Fram med flugsvampen – Rune 2 har releasedatum

Robot
Fram med flugsvampen – Rune 2 har releasedatum

19 års väntan snart över. Värt det? Betan kan ge svar.

#human-head-studios, #rune-2


Medlem

Jävla Epic Store, fortfarande inte köpt eller använt den sen dom börja med dessa exklusiva deals. Känns bara fel att belöna sånt beteenden.

Medlem

Bojkott tills det kommer till Steam för min del. Om jag inte torrentar det i ren protest, ingen nåd ska visas för de som väljer Epic.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Tråkigt att det inte kommer till PC på riktig vid release. Jag köper det när jag kan undvika att installera ännu en launcher på min dator. Jag har tillräckligt.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Tacka vet jag Steam som i stort sett har monopol på all digital speldistribution och knycker 30% av intäkterna, dit ska mina pengar gå

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Tacka vet jag Steam som i stort sett har monopol på all digital speldistribution och knycker 30% av intäkterna, dit ska mina pengar gå

Ja, att dem vågar tro att folk ska klicka på en annan ikon än steam. Det är ju så jävla jobbigt och smärtsamt. Varför bry sig om att spel-skaparna tjänar mer på det för framtida spels budget när DE måste klicka på Epic loggan.

Köper och spelar det på release men kommer sluta och bojkotta skiten när det släpps på Steam


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Ja, att dem vågar tro att folk ska klicka på en annan ikon än steam. Det är ju så jävla jobbigt och smärtsamt. Varför bry sig om att spel-skaparna tjänar mer på det för framtida spels budget när DE måste klicka på Epic loggan.

1: De tjänar inte mer eftersom att pengarna går till utgivaren och inte utvecklaren.
2: Majoriteten av Utgivare idag ligger på 20% av Steam.
3: Om du har så ont i baken p.g.a. ett påhittat monopol som Steam inte har så ska du kanske ta dig en funderare på företaget som tvingar dig till en storefront och bokstavligen köper till sig monopol.

Dessa fan boy argument leder aldrig någonstans då de är mer eller mindre påhittade av Tim Sweeney, en komplett idiot som skiter fullständigt i utvecklare och spelare och ger pengar till utgivare istället.

Medlem
Skrivet av Esri:

1: De tjänar inte mer eftersom att pengarna går till utgivaren och inte utvecklaren.
2: Majoriteten av Utgivare idag ligger på 20% av Steam.
3: Om du har så ont i baken p.g.a. ett påhittat monopol som Steam inte har så ska du kanske ta dig en funderare på företaget som tvingar dig till en storefront och bokstavligen köper till sig monopol.

Dessa fan boy argument leder aldrig någonstans då de är mer eller mindre påhittade av Tim Sweeney, en komplett idiot som skiter fullständigt i utvecklare och spelare och ger pengar till utgivare istället.

Jag ser inga källor, länka gärna.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Ja, att dem vågar tro att folk ska klicka på en annan ikon än steam. Det är ju så jävla jobbigt och smärtsamt. Varför bry sig om att spel-skaparna tjänar mer på det för framtida spels budget när DE måste klicka på Epic loggan.

Fast spelskaparna tjänar inte mer, såvida de inte distribuerar själva. De får samma cash av sin distributör, ganska garanterat.
Men jag glömde, svenskar älskar sina monopol. Att få välja själva, huamig!


signatur

I drank what?

Skrivet av Mirage:

Fast spelskaparna tjänar inte mer, såvida de inte distribuerar själva. De får samma cash av sin distributör, ganska garanterat.
Men jag glömde, svenskar älskar sina monopol. Att få välja själva, huamig!

Monopol är nice, kapitalism är bice!
*upp till kamp*


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag ser inga källor, länka gärna.

Ser inga källor någonstans till någonting, lär dig hitta saker själv.

Inaktiv

Lambi borde köpa reklamutrymme för sina pappersnäsdukar här på FZ för alla grinar varje gång Epic nämns i en artikel.

Edit:

Låt mig utveckla; Just nu har denna artikel 13 kommentarer varav 12 handlar om Epic och deras butik. Jag upplever att det ofta är några återkommande användare som går off topic om Epic och EGS varje gång ett spel ska släppas där vilket gör att diskussionen helt flyttas från spelet i sig. Kan jag föreslå att det skapas en tråd om EGS där de som har behov av att diskutera det ämnet får göra det där istället för att solka ner kommentarsfältet på varje artikel som nämner Epic?

Medlem

Varför måste det stå mellan steam eller epic store? Varför inte exempelvis gog där man får en viss äganderätt på det man köper?

Jag kan förstå varför många inte vill ge pengar och stödja Valve längre. Men att Epic Games skulle vara något bättre alternativ är för mig helt absurt, med tanke vilka sjuka stora summor pengar som är involverade, där en del av vinsten (och kanske din personliga information) går till ett av världens största spelbolag Tencent.

Herpa derp jag vill inte se monopol så därför vill jag istället vara med och stödja en ny form av monopol, som dessutom indirekt stöds av världens mäktigaste diktatur.

