Mina första reaktioner på PlayStation Classic

Kontot avslutas
Mina första reaktioner på PlayStation Classic

Onsdag den 4 September 2019 kom ett paket med en PlayStation Classic.
Det var en regnig dag här i Karlstad men med lite plastpåsar så skyddade jag kartongen väldigt väl från fukten.

Mitt första intryck av den var hur väl förpackad den var. Två stycken innerkartonger varav den andra fick man lite känslan av att kartonger till gamla kassetter där kassetten låg synlig i ett fack utanpå kartongen. Fast här var det själva konsolen som man såg.
I ett fack under konsolen låg sen kablarna, handkontrollerna och instruktionsbok.
Det kändes som att Sony satsade mer på själva förpackningen än själva innehållet.

Jag hade glömt hur små handkontrollerna var, men under de senaste åren har man ju bara spelat med kontroller som har haft styrspakar och då blir ju kontrollerna lite större.

Tyckte till en början inte så mycket om att det var usb anslutning på kontrollerna, det kändes lite trögare att koppla in de än vad det var original. Men efter att ha spelat ett tag så gick det lättare att koppla in och ur kontrollerna.
Sen reagerade jag på att lampan på konsolen lyser oavsett om man spelar eller inte, den visar att konsolen får ström men först när den började lysa så trodde jag att den startade och fattade inte varför det inte blev någon bild.

Det som var väldigt positivt var att PlayStation Classic använder samma typ av strömadapter som både min NES Classic Mini och SNES Classic Mini gör, något som gjorde att jag varken behövde packa upp micro usb strömkabeln eller hdmi kabeln från förpackningen.

Jag har både tittat på och spelat lite själv och jag känner ändå att spelen flyter på mycket bättre än vad jag hade förväntat mig när man hörde om den dåliga emuleringen.
Jag gillar att varje spel får sitt egna minneskort, det som kan vara störande är att när man trycker på reset så sparas en genväg så att man kan fortsätta spela där man spelade senast och nästa gång man trycker på reset så får man en förfrågan om man ska skriva över den gamla genvägen.
Då tycker jag mycket bättre om Suspend Points från NES Classic Mini och SNES Classic Mini. Sen är det egentligen en funktion enligt mig som inte behövs på samma sätt i nyare spel än vad det gör på äldre, då sparfunktion inte var en del av spelen på samma sätt som det är idag.

Bristen på bra spel kan både vara en fördel som en nackdel.
Det blir lättare att välja vilket spel jag vill spela, sen kan man ju då och då även testa på något av de övriga spelen.
Samtidigt så tröttnar man snabbare när det inte finns så många bra spel att välja mellan, så då hade jag gärna velat se spel som Castlevania, Crash Bandicoot, Spyro, Chrono Cross, Driver med mera.
Vissa av dessa spel som jag hade velat se kan man dock spela på andra enheter utan att behöva vara tvungen att få tag på original skivorna.

Vad skulle Sony gjort annorlunda med PlayStation Classic?
Jag tycker att det kändes som att Sony hade alldeles för bråttom med att lansera den konsolen.
Jag kan förstå att de ville ha den släppt till julhandeln men egentligen skulle de istället väntat till i slutet av 2019 med att släppa den.
Då hade de hunnit mer med att kolla upp vilka spel som de flesta konsumenter skulle vilja se till konsolen, arbetat mer med att ge den bästa tänkbara emuleringen och sett över om det fanns något mer roligt som de kunde ha lagt till som bonus. Allt för att locka så många som möjligt till att köpa den.

Mina önskemål skulle ha varit att kunna köpa och ladda ner fler spel till konsolen. Detta hade troligtvis krävt att Sony lagt till micro SD kort läsare på konsolen men jag skulle gärna köpa ett SD kort och fylla med PlayStation spel.

