Vad tycker ni om achievements/trophies?

Medlem

Vissa achievements är bra, jag gillar dem som "belönar" när man klarar speciella saker. Tex samlat alla collectibles eller göra något felfritt, typ sånt. Bryr mig inte om såna obskyra saker i multiplayer spel som kan förstöra för andra. Troll achievements kan vara rätt underhållande också.

Medlem

Har aldrig brytt mig om platinum eller 1000/1000 gs, ändå har det blivit totalt 10 st kanske. Däremot har vissa achievements funkat som motivation för att spela om ett spel på svåraste svårighetsgraden. Med andra ord, mängden achievements/gamescore är totalt ointressant, men gillar ändå vissa achievements.

Som med allt annat kopplat till spelutveckling så finns det några utvecklare som ”gör det bra” och väldigt många som gör det uselt.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Achievments som kräver nån del multiplayer de struntar jag helt i. Att vara berooende av andra för en achievment är helt dödfött för min del.

+1

Tycker inte att multiplayer trophies borde få vara del av singel player spel. Sänker alltid min %.

Plus att fler trophies borde visa vilken svårighetsgrad i spelet du tagit den på eller begränsa trophies till högsta svårighetsgraden. Om det nu ska vara likvärdigt att jämföra sig med andra.

Medlem

Använder achivements som ett mål i Paradox spel för att ha något att jaga efter. Men annars bryr jag mig inte så väldigt mycket

Medlem
Skrivet av korvmos:

Aldrig brytt mig på PC, men när jag köpte PS4 så började jag bry mig. Men iofs fortfarande inte på PC men mest pga att man har så många olika launchers...

Fram tills ca 2016 hade jag aldrig direkt brytt mig direkt, men där och då var det en kollega som introducerade mig / fick upp mina ögon mer till det på ps4, och sedan dess har jag varit fast. Cirkus 25 platinum och ett antal spel med 100% completion har det blivit.

Känns som man får ut mer från spelen även om det blir lite av ett beroende. Älskar svåra platinums i single player så länge det inte är löjlig grind för grindens skull, tex nå level 5000 är bara patetiskt vs något mer utmanande som tex klara spelet utan att dö eller vad det nu kan vara. Bloodborne och Sekiro var härliga spel att ta platinum i och även spel som Resident Evil Remake , 7an osv.

I multiplayer generellt så avskyr jag dem, det är också rätt frustrerande om man köper spel reaktivt som är några år gamla då de det kan vara oerhört svårt att uppnå multiplayer-achivementsen. Även i nya spel kan det vara löjligt om du måste vara en grupp och göra si eller så och de inte kan åstadkommas på egen hand. OCD dampar lite på att vissa spel är omöjliga att nå 100% i just pga. detta mp trophies.

Men som helhet så ser det som en utmaning och en prestige, sen är det jävla nedelag om man inte klara det och känns lite som ett nedelag om jag har spel jag inte klarat 100%. På PC har jag aldrig brytt mig om achivements, men ps4 har väl också det mest beroendeframkallande systemet. Vissa utvecklare är rätt dåliga på att skapa intressanta achivements och det är synd, eller så lägger de in löjliga grinds snarare än svåra trophies.

Medlem

Jagar dem inte direkt men visst är det kul att få en achievement när man t.ex klarar ett spel på svåraste. Som ett litet diplom att hänga på väggen

Medlem

Det är väldigt roligt och förlänger många spel som jag bara kört igenom en gång och sedan lagt på hyllan. Nu ger man många spel ett par timmar till om det är en rolig trophy lista helt klart.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag bryr mig inte om achievements överhuvudtaget, men de stör mig inte heller för den delen.
Jag är ganska likgiltig mot samlarobjekt i spel överhuvudtaget. Tar Final Fantasy XIV som ett exempel; Jag älskar spelet men jag har inte det i mig att spela det i längre perioder bortom huvudstoryn och att köra varje raid en gång och så vidare. Att skaffa mounts, minions, gear och så vidare har jag absolut inget intresse utav överhuvudtaget.

Vanligtvis hade gear varit ett intresse men i FFXIV betyder det knappt något förrutom högre stats. Du har inte möjligheten att skräddarsy din karaktär. Sedan tittar vi på Destiny 2 som exempel; det finns fordon, emotes och så vidare men jag bryr mig verkligen inte om de och glömmer bort att de existerar. Men att göra content för att hitta vapen och gear för ha möjligheten till någon form av theorycrafting är hur kul som helst! Jag slet nyss för att få The Recluse och Mountain Top. Jag verkligen avskydde grinden, men det gjorde mig verkligen ingenting för det var vapen jag kunde bygga med och använda ordentligt för något jag hade i tanken.

Ser verkligen fram emot Shadowkeep!

Det är vad som får mig att vilja spela och fortsätta spela i evigheter. Inte att rida på olika typer av varelser och dylikt.

Medlem

Jag har en hatkärlek till dessa belöningar. Mest för att det påminner om hur djupt primitivt rotat människans samlarbeteende är och att det ta mig tusan är svårt att se förbi detta åtminstone för mig när jag spelar.

Jag blir allt som oftast lättdistraherad när det väller in nya sidospår och samlarmöjligheter i spel och tappar fokus på huvudstoryn. Många gånger har det slutat med att jag tröttnat på spelet och inte ens spelat klart kampanjen eller tar tag i den flera år senare.
Men så kanske man har någon odiagnosticerad bokstavskombination, vad vet jag, hehe.

Ett spel som jag gav mig tusan på att få platinum på var Horizon: Zero Dawn. Tycker de hade ett bra upplägg och att det inte var övermäktigt svårt eller baserades på tortyrliknande grinding heller.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

RÄTT sorts achievments är bra, men allt för många kör med fake-achievments i stil med "starta spelet 10ggr", "namnge din karaktär" eller "Tjäna ihop 1000000 guld".

Achievments borde vara sådant som utmärker någon speciell prestation, inte bara något blasé eller enbart tidsnötande som bara får det att tjännas blaha...

Medlem

Jag är ingen achievment hunter men gillar att det finns i spel. När jag klarar ett spel vill jag ha ett minipris i form av just achievments. Kul att samla på men som sagt jag samlar inte för att få 100% i spel. Utan mitt medel ligger på 28% avklarade achievments i spel på Steam.

Tycker det är trist med EPiC launcher som inte har achievments. Deras spel känns som piratversioner då.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Har aldrig förstått tjusningen med achievments, trophies och dylikt.
Bryr mig inte nämnvärt och det stör mig inte heller... såvida det inte förstör stämningen i spelet.
Lagom roligt om man lirar ett episkt RPG och mitt i striden blir det en fanfar med banderoller och skit som förkunnar att jag minsann har sparkat 50 dvärgar i röven sedan i lördags. Snacka om att bli örfilad tillbaka till verkligheten.

Inaktiv

Tycker det är väldigt underhållande att försöka ta alla i ett spel. Helst när det är lite mer fantasifulla som gör mervärde åt spelen. Allt från Bloodborne till Goat simulator.

När jag spelar Switch så känns det tyvärr som om något saknas. Hade gärna sett tex "Få alla vapen att gå sönder" i Breath of the Wild. Hade ansträngt mig då.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av anon_176162:

Tycker det är väldigt underhållande att försöka ta alla i ett spel. Helst när det är lite mer fantasifulla som gör mervärde åt spelen. Allt från Bloodborne till Goat simulator.

När jag spelar Switch så känns det tyvärr som om något saknas. Hade gärna sett tex "Få alla vapen att gå sönder" i Breath of the Wild. Hade ansträngt mig då.

Ja! Min Switch hade säkert fått betydligt mer speltid om de hade haft achievements.


signatur

Jump in.

Inaktiv

Falsk progression enligt mig.
Man lurar spelaren att den åstadkommer någonting när det egentligen är helt värdelöst, detta genom att spela på och utnyttja våra samlarinstinkter.
Tror ärligt talat det används som utfyllnad för att majoriteten av spel i dag är så extremt tråkiga.
Tyvärr är det mer och mer så att man designar storspel efter research om hur man bäst fångar människors uppmärksamhet och håller kvar den istället för att skapa roliga spel och häftiga äventyr.

Medlem

Enda gången det hade varit intressant hade varit om det var något riktigt omfattande och kanske samtidigt lite underligt som man gjort, där fullbordande är ovanligt.

Känns ju inte så himla givande att få en achievement för att gå genom den första dörren i ett spel etc?

KoP
Medlem

Skiter blankt i achievements. Spelar spel för upplevelsen och inte pga något tvång att man måste jaga achievements. Då är man ute och cyklar som gamer.

Medlem

Jämfört med att jaga skins eller tvingas grinda för att låsa upp saker så är achivements bra.

Bäst är det i 'öppna' spel där achivments kan få dig att lämna huvudspåret och upptäcka nya saker runt omkring. Kanske också ett gäng utmaningar som kräver att du lär dig behärska olika delar av spelet till max och bli bättre på vägen.

Meningslöst är när man måste samla 100% av alla collectibles eller grinda samma saker om och om igen i 100 timmar. Det bör ju helst vara saker som tillför något och inte bara tillagt i efterhand i de vanliga banorna.

Spel som någon promille ens klarat till 100% eller som uppenbart kräver 200 timmar grinding vill man ju inte ens starta.

Sedan finns ju kategorin; "klara spelet utan att dö på mindre än tre timmar på svåraste"

Medlem

Personligen har jag alltid älskat achievements sedan jag köpte mitt första Xbox360 =D
Jagade och spelade om i oääändlighet för att lyckas få "platinum" på vissa spel. Mitt första som jag lyckades med var det första Assassin's Creed, vilket var mycket grind för att få alla hundratals flaggor, men den värsta var dock att genom gå alla dialoger i "mellansekvenserna" då detta inte gick att spela om ett vist kapitel =P
Dock har jag blivit mer och mer irriterad på "online"-trophies osv. Jag vill kunna klara alla achievements själv och inte behöva lita på att mina online-"buddies" kommer "sköta sig". Och nej, jag gillar inte att man ska behöva skriva på forum "my account name is X, add me if you want to help with" ^^'

Medlem
Skrivet av Thane:

Använder achivements som ett mål i Paradox spel för att ha något att jaga efter. Men annars bryr jag mig inte så väldigt mycket

Samma här. Bra att ha som lite extra mål i spelet.

Medlem

När jag skaffade Xbox 360 så jagade jag Achievements i vissa spel och då var min gamerscore något jag brydde mig om, jag tänkte på den tiden hålla mig till Xbox som plattform bara därför även in till nästa generation.

Men sedan gick blev det att jag och mina vänner gick över till att spela på PC och då brydde jag mig inte längre efter det. Desstuom så har ju vissa spel på Steam typ 300-400 achievements och då känner jag att jag inte pallar. Det blir för mycket.

Medlem

Tycker det kan vara kul att jaga playststion trophies, men på PC känns det rätt meningslöst när det är så lätt att fuska. Har hänt flera gånger att jag råkat fuska till mig steam achievements i spel bara för att jag har lekt runt med någon trainer. :/

12
Skriv svar