar.
2. Bestäm en dag/tid för att skriva recensionen. Rensa schemat för denna tiden. Låt dig inte störas.
3. Lista delarna du vill skriva om.
4. Flytta runt föremålen i listan så det blir en bra struktur.
5. Beroende på hur mycket tid du har avsatt. Dela den tiden med antalet föremål på listan och spendera den avsatta tiden på varje föremål. Så om du sitter 1 timme och har 3 föremål på listan, då ska du lägga 20 minuter på varje föremål.
6. Skriv
7. När tiden du satt av är klar lägger du ner pennan/slutar skriva. (Även fast du vill fortsätta så slutar du.)
8. Ta en paus. Gå på en promenad. Ät mat. Eller ta en paus i flera dagar.
9. Kom tillbaka till artikeln efter pausen.
10. Läs igenom, rätta stavfel och gör redaktionella ändringar. Gör inga stora tillägg.
11. Läs igenom igen.
12. Ladda upp på FZ.
13. Få panik och tänk: "Jag kommer bli bannad från hemsidan. Även fast jag inte känner någon IRL kommer alla medlemmar att hata mig för att jag skrev en recension om ett spel som ingen bryr sig om. Min släkt kommer göra mig arvslös. Jag och mitt liv suger."
14. Få ett leende på läpparna när den värsta kommentaren du får är att någon inte håller med om betyget du satt.
15. Börja om från punkt 1 med nästa artikel.

Det är inte säkert det passar dig men alltid värt ett försök. Ett annat tips är att alltid ha tillgång till något att skriva på. Jag har ett avsatt Google Docs för idéer och textstycken som jag sorterar en gång i veckan. Detta kan jag nå oavsett vart jag är. Nästan alltid har jag med mig ett anteckningsblock som jag kan kladda i också. Det tog ett tag att komma över "hindret" att skriva med folk runt omkring sig, men nu är det det som ger vardagen guldkant. Detta gör att jag inte missar den fantastiska idén jag hade på jobbet eller vid frukosten eller på tåget eller ja... var som helst.

Wow, vilket inlägg. Bock och bugg.

Samtliga av dina punkter låter kloka, de kommer att hjälpa mig. Just att skapa en struktur och sätta gränser låter himla skönt.

Stort tack! 🤠


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Fundera på att gå en skrivkurs
För vissa fungerar det att få en deadline för att kunna angripa problem med prestationsångest och/eller kontrollbehov. Lära sig vad som är "good enough" för en själv genom att lära sig vad som är "good enough" för andra.

Läs böcker
Det bästa sättet att få en känsla för olika sätt att uttrycka sig inom det svenska språket är att läsa böcker av olika författare inom olika genrer.

Använd deadlines
Ställ krav på dig själv istället för att låta saker vara flytande över tid.

Kom igång
Det svåraste är att börja. Det är större chans att något blir skrivet om det börjar skrivas än om en hela tiden tänker att en ska börja skriva. Själv brukar jag börja med en disposition av min text, d.v.s. att jag sätter ut de rubriker jag vill ha i dokumentet. Sedan behöver jag "bara" att fylla ut varje avsnitt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fundera på att gå en skrivkurs
För vissa fungerar det att få en deadline för att kunna angripa problem med prestationsångest och/eller kontrollbehov. Lära sig vad som är "good enough" för en själv genom att lära sig vad som är "good enough" för andra.

Läs böcker
Det bästa sättet att få en känsla för olika sätt att uttrycka sig inom det svenska språket är att läsa böcker av olika författare inom olika genrer.

Använd deadlines
Ställ krav på dig själv istället för att låta saker vara flytande över tid.

Kom igång
Det svåraste är att börja. Det är större chans att något blir skrivet om det börjar skrivas än om en hela tiden tänker att en ska börja skriva. Själv brukar jag börja med en disposition av min text, d.v.s. att jag sätter ut de rubriker jag vill ha i dokumentet. Sedan behöver jag "bara" att fylla ut varje avsnitt.

Kloka ord som jag tar till mig.

Planering, struktur, mål. Det är mina nemesis, det ska bli ändring på det nu.

Stort tack för att du tog dig tiden att hjälpa.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Menar du att du vill skriva professionellt som arbete, eller bara lägga upp texter i forumet här på FZ?

Om du menar det sistnämnda är det bara börja skriva utan att känna nån prestationsångest. Jag har lagt upp några recensioner här. Jag vet att jag är glad amatör och att det jag skriver kan variera i kvalitet. Så länge man har den inställningen och inte försöker vinna litteraturpriset behöver du inte känna dig orolig för prestationen. Genom att skriva och skriva mycket kommer du ju också att bli bättre på det.

Det där "att aldrig komma igång" är ett stadium som bara går att bota på ett enda sätt, och det är att börja. Börja med något okomplicerat så det inte tar emot direkt.

Jag kan ej argumentera emot.

Vill påstå att jag har läst x antal recensioner av dig och samtliga har gett mig njutning. Du vet vad du pratar om, och jag tar till mig dina ord.

Kanske är det nu, efter alla år, jag övervinner min ångest. Har inte medicinerat på ett par månader nu och vill aldrig tillbaka.

Jag skriver hellre om mina intressen.

Tack för dina ord, det bidrar till min utveckling.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Unna dig också att skriva om spel du tycker om, känn ingen press över att behaga andra med en text om den senaste titeln. Varför inte börja med ett spel du håller kärt sedan tidigare? Det kanske sänker tröskeln för att komma igång.

Tänk inte så mycket på längden heller, en kort recension kan i många fall vara trevligare att läsa än en vägg av text. Som Sigge Ågren sa: "Skriv kort, helst inte alls."

Och lycka till!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag brukar själv ha lite mer kaotiskt upplägg när jag skriver mina texter. Jag kommer på ett spel jag vill skriva om, skapar ett dokument och sen börjar jag skriva lite. Eftersom jag jobbar heltid så sitter jag sällan och knåpar ihop en text i en sittning utan jag tar mig en vecka eller nått. Varje gång jag har lite tid över mellan analyser så sätter jag mig och skriver en stund, oftast så har jag fått några bra tankar under dagen och till slut så står man där med en färdig text.
Det jag tyckte var svårt i början var hur mycket man ska skriva. Efter ett tag insåg jag att nästan alla mina texter var ca 1000 ord var så det kändes som en ganska bra gräns. Man vill ju inte tvinga någon att läsa igenom ett examensarbete direkt. Å andra sidan så om jag får flyt så skriver jag på tills jag känner mig nöjd.
Och som sista sak att säga så är jag en kronisk felstavare när jag skriver snabbt och jag har fan fortfarande lätt att missa de/dem men man blir bättre med tiden bara man vill bli bättre.

1
Skriv svar