För en ganska billig peng så fick vi ändå en del spel. Med tanke på konsolens brister så var den inte värd nypriset.
Vissa av spelen hade vi redan på vår PlayStation 3 men långt ifrån alla.
Men annars gillar jag nog ändå bäst vår PlayStation 3 när det kommer till att spela äldre Playstation spel. Där går det ju fortfarande att köpa många spel via Playstation Store.

Skulle jag rekommendera andra att köpa Playstation Classic?
Så länge man är införstådd att detta inte är det bästa sättet att spela PlayStation One spel på, så kan jag rekommendera detta.
Vill man ha fler spel så rekommenderar jag att skaffa en PlayStation 3 med.
Där kan man spela sina spel direkt från skiva eller köpa fler spel via Playstation Store, men då ska man köpa de via webbläsaren på sin dator eftersom det är väldigt svårt om inte till och med omöjligt att hitta PlayStation One spel via Playstation Store direkt via sin PlayStation 3.
Men alla spel finns inte att köpa online så då kan man använda sin PlayStation Classic till att spela andra spel via USB sticka, antingen genom att lägga till spel själv via något program, (guider finns på nätet) eller köpa en sticka där det redan finns ett antal spel inlagda. Det enda jag känner till där är True Blue Mini.
Det med USB sticka har jag inte testat än men funderar själv på att i så fall köpa en True Blue Mini.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Jag funderar på att köpa dessa PlayStation One spelen digitalt till PlayStation 3:

* 40 Winks
* Alundra
* Arc the Lad 1
* Arc the Lad 2
* Arc the Lad 3
* Blood Omen: Legacy of Kain
* Castlevania: Symphony of the Night
* Fear Effect 2™: Retro Helix
* Grandia
* James Pond 2
* Jet Rider
* Jet Rider 2
* Legacy of Kain: Soul Reaver
* Little Mermaid 2
* Parasite Eve II
* Party Time with Winnie the Pooh
* Peter Pan: Adventures in Never Land
* Rayman 2
* Resident Evil 2
* Resident Evil 3
* SimCity 2000
* Street Fighter Alpha 2
* Suikoden
* Suikoden II
* Tall Unlimited
* Tomb Raider 2
* Tomb Raider 3
* Tomb Raider: The Last Revelation
* Tomba 2
* Toy Story 2
* Toy Story Racer
* UmJammer Lammy
* Urban Chaos
* Vagrant Story
* Vib-Ribbon

De flesta spelen känner jag inte till så bra men jag är nyfiken på de.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Jag var med om att vår PlayStation Classic bara stängde av sig idag när jag spelade Final Fantasy VII.
Jag läste på Playstation Classic support och där stod det att det kan bero på att den blev överhettad.
Jag tror att det kan bero på att den stod på en duk men jag vet inte, därför tog jag fram micro USB kabeln som följde med PlayStation Classic och använder istället för den jag fick med min NES Classic Mini.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Jag har svårt att sluta tänka på detta. Därför funderar jag lite på om jag ska använda en annan ac adapter. Det är ju rätt strömstyrka men ändå. Ska pröva en annan i alla fall.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag funderar på att köpa dessa PlayStation One spelen digitalt till PlayStation 3:

* 40 Winks
* Alundra
* Arc the Lad 1
* Arc the Lad 2
* Arc the Lad 3
* Blood Omen: Legacy of Kain
* Castlevania: Symphony of the Night
* Fear Effect 2™: Retro Helix
* Grandia
* James Pond 2
* Jet Rider
* Jet Rider 2
* Legacy of Kain: Soul Reaver
* Little Mermaid 2
* Parasite Eve II
* Party Time with Winnie the Pooh
* Peter Pan: Adventures in Never Land
* Rayman 2
* Resident Evil 2
* Resident Evil 3
* SimCity 2000
* Street Fighter Alpha 2
* Suikoden
* Suikoden II
* Tall Unlimited
* Tomb Raider 2
* Tomb Raider 3
* Tomb Raider: The Last Revelation
* Tomba 2
* Toy Story 2
* Toy Story Racer
* UmJammer Lammy
* Urban Chaos
* Vagrant Story
* Vib-Ribbon

De flesta spelen känner jag inte till så bra men jag är nyfiken på de.

Äntligen någon som känner till Alundra!

Kontot avslutas
Skrivet av rhodin016@hotmail.com:

Äntligen någon som känner till Alundra!

Jag har aldrig hört talas om det spelet förut men jag tyckte att det såg intressant ut.

Jag gissar att du gillar det spelet.
Kan du berätta något som du gillar med spelet utan att spoila som kan få mig att välja att köpa detta före vissa andra?


signatur

ゼルダの城

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@rhodin016@hotmail.com: Trodde det var ett rätt välkänt spel? Har aldrig uppfattat det som ett doldisspel. Känner en speedrunner av Alundra och när han streamar det verkar många veta vad det är


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot
Skrivet av rhodin016@hotmail.com:

Äntligen någon som känner till Alundra!

Skrivet av Grukk:

@rhodin016@hotmail.com: Trodde det var ett rätt välkänt spel? Har aldrig uppfattat det som ett doldisspel. Känner en speedrunner av Alundra och när han streamar det verkar många veta vad det är

Det är inte ett spel som jätte många har koll på tyvärr.

Kul spel! Bara lite långdraget i min mening.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag har aldrig hört talas om det spelet förut men jag tyckte att det såg intressant ut.

Jag gissar att du gillar det spelet.
Kan du berätta något som du gillar med spelet utan att spoila som kan få mig att välja att köpa detta före vissa andra?

Spelet har mycket pussel likt Zelda vilket är kul. Det är också en mer mörk och seriös story som jag drogs in i ju mer jag spelade.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Kontot avslutas
Skrivet av uberpwnage2.0:

Spelet har mycket pussel likt Zelda vilket är kul. Det är också en mer mörk och seriös story som jag drogs in i ju mer jag spelade.

Det kan ju vara kul eftersom jag gillar Zelda. Jag har tänkt att köpa Suikoden spelen först (de kostar ju flera tusen original men typ 300 kr för de fyra första spelen på PlayStation Store) men detta spelet kan nog helt klart vara ett spel som jag satsar på efter det.


signatur

ゼルダの城

Fragtjuv

@ZeldasCastle: Det var trevlig läsning. Hoppas att du får trevligt med konsolen.

Så du bor i Karlstad precis som jag gör. Var i Karlstad bor du någonstans?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Kontot avslutas
Skrivet av joelthor100:

@ZeldasCastle: Det var trevlig läsning. Hoppas att du får trevligt med konsolen.

Så du bor i Karlstad precis som jag gör. Var i Karlstad bor du någonstans?

Tack för att du tycker det
Ja, jag har haft trevligare med konsolen än vad jag trodde att jag skulle ha.

Jag bor på Kronoparken. Själv?


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag har aldrig hört talas om det spelet förut men jag tyckte att det såg intressant ut.

Jag gissar att du gillar det spelet.
Kan du berätta något som du gillar med spelet utan att spoila som kan få mig att välja att köpa detta före vissa andra?

När det begav sig så såg jag det som ett vuxnare och svårare Zelda.

Riktigt bra spel oavsett.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Trevlig läsning. Jag personligen köpte en PS classic på min födelsedag i somras och älskar en typ en liten dyr rasberry pi och för tusan rätt okej spel ändå. Jag vet inte har fått lite kärlek för miniature saker så gillar den. Sa till tjejen Jag önska mig en Sega mini i jul klapp då Sega var min första konsol.

Medlem
Skrivet av rhodin016@hotmail.com:

Äntligen någon som känner till Alundra!

Ja men fan Alundra underbart PS1 spel jag spela mycket när jag var 15 klara aldrig av det förrns år senare. Grandia var också ett jag älskade mer än Final fantasy till o med.

1
Skriv svar