Senaste spelet du klarade?

Medlem

Resident Evil 7

Än en gång är man sen till festen, men vad gör det när festen har återuppstått från de döda och än en gång är vid liv? Så skulle man kunna säga om sjunde (egentligen 22:a!!!) upplagan av den klassiska survival horror-serien. Denna gången har man gått ifrån tredjepersonsperspektivet, för att istället behålla spelaren i Ethans förstapersonsperspektiv, du ska leva dig än mer in i att vara i situationen. Till en början känns det spännande och man undrar "Vad händer om jag öppnar den här dörren?" och dylikt. Något som snabbt förändras till att man bara springer igenom korridorer och rum utan några större bekymmer egentligen, bara att man behöver tänka på sin situation kring ammunition. Så läskigt är det inte precis, men ack så roligt. Inte särskilt långt heller, klockade in på ca. 7½ timmar när jag väl möttes av eftertexterna. Skulle med andra ord säga att jag i slutändan gjorde rätt i att vänta på att besöka festen. Andra fick säkert mer av tårtan, men jag behövde inte betala lika mycket eller ha med en gåva till värden.

Betygsmässigt, 3½ av 5. Bästa Resident Evil-spelet sedan fyran, utan någon som helst tvekan, men inget man behöver ligga sömnlös över på något vis - varken av rädsla eller för att man inte har spelat det.

Medlem

Man Of Medan


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Shakedown Hawaii - Nintendo Switch


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fire Emblem: Three Houses

Fantastiskt bra strategiskt rollspel.
Rekommenderas starkt!


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Rogue legacy !

Var kul i början men slog i en vägg i och med näst sists bossen så farmade som fan så jag bara roflstompade den sen.

Inte allt för förtjust i grinding konceptet även om det vsr intressant spelmekanik


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Jag har kört igenom resident evil remake 6 ggr sista dagarna. Jag kan korridorerna ganska bra kan jag säga efter en 2h 20min run med Chris. Jag tror nog jag kan komma under 2h med lite flyt men nu ger jag mig på 7an istället för att få in bra tider där.

Medlem

Days Gone i förra veckan. Nu saknar jag ett postapokalyptiskt knuttespel


signatur

I drank what?

Medlem

Jag klarade precis Metro: Exodus. Den bästa fps-kampanjen jag spelat på ruskigt länge. Jag var inte överdrivet förtjust i det mer öppna upplägget som spelet hade, men det var mest för att jag ogillade rännandet mellan huvuduppdragen. Huvuduppdragen som sådana var oftast riktigt bra. Interaktionerna med ens medpassagerare på tåget man lämnar Moskva på är fenomenal. Jag har svårt att komma på ett skjutspel som har gjort det lika bra. Det är rollspelskvalité på det, fast utan att låsa fast dig om du bara vill dra ut och panga mutanter. Själv stannade jag alltid och snackade med alla.

Eller...jag stannade och lät alla snacka med mig. Det känns lite skumt att Artyom är en stum protagonist när han har en röstskådis som agerar som berättarröst mellan spelets olika kapitel. Jag gillar dessutom honom så jag hade inte haft något emot om han fick lite mer utrymme i resten av spelet.

Medlem
Skrivet av Ercarret:

Jag klarade precis Metro: Exodus. Den bästa fps-kampanjen jag spelat på ruskigt länge. Jag var inte överdrivet förtjust i det mer öppna upplägget som spelet hade, men det var mest för att jag ogillade rännandet mellan huvuduppdragen. Huvuduppdragen som sådana var oftast riktigt bra. Interaktionerna med ens medpassagerare på tåget man lämnar Moskva på är fenomenal. Jag har svårt att komma på ett skjutspel som har gjort det lika bra. Det är rollspelskvalité på det, fast utan att låsa fast dig om du bara vill dra ut och panga mutanter. Själv stannade jag alltid och snackade med alla.

Eller...jag stannade och lät alla snacka med mig. Det känns lite skumt att Artyom är en stum protagonist när han har en röstskådis som agerar som berättarröst mellan spelets olika kapitel. Jag gillar dessutom honom så jag hade inte haft något emot om han fick lite mer utrymme i resten av spelet.

Jag tappade spelet för den öppna världen. Jag hade hoppats på mer stängda ytor likt de första spelen.

Medlem

Metal Gear Solid


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Control. Riktigt läckert med raytracing


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Horizon Zero Dawn (PS4)

New Game+, på Ultra Svårt, för att beta av de två sista trophiesarna.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Fragtjuv

Blev klar med Super Mario Odyssey igår kväll. Mycket bra som vanligt men jag tror att jag föredrar både Galaxy och Super Mario 64 när det kommer till 3D-Mario.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Ambassadör
Xbox
Batman: Arkham City

Efter att ha blivit färdig med Asylum så hoppade jag rakt in i Arkham City för att fortsätta mina Batman-eskapader. Mycket var bekant, men väldigt mycket var annorlunda så klart, inte minst det faktum att man nu hade en liten open-world att leka runt i. Tyvärr så var hela världen nedlusad med Riddler Challenges/Trophies som inte alls tilltalade mig på samma sätt som de gjorde i Asylum där jag ständigt återvände till områden med nya gadgets för att leta Riddles. I City fanns inte alls det suget, det var mer "samla oss! samla oss!" och var bara distraherande från världen. Störigt, kanske är ordet jag letar efter.

Däremot så var storyn bra, combat förfinat från föregångaren, kul och varierande bossfighter och trevliga side-quests! Det var också trevligt att spela som Catwoman och Robin med DLC. Särskilt Catwomans uppdrag hade de vävt in snyggt i huvudstoryn. Robin's episoder i Harley Quinn's Revenge var väl inte lika intressanta men ok omväxling ändå.

Ger ändå Arkham City 4/5 i betyg, samma som Asylum som dock var bättre som helhet och vars betyg är starkare.


signatur

Jump in.

Releasehästryttare

Kul och se att så många spelar igenom äldre spel och inte bara de senaste nyheterna!

Medlem

Prey (2017)
Detta är verkligen ett spel man antingen älskar eller hatar, utifrån Steam Reviews jag läste innan jag skaffade spelet. Men beskrivningen "Som Bioshock fast i rymden" hade mig i ett järngrepp.

Ja, jag kan hålla med om beskrivningen. Atmosfären är helt otrolig. Väldigt snyggt är det också, körde maxat på PC. Det är som Bioshock för att du är helt clueless om vem du egentligen är och måste lyssna på Audio Logs & läsa email från de anställda på Talos I (rymdskeppet) för att koppla samman allt.

Hatar man att loota kanske ska man inte skaffa Prey. Man behöver loota mycket (till och med bananskalet du hittar i en soptunna) för att kunna återvinna skräpet till viktiga resurser.

Det finns ett par nackdelar med spelet, det är att fienderna kan kännas monotona och att det blir för lätt. För att förebygga det sistnämnda får man låta bli att spara så ofta och stå för sina snedsteg.

Rekommenderas varmt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Vandal Hearts - Playstation 5/5

Japp, dammade av min gamla PS och körde igenom (i mitt tycke) ett av Konamis absolut bästa spel.
Vandal Hearts är ett taktiskt RPG från 1996 med överraskande bra (och väldigt mörk) story, grym musik och köttigt gameplay.
Började från scratch trots att min gamla sparfil faktiskt fanns på ett av minneskorten.
Och man glömmer en hel del på 20 år.
Men men, spelet är fortfarande lika fantastiskt idag och ett skönt avbräck från online-pangandet.
Rekommenderas varmare än varmast!

Medlem

South Park: The Fractured But Whole

Alla har vi någon gång sett på South Park - oavsett om det är serien eller filmen - och skrattat åt den sjuka humorn, åtminstone har jag gjort det. Så när The Stick of Truth kom ut för något år sedan (och ja, jag har vetskapen om de spel som kom ut dessförinnan), då var det givet att spela och jag älskade det. Riktigt roligt. Varför det sedan dröjde två år efter uppföljaren släpptes innan jag spelade The Fractured But Whole (fniss) står bara skrivet i stjärnorna.

Men nu, ca. 15 timmar speltid senare, har jag så tagit mig igenom ännu ett South Park-avsnitt... nej, vänta, ännu ett South Park-spel. Så, nu blev det rätt. För det känns precis som att spela ett väldigt långt avsnitt (trots allt samma unika grafiska stil som serien och samma röster som i densamme), även fast jag tyckte bättre om skämten i TSoT. Det som är dessto bättre i denna upplagan är stridssystemet. Gick från ett JRPG-inspirerat system till ett mer taktiskt upplagt system, med ett rutnät som spelplan och attacker som kan skada eller hjälpa i olika riktningar. Det gör striderna mindre sömniga, åtminstone för min del.

Om man tvunget vill sätta någon form av betyg så blir det 3.75 fisar av 5. Roligt om man kan få tag på det till rätt pris och förutsatt att man även tycker om South Park.

Medlem

Gears of War 4

Med Gears of War-serien på tapeten än en gång och med en månad gratis Xbox Game Pass for PC så tog jag chansen att "catch up" med serien. Sedan tidigare har jag spelat spel 1, 2 och 3 på Xbox 360 och hade väldigt roligt med samtliga tre, så även när det handlar om det fjärde, denna gången då på PC.

Istället för Marcus Fenix, så spelar du nu som James Fenix, hans son. Du är AWOL från COG, du försöker leva ett fridsamt liv ute på landsbygden, utanför de gigantiska städerna som styrs av just COG. Men givetvis ska det alltid komma något som stör friden, annars vore det ett ganska så kort Gears of War-spel, inte sant? Du blir osams med COG, väcker en ny invasion av en utomjordisk ras och helvetet brakar lös. Dags att dra fram gamla goda lancern (inte Mitsubishin!) och meja ner allt som står i din väg, för att nå ditt mål.