Om man bara är ute efter att lira ett spel och skiter i vilken plattform det är eller vart ens pengar går, fine. Men kom fan inte med några patetiska anledningar att man väljer Epic Store för att man är emot monopol eller bryr sig om utvecklaren.

Medlem

Alltså oavsett Epic Store eller Steam. Kommer folk köpa det här? Rune var väldigt kul på sin tid men det här ser ut att vara 10 år gammalt. Visst, lite nostalgipoäng men tror inte det ser nåe vidare ut gällandes gameplay. Iallafall inte av det man har sett hittills

Medlem

Herregud, Rune. Jag får gåshud. Jag kommer ihåg när det här spelet släpptes. Det var bland det coolaste jag upplevt.

Skrivet av anon_119148:

Lambi borde köpa reklamutrymme för sina pappersnäsdukar här på FZ för alla grinar varje gång Epic nämns i en artikel.

Edit:

Låt mig utveckla; Just nu har denna artikel 13 kommentarer varav 12 handlar om Epic och deras butik. Jag upplever att det ofta är några återkommande användare som går off topic om Epic och EGS varje gång ett spel ska släppas där vilket gör att diskussionen helt flyttas från spelet i sig. Kan jag föreslå att det skapas en tråd om EGS där de som har behov av att diskutera det ämnet får göra det där istället för att solka ner kommentarsfältet på varje artikel som nämner Epic?

Eller... så släpper utvecklare/utgivare sina spel på en fri marknad och kan slippa att uppmärksamheten läggs på annat än själva produkten. Plånboken är inte det enda verktyget hos allmänheten.

Vill man diskutera spelet så kan man göra det i en dedikerad och avgränsad Rune 2-tråd, istället för en nyhetstråd om spelets lansering.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Eller... så släpper utvecklare/utgivare sina spel på en fri marknad och kan slippa att uppmärksamheten läggs på annat än själva produkten. Plånboken är inte det enda verktyget hos allmänheten.

Vill man diskutera spelet så kan man göra det i en dedikerad och avgränsad Rune 2-tråd, istället för en nyhetstråd om spelets lansering.

Då tycker vi olika. Jag hade gärna sett kommentarer om spelet här istället för samma gamla argument som kastas fram och tillbaka i varenda tråd som har minsta anknytning till Epic. Och det hade väl varit mer logiskt och praktiskt för er skull med en egen EGS-tråd istället för att börja om diskussionen varje gång som nå jävla Groundhog Day.

Skrivet av anon_119148:

Då tycker vi olika. Jag hade gärna sett kommentarer om spelet här istället för samma gamla argument som kastas fram och tillbaka i varenda tråd som har minsta anknytning till Epic. Och det hade väl varit mer logiskt och praktiskt för er skull med en egen EGS-tråd istället för att börja om diskussionen varje gång som nå jävla Groundhog Day.

Du får skriva mer om spelet istället och hoppas på att fler hakar på. Än så länge har du ju 0 inlägg om spelet i den här tråden och 0 inlägg på hela forumet om Rune. Då är man väl inte rätt person att klaga på att det diskuteras för lite Rune 2.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Visst är detta samma Rune som man spelat i LAN och slaktat varandra med feta hammare och yxor? Kul som fan vare

@Prixm: Du behöver inte vara oförskämd, han kommer ju inte med några påståenden som direkt kräver källor.

Vi vet att Valve övergav sin fasta 30 % avgift redan för snart ett år sedan.
https://www.polygon.com/2018/12/3/18123649/valve-steam-revenu...
Det du skulle kunna kritisera är uttalandet om att "majoriteten av utgivarna" idag inte har 30 % avgift. Det stämmer troligtvis inte eftersom det är så otroligt många indie-utvecklare som släpper spel på Steam. Däremot är det med stor sannolikhet att de flesta spelköp som genomförs på Valves plattform inte är belagd med en avgift om 30 %. Detta är dock en logisk slutledning och ingen redovisad siffra. Varken Valve eller Epic har något behov av att redovisa försäljningssiffror eftersom de är privata aktiebolag.

Det är allmän kännedom att utvecklare får pengar från utgivare för att utveckla spel. I utbyte får utgivaren ensamrätt på distributionen av spelet. Därav får inte utvecklare pengar för att spelet säljs (istället ökar chansen för att utgivaren på nytt ska beställa ett spel från utvecklaren).

Valve/Steam har självklart inget monopol/ensamrätt för att sälja spel. Att inneha stora marknadsandelar kan inte likställas med monopol.
SAOL14: Monopol - före­tag med rätt el. makt att utan konkurrens ut­öva en ekonomisk verksamhet; ​ha monopol på ngt vara ensam om ngt.
Begreppet monopol kan sedan ur juridisk synpunkt delas upp ytterligare i legala, illegala och naturliga monopol. Men detta är överkurs.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Arahor:

Bojkott tills det kommer till Steam för min del. Om jag inte torrentar det i ren protest, ingen nåd ska visas för de som väljer Epic.

För att din mänskliga rättighet till ett spel väger tyngre än utvecklaren/utgivarens rätt att bestämma hur deras produkt skall säljas?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Fast spelskaparna tjänar inte mer, såvida de inte distribuerar själva. De får samma cash av sin distributör, ganska garanterat.
Men jag glömde, svenskar älskar sina monopol. Att få välja själva, huamig!

