CS:GO slutspel i CS:GO Major Berlin 2019

Skribent
CS:GO slutspel i CS:GO Major Berlin 2019

Dag 1/4 i arenan

Nu börjar det verkligen närma sig att kröna nya majormästare i CS:GO när slutspelet drar igång om bara några timmar. 24 lag har nu blivit 8 och det är ett rakt slutspel som gäller, inga konstigheter med dubbel eliminering o.s.v. Här nedan är en kort introduktion till dagens matcher och för att få hjälp att följa en match så kan ni se den här tråden.

ENCE - Renegades.
Finland - Australien.

Båda lagen har imponerat, ENCE genom att gå obesegrade genom gruppspelet trots att ett spelarbyte annonserades ut precis innan majoren och många experter räknade ut dem p.g.a. det. Renegades å andra sidan har kämpat sig vidare även fast de inledde med två förluster som gjorde att de var tvungna att vinna tre raka bo3 matcher, återigen tvärtemot vad experterna trodde.

I matchen så ses ENCE som stora favoriter, ENCE har t.o.m. seglat upp som favoriter att ta hem hela turneringen och även om Renegades har kämpat på bra under turneringen så borde det ta stopp här mot de talangfulla finnarna.

Vitality - Avangar
Frankrike - Kazakstan.

VItality är i slutspel men har inte imponerat, de har gjort vad de skulle och tagit sina vinster men känslan är att de lika gärna skulle kunna ha varit utslagna. Avangar är ytterligare en överraskning som experterna inte trodde på, de har imponerat genom att vinna över Liquid och G2 men här borde det inte räcka till.

Kan Shox hålla samma nivå som han höll i New Challenger Stage och ZywoO på riktigt visa att han utmanar om att ses som världens bäste så borde det här bli en enkel match.

Tider idag:
15.00: ENCE - Renegades bo3
18.30: Vitality - Avangar bo3
Stream: https://www.twitch.tv/starladder_cs_en <--- Repris just nu, osäker när livesändningen börjar.

GLHF

Medlem

ence känns självklara

svårare att veta med vitality - avangar.

Medlem

Äntligen!
Kommer sakna nervositeten att följa de svenska lagen men som neutral får man hoppas på många fina matcher.

Skribent

Mm, trist att vi inte har en enda svensk i turneringen Sett till kvalitén på tidigare matcher så om vi bara kommer i närheten så kommer det bli riktigt bra matcher.

Skribent
Skrivet av superlim:

ence känns självklara

svårare att veta med vitality - avangar.

ENCE är på förhand den enda matchen där det finns en klar favorit tycker jag. Övriga tre kvartsfinaler kan det gå hur som helst.

Medlem

Lägsta punkten någonsin för svensk CS?
(Spelar alla svenska kids Fortnight?)
NIP och Fnatic verkar vaknat (till sist) och bygger om och även Godsent ser ut att satsa med Pronax som coach. Hoppfull. Kan inte bli sämre än vad det är nu.
Sverige ska ha två lag i topp 5:ish!

ENCE såg väldigt starka i gruppen men hur är stämningen i och med att man kickat Aleksib? Står man enade när det börjar blåsa?

Tror Liquid varvar igång nu när det är slutspel men svårast möjliga motstånd i Astralis. Känns som en final direkt.

Skribent
Skrivet av Gneiss:

Lägsta punkten någonsin för svensk CS?
(Spelar alla svenska kids Fortnight?)
NIP och Fnatic verkar vaknat (till sist) och bygger om och även Godsent ser ut att satsa med Pronax som coach. Hoppfull. Kan inte bli sämre än vad det är nu.
Sverige ska ha två lag i topp 5:ish!

ENCE såg väldigt starka i gruppen men hur är stämningen i och med att man kickat Aleksib? Står man enade när det börjar blåsa?

Tror Liquid varvar igång nu när det är slutspel men svårast möjliga motstånd i Astralis. Känns som en final direkt.

Svensk CS kommer genomgå en rejäl förändring nu kommande månad/månader tror jag.

Många trodde ju ENCE skulle vika ner sig den här majoren men tvärtom så jag de gått som tåget så jag tror inte spelarbytet spelar så stor roll, sen kan man ju tycka vad man vill om ändra i den här femman. Sunny i all ära men vem tar över IGL? Vi såg ju hur det gick för Fnatic och FaZe när respektive IGL fick lämna laget.

