EA med i Guinness rekordbok – för världens mest nedröstade kommentar

Robot
EA med i Guinness rekordbok – för världens mest nedröstade kommentar

Bödlarna på Reddit var inte nådiga när lootlådor skulle försvaras.

#Battlefront-2, #lootlådor, #rekord


Medlem

Föga förvånande att EA fick den. Även om Sweenys kommentarer om "konkurrens" när han använder monopol, borde även de hedersnämnas.


signatur

I drank what?

RmK
Medlem

Mäktigt! Det var inte så värst förvånande dock.

Medlem

De lär ju inte komma in där av några andra anledningar nu för tiden, kanske den publisher som lagt ned flesta studios? Eller är det Microsoft?

Medlem
Skrivet av kaealy:

De lär ju inte komma in där av några andra anledningar nu för tiden, kanske den publisher som lagt ned flesta studios? Eller är det Microsoft?

Jag kan inte erinra mig att MS lägger ner studios, de snarare köper dem och göder dem, om jag minns rätt.


signatur

I drank what?

Medlem

guinnes rekordbok haha, känns sjukt relevant. Men ja EA = dåligt är kul.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Föga förvånande att EA fick den. Även om Sweenys kommentarer om "konkurrens" när han använder monopol, borde även de hedersnämnas.

sa han det på reddit?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag kan inte erinra mig att MS lägger ner studios, de snarare köper dem och göder dem, om jag minns rätt.

Måste hålla med, ett känt exempel är ju relativt okända Bungie (innan Halo) som gjorde Halo 1, 2 och 3 åt Microsoft där Bungie lämnar sitt samarbete med dom, för att sedan göra Destiny 1 och 2 tillsammans med Activision. Även det samarbetet har Bungie lämnat.

Från att vara en i mängden till att bli den typ mest framgångsrika självägda utvecklare på planeten (förutom typ Rockstar).

Medlem

Microsoft lägger inte ner studios? Ensamble Studios låter det bekant? Digital Anvil, Lionhead? De kanske inte är lika (ö)kända som andra för det men om man påstår att de inte lägger ner studios eller iaf har så bör man nog ta och läsa på lite mer;).

Bungie okänt, nej de var inte så direkt okända när Microsoft "roffade" åt sig Halo, snarare var det precis raka motsatsen. Microsoft är inte direkta kända för att ta samma risker som andra utvecklare gjort.

Men när det kommer till att säga korkade saker, ja där är nog EA rätt så ensamma på toppen. Minns ni BF V, om ni inte gillar det köp det inte och ja det verkar som folk gjorde just det EA, de avstod från att köpa ert spel=).

Medlem

Första jag tänkte på var deras försvar inför BF5: EA on the Battlefield V Backlash: ‘Accept It or Don’t Buy the Game’

Medlem

Grattis, antar jag.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

jbx
Medlem
Skrivet av PcGamer:

Men när det kommer till att säga korkade saker, ja där är nog EA rätt så ensamma på toppen. Minns ni BF V, om ni inte gillar det köp det inte och ja det verkar som folk gjorde just det EA, de avstod från att köpa ert spel=).

Exakt. Men att spela spelet och ha sjukt kul i 200+ på EA access eller Origins räknas inte, eller?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag kan inte erinra mig att MS lägger ner studios, de snarare köper dem och göder dem, om jag minns rätt.

Aces Game Studio — Microsoft Flight Simulator series — Closed
BigPark — Kinect Joy Ride, Joy Ride Turbo — Consolidated
Carbonated Games — Closed
Digital Anvil — Brute Force, Freelancer — Closed
Ensemble Studios — Age of Empires series, Age of Mythology series, Halo Wars — Closed
FASA Studio — MechWarrior series, Shadowrun, Crimson Skies series — Closed
Function Studios — Kinect and HoloLens games — Consolidated
Good Science Studio — Kinect Adventures, Kinect Fun Labs, Kinect Star Wars — Consolidated
Hired Gun — Halo 2 PC port — Closed[81]
Leap Experience Pioneers (LXP) — Kinect and HoloLens games — Consolidated
Lionhead Studios — Fable series, Black & White series — Closed
Microsoft Studios Victoria — Closed
Press Play — Max: The Curse of Brotherhood, Kalimba — Closed
State of the Art (SOTA) — Kinect and HoloLens games — Consolidated
Team Dakota — Project Spark — Consolidated
Xbox Entertainment Studios — Closed
Xbox Live Productions — Closed

Medlem

@ANZIKTE: Rockstar ägs av Take Two Interactive. Vill du kolla på störta självägda studio så är det nog CD Project Red.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av rewoX:

Första jag tänkte på var deras försvar inför BF5: EA on the Battlefield V Backlash: ‘Accept It or Don’t Buy the Game’

Men det var inte på reddit som de sa det


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Känns som blizzard borde ligga ruskigt farligt till när det kommer till utbuade kommentarer också.

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Föga förvånande att EA fick den. Även om Sweenys kommentarer om "konkurrens" när han använder monopol, borde även de hedersnämnas.

Men Epic har inte monopol - inget hindrar t.ex. Valve att ge ett bättre erbjudande än Epic för att få sälja spelet på Steam. De har säkert fullt rimliga skäl att inte göra det, men monopol är det inte.


signatur
Medlem

@IRONBERG: don't you have phones?!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men Epic har inte monopol - inget hindrar t.ex. Valve att ge ett bättre erbjudande än Epic för att få sälja spelet på Steam. De har säkert fullt rimliga skäl att inte göra det, men monopol är det inte.

