Ta ett djupt andetag hardcore gamers, Death Stranding får ett "very easy mode"

Robot
Ta ett djupt andetag hardcore gamers, Death Stranding får ett "very easy mode"

För dig som bara vill uppleva Kojimas skruvade story.

#death-stranding, #easy-mode, #hideo-kojima


Medlem

En hardcore gamer bryr väl sig inte om vad det finns för svårighetsgrader, men ska man klara spelet är det svåraste som gäller, allt annat är handhåll

Medlem

Hoppas det finns trophies relaterat till svårighetsgrader så man måste köra svåraste för platinum I alla fall. Gillar när spelen är en utmaning. Har dock svårt att motivera att spela spel på svåraste om man inte får någon "belöning" för det. Tar bara extra tid, och ära är inte lika mycket värt som en trophy 🏆

Vet inte riktigt hur modellen för progression är i det här spelet, men av egen erfarenhet så brukar man bli rätt op i slutet av open world, third person spel (Mad Max, Horizon, Shadow of Mordor) så även de högsta svårighetsgraderna blir väldigt hanterbara. Spelar man på de enklare nivåerna blir det då helt plötsligt räkmacka.

Inaktiv

Bra.. finns en del känsliga gamers därute om man läser folks "kritik" på detts spel. Det kan eventuellt vara värt med någon sorts MTX där man blir handhållen från början till slut. Kanske någon jour-sköterska som byter blöja också!

Medlem

Detta känns som ett spel jag kommer köra i very easy mode från det jag sett

Vill mest uppleva världen och storyn i lugn och ro och inte hålla på med att svettas med combat som inte ser alltför rolig ut.

Releasehästryttare
Testpilot

Lite kul att han skrev att anledningen bakom valet "very easy" var för att Mads, Norman mfl skulle kunna spela det.

Medlem

Tidigare har jag alltid kört på minst Normal, gärna Hard. Men på äldre dar så har jag att börjat släppa på prestigen och fokusera mer på avslappning och njutning. Exempelvis drog jag ner svårighetsgraden till Casual i Astral Chain (dock den som var satt som standard, kanske representerar den Normal? Jag ser den som Easy) och vips så blev upplevelsen mindre frustrerande och därmed mer njutbar.

Med det sagt så gillar jag verkligen krävande upplevelser om de görs rätt. Exempelvis Dark Souls är ett bra exempel. Oftast. Finns en hel del dålig utmaning i de spelen, men överlag är den grymt balanserad och ger därmed en belöningskick som heter duga efter avklarad utmaning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

"Ta ett djup andetag" alla språkpoliser. FZ:s korrläsare har tagit semester!


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Jag förstår verkligen inte varför folk skulle ha något emot att det finns ett val. Om jag spelar på easy så sabbar det väl inte upplevelsen för en annan som spelar på hard?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag är inne på om detta är ett sätt att försöka locka till sig spelarna som istället för att köpa spelet hade nöjt sig med att titta på en playthrough på youtube.

Avstängd

Jag spelar alla spel på easy. Jag vill ha spelupplevelsen och en bra story. Jag skiter faktiskt i om striderna är svåra eller lätta. Jag föredrar lätta då jag bara vill ha storyn, ungefär som när man ser en film.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Samma sak som jag säger med Dark Souls
"Git Gud"

Känslan när man lyckas döda en boss eller spelare som har mördat en 100 gånger är bara underbar
Inget man får när man inte blir utmanad och bara blir serverad allt på ett silverfat.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag förstår verkligen inte varför folk skulle ha något emot att det finns ett val. Om jag spelar på easy så sabbar det väl inte upplevelsen för en annan som spelar på hard?

Dom vill känna sig bättre än alla andra och det kan dom inte göra om det finns enklare svårighetsgrader

Tycker det är så töntigt

Medlem
Skrivet av Karmak:

Dom vill känna sig bättre än alla andra och det kan dom inte göra om det finns enklare svårighetsgrader

Tycker det är så töntigt

Om de finns achivements m.m för svårare svårhetsgrader och svåra utmaningar tex klara spelet utan att dö äre ju najs.

Sekiro och Bloodborne känns som en bedrift att ha tagit sig igenom och gjort platinum i, skulle de lägga till ett easy-mode som inte bara gällde storyn utan även för att få 100% och platinum så skulle det ju vara ett slag i ansiktet på alla som klarat utmaningen . Re2 gjorde ju typ så, köp alla unlocks för pengar och breeza igenom spelet med unlimited ammo..