Astris - Liquid är helt klart på förhand den mest intressanta kvartsfinalen. Liquid har varit skakiga och jag tror Astralis slår ut dem efter tre jämna kartor, MEN det är imorgon just nu är det strax dags för ENCE - Renegades. Nästan en timme försenat redan, jag förstår inte hur de lyckas planera så dåligt.

Medlem

Känns som att det blivit standard under stora turneringar att HLTVs startdatum är för när studion drar igång. Alltid 1h tills match start från då, när det är första matchen för dagen.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Svensk CS kommer genomgå en rejäl förändring nu kommande månad/månader tror jag.

Många trodde ju ENCE skulle vika ner sig den här majoren men tvärtom så jag de gått som tåget så jag tror inte spelarbytet spelar så stor roll, sen kan man ju tycka vad man vill om ändra i den här femman. Sunny i all ära men vem tar över IGL? Vi såg ju hur det gick för Fnatic och FaZe när respektive IGL fick lämna laget.

Astris - Liquid är helt klart på förhand den mest intressanta kvartsfinalen. Liquid har varit skakiga och jag tror Astralis slår ut dem efter tre jämna kartor, MEN det är imorgon just nu är det strax dags för ENCE - Renegades. Nästan en timme försenat redan, jag förstår inte hur de lyckas planera så dåligt.

Astralis - Liquid är helt klart en av de bättre matcherna, skulle dock säga att NaVi - NRG är mest intressant om man ser till vad matchen säger om hur majoren kan gå. Vi vet inte hur detta NaVi ser ut när S1mple vaknar, såväl Zeus, Electronic och Flamie har alla spelat bra för en gångs skull. Samtidigt vet vi heller inte om NRG håller sig lika starka som i gruppspelet; Om så är fallet kan de mycket väl köra över de flesta lagen.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Astralis - Liquid är helt klart en av de bättre matcherna, skulle dock säga att NaVi - NRG är mest intressant om man ser till vad matchen säger om hur majoren kan gå. Vi vet inte hur detta NaVi ser ut när S1mple vaknar, såväl Zeus, Electronic och Flamie har alla spelat bra för en gångs skull. Samtidigt vet vi heller inte om NRG håller sig lika starka som i gruppspelet; Om så är fallet kan de mycket väl köra över de flesta lagen.

Jag ändrade min pick em i sista stund och körde NRG hela vägen till final, men det känns som en slantsingling. Svåraste majoren på länge att förutsäga, vilket känns riktig kul men det suger att vi är så jävla dåliga att vi inte har ett lag topp 8.

Medlem

@Shadee: Tackar så mycket för tipset. Även om jag suger på att spela själv så är det kul att kolla på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av conthox:

@Shadee: Tackar så mycket för tipset. Även om jag suger på att spela själv så är det kul att kolla på.

Varsegod! Det är matcher ända fram till söndag, två stycken per dag (söndag showmatch + final). Jag tänkte försöka skriva ett par rader inför varje speldag. Rejäl skräll nu direkt så vi får se vad nästa match bjuder på, och med tanke på hur den här majoren går så vinner väl Avangar och ZywoO slutar på minusstats.

Jag tycker synd om alla finnar som åkt till Berlin och förväntat sig se ett bra ENCE gå långt i turneringen.

Min pick em gick åt helvete i alla fall, kan glömma att få ett fint diamantmynt att skryta med

edit: stavfel, skriver från telefonen.

Medlem

Vad säger man, detta gick väl precis som alla trodde.

Skribent

Ja, verkligen

Medlem
Skrivet av Gneiss:

Lägsta punkten någonsin för svensk CS?
(Spelar alla svenska kids Fortnight?)
NIP och Fnatic verkar vaknat (till sist) och bygger om och även Godsent ser ut att satsa med Pronax som coach. Hoppfull. Kan inte bli sämre än vad det är nu.
Sverige ska ha två lag i topp 5:ish!

ENCE såg väldigt starka i gruppen men hur är stämningen i och med att man kickat Aleksib? Står man enade när det börjar blåsa?

Tror Liquid varvar igång nu när det är slutspel men svårast möjliga motstånd i Astralis. Känns som en final direkt.

Nip spelade ju med Golden som stand in för Plopski som de inte fick använda pga att han redan deltagit i minorn med sitt tidigare lag om jag förstått det rätt.

Dessutom blev f0rest pappa alldeles precis innan turneringen drog igång så jag har full förståelse för om han inte var helt 100 fokuserad.

Men fnatic däremot har ju verkligen gått ner sig, men där har de ju redan bänkat både xizt och twist tror jag.

