Svenska spelbranschen ökade med 42 procent 2018

Robot
Svenska spelbranschen ökade med 42 procent 2018

Allt fler jobbar med spel i Sverige men stora ökningen sker genom förvärv utomlands.

#dataspelsbranschen, #spelutvecklarindex


Medlem

Är det bara jag som tycker att det är ganska tragikomiskt att King ligger så högt upp på båda listorna?

Medlem

Det är väldigt svårt att komma in i spelbranchen bara.
Har gått en spelutbildning på Stockholms Universitet, men det är bara några få från vår klass som direkt fått jobb inom spelindustrin (många har fått jobb inom andra områden), några har istället startat eget spelföretag och några gick vidare till KY utbildningar och där igenom fick jobb inom spelindustrin.
Välj rätt utbildning säger jag bara. KY utbildningar verkar ligga högst hos spelindustrin just nu i och med att det ofta är praktik genom KY utbildningarna som leder till fast anställning.

Efter fyra år har jag ännu inte fått gå på någon intervju av alla de jobb jag sökt. Tuff konkurens. Men drömmen lever kvar

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ForrestFox:

Det är väldigt svårt att komma in i spelbranchen bara.
Har gått en spelutbildning på Stockholms Universitet, men det är bara några få från vår klass som direkt fått jobb inom spelindustrin (många har fått jobb inom andra områden), några har istället startat eget spelföretag och några gick vidare till KY utbildningar och där igenom fick jobb inom spelindustrin.
Välj rätt utbildning säger jag bara. KY utbildningar verkar ligga högst hos spelindustrin just nu i och med att det ofta är praktik genom KY utbildningarna som leder till fast anställning.

Efter fyra år har jag ännu inte fått gå på någon intervju av alla de jobb jag sökt. Tuff konkurens. Men drömmen lever kvar

Låter tufft - vilken inriktning valde du?


signatur
Medlem

Tänkte plugga spel utveckling men en skola la ner sin verksamhet "pga av att dom börjar se en mättnad"

En annan tog bara in färdiga spelutvecklare

Södertörns högskola har få platser (kom inte in med mina betyg)

Och Stockholms universitet har också få platser.

Det här var många år sen så kan ha ändrats. Men nu efteråt så var jag glad att jag inte började plugga. Behåller det här som en hobby istället för yrke.

Medlem

Otroligt missvisande rapport då man av någon anledning helt utelämnar spelutvecklare som tillverkar spel åt online-casinon dvs slot/casino-spel. De företagen omsätter otroligt mycket pengar OCH människor. Märkligt..

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Otroligt missvisande rapport då man av någon anledning helt utelämnar spelutvecklare som tillverkar spel åt online-casinon dvs slot/casino-spel. De företagen omsätter otroligt mycket pengar OCH människor. Märkligt..

Det är skilda branscher. Inte särskilt konstigt.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Otroligt missvisande rapport då man av någon anledning helt utelämnar spelutvecklare som tillverkar spel åt online-casinon dvs slot/casino-spel. De företagen omsätter otroligt mycket pengar OCH människor. Märkligt..

Tycker inte det är så märkligt. Viss skillnad på spel som ren underhållning och spel där folk spelar för att vinna pengar. Inte samma typ av produkt.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Tycker inte det är så märkligt. Viss skillnad på spel som ren underhållning och spel där folk spelar för att vinna pengar. Inte samma typ av produkt.

I så fall tycker jag inte King borde vara med heller. De gör ju spel som folk spelar för att förlora pengar.
Ingen på King jobbar ju för underhållning.

Edit: Bara jag som får mardrömmar av arbetsmiljön på bilden? Ser fruktansvärt ut.

Skrivet av ZerotheCat:

Otroligt missvisande rapport då man av någon anledning helt utelämnar spelutvecklare som tillverkar spel åt online-casinon dvs slot/casino-spel. De företagen omsätter otroligt mycket pengar OCH människor. Märkligt..

De sitter väl på Malta allihop ändå?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av ceogar:

I så fall tycker jag inte King borde vara med heller. De gör ju spel som folk spelar för att förlora pengar.
Ingen på King jobbar ju för underhållning.