Inga krusiduller, snyggt och actionpackat. Gott om underhållning för de sju timmar det tar att ta sig igenom de 24 kapitel (över fem akter), kan bli något mer om man spelar på högre svårighetsgrad - jag spelar allt som oftast på "normal", även så här. Gillade man tidigare Gears-spel, då gillar man detta, inget snack om den saken. Har man inte spelat Gears-spelen... då bör man börja från början, anser jag.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Xeodrifter (Switch)

Ett litet spel av Renegade Kid som liknar Mutant Mudd men du är istället en rymdfarare som får problem med skeppet efter en smärre krasch med en astroid. I närheten finns det fyra planeter.

Du som spelare måste utforska och hitta utrustning för att kunna komma vidare på de andra planeterna i sann Metroidvania-anda!

Roligt litet spel med bra mekanik men något enformiga fiender och bossar. Kort men gott!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Spelade igenom Star fox (hette star wing i Europa) nu när snes kom till switch.
Har väldigt många gamla minnen av detta spelet som ligger mig varmt om hjärtat.
Även om frameraten är låg genom hela spelet så är det fortfarande njutbart även idag. Minns fortfarande allt om banorna vilket förvånade mig en smula.
Ett spel med riktig ”Nintendo-magi” som alla borde spela.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Moderator | Testpilot

Jag har postat om det här spelet otroligt mycket nu, men jag blev precis klar! Ska inte säga allt för mycket då jag tänkt lägga upp en medlemsrecension, men helt klart värt att köp om man gillar story, coop och har barnasinnet kvar (eller till och med tappat den!).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelat Igenom Risen och Risen 2 håller på med 3an nu och hitils så Älskar jag Risen 2 vilken underbar story och himla kul. Har även kört igenom main quest storyn på No man skys som jag må säga var rätt intressant.

Medlem

Gears of War 5 (PC)

Locust är tillbaka för ännu en svängom med Markus, JD och hela kompaniet! Är det någon som är förvånad? Nej, trodde inte det, inte jag heller. Vad finns det då att säga om sjätte spelet i ordningen? Inte mycket som redan har sagts om de som kom tidigare i seriens livstid. Mänskligheten blir angripen än en gång av ett gäng elakingar, de soldater som blir utskickade av mänskligheten får ta hand om kalaset, du spelar som en av dessa soldater och... ja, du ska skjuta på fiender till det att sluttexterna rullar.

Varför förstöra ett vinnande koncept? Därför undrar jag varför utvecklarna tvunget behövde lägga till öppna landskap som "filler"? Här får du tack och lov en slags släde att använda för att ta dig fram, annars hade det varit timmar värt av bara utfyllnad. Fråga nummer två är, varför har de lagt till sidouppdrag? De fyller ingen funktion, varken till handling eller något annat. Visst, du kan få uppgraderingar till din AI-styrda robot - faktiskt ett bra nytt tillskott - men du klarar dig minst lika bra utan dem också. Dessa saker gör väl att det läggs till en timme, max två om du känner att du vill göra precis ALLT. Annars kan du räkna med kring åtta timmars spelglädje, förutsatt att du spelar på "intermediate" svårighetsgrad ... och tycker om spelet.

Medlem
Medlem

DOOM i somras tror jag. Håller på att försöka beta av Super Mario World just nu.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Far Cry New Dawn.

Ganska så underhållande och för en billig peng

Medlem
Little Nightmares

Riktigt bra och kusligt.
Tyvärr var inte den ena storyn lika bra som den andra i mitt tycke.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Jag blev precis "klar" med Hollow Knight. ("klar" är att jag fick eftertexter, men har en hel del kvar att göra i spelet om jag vill).
44 timmar spelade och har 89% avklarat.

Jisses vilket fantastiskt spel, jag trodde inte jag skulle gilla det så mycket som jag gör nu. En av anledningarna jag gillar det är nog för att det väldigt "Dark Souls-igt".

Mörkt, atmosfäriskt som attan, stundtals väldigt utmanande(vilket jag gillar), tighta kontroller och fantastisk musik med underbar estetik. Ger det 9/10, rekommenderar!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag blev precis "klar" med Hollow Knight. ("klar" är att jag fick eftertexter, men har en hel del kvar att göra i spelet om jag vill).
44 timmar spelade och har 89% avklarat.

Jisses vilket fantastiskt spel, jag trodde inte jag skulle gilla det så mycket som jag gör nu. En av anledningarna jag gillar det är nog för att det väldigt "Dark Souls-igt".

Mörkt, atmosfäriskt som attan, stundtals väldigt utmanande(vilket jag gillar), tighta kontroller och fantastisk musik med underbar estetik. Ger det 9/10, rekommenderar!

https://www.youtube.com/watch?v=UAO2urG23S4

Otroligt bra spel! Väntar ivrigt på Silksong 😍


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Skriv svar