Angående matcherna igår så tycker jag att avangars vinst var rolig att se!
Tror dock att liquid till slut tar hem det hela. Astralis känns lite ostadiga sista tiden.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Skribent

Dag 2 av 4 i arenan.

Gårdagen bjöd på överraskningar i båda matcherna, om jag kommer ihåg rätt såhär på rak arm så var ENCE 95 % favoriter och Vitality 85 % favoriter. Båda föll. ENCE var aldrig med i matchen kändes det som och ZywOo kan inte bära hela laget på sina axlar.

Dagens matcher:
NRG - NaVi
USA - Ryssland

NRG har sett riktig bra ut på senare tid och får räknas som små favoriter. Tog sig igenom gruppspelet utan att förlora trots en match mot Astralis och räknat alla steg i den här majoren endast förlorat en karta och det var mot Dreameaters. Ethan har klivit fram och axlat en del av ansvaret som Brehze och Cerq tidigare delat på.

I NaVi återfinner vi S1mple som inte riktigt kommit igång känns det som, hans kollega electronic har varit den lysande stjärnan och även Zeus har presterat bra. Kan inte S1mple komma igång så tror jag NaVis Majorresa slutar här.

Liquid - Astralis
USA - Danmark

CS:GO världens två giganter möts redan i kvartsfinal och utgången är helt oviss. Liquid dominerade allt innan speluppehållet medan Astralis har vunnit de två senaste majors och var laget som vann allt innan Liquid.

I just den här turneringen så har dock Liquid sett allt annat än bra ut, faktum är att de nästan inte ens tog sig vidare och det i sin tur gör att den här stormatchen kommer nu istället för senare i turneringen. Det går inte riktigt att sätta fingret på vad som inte fungerar men har de inte fixat det sedan senaste matchen så tror jag att det är slutspelat efter idag för Liquid.

Astralis är Astralis och trots två brutala övertidsförluster i bo3-matcher (28-31 och 29-31 mot NRG respektive Cr4zy) så gick de vidare med 3-1 i statistik. Svårt att säga något om det här laget då de inte spelat en turnering sedan ESL one Cologne i juli men sett till den här turneringen så har vi fått exakt det som förväntas av Astralis, förutom möjligtvis Nuke vs NRG efter monsterkartan då de bröt ihop och förlorade med 4-16.

Hålltider:
15.00 NRG - NaVi
18.30: Liquid - Astralis
Stream: https://www.twitch.tv/starladder_cs_en

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag håller på Astralis och hoppas de går hela vägen. Såg deras sjuka dust 2 mot CR4ZY, så lång och spännande!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Jag tror att NaVi kommer att ha riktigt svårt att vinna några stora turneringar framöver (har typ varit så sen nånsin men ändå), de ser bara inte bra ut. NRG ser dock väldigt spännande ut, det kommer bli väldigt spännande i resten av denna major. Nu kommer den största matchen hittils, jag tror att Astralis streak att inte förlora en enda karta i play offs dör nu (de har dock chans att vinna matchen).

Skribent
Skrivet av Grukk:

Jag håller på Astralis och hoppas de går hela vägen. Såg deras sjuka dust 2 mot CR4ZY, så lång och spännande!

Ja, verkligen en sjuk karta och starkt av Astralis att ta wig samman och till slut vinna den matchen. Dagen innan efter en lika lång karta så bröt de ihop och blev överkörda av NRG.

Nu kör vi! Få se om matchen lever upp till hypen!

Skribent

Dag 3/4 i arenan.

Gårdagens matcher som korade de två sista semifinalisterna bjöd inte på lika spektakulära överraskningar som första två kvartsfinalerna men två minst lika välspelade matcher. NRG fortsatte visa form och tog ner NaVi efter tre kartor, varken s1mple eller electronic kom upp i den nivån man förväntar sig och då är det svårt för NaVi att vinna matcher.

Astralis tog hand om Liquid i två raka och släckte Liquids dröm om att äntligen ta en majortitel. Redan i kartvalen så såg man vem som var mest förberedd när Liquid som vanligt bannade Train så slog Astralis till med en rejäl tvist och valde Vertigo, vilket visade sig vara ett väldigt bra val. Andra kartan betydligt jämnare, och även om Astralis spelade riktigt bra så hade Liquid matchen i sin hand tills det drog ihop sig till de sista avgörande rundorna då Astralis gick upp ett snäpp och visade på klass som inte riktigt finns hos Liquid än.