Edit: Bara jag som får mardrömmar av arbetsmiljön på bilden? Ser fruktansvärt ut.

Skillnaden är att du inte kan tjäna pengar på Candy Crush, Battlefield eller Fifa, men på ett kasinospel kan du det. Som spelare alltså.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Skillnaden är att du inte kan tjäna pengar på Candy Crush, Battlefield eller Fifa, men på ett kasinospel kan du det. Som spelare alltså.

Fast när film/musik/spelbranscherna jämförs, så inkluderas hasardspel i spelbranschen. Så jo, jag anser direkt de bör inkluderas.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av ceogar:

Edit: Bara jag som får mardrömmar av arbetsmiljön på bilden? Ser fruktansvärt ut.

Nä, men det ser oas inte ut som någon spelstudio, iaf inte AAA, och säkert inte ens från Sverige. Kan ju inte utveckla spel med en Apple-laptop

Redaktör
Skrivet av ceogar:

Edit: Bara jag som får mardrömmar av arbetsmiljön på bilden? Ser fruktansvärt ut.

Det är ett foto från Unsplash, inte från någon svensk spelstudio.


signatur
Skrivet av Mirage:

Fast när film/musik/spelbranscherna jämförs, så inkluderas hasardspel i spelbranschen. Så jo, jag anser direkt de bör inkluderas.

Då borde idrotten också inkluderas.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör
Skrivet av ZerotheCat:

Otroligt missvisande rapport då man av någon anledning helt utelämnar spelutvecklare som tillverkar spel åt online-casinon dvs slot/casino-spel. De företagen omsätter otroligt mycket pengar OCH människor. Märkligt..

Alltså, det är ju nästan omöjligt att dra en gräns för vad som ska vara med som alla är nöjda med. Så länge Dataspelsbranschen tydligt definierar vad man mäter och är konsekventa från år till år är det väl inga problem så länge man inte ska försöka få fram breda saker som största företaget inom underhållning eller nåt sånt.


signatur
Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Otroligt missvisande rapport då man av någon anledning helt utelämnar spelutvecklare som tillverkar spel åt online-casinon dvs slot/casino-spel. De företagen omsätter otroligt mycket pengar OCH människor. Märkligt..

Jag har jobbat i den branschen och det är djävulens verk. Att det kallas "iGaming" är bara nonsens. Det är casino/gambling, inget annat och ska inte förväxlas med riktig gaming.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Tycker inte det är så märkligt. Viss skillnad på spel som ren underhållning och spel där folk spelar för att vinna pengar. Inte samma typ av produkt.

Fel. I senare undersökningar så visar det sig att ca 30-40% (beroende på hur man läser siffrorna) av spelarna på slot-spel gör det för underhållnings skull. Dessutom kan man ju argumentera att man kan tjäna pengar, eller saker som har ett reellt värde, i "vanliga" spel också genom lootboxes? Nä, den där rapporten ger jag inte mycket för..

Samtliga rapporter återfinns här: https://dataspelsbranschen.se/spelutvecklarindex
Ser ut som att det är en stabil utveckling, trots viss påverkan av finanskriset 2008.

Däremot tycker jag nog att branschen försvårar för sig självt med rekrytering genom att prompt försöka lokalisera allt till Södermalm.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alltså, det är ju nästan omöjligt att dra en gräns för vad som ska vara med som alla är nöjda med. Så länge Dataspelsbranschen tydligt definierar vad man mäter och är konsekventa från år till år är det väl inga problem så länge man inte ska försöka få fram breda saker som största företaget inom underhållning eller nåt sånt.

Förvisso. Nu vet jag inte hur konsekventa de är eftersom det är första gången jag läser rapporten. Dock är det märkligt att prata om spelutvecklare när man utelämnar en stor del av branschen och människorna som jobbar i den. Det ger en missvisande bild av verkligheten.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Samtliga rapporter återfinns här: https://dataspelsbranschen.se/spelutvecklarindex
Ser ut som att det är en stabil utveckling, trots viss påverkan av finanskriset 2008.

Däremot tycker jag nog att branschen försvårar för sig självt med rekrytering genom att prompt försöka lokalisera allt till Södermalm.

Absolut inte. Det är coolt att bo på söder.