Är inte många deals uppbyggda så att utvecklaren börjar få royalties (Utöver den fasta finansieringen) när utgivaren nått en viss nivå av intäkter så ju tidigare i säljcykeln en utgivare får in sina pengar desto mer pengar går till utvecklaren i slutänden.

Högre marginal kräver färre sålda spel för att utgivaren skall få in pengar.

Skrivet av ProPain:

Är inte många deals uppbyggda så att utvecklaren börjar få royalties (Utöver den fasta finansieringen) när utgivaren nått en viss nivå av intäkter så ju tidigare i säljcykeln en utgivare får in sina pengar desto mer pengar går till utvecklaren i slutänden.

Högre marginal kräver färre sålda spel för att utgivaren skall få in pengar.

Vad jag fått höra så är det främst kopplat till antalet sålda exemplar och inte till intäkterna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av ProPain:

Är inte många deals uppbyggda så att utvecklaren börjar få royalties (Utöver den fasta finansieringen) när utgivaren nått en viss nivå av intäkter så ju tidigare i säljcykeln en utgivare får in sina pengar desto mer pengar går till utvecklaren i slutänden.

Högre marginal kräver färre sålda spel för att utgivaren skall få in pengar.

Återigen, utgivaren, du sade det själv. Argumentet för att EGS är så himla bra är att utvecklarna får mer cash. Inte distributören.

Skrivet av anon_119148:

Lambi borde köpa reklamutrymme för sina pappersnäsdukar här på FZ för alla grinar varje gång Epic nämns i en artikel.

Edit:

Låt mig utveckla; Just nu har denna artikel 13 kommentarer varav 12 handlar om Epic och deras butik. Jag upplever att det ofta är några återkommande användare som går off topic om Epic och EGS varje gång ett spel ska släppas där vilket gör att diskussionen helt flyttas från spelet i sig. Kan jag föreslå att det skapas en tråd om EGS där de som har behov av att diskutera det ämnet får göra det där istället för att solka ner kommentarsfältet på varje artikel som nämner Epic?

Du menar, om något skrivs om Epic skall endast positiva tongångar tillåtas, annars blir det lätt dålig stämning? Eller man får inte kritisera EGS?


signatur

I drank what?

Redaktör

@Prixm @esri - höj nivån, tack. Ge och diskutera åsikter, inte personerna som framför dem.

Inlägg raderade.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Mirage:

Återigen, utgivaren, du sade det själv. Argumentet för att EGS är så himla bra är att utvecklarna får mer cash. Inte distributören.

Du menar, om något skrivs om Epic skall endast positiva tongångar tillåtas, annars blir det lätt dålig stämning? Eller man får inte kritisera EGS?

Hur lyckades du komma till den slutsatsen från mina inlägg? Jag skiter i om folk pratar positivt eller negativt om EGS, är (som jag förklarat) bara less på att varje artikel ska tas över av exakt samma diskussion med exakt samma argument gång på gång på gång.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Hur lyckades du komma till den slutsatsen från mina inlägg? Jag skiter i om folk pratar positivt eller negativt om EGS, är (som jag förklarat) bara less på att varje artikel ska tas över av exakt samma diskussion med exakt samma argument gång på gång på gång.

Du menar du är lika less på det, som andra lägret är på de ständiga försvararna som höjer EGS till skyarna? Jo, men så är det i det polariserade samhälle vi bor i. Enjoy your stay, än så länge får vi skriva vad vi tycker och tänker inom sunda förnuftets gränser, här på FZ.

Jag drog slutsatsen på din kommentar att "ni som inte gillar EGS får bara skriva i en tråd". Luktar censur lång väg.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Varför måste det stå mellan steam eller epic store? Varför inte exempelvis gog där man får en viss äganderätt på det man köper?

Jag kan förstå varför många inte vill ge pengar och stödja Valve längre. Men att Epic Games skulle vara något bättre alternativ är för mig helt absurt, med tanke vilka sjuka stora summor pengar som är involverade, där en del av vinsten (och kanske din personliga information) går till ett av världens största spelbolag Tencent.

Herpa derp jag vill inte se monopol så därför vill jag istället vara med och stödja en ny form av monopol, som dessutom indirekt stöds av världens mäktigaste diktatur.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT0SrSvF...

Om man bara är ute efter att lira ett spel och skiter i vilken plattform det är eller vart ens pengar går, fine. Men kom fan inte med några patetiska anledningar att man väljer Epic Store för att man är emot monopol eller bryr sig om utvecklaren.

Ja, alltså anledningen till att det inte är GOG som blir det populära valet är dels för att det är absolut DRM-fritt, något som utvecklare inte är särskilt förtjusta i, och att de tar också 30% av intäkterna.

Och det är väl inte ömsesidigt uteslutande om vad man tycker om Epic Games Store, jag skiter i launchers, jag följer spelen, men tycker ändå det är bra att marknaden inte står i oligopol, nästintill monopol, och att de som står för själva spelet får mer av mina pengar.

123
Skriv svar