Vilka spel är bättre på en lägre svårighetsgrad?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Här å andra sidan är ett exempel där man faktiskt blir ”belönad” av att höja svårighetsgraden i form av mer invecklad och strategisk combat, där varje moment och beslut kan vara avgörande (nåja).

Exakt. Sånt gillar jag. Eller som i bilspelen, där man blir belönad av att köra utan assists. Ju bättre du är på att köra, desto mer exp får du.

Ang Witcher 3: Minns också att jag i början fick "skippa" vargarna i skogen t.ex då de helt enkelt var för svåra. Såg jag en varg kände jag "Det får bli en omväg" vilket tillförde en helt otrolig inlevelse. Blir mörkrädd av tanken om jag körde på Normal istället och dödade alla bossar på första försöket som alla potions förblev orörda. Nej, fy fan.

Jag anser även quicksave vara ett enormt problem i spel då man i princip blir odödlig. Undviker att använda det i spel och använder mig utav checkpoints/autosaves/manuella sparingar istället. Sparar man manuellt blir det oftast när man gått in i ett nytt rum eller liknande, med quicksave via ett knapptryck kan det bli så illa som före varje skottmagasin.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Alla spel är bäst på lättaste svårighetsgraden.
Jag vill njuta av narrativ, omgivningar, storyn, grafiken, ljudet och designen.
Inte köra fast på ett ställe för att jag valde ultra uber extreme insane hard. Det är bara larvigt.

Nä.. Spel skall avnjutas.

Njuter du av att spöa alla bossar på första försöket utan att använda någon healing item, kunna kuta genom mobs till nästa checkpoint om du vill det så visst, kul för dig!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Det var ett tag sedan sist, men Jag gillade att spela Jedi Outcast/Academy på lättaste svårighetsgraden då det fick mig att känna mig som en riktigt kraftfull jedi/sith.

Persona 3-5 har jag spelat på lättare svårighetsgrad också då striderna och dom enformiga labyrinterna aldrig har intresserat mig, utan jag har bara velat fokusera på berättelsen och dom dagliga grejerna.

Jag kör oftast normal eftersom jag tänker att det är så utvecklarna vill att jag ska uppleva deras spel. Men en av de viktigaste aspekterna av ett spel, för mig, är dess handling och då måste jag kanske ställa ner svårighetsgraden för att verkligen kunna uppskatta spelet fullt ut.

Jag har helt enkelt inte tiden för att "git gud"...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det var ett tag sedan sist, men Jag gillade att spela Jedi Outcast/Academy på lättaste svårighetsgraden då det fick mig att känna mig som en riktigt kraftfull jedi/sith.

Exakt vad jag tänkte på också. David/Goliat-principen. Är huvudkaraktären av typen David vill man ju gärna att spelet ska vara svårt, att man ska vara klyftig och komma på strategier. Är man däremot Goliat (Jedi i ditt fall) blir man ju direkt frustrerad om man blir dödad av tre Stormtroopers. Eller som i God of War (PS4) för min del, körde på Hard först men blev spöad av vanliga mobs i form av ruttna skelett så jag sänkte till Normal nästan direkt. Kändes bara fel och frustrerande. Kratos dödar ju gudar.

Verkligen intressant det här!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Som nämnts ovan, Alien Isolation. På medium så var det en långsam och ganska seg historia. Gå in i rum, gömma sig, alien kommer, alien går. Upprepa. Om Alien alltid vet att jag är i rummet hela tiden, varför tar den mig inte bara?

På Easy så försvann alien från området flera minuter i sträck, så när den väl faktiskt dök upp så blev det dunderläskigt! Det var fantastiskt! Plus att spelet är så ohyggligt långt för vad det är, så det får det att kännas mindre segt.

Det där lät intressant. Jag sög totalt på det spelet, kom aldrig ens förbi de där soldaterna typ i början, för de har automatvapen typ, och man själv ingenting. Så jag gav aldrig det eb ärlig chans ens tyvärr. Men kanske är värt att plocka på en rea och faktiskt köra på easy

Medlem

Själv tycker jag inte något spel är bra på lätt svårighetsgrad, till och med så svåraste är för lätt nu för tiden. Men kan förstå varför vissa vill köra på easy. Om jag prompt hade behövt välja något så hade jag sagt Uncharted-serien och Last Of Us.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Som nämnts ovan, Alien Isolation. På medium så var det en långsam och ganska seg historia. Gå in i rum, gömma sig, alien kommer, alien går. Upprepa. Om Alien alltid vet att jag är i rummet hela tiden, varför tar den mig inte bara?

På Easy så försvann alien från området flera minuter i sträck, så när den väl faktiskt dök upp så blev det dunderläskigt! Det var fantastiskt! Plus att spelet är så ohyggligt långt för vad det är, så det får det att kännas mindre segt.

Jag tar till mig detta. Har påbörjat men tröttnat på spelet flera gånger.

Ska prova det du skriver, tack för tipset.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Som nämnts ovan, Alien Isolation. På medium så var det en långsam och ganska seg historia. Gå in i rum, gömma sig, alien kommer, alien går. Upprepa. Om Alien alltid vet att jag är i rummet hela tiden, varför tar den mig inte bara?

På Easy så försvann alien från området flera minuter i sträck, så när den väl faktiskt dök upp så blev det dunderläskigt! Det var fantastiskt! Plus att spelet är så ohyggligt långt för vad det är, så det får det att kännas mindre segt.

Intressant. Jag slutade spela för att Alien var snarare frustrerande än läskig. Vet inte om jag ska lägga till det i min redan feta backlog dock


signatur

I'm like you, I have no name.

12
Skriv svar