Vad tycker ni om achievements/trophies?

Vad tycker ni om achievements/trophies?

Ja, de där sakerna som plingar i spel då och då? Vad tycker ni om dem? Jag har startat en omröstning för er att rösta på. Tråden ska även fungera som en diskussionstråd. Jag vet om att folk har delade åsikter om detta spelfenomen.

Ett spel klarar sig utan dem, men jag tycker det ändå är kul att samla på dem. Och på något sätt fungerar det som en speldagbok där man kan visa för sina vänner vilka spel man klarat av eller vilka spel man håller på med. Och jag håller inte med om internet-åsikten där man byter ut chivos mot att bara visa avklarade spel i en avklarade spel dagbok, tycker istället att man ska visa % för precis alla spel man startat. T.ex. 25% avklarat, 50% avklarat, 85% avklarat, 100% avklarat osv. (och så ska man såklart kunna ta bort vilka spel man vill från listan, men borde vara svårare att ta bort spel med högre avklarad %). Vore ju inte najs om någon gäst tog bort något svårt 100% avklarat med en enkel knapptryckning. Om detta sker ska det enkelt kunna lösas med att synkronisera med din sparfil, lätt som en plätt.

Skribent

Bryr mig inte nämnvärt, men det är störande när personer i multiplayer ska jaga någon obskyr achievement och därför försöker hoppa på 700 ankor istället för att bidra till att vi ska vinna matchen.

jbx
Medlem

Är helt torsk på både.
Min stora sorg när jag gick över till PC är alla dessa olika launchers med sina egna. Blir ingen helhet i samlandet.
Har 34 platinum på ps4 och nästan 100k i gamescore på Xbox.
Mitt samlande-missbruk har resulterat i att jag helst spelar via Xbox GamePass på PC bara för att få achievements. Gears 5 är perfekt för mig:-)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

phi
Medlem

Meningslöst och endast störande. Har stängt av allt sånt för att slippa se dem.

Medlem

Tycker om det väldigt mycket, i vissa fall kan det mycket väl förlänga speltiden för mig, genom att jaga efter achievements. Jagar däremot aldrig "platinum" eller dylikt. Håller mig i slutändan från att spela spel på plattformar som inte har achievements, då det tar bort halva nöjet för min del.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Bryr mig inte nämnvärt, men det är störande när personer i multiplayer ska jaga någon obskyr achievement och därför försöker hoppa på 700 ankor istället för att bidra till att vi ska vinna matchen.

Jag håller med, men jag är en av dem som gör det. Speltillverkare borde tänka mer på troféerna de gör - det är ju ett incitament för viss beteende. Att som BF5 ha att döda en massa folk med pistol exempelvis känns dumt, jag fick spela 4-5 rundor där jag sög bara för troféer. Play the objektive borde uppmuntras.

Jag kan tycka att det är kul om man har investerat mycket tid i ett spel; som i CS:GO, har över hundra achievements, och vill självfallet ha ett par till. Varför? Kanske för att klappa mig själv i ryggen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Jonny Myrén:

Bryr mig inte nämnvärt, men det är störande när personer i multiplayer ska jaga någon obskyr achievement och därför försöker hoppa på 700 ankor istället för att bidra till att vi ska vinna matchen.

Skrivet av phocuz:

Jag håller med, men jag är en av dem som gör det. Speltillverkare borde tänka mer på troféerna de gör - det är ju ett incitament för viss beteende. Att som BF5 ha att döda en massa folk med pistol exempelvis känns dumt, jag fick spela 4-5 rundor där jag sög bara för troféer. Play the objektive borde uppmuntras.

I multiplayer-spelande borde the objective uppmuntras. I singleplayer-spel är det mer fritt för utvecklarna att göra vad de vill med chivos-listan.

Medlem

Bryr mig inte om dom det minsta, men det stör inlevelsen när det plingar till och en ruta berättar att jag är duktig för att jag tittat på introt till ett spel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Jag bryr mig inte särskilt mycket men jag tycker att det är ett skitpåhitt som endast spelar på människans psykiska konstruktion som samlare på samma sätt som fler och fler spel nuförtiden utnyttjar människans behov av snabba kickar vilket artar sig i att man får en skimrande guldmedalj för så gott som varje tänkbar handling i ett spel.

Sen får ju folk jaga dessa om de vill förstås, men som Jonny säger så kan det bli det faktiskt problem i multiplayerspel om ens lagkamrater spenderar tiden med att försöka göra en double-backflip-360-noscope-headshot-with-two-pepsi-max-i-kroppen-while-reciting-the-intro-of-pulp-fiction-on-a-tuesday-morning-with-only-one-hp.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag spelar så länge jag tycker ett spel är kul. Är jag inte färdig med ett spel (dvs fortfarande har kul) när jag har gjort det mesta blir achievements en bra anledning att spela vidare. Det ger därför mervärde för mig som vill fortsätta.

Däremot skulle jag aldrig spela ett spel bara för att få achievements. Så beroende är jag verkligen inte av det.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Bryr mig inte om dom det minsta, men det stör inlevelsen när det plingar till och en ruta berättar att jag är duktig för att jag tittat på introt till ett spel.

Den typen av achievements känns alltid lite fåniga. "Achievement - Grattis, du har klarat spelets tutorial!"

Lite som att få MVG i "Upprop på första lektionen" av läraren i skolan.

Medlem

Skulle väl säga "det beror på". Dels vilket spel det är och dels hur de är uppbyggda.

"Jag bryr mig inte, men de stör mig"

Uhm. Bestäm dig!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tyckte det var kul under en period då jag stort sett enbart spelade på Xbox 360.
Men sen slutade jag bry mig, idag är det bara nått som pluppar upp ibla d och inget jag bryr mig om.
Däremot är achievments i multiplayer som avviker från spelet nått jag inte gillar.

Nu var det inget achievment men en unlock i bf3 eller bf4 som fick några från laget att överge conquest för att bege sig på eget äventyr nånstans på kartan.
Det var riktig vansinne och det finns liknande achievemnts också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox

Achievements är väldigt kul. Jag gillar att det får mig att ibland testa väldigt många fler olika saker i ett spel än jag kanske hade gjort annars. Har faktiskt lärt mig att uppskatta olika spelstilar/builds och liknande tack vare att jag jagat achievements.

Det är också ett trevligt sätt att jämföra med folk hur/vad man spelat och även för att följa sitt eget spelande. Siten TrueAchievements är synnerligen trevlig om man gillar statistik! Systersiten TrueTrophies också så klart för de som är lagda åt det hållet.

Naturligtvis stimulerar det också belöningssystemet och eggar samlarhamstern i mig, vilket ger ytterligare en trevlig dimension till spelandet för mig.

Däremot så tillhör jag inte skaran som spelar dåliga spel bara för att få achievements, eller sitter längre med ett spel som jag tröttnat på bara för att få achievements. Det känns lite...udda.


signatur

Jump in.

Medlem

Beror lite på vad för achievement det rör sig om. I vissa spel får man en achievement om man öppnat en dörr (hade ju vem som helst klarat av). Roligare om man blir belönad för att ha klarat ett spel på någon svårare svårighetsgrad eller svåraste. Kanske hitta speciella föremål på väl undangömda platser.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag kan tycka att det är roligt att få ett kvitto på sina bedrifter. De borde dock inte uppmuntra ett beteende som försämrar ens prestation i multiplayer. Så jag bryr mig till viss del.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Achievements/trophies är något som läggs till av utvecklare som inte vet eller fattar att det är spelet i sig som ska vara belönande.

Medlem

Beror på, om de innebär en utmaning (som att klara Dark Souls achievement i Dark Souls, så nära men ändå så långt kvar=)) så kan de göra att jag lägger ner mer tid på spelet än jag annars hade gjort (som när jag körde Resident Evil HD under förra årets FZ Challenge ett antal gånger).

Achievements ska vara en bedrift, som att klara Ninja Gaiden Sigma på svåraste nivån (till de som lyckats göra detta, imponerande fick själv känna mig besegrad av sista bossen och välja Ninja Dog men jag tänker inte ge mig, en dag ska jag klara spelet på svåraste oavsett hur lång tid det tar=).

Tycker dom är skoj. Har aldrig jagat dem (fick min första platinum i år, efter 8 år med ps3) men har alltid uppskattat dem. Så jag gillar när det plingar till och när man följer upp hur av spelarna som har tagit en specifik achievment m.m.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Så länge det är roliga så kan det vara underhållande att ge sig an. Men när det är för mycket tråkig grinding så nej tack, bara fantasilösa försök till något bara för att.

Medlem

A hunter must hunt.. Spelar bara spel jag gillar så det är inga problem.
Fungerar lite som att man inte påbörjar ett spel för att börja nästa 10 minuter efteråt och listan på spelade spel ser clean ut,gör vissa undantag om spelet har oändligt med DLC eller mycket online baserat då kan jag nöja mig med att hamna på 50% eller annan jämn siffra.

Positiv till trophys/achievments!

Medlem

jag försöker inte få achievments, men om jag märker att jag är nära att lyckas med en så sätter jag det som mål oftast. hjärnan tycker att man måste av någon anledning.


signatur

//monster

Medlem

Bryr mig inte och dom stör mig inte.

Något jag tycker är intressant i sammanhanget är att jag flera gånger fått höra av anonyma spelare att jag är kass på spel X för att jag inte har många achievements men så och så många timmar i spelet.

FM-guru
F.d. Sisyr

Aldrig brytt mig, aldrig stört mig.

Medlem

Bryr mig egentligen inte så mycket alls. Men som Diablo 3 har det så låser vissa achievement även upp föremål, då bryr jag mig mer om föremålet än achievementet.

Testpilot

Jag är inte så tokig i just att få tag i just speciella achievments men är en sucker för att dammsuga kartan på open world spel och leta reda på alla samlarsaker som går och rensa alla läger på fiender osv.
Det gör också att jag i många fall spelar klart spel som jag kanske inte tycker är så roliga heller , tyvärr.

Min mani har gjort att jag nu är strax vid 200 timmar på Assassins Creed Odyssey.
Tiden har ökat väsentligt på många andra spel pga detta.
Tex. har utforskat det mesta i alla Far Cry spelen förutom då buggar ställt till det. Alla frågetecken utforskade i Witcher 3 yes sir!

Achievments som kräver nån del multiplayer de struntar jag helt i. Att vara berooende av andra för en achievment är helt dödfött för min del.

Medlem

Aldrig brytt mig på PC, men när jag köpte PS4 så började jag bry mig. Men iofs fortfarande inte på PC men mest pga att man har så många olika launchers...


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

jag ser det såhär: Det är roligt att ha mål i spel. Det kan vara att vinna en match, spela igenom en story, hitta föremål och mycket annat. Med achivements så skapas nya mål som som man inte hade tänkt på annars. Dessa kan vara riktigt roliga att försöka nå. Så ja det ger lite extra nöje till spelen vilket är bra och kul.

Medlem

Jag spelar gärna på Epic Store eftersom där är det befriande rent från sådan här skit.

12
Skriv svar