Att de finns svårhetsgrader för kampanjen i sig i death stranding är väl bara sunt, det säger jag inget om oavsett spel.

Medlem

Har aldrig förstått varför någon skulle bekymra sig om vilken svårighet folk väljer att spela single-player på. Måste vara någon felsnörning i hjärnkontoret.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av heady89:

Om de finns achivements m.m för svårare svårhetsgrader och svåra utmaningar tex klara spelet utan att dö äre ju najs.

Om det är någon achivement som jag vill klara av och få för att det är kul och "känns bra" så är det ju bara att sätta upp de mål själv. Om jag sedan får min achivement så vet jag ju vad jag har gjort, sedan vad andra har gjort för sin achivement spelar mig ingen roll. Men visst, om det är tävlingsinriktade människor som gärna jämför sig med andra så kan det bli dumt. Men då känns det som det är spelutvecklaren som skall lägga till fler levels av achivements istället för att ta bort valmöjligheten att välja svårighetsgrad. T ex 1 achivement per svårighetsgrad. Det finns flera spel redan idag som ger 1 achivement på easy, där det framgår att det är just easy, och sedan en annan om man klarar samma sak på en högre svårighetsgrad. Det borde inte vara så svårt att implementera, tycker man.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd
Skrivet av HYBRiS:

"Ta ett djup andetag" alla språkpoliser. FZ:s korrläsare har tagit semester!

Jag har aldrig förstått det här med nyhetsskrivande: skriver man inte inuti ordbehandlingsprogram som bör poängtera ut de mest uppenbara grammatik- och stavningsfelen?

Gnällkuk

Fler valmöjligheter är väl...bra? Varför skulle någon bli uppjagad över det?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

Jag förstår verkligen inte varför folk skulle ha något emot att det finns ett val. Om jag spelar på easy så sabbar det väl inte upplevelsen för en annan som spelar på hard?

Skrivet av Karmak:

Dom vill känna sig bättre än alla andra och det kan dom inte göra om det finns enklare svårighetsgrader

Tycker det är så töntigt

Det är svårt det där faktiskt. Jag tycker ibland att spel som är tänkt att vara svåra från början gärna får vara det. Lite som Dark Souls då skaparna vill att det ska vara en utmaning vilket också är poängen med hela spelet. Ställen där fiender är placerade och hela spelet i sig är byggt för en viss svårighetsgrad och det blir inte riktigt samma sak om man kan helt plötsligt döda allt med ett slag.

Att Uncharted, Horizon och God of War har allt från easy till ultra hard gör mig inget. De spelen är tänkt att vara inkluderande redan från början.

I samma veva så kan jag störa mig på att vissa spel jag tycker om är för enkla så... Mer svårighetsgrader åt folket!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är svårt det där faktiskt. Jag tycker ibland att spel som är tänkt att vara svåra från början gärna får vara det. Lite som Dark Souls då skaparna vill att det ska vara en utmaning vilket också är poängen med hela spelet. Ställen där fiender är placerade och hela spelet i sig är byggt för en viss svårighetsgrad och det blir inte riktigt samma sak om man kan helt plötsligt döda allt med ett slag.

Jag förstår poängen med att spelen är tänkta att spelas på en viss svårighetsgrad. Men min fråga kvarstår: så länge det finns val, då påverkas inte andra spelareas upplevelse av spelet av att jag väljer den lägre svårighetsgraden, eller?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

Jag förstår poängen med att spelen är tänkta att spelas på en viss svårighetsgrad. Men min fråga kvarstår: så länge det finns val, då påverkas inte andra spelareas upplevelse av spelet av att jag väljer den lägre svårighetsgraden, eller?

Näe det är sant det du säger. Jag kan ofta bli irriterad när ett spel är för lätt och inte har svårighetsgrader och i vissa fall har sådant patchats in.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av conthox:

Om det är någon achivement som jag vill klara av och få för att det är kul och "känns bra" så är det ju bara att sätta upp de mål själv. Om jag sedan får min achivement så vet jag ju vad jag har gjort, sedan vad andra har gjort för sin achivement spelar mig ingen roll. Men visst, om det är tävlingsinriktade människor som gärna jämför sig med andra så kan det bli dumt. Men då känns det som det är spelutvecklaren som skall lägga till fler levels av achivements istället för att ta bort valmöjligheten att välja svårighetsgrad. T ex 1 achivement per svårighetsgrad. Det finns flera spel redan idag som ger 1 achivement på easy, där det framgår att det är just easy, och sedan en annan om man klarar samma sak på en högre svårighetsgrad. Det borde inte vara så svårt att implementera, tycker man.