Skrivet av ZerotheCat:

Förvisso. Nu vet jag inte hur konsekventa de är eftersom det är första gången jag läser rapporten. Dock är det märkligt att prata om spelutvecklare när man utelämnar en stor del av branschen och människorna som jobbar i den. Det ger en missvisande bild av verkligheten.

Fast att blanda in hasardspel blir fortfarande missvisande eftersom den branschen dels är utsatt för statligt monopol och dels till större delen är utlokaliserad utomlands.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör
Skrivet av ZerotheCat:

Förvisso. Nu vet jag inte hur konsekventa de är eftersom det är första gången jag läser rapporten. Dock är det märkligt att prata om spelutvecklare när man utelämnar en stor del av branschen och människorna som jobbar i den. Det ger en missvisande bild av verkligheten.

Det finns en allmänt vedertagen skillnad mellan å ena sidan dator- och tv-spel (primär drivkraft: underhållning), å andra sidan hasardspel (primär drivkraft: pengar). Jag tror inte någon blandar ihop dem av misstag, även om våra spel smittats av dobbelmekanik rätt hårt på senare år. Rapporten återger läget för den förstnämnda, är det verkligen missvisande?


signatur
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast att blanda in hasardspel blir fortfarande missvisande eftersom den branschen dels är utsatt för statligt monopol och dels till större delen är utlokaliserad utomlands.

Nej... Monopolet försvann med den nya spellagen som kom i årsskiftet. Finns många spelbolag i Sverige så att allt är utlokaliserat stämmer inte heller. De måste dock söka arbetskraft utomlands för att det är svårt att få tag på resurser inom landet, men det är en annan diskussion.

Inaktiv
Skrivet av ForrestFox:

Det är väldigt svårt att komma in i spelbranchen bara.
Har gått en spelutbildning på Stockholms Universitet, men det är bara några få från vår klass som direkt fått jobb inom spelindustrin (många har fått jobb inom andra områden), några har istället startat eget spelföretag och några gick vidare till KY utbildningar och där igenom fick jobb inom spelindustrin.
Välj rätt utbildning säger jag bara. KY utbildningar verkar ligga högst hos spelindustrin just nu i och med att det ofta är praktik genom KY utbildningarna som leder till fast anställning.

Efter fyra år har jag ännu inte fått gå på någon intervju av alla de jobb jag sökt. Tuff konkurens. Men drömmen lever kvar

Tror en viktig grej att göra är att kolla igenom vad utbildningen man söker innehåller. Vilka kunskaper man kommer ha efter en avslutad utbildning och jämföra det med andra utbildningar.
Tror som du att en KY-utbildning är bäst om man vill komma in i branschen så snabbt som möjligt. Alternativt om det är programmering man är intresserad av är det bättre att gå en rent datavetenskaplig utbildning alternativt IT-ingenjör.
Tror tyvärr dataspelsutbildning på universitet är det sämsta alternativet(har själv hoppat av från en sådan), för brett och man lär sig för lite.
Du kan ju alltid söka en KY utbildning du med. Lycka till iaf.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns en allmänt vedertagen skillnad mellan å ena sidan dator- och tv-spel (primär drivkraft: underhållning), å andra sidan hasardspel (primär drivkraft: pengar). Jag tror inte någon blandar ihop dem av misstag, även om våra spel smittats av dobbelmekanik rätt hårt på senare år. Rapporten återger läget för den förstnämnda, är det verkligen missvisande?

Fast rapporten talar ju ordagrant om spelutvecklare och hela den branschen, inte vilken drivkraften är från ett produktperspektiv (vilket för övrigt alltid är att tjäna pengar, bara på olika sätt). Dessutom som jag sa tidigare i tråden, en stor del av de som spelar slot-spel gör tydligen det för nöjes skull dvs underhållning. Personligen spelar jag inte casinospel men att exkludera en sån stor del av branschen i en sån här rapport tycker jag blir missvisande eftersom de som gör dessa spel är faktiskt rena spelutvecklare. Kanske man skulle ha med en förklaring till varför man väljer att inte inkludera de bitarna.

Redaktör
Skrivet av ZerotheCat:

Fast rapporten talar ju ordagrant om spelutvecklare och hela den branschen, inte vilken drivkraften är från ett produktperspektiv (vilket för övrigt alltid är att tjäna pengar, bara på olika sätt). Dessutom som jag sa tidigare i tråden, en stor del av de som spelar slot-spel gör tydligen det för nöjes skull dvs underhållning. Personligen spelar jag inte casinospel men att exkludera en sån stor del av branschen i en sån här rapport tycker jag blir missvisande efteersom de som gör dessa spel är faktiskt rena spelutvecklare. Kanske man skulle ha med en förklaring till varför man väljer att inte inkludera de bitarna.

Ser din poäng. Ja, de borde motiverat urvalet. Nu står det bara att man valt bort sånt som kretsar kring poker, casino och liknade, men inte varför.

Spelbolag huvudsakligen inriktade på poker, gambling eller kasinospel ingår inte i urvalet, och i år faller tex. Gaming Corps bort då denna typen av pengaspel blivit betydande för verksamheten. Återförsäljare eller renodlade distributörer (t.ex. svenska kontor för Bandai Namco, Activision och EA) ingår inte heller, trots deras betydelse för branschen. Metoden har flera brister: andra bolagsformer än aktiebolag faller utanför underlaget, likaså bolag verksamma i Sverige men registrerade i något annat land. Därför finns en gråzon och i själva verket är samtliga nyckeltal såsom omsättning och sysselsättning något högre än vad som anges i denna rapport. Styrkan i metoden är att underlaget är revisorsgranskat och offentligt genom myndighetens publicering.

(Står under "Metod", här:)


signatur
Skrivet av ZerotheCat:

Nej... Monopolet försvann med den nya spellagen som kom i årsskiftet. Finns många spelbolag i Sverige så att allt är utlokaliserat stämmer inte heller. De måste dock söka arbetskraft utomlands för att det är svårt att få tag på resurser inom landet, men det är en annan diskussion.

Ajfan, det har du ju rätt i, nu är ju till och med den fysiska verksamheten bortom räddning.
Fast frågan är om du ändå inte hittar de allra flesta bolag i utlandet. Var de verksamma före januari 2019 så är de troligen fortfarande sittandes utrikes, men nu av skattetekniska skäl än licens-skäl (samt att det är dyrt och krångligt att flytta sin verksamhet).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Fast rapporten talar ju ordagrant om spelutvecklare och hela den branschen, inte vilken drivkraften är från ett produktperspektiv (vilket för övrigt alltid är att tjäna pengar, bara på olika sätt). Dessutom som jag sa tidigare i tråden, en stor del av de som spelar slot-spel gör tydligen det för nöjes skull dvs underhållning. Personligen spelar jag inte casinospel men att exkludera en sån stor del av branschen i en sån här rapport tycker jag blir missvisande eftersom de som gör dessa spel är faktiskt rena spelutvecklare. Kanske man skulle ha med en förklaring till varför man väljer att inte inkludera de bitarna.

Nåja även om det är så att 30-40 av spelarna gör det för underhållning så är det fortfarande en majoritet som gör det för pengar. Medan för ”vanliga” spel, även om jag antar, bör andelen som gör det för finansiell vinning vara under 10%.
Detta gör att utvecklarna är i helt olika situationer och påverkas av olika saker. Därför är en uppdelning i min mening klart relevant.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Otroligt missvisande rapport då man av någon anledning helt utelämnar spelutvecklare som tillverkar spel åt online-casinon dvs slot/casino-spel. De företagen omsätter otroligt mycket pengar OCH människor. Märkligt..

Gaming och gambling är inte samma bransch nånstans varken som produkt eller i finansiella sammanhang.
Dom som tillverkar slutspelen är i samma kategori som operatörerna man spelar hos.
Ett fondförvaltare tex som inriktar sina investeringar i gaming vill tex inte att gambling räknas som samma bransch då gör det att dom inte kan investera där. Ett exempel på vad jag menar med finansiella sammanhang.
Så är det nog i överallt och det är bra.
Ganska tydligt att det inte är samma bransch.
Däremot kan jag tycka att man kan dela upp mobilspelsutvecklarna och "vanliga" men dom räknas ihop som samma bransch men olika delar så klart


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar