Greedfall - Den stora diskussionstråden

Medlem

Imorgon är det dags! Vilka är på från dag ett?

Medlem
Skrivet av Salladssås24:

Imorgon är det dags! Vilka är på från dag ett?

Jag är lockad, men inväntar nog recension.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Salladssås24:

Imorgon är det dags! Vilka är på från dag ett?

Jag är mitt uppe i AC Odyssey så jag spelar klart det först. Men det ska bli intressant att se vad recensionerna säger och vad alla här i tråden som spelar från dag 1 tycker.

Medlem
Skrivet av Salladssås24:

Imorgon är det dags! Vilka är på från dag ett?

Jag kommer börja spela i slutet av månaden, så använd gärna spoiler-tags om ni berättar detaljer i tråden.

Skägg.
10 Chambers

Gustavs recension publiceras vid midnatt, Jocke korrar den just nu.


signatur
Medlem

Själv har jag spelat båda tidigare titlar - Förväntade mig inte så mycket men blev positivt överraskad. Orkade aldrig spela igenom något av de men potentialen fanns där och jag tänkte flera gånger "om de bara nått lite längre, slipat på detta mer". Så jag är förväntansfull och hoppas på att de gjort just det denna gången

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gustavs recension publiceras vid midnatt, Jocke korrar den just nu.

Ni matar väl inte Gurra efter midnatt bara?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sapiens:

Ni matar väl inte Gurra efter midnatt bara?


signatur
Medlem

@Nemo: Samma här! AC Odyssey var mycket roligare än vad jag trodde. Glad att jag gav det en chans när det var på rea i uplay.

När jag är klar i Grekland så blir det till att kolla in Greedfall för det ser klart intressant ut. Förhoppningsvis har dom hunnit buggstäda då också.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Avstängd
Skrivet av SID 6.7:

@Nemo: Samma här! AC Odyssey var mycket roligare än vad jag trodde. Glad att jag gav det en chans när det var på rea i uplay.

När jag är klar i Grekland så blir det till att kolla in Greedfall för det ser klart intressant ut. Förhoppningsvis har dom hunnit buggstäda då också.

spela båda samtidigt så får du Greekfall.

Medlem

Vet inte varför, men fick lite Gothic 2/3 feeling.

Medlem

Värt att tänka på med Spider-spel är att det inte är så värt att spela dem vid release, samtliga av deras spel har överlag negativt på steam men på senare tid positiva betyg, brukar vara buggig mess dessvärre.

Medlem

Se upp för starkt ljus också!

MEG
Medlem

Om vi har tur så är den studio som tar över Biowares tappade fana


signatur

Death is only the beginning

Avstängd

Ser intressant ut och tredjeperson, mycket bra!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Salladssås24:

Imorgon är det dags! Vilka är på från dag ett?

Laddade ner det till PS4an igår, väntar bara på att det ska låsas upp vid midnatt om 8 timmar. Samma sak med två kompisar.

Gen
Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag är mitt uppe i AC Odyssey så jag spelar klart det först. Men det ska bli intressant att se vad recensionerna säger och vad alla här i tråden som spelar från dag 1 tycker.

Ett evighetspel. 50% klart och 67h spelat. Räknade att det skulle ta mig två månader totalt att klara det om jag lyckas lira 2h per dag.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@Nemo: Samma här! AC Odyssey var mycket roligare än vad jag trodde. Glad att jag gav det en chans när det var på rea i uplay.

När jag är klar i Grekland så blir det till att kolla in Greedfall för det ser klart intressant ut. Förhoppningsvis har dom hunnit buggstäda då också.

Ja, ibland är det bra att ta det lugnt och vänta lite. Men jag måste säga att jag när det gäller Greedfall så är det inte helt lätt. Det är ett intressant spel och jag gillar verkligen tidsperioden. Men Odyssey är riktigt skoj måste jag säga så jag ska nog kunna stanna kvar i Grekland ett tag till.

Medlem

Säkert jättebra spel som det ser ut. Tyvärr faller mig stilen inte i smaken. Får väl kolla lite Twitch/Youtube och ser om jag kanske ändrar mig.

Medlem
Skrivet av Gen:

Ett evighetspel. 50% klart och 67h spelat. Räknade att det skulle ta mig två månader totalt att klara det om jag lyckas lira 2h per dag.

Haha, jag har också märkt att Odyssey slukar massor av tid! Jag spelar på Hard-nivån med minimal HUD. Det enda jag ser i HUD:en är egna hälsan, allt annat är avstängt. Jag får gå på känsla och gissa hur många adrenalinstaplar jag har i striderna, när det är läge att parera, osv. Det blir lite knepigare ibland och vissa uppdrag drar lätt ut på tiden förstås, men det är väldigt skoj och jag brukar alltid spela så. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka och spela med en "julgrans-HUD" så jag kör vidare så här. Få se hur många timmar det landar på till slut.

Medlem

Hoppas verkligen detta blir bra, ser lovande ut på trailers m.m.
Tyvärr har spel från Spiders inte varit särskilt bra tidigare så får hoppas dom lärt sig av sina misstag.


signatur
Medlem

Spoilervarning:


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Gen
Medlem
Skrivet av Nemo:

Haha, jag har också märkt att Odyssey slukar massor av tid! Jag spelar på Hard-nivån med minimal HUD. Det enda jag ser i HUD:en är egna hälsan, allt annat är avstängt. Jag får gå på känsla och gissa hur många adrenalinstaplar jag har i striderna, när det är läge att parera, osv. Det blir lite knepigare ibland och vissa uppdrag drar lätt ut på tiden förstås, men det är väldigt skoj och jag brukar alltid spela så. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka och spela med en "julgrans-HUD" så jag kör vidare så här. Få se hur många timmar det landar på till slut.

Oj vilken utmaning

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Har en hel del extramaterial (tips) jag tänkte dumpa här i tråden efter att recensionen går upp senare ikväll.

Om jag inte tar en nattmacka innan.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Right! Här kommer några tips från min genomspelning:

  • Se till att lägga ett par poäng i Endurance för att tjocka till din hälsa och kunna bära lite tungre rustningar med mer balance och armor. Det kommer göra stor skillnad mot de tyngre fienderna i spelet.

  • Lägg en poäng i Craftsmanship tidigt och stanna där. Köp ett bar Blacksmithing Gloves och gör några uppdrag med Kurt så är du plötsligt uppe i tre poäng och kan tillverka de bästa uppgraderingarna.

  • Kom ihåg att du måste ha följeslagare i din grupp för att utnyttja deras vänskapsbonusar.

  • Lägg ett par poäng i Charisma och Intuition tidigt för att låsa upp unika dialogval i konversationer. De kan göra stor skillnad när du är ute på uppdrag och resterande bonusar är trevliga att ha.

  • Använd skjutvapen som ett komplement i striderna för att bryta fiendens pansar eller mjuka upp någon från distans.

  • Använder du svärd och dolkar är oljor otroligt potenta och stasis-varianten är nästan för bra mot bossar.

  • Bomben längst ut i trädet åt vänster gör rejält med skada och är den "stora" förmågan jag hade mest framgång med.

  • Romanserna är lätta att klanta till men går att färdigställa från start till slut under en konversation, så länge du kommit tillräckligt långt med den karaktärens personliga uppdrag. Jag rekommenderar att spara alla raggningsförsök till slutet av spelet och att du gör en separat sparfil för det. I vilket fall missar du inte mycket om du misslyckas.

  • Gör personliga uppdrag med dina följeslagare så fort du får tillgång till dem, då de kan påverka händelser längre fram i spelet. De är också några av spelets bästa.

  • Lägg inte för stor vikt vid vad de olika fraktionerna tycker om dig. Det finns gott om uppdrag för att bättra på deras humör under spelets gång.

  • Se till att hålla dina följeslagares utrustning uppdaterad, då de kan puckla på fiender nästan lika bra som du själv.

  • Kolla din kista med jämna mellanrum, då spelets olika fraktioner belönar dig med föremål varje gång du stiger i grad hos dem.

  • Sälj allt du inte behöver istället för att återvinna. Du kommer spendera mycket pengar under dina resor och material för att tillverka saker hittar du ungefär överallt, både ute i världen och hos köpmän.

  • Spelet ger dig en tydlig varning när du når "point of no return" i handlingen, så känn ingen stress över att göra allting innan du går vidare på nästa huvuduppdrag.

  • Du kommer samla på dig flera minneskristaller under spelets gång som låter dig börja om karaktärsbyggandet från scratch med alla dina insamlade poäng till förfogande. Känn alltså ingen stress över att det blev fel på nivå 11.

Hojta om ni har några fler funderingar!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Ambassadör
Xbox

@Gustav Höglund: Är man märklig om man blev ännu mer sugen på spelet bara genom att läsa den listan? Det liksom...kittlade till i någon RPG-nerv.


signatur

Jump in.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Mortaigne:

@gh0glund: Är man märklig om man blev ännu mer sugen på spelet bara genom att läsa den listan? Det liksom...kittlade till i någon RPG-nerv.

Haha, inte alls! Mycket av det som gör genren rolig finns som sagt med i Greedfall.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Än så länge så tycker jag det är ett helt okej spel, har inte riktigt hunnit fördjupa mej i det än.. Rent grafik mässigt så e det väll inte direkt imponerande.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

@Gustav Höglund: trevlig lista!

Förresten, jag läste att det fanns en dag 1-uppdatering. Hann du spela med den? Märkte du några stora förbättringar?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Nemo:

@gh0glund: trevlig lista!

Förresten, jag läste att det fanns en dag 1-uppdatering. Hann du spela med den? Märkte du några stora förbättringar?

Den damp ned ungefär halvvägs in i min genomspelning men jag märkte inga större skillnader. Så här i efterhand börjar jag misstänka att min relation till en av karaktärerna buggade ur tidigt, men svårt att veta säkert. De tekniska skavankerna jag nämner i recensionen höll i sig ända till slutet.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

123
Skriv svar