Semifinal 1:
Renegades - Avangar
Australien - Kazakstan

Överraskningarnas semifinal. Båda lagen nederlagstippade ända från gruppspelet men nu kommer något av lagen att spela i morgondagens final. Renegades har gett sken av att vara en samlad trupp, om någon faller bort ur en match så kliver någon annan fram och det har tagit dem ända fram till semifinal men räcker det även idag?

Avangar har, förutom den tidigare Majorvinnaren AdreN, ett väldigt ungt lag med en medelålder på 20 år. Kan dessa unga spelare hålla nerverna i styr så kommer det här bli en riktigt bra match. Utgången känns oviss, båda lagen har imponerat på olika sätt och trots att lagen möttes tidigare i turneringen (16-13 till Avangar på Vertigo) så känns det som att det kan gå hur som helst.

Semifinal 2:
NRG - Astralis

USA - Danmark

Inte lika överraskande så möts NRG och Astralis i semifinalen i den undre halvan av slutspelet. Den halvan som, sett till lagnamn, är betydligt svårare att brotta sig igenom än den övre. Båda lagen spelade redan igår och har inte haft någon dag att studera motståndet närmare så vi får se vad händer. En fråga som kommer besvaras ganska snabbt är om NRG kommer låta Astralis välja Vertigo igen (vill ens Astralis välja Vertigo igen?).

Det finns grym potential hos många i NRG, det är bara att se vad CeRq gjort tidigare denna major och vad Brezhe och Ethan presterat så ser man att NRG har ett fantastiskt lag. Får NRG en bra öppning och alla spelare får "komma med i matchen" så nervositeten släpper (ni som spelat och börjat en karta med 0-6 vet hur svårt det är att komma tillbaka på den kartan) så kommer Astralis få jobba för sin tredje raka Majorfinaplats.

I Astralis så återfinns det kvalité på alla punkter. Gla1ve som världens bästa IGL, device med en grym AWP, Xyp9x som är en mästare i sena lägen i rundorna, dupreeh som tar sin entry/support/andra AWP roll till perfektion och magisk som bara gasar med rifles oavsett CT/T.

Lagen möttes tidigare i turneringen och då vann NRG med 2-0 efter att första kartan gått till sex övertider och slutat 31-28 till NRG. I intervjuer efter matchen så har Gla1ve sagt att redan där och då, när den kartan förlorades så var det kört. Ingen orkade ladda om och alla var psykiskt slutkörda, vilket visade sig på 16-4 förlusten på Nuke som var karta 2. Som sagt så även om NRG har imponerat både innan den här turneringen och under turneringen så måste Astralis ses som små favoriter men det kan gå hur som helst.

Hålltider:
15.00: Renegades - Avangar
18.30: NRG - Astralis
Stream: https://www.twitch.tv/starladder_cs_en

Skribent

Dag 4/4 i arenan

Astralis - Avangar
Danmark - Kazakstan

Finaldags! Förutom finalen spelas också en uppvisningsmatch med än så länge okända deltagare men det brukar vara några ur teamet som kommenterar matcherna och några proffs.

Gårdagen gav oss två kortare matcher än vad jag trodde, men det var tydligt att det var klasskillnad i båda matcherna. Det känns som det mesta om lagen och turneringen är sagt och det återstår bara att se vilket lag som får lyfta buckan senare ikväll. Astralis får ses som favoriter men Avangar har ju inte brytt sig tidigare om att de är nederlagstippade så varför skulle de göra det nu?

Hålltider
16.00 Uppvisningsmatch
ca 17.30 - 18.00 Final
Stream:https://www.twitch.tv/starladder_cs_en

Skribent

Showmatchen inställd av okänd anledning. Finalen borde börja 18.00. Lagen är inte inne på arenan än.

https://mobile.twitter.com/OnFireMoses/status/117067996524074...

Medlem

tråkigt att astralis vann, som vanligt.

Skribent

Grattis till Astralis som får lyfta bucklan tredje gången irad!

Lite tråkigt som superlim säger men Astralis är en klass över alla andra och det visade sig framförallti finalen där Avangar inte hadr skuggan av en chans. Att dessutom vinna över världsettan (Liquid) och det mest hypeade laget just nu (NRG) gör bara vinsten mer imponerande.

Medlem

Ja, det här var en riktig maktdemonstration! Grattis till Astralis som visar att de är det bästa laget genom tiderna!

1
Skriv svar