Tips på coop-spel tillsammans med 10-åring (gärna light rpg)

Medlem
Tips på coop-spel tillsammans med 10-åring (gärna light rpg)

Hej,
undrar om någon kan tipsa om spel som jag och 10-årige sonen kan köra tillsammans.
Gärna med lite rpg-inslag i form av att uppgradera karaktärens attribut och färdigheter. Det får gärna vara ett bra äventyr genom hela spelet.

Vi har spelat lite Destiny 2 och det är helt OK, fast jag skulle vilja mer story och gärna annan värld än sci-fi (mer åt tomtar o troll).
Jag försökte locka med Guild Wars men det föll platt . GW2 har jag själv inte riktigt fastnat för trots flera försök.
Diablo 3 finns ju och det skall vi eventuellt testa. Såg att det var 16-årsgräns, men kan inte komma ihåg att det var så farligt.
Divinity: Original Sin 2 blir för komplext eftersom det är så mycket text på engelska - det spelar jag hellre själv.
Orcs Must die 2 är ju fantastiskt kul att köra tillsammans, men det har vi i stort sett kört klart.
The Hunter: Call of the wIld har vi kört en hel del, men det är jag väldigt trött på.
Minecraft har vi spelat hur mycket som helst.

Moderator | Testpilot

Sitter och spelar Knights and Bikes just nu. Det kan man spela coop och online med en kompis. Inte några RPG-element, men roliga pussel samt att storyn följer två yngre personer som är ute och leker, fantiserar fram monster och diverse annat. Båda karaktärerna får en egen cykel som man kan köpa kosmetiska grejer till. Pussel och vissa bossar kräver det att man hjälps åt, men tycker spelet är duktig på att förklara hur nya förmågor fungerar och hur man kan använda dem. Roligt! Double Fine är utgivare också.

Jag kommer slänga upp en medlemsrecension innan veckans slut om du skulle vilja läsa mina fulla tankar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare

Låter som ni behöver spela magicka!

Just nu får man 2an för 3.74 euro!

https://store.steampowered.com/app/238370/Magicka_2/

Medlem

Torchlight 2 Färggladare och mindre slafsigt än Diablo.

Eller Darkstone (finns på GoG) om man kan stå ut med 20 år gammal 3d grafik så är det ett mycket roligt spel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

@uberpwnage2.0 Tackar! Verkar vara en bra story Avvaktar din recension.
@Devan Strålande! Verkar vara rätt humoristiskt också - köpt! Det skall vi testa
@SID 6.7 Hade för mig att jag spelat Torchlight 2, men det har jag nog missat. Fanns ju demo på Steam Stort tack - nu skall det testas i helgen.

Medlem

Heroes 3 hotseat man ska inte glömma att introducera dom gamla pärlorna till de yngre

Medlem

Gauntlet: Slayer Edition kanske kan vara något
https://store.steampowered.com/app/258970/Gauntlet_Slayer_Edi...


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Terraria är likt minecraft fast 2d, sen kanske world of Warcraft om nått år?

Medlem

Samtliga Lego-spel! Star Wars och Pirates of the Caribbean är favoriter, men de senare spelen har lite högre produktionsvärde i och med ordentliga röster. Svårslaget!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skribent

Marvel Ultimate Alliance-spelen är kul. Även Lego-spelen har jag spelat med mina barn. Dragon Quest Builders 2 ska ju vara kul i co-op, lite som Minecraft men mer RPG-inriktat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Portal Knights är rätt kul, typ Minecraft med RPG-inslag och snygg grafik.

Overcooked

Mario-spelen på Dolphin.

Medlem

Trine spelana skulle jag rekommendera

Medlem

Asterix & Obelix XXL finns 3 spel ute om jag inte minns fel.

Knack 1 & 2.

Unravel 2

Crash Bandicoot Team Racing.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Asterix & Obelix XXL finns 3 spel ute om jag inte minns fel.

Knack 1 & 2.

Unravel 2

Crash Bandicoot Team Racing.

Outward - RPG Co-op spel i en öppen värld. Kanske kan bli lite långtråkigt för en tio-åring.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rydell1986:

Outward - RPG Co-op spel i en öppen värld. Kanske kan bli lite långtråkigt för en tio-åring.

Och på tok för svårt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har också försökt hitta samma sak väldigt mycket och länge. Minecraft är ju alltid en hit. Det är svårt då 99,9% av alla storyspel är singleplayer eller för vuxna för att spela med en tioåring känns det som.

Här är i alla fall några jag kommer på nu:

- Sea of Thieves - Jag och grabben har spelat det en hel del tillsammans och det kan bidra med många väldigt roliga och fina stunder.

- Overcooked som någon nämnde, kaotiskt men väldigt roligt

- No Man's Sky - Blir väldigt Sci-fi som du inte ville ha, men en väldigt häftig upplevelse för en 10-åring

- Alla LEGO-spel är fantastiska, kan bli lite barnsligt men min 10-åring hade superskoj att köra 100% på de flesta

- Raft kan vara skoj, lite survival och team building

- Portal 2 har en rolig story och man får gnugga tankeknölarna

- Castle Crashers har varit väldigt omtyckt, kan vara lite "rått" möjligtvis

- Trove om man vill köra Minecraft men inte köra Minecraft

- Human Fall Flat roligt litet fysikpusselspel som man också behöver tänka lite i

- Garry's Mod har mycket roliga småspel man kan hitta och ha roligt med

- A Hat in Time har fått coop, det kan jag tänka mig är skoj att spela tillsammans

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Och på tok för svårt

Haha ja kanske Stridssystemet är ju inte jättesvårt. och med pappas hjälp så klarar de nog överlevnadssystemet också. men vad vet jag, kanske är för avancerat för att vara kul för en 10 åring.

Själv satt jag och spelade baldurs gate och liknande spel i den åldern och älskade sånt

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rydell1986:

Haha ja kanske Stridssystemet är ju inte jättesvårt. och med pappas hjälp så klarar de nog överlevnadssystemet också. men vad vet jag, kanske är för avancerat för att vara kul för en 10 åring.

Själv satt jag och spelade baldurs gate och liknande spel i den åldern och älskade sånt

Sant. Kan vara jag som underskattar barn också.

Striderna är väl också inte svåra men oförlåtande om inte annat? Lätt att dö i början.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

** Overcooked 1 & 2.
** Trine 1-3. 4an släpps snart också.
** Lara Croft and The Temple of Osiris
** Lara Croft and The Guardian of Light
** Manual Samuel (Ett måste. Ni kommer garva läppen av er)
** Blast Zone! Tournament
** Guacamelee! Super Turbo Championship Edition
** Hyperdrive Massacre
** LEGO spelen som finns har alla co-op.
** Magicka 2
** Megabyte Punch
** The Deadly Tower of Monsters
** Victor Vran


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Om jag tänker på coop med barn/unga så är det spontant LEGO spelen som poppar upp.


signatur

subterranean homesick alien

lego marvel. ni båda blir glada


signatur

New life, New hope

Medlem

Castle Crashers såklart! Det är grejer det.

Medlem
Supermarket Shriek

@Leon_: Supermarket Shriek är orimligt populärt med mina ungar, kan vara värt att testa.

Medlem

Jag har inte så mycket mer att komma med i genren du specificerade - du har redan fått en massa bra rekommendationer - men jag skulle kunna komma med ett alternativt förslag. En sak som jag brukade göra med min lillesyrra när vi var yngre är att, efter att jag först klarat dem, låta henne spela storytunga singelplayerspel. Det var oftast riktigt kul att titta på även om jag själv inte spelade, eftersom jag kunde se vilka val hon gjorde och vi kunde snacka om dem direkt medan de skedde (eller strax efteråt).

Visst, ibland fick jag bita mig i tungan och svälja min tristess medan hon utforskade ett rum (eller en hel byggnad...eller planet) där jag visste att det inte fanns någonting kul att upptäcka. Men allt som oftast var det trots allt riktigt kul att hänga med i passagerarsätet.

Om det här låter trevligt så är både Bioware och Telltale bra startpunkter (om han inte har några problem med Destiny 2 eller Diablo 3). Men som sagt, det kan vara en bra idé att köra igenom dem själv först.

Medlem

Knack 1 och 2
Plants vs zombies 1 och 2
Human fall flat


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Light RPG vettetusan..
men har själv funderat på att skaffa "A Way Out" att spela med grabben. Han är 8 år.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

@Leon_: Sedan finns ju alltid Borderlands spelen. Om du inte tycker att de är för våldsamma för en tioåring.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

River City Girls? (Finns på alla konsoler + Steam)
https://store.steampowered.com/app/1049320/River_City_Girls/


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Medlem

Hidden in plain sight är jättekul att spela emot varandra, men saknar helt story mode eller progression.

Lovers in a dangerous space time är skoj också och där finns det mer story och kaaaanske lite progression (nya skepp, roligare sköldar och grejer). Ett plus här är att det är väldans gulligt!

Nine Parchments har en kul co-op-kampanj där man låser upp gubbar och spells och är lite lättare än Magicka som andra föreslagit om man ser till kontrollerna.

Pit People är ett kul, turnbaserat RPG-ish spel som man får gear och nya karaktärer att styra i. Storyn är riktigt flippad och rolig också

For the King är ett skojigt spel också, där man styr 3 karaktärer totalt och kan göra det ihop. Det är någon sorts Rogue RPG-variant, men det är harmlöst ur ett våldsperspektiv och ganska sagolikt i sin berättelse och grafik. Rätt oförlåtande stundtals då det är tänkt att spelas om och om igen.

Eon Altar är lite coolt också. Det lirar man coop på samma skärm, men med mobilen som styrdevice. Lite begränsat därav, men ändå ballt och klassisk story.

Alla dessa spel har jag lirat med kompisar på soffan, med datorn kopplat till TVn med handkontroller, utan problem!

12
Skriv svar