Svenska spelbranschen ökade med 42 procent 2018
Jag är utbildad spelutvecklare men när jag var klar med studierna var det inget företag som nappade så jag hittade en roligare industri. I efterhand har det varit ett bra beslut. De flesta spelstudios i Stockholm har ju varit i ett tillstånd motsvarande att köra livsglädjen ned i ett dike. Det behövs mycket förändring i industrin innan jag skulle ens överväga tanken av att gå in i den branschen.
Jag har aldrig jobbat inom spelindustrin men jag får all min inkomst i form av royalties från designs gjorda på Steam Workshop och känner många som hoppade av sina jobb inom spelindustrin för att man tjänar så mycket mer på att vara frilans plus du jobbas inte ihjäl!
Vet också några som fått jobb på t.ex Epic, Respawn etc genom att bygga upp en portfolio genom Workshop utan att haft någon utbildning i speldesign. Självlärda. Iaf tycker det är riktigt coolt hur mycket alternativ det finns nuförtiden, går verkligen bra för spelindustrin!
Bransch och skola tycks ständigt gå i otakt med varandra. Institutionerna har jättefin statistik med tusentals examinerade studenter, samtidigt skriker branschen efter arbetskraft.
Problemet är att snappas inte studenterna upp direkt efter studierna så viker de av in i andra yrkesval och sen är de inte längre lätt greppbara för spelföretagen. Här måste spelbranschen vara betydligt mer närvarande i studenters utbildningar än vad de varit och stå redo när studenter trillar ut ur högskolorna.
Sitter själv i ungefär samma sits (fast helt orelaterat till spelbranschen) där jag knappast skulle kasta bort min nuvarande anställning och löneutveckling för att ta sämre betalda anställningar (med sämre villkor) inom den bransch jag är högutbildad för.
Viam inveniam aut faciam
Jag har aldrig jobbat inom spelindustrin men jag får all min inkomst i form av royalties från designs gjorda på Steam Workshop och känner många som hoppade av sina jobb inom spelindustrin för att man tjänar så mycket mer på att vara frilans plus du jobbas inte ihjäl!
Vet också några som fått jobb på t.ex Epic, Respawn etc genom att bygga upp en portfolio genom Workshop utan att haft någon utbildning i speldesign. Självlärda. Iaf tycker det är riktigt coolt hur mycket alternativ det finns nuförtiden, går verkligen bra för spelindustrin!
Coolt! Vad är det du designar i workshopen?
Coolt! Vad är det du designar i workshopen?
Jag fokuserar mest på CSGO skins för vapen, lite klistermärken här och där. Testade Rust & TF2 lite grann men TF2 är ganska dött och Rust har konstigt system.
Att det inte skulle finnas kunniga att anställa i Sverige tror jag är skitsnack. Jag tror att det snarare har med det förbjudna ordet "anställningsskatt" att göra.
Att förvärva spelbolag utomlands är mycket mer billigare och tack vare sämre anställningsavtal i vissa andra länder så blir det lättare att byta ut/sparka folk vid behov.
Jag har aldrig jobbat inom spelindustrin men jag får all min inkomst i form av royalties från designs gjorda på Steam Workshop och känner många som hoppade av sina jobb inom spelindustrin för att man tjänar så mycket mer på att vara frilans plus du jobbas inte ihjäl!
Vet också några som fått jobb på t.ex Epic, Respawn etc genom att bygga upp en portfolio genom Workshop utan att haft någon utbildning i speldesign. Självlärda. Iaf tycker det är riktigt coolt hur mycket alternativ det finns nuförtiden, går verkligen bra för spelindustrin!
Tjänar man pengar genom spel så är man även då en del av industrin
Känner många med otroligt många år av erfarenhet och inkomst inom spelarbete som aldrig jobbat i "industrin".
Att det inte skulle finnas kunniga att anställa i Sverige tror jag är skitsnack. Jag tror att det snarare har med det förbjudna ordet "anställningsskatt" att göra.
Att förvärva spelbolag utomlands är mycket mer billigare och tack vare sämre anställningsavtal i vissa andra länder så blir det lättare att byta ut/sparka folk vid behov.
Det är lättare att anställa inom landet, men oftast så hittas inte rätt eller tillräcklig kunskap även om det finns mycket folk.