När de betalar för exklusivitet, så köper de monopol under den tiden. Att kalla det "exklusivitet" under denna tiden är bara ett finare ord än monopol, för det är det som det är.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Microsoft lägger inte ner studios? Ensamble Studios låter det bekant? Digital Anvil, Lionhead? De kanske inte är lika (ö)kända som andra för det men om man påstår att de inte lägger ner studios eller iaf har så bör man nog ta och läsa på lite mer;).

Bungie okänt, nej de var inte så direkt okända när Microsoft "roffade" åt sig Halo, snarare var det precis raka motsatsen. Microsoft är inte direkta kända för att ta samma risker som andra utvecklare gjort.

Men när det kommer till att säga korkade saker, ja där är nog EA rätt så ensamma på toppen. Minns ni BF V, om ni inte gillar det köp det inte och ja det verkar som folk gjorde just det EA, de avstod från att köpa ert spel=).

I stand corrected, de har lagt ner vissa större studios ja, som du nämnde. Att jämföra deras track record med EA är dock löjeväckande. När man kollade listan som en tidigare talare presenterade var det inte många stora namn, och en del var till och med deras egenstartade studios.


signatur

I drank what?

Medlem

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Redaktör
Skrivet av Mirage:

När de betalar för exklusivitet, så köper de monopol under den tiden. Att kalla det "exklusivitet" under denna tiden är bara ett finare ord än monopol, för det är det som det är.

Monopol är något påtvingat eller lagstadgat. Systembolaget t.ex. Inget hindrar Valve och andra att bjuda över Epic. Det handlar om ekonomi, inte tvång.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Monopol är något påtvingat eller lagstadgat. Systembolaget t.ex. Inget hindrar Valve och andra att bjuda över Epic. Det handlar om ekonomi, inte tvång.

Och på något sätt så slutar det vara monopol och börjar vara affärer om man helt köper upp hela studion om man ska lyssna på kritiken.

Epic har inte monopol på att sälja spel, det har inte steam heller.

Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Känns som blizzard borde ligga ruskigt farligt till när det kommer till utbuade kommentarer också.

Kanske kommer som mest nedröstade video (blizzcon 2018) men svårt när den togs ned och lades upp flera gånger.

Skrivet av Tomas Helenius:

Monopol är något påtvingat eller lagstadgat. Systembolaget t.ex. Inget hindrar Valve och andra att bjuda över Epic. Det handlar om ekonomi, inte tvång.

Självklart finns det legala hinder i form av avtal, så det är inte bara för Valve och andra att bjuda över. Epics avtalade exklusivitet är påtvingad och lagstadgad till dess exklusivitetsavtalet är uppfyllt eller avtalsenligt uppsagt.

Pacta sunt servanda


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör
Skrivet av hannes.theorell:

Självklart finns det legala hinder i form av avtal, så det är inte bara för Valve och andra att bjuda över. Epics avtalade exklusivitet är påtvingad och lagstadgad till dess exklusivitetsavtalet är uppfyllt eller avtalsenligt uppsagt.

Pacta sunt servanda

Så är det. Men det finns inga juridiska hinder för andra att själva försöka fixa såna avtal, och därför har inte Epic monopol.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Så är det. Men det finns inga juridiska hinder för andra att själva försöka fixa såna avtal, och därför har inte Epic monopol.

Självklart är det ett monopol utefter att en aktör får ensamrätt för en produkt. Det är ju vad ett monopol i grunden är. Det är också bland utgivningsrätt, patent och upphovsrätt vi finner de flesta lagliga monopol globalt.

Få monopol är naturliga eller statliga, trots att de oftast är sinnebilden för begreppet monopol.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Självklart är det ett monopol utefter att en aktör får ensamrätt för en produkt. Det är ju vad ett monopol i grunden är. Det är också bland utgivningsrätt, patent och upphovsrätt vi finner de flesta lagliga monopol globalt.

Få monopol är naturliga eller statliga, trots att de oftast är sinnebilden för begreppet monopol.

Skillnaden är att t.ex en lokal butik i Sverige har inte legalt stöd att agera som ett litet eget Systembolaget, därav monopol.
Varav alla kan skriva exklusivetskontrakt för distribution inom spel oberoende, därav ej monopol.

Skrivet av Mufflot:

Skillnaden är att t.ex en lokal butik i Sverige har inte legalt stöd att agera som ett litet eget Systembolaget, därav monopol.
Varav alla kan skriva exklusivetskontrakt för distribution inom spel oberoende, därav ej monopol.

Jodå, om en lokal butik har ensamrätt till en produkt så har de förstås ett legalt stöd, som hindrar andra butiker att sälja denna vara.

Exklusivitetskontrakt är så kallade lagliga monopol. Olagliga monopol inträder om en aktör börjar gå från specifika monopol till allmänna monopol. Ponera att Valve går till samtliga utgivare och köper rättigheterna till att sälja allas spel exklusivt. Då har de gått så långt att de har ensamrätt till det mer allmänna begreppet "Spel", vilket blir ett olagligt monopol.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
1
Skriv svar