Det där med att bara för sig själv är ju så olika, ska vi dela ut os guld till alla som deltog ? Systemet är ju faktiskt uppbyggt med att du kan jämföra och se vad andra har för trophies etc, ganska vanligt idag. Bryr man sig inte kan man ju skita i det men jag känner en viss completion/stolthet av att ha klarat ut vissa spel 100%, och om det då krävts att tex varva spelet på svåraste etc så försvinner ju hela den poängen om man gör så alla kan ta alla trophies utan effort..

Iövrigt var de ju som ja sa innan och håller med dig, för att spela igenom själva storyn eller kampanjen, absolut fler svårhetsgrader är ju bara trevligt om de inte är nichade spel som ska vara svåra oavsett by design, tex bloodborne.

Medlem

Som en parentes kan jag tillägga att enda undantaget är vid en recension. Varför? Jo, för om recensenten spelar spelet på lättaste (eller svåraste) och saker i spelet anpassas efter det (allt ifrån AI till annan spelmekanik) så kanske den upplevelsen blir helt annorlunda än om man hade spelat på normal. Då kan det leda till att de som läser recensionen får en helt annan bild av spelet än vad det hade gett vid normal. I det läget kan det ju leda till att läsaren inte köper spelet, då läsaren fått "fel" bild av hur spelet är.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av heady89:

Systemet är ju faktiskt uppbyggt med att du kan jämföra och se vad andra har för trophies etc, ganska vanligt idag. Bryr man sig inte kan man ju skita i det men jag känner en viss completion/stolthet av att ha klarat ut vissa spel 100%, och om det då krävts att tex varva spelet på svåraste etc så försvinner ju hela den poängen om man gör så alla kan ta alla trophies utan effort..

Man kan ju ställa sig frågan varför man vill ha den där achivementen. Är det för att utmana sig själv, testa vad man kan, sätta ett mål att nå. Att man sedan får den så ger det ett mervärde. Eller är det för att man vill mäta sig med andra? Oavsett anledning så borde varje achivement medföra en ansträngning av något slag. Annars tar det bort glädjen att ha uppnått något och det betyder heller inget när man jämför sig med andra.

Undantaget är väl kategorin spelare som likt fuskare inte bryr sig om ens achivement är "äkta" eller inte, utan bara vill ha den för att visa upp för andra hur jävla bra man är.

// edit

Fast det sistnämnda problemet kommer som sagt försvinna om man får achivements per svårighetsgrad. Alltså att man kan se vilken svårighetsgrad som man har fått sin achivement på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

Uppdaterade med Kojimas engelska tweet.


signatur
Medlem
Skrivet av conthox:

Jag förstår poängen med att spelen är tänkta att spelas på en viss svårighetsgrad. Men min fråga kvarstår: så länge det finns val, då påverkas inte andra spelareas upplevelse av spelet av att jag väljer den lägre svårighetsgraden, eller?

Om from software, skaparna av spelet, väljer att inte göra ett easy mode så är det helt enkelt så att spelet ska spelas som det är. Alla spel måste inte tilltala alla. En del av tjusningen med just dark souls är ju att du kan dö av allt om du inte är på din vakt och ändras det förändras ju hela känslan i spelet. En känsla som uppenbarligen from software inte vill förmedla.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Om from software, skaparna av spelet, väljer att inte göra ett easy mode så är det helt enkelt så att spelet ska spelas som det är. Alla spel måste inte tilltala alla. En del av tjusningen med just dark souls är ju att du kan dö av allt om du inte är på din vakt och ändras det förändras ju hela känslan i spelet. En känsla som uppenbarligen from software inte vill förmedla.

Ja absolut. Som jag sa så förstår jag den poängen och det är ju upp till utvecklaren att besluta det. Men i spel där man kan välja så undrar jag lite varför en del blir sura på andra spelare som spelar på "fel" svårighetsgrad.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Förstår inte riktigt. Easy Normal och Hard ska det väl vara? Vad betyder Easy i detta spel? Hmm.

Medlem

Finns det olika svårighetsgrader så finns det.. men när spel bara har ett läge, som vissa utvecklare kör med, så känns det mest larvigt om folk ska modda spelen till att bli ex lättare.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar