Spelande och psykisk hälsa

Medlem

Tack alla som har delat med sig i den här tråden. Det gör att jag inte känner mig lika ensam om mina - och så att jag vågar dela med mig lite av dem...

För egen del har jag så länge jag kan minnas haft magproblem, och när de blev heltokiga i tonåren fick jag diagnosen IBS. Det innebär i princip en mage som är överkänslig mot det mesta mat, stress, ångest, smärta. You name it I got it. Det är också en diagnos med starka psykosomatiska drag. Om jag oroar mig för diagnosen får jag mer symtom - vilket gör att jag får ångest och ännu mer symtom. Dvs. är det fruktansvärt lätt att hamna i negativa spiraler där hela livet handlar om hur dåligt man mår.

Den första gången jag gick ned mig i en sådan spiral gick jag i gymnasiet. Allt kändes kort sagt förjävligt, och såhär i efterhand förstår jag att ångest och nedstämdhet var lika stora bovar som magens överkänslighet. Kanske var det också därför som Morrowind kunde hjälpa mig. Efter dagar då jag tvingades utsätta mig för symtom kunde jag slappna av i en värld där jag glömde bort alla mina problem. Och det var helt fantastiskt. En möjlighet att bara... vara fri.

I skrivande stund* är jag tillbaka i en liknande negativ spiral, där jag i viss mån isolerat mig för att slippa undan mina problem. Jobbet känns som ett nödvändigt ont och fritidsaktiviteter med lilltjejen görs mer plikttroget än av vilje. Och samtidigt fungerar WoW Classic som ett bra sätt att för några timmar varva ned och koppla bort. (Och då spelar jag förstås slow - promenerar gärna från Thunder Bluff till Ogrimmar istället för att ta flyget, och använder guild och grupper lika mycket för skitsnack som för att questa).

Intressant också vad @Nemo och @Lunf säger om motion. Kanske borde jag ge mig på det också. Vill minnas att både hjärna och mage fungerade bättre back in the day när jag gymmade. Kanske ska jag gräva fram skivstången och köra 20 minuter övningar varje dag innan jag får sjunka ned i datorstolen.

*I skrivande stund går jag också KBT för att komma ut tänket. Så jag använder inte bara WoW mot mina problem. Det skulle nog vara lite för... enkelspårigt

*** Edit ***
Spel som har haft motsatt effekt på mig är Pro Evolution Soccer och Fortnite. Båda har varit nära att ge mig panikattacker på grund av adrenalinpåslag. I båda fallen då jag vunnit matcher och kombinationen lyckorus och sista-minuten-vändningar pumpat ut så mycket adrenalin i kroppen att jag tvingats lägga mig på golvet för att inte svimma av. Därför undviker jag dem, trots att de är roliga.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag brottades med depression under flera år tidigare i mitt liv. För mig var inte räddningen ett specifikt spel utan Twitch. Jag upptäckte av en slump Lethalfrags kanal när han var på sin tvåårschallenge.
Började streama själv varje vardag efter ett tag vilket gav mig ett syfte att gå upp varje morgon. Har sen dess utbildat mig och skaffat familj och jobb så har inte haft tid med Twitch på länge men är helt övertygad om att jag inte hade varit där jag är idag om det inte vore för streamandet.

Istället för att tycka att det var pest att gå upp varje morgon så gav det mig något att se fram emot varje dag, det gjorde en enorm skillnad.

Avstängd

Jag tycker det är viktigt att skilja på att spela för att man vill glömma bort sina problem som sedan ligger kvar efteråt och som då kanske gör att man bara får mer ångest över dem för att man skjutit upp på dem och att spela för att man vill koppla av/sänka stressnivåerna så att man senare känner sig mer kapabel att faktiskt ta itu med de problem som inte försvinner bara för att man spelar.

Personligen har jag just nu ett rätt udda spelproblem: jag har svårt att sätta mig in i att spela singleplayer-spel idag (till skillnad från bara några år sen) medan jag tycker om multiplayer-spel med vänner med Discord och allt eller åtminstone någon form av kommunikation som exempelvis pingande i Apex Legends. Och då är jag ändå en introvert som föredrar att ladda batterierna genom att vara själv.

Medlem

Min psykiska ohälsa blir inte påverkad av något!

Medlem

Jag spelar inte skräckspel längre. Condemned och Dead Space tillhör mina favoriter men jag har inte plats för artificiell ångest när mitt liv är så fyllt av riktigt ångest.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Intressant också vad @Nemo och @Lunf säger om motion. Kanske borde jag ge mig på det också. Vill minnas att både hjärna och mage fungerade bättre back in the day när jag gymmade. Kanske ska jag gräva fram skivstången och köra 20 minuter övningar varje dag innan jag får sjunka ned i datorstolen.

Jag tycker det låter som en jättebra idé. En kvart, tjugo minuter med olika övningar varje dag är mer än ingenting. Och så får man trevliga må-bra-endorfinkickar och blir lite starkare i kroppen på köpet. Sånt är även positivt för knoppen.

Jag kan rekommendera att skaffa ett träningsgummiband plus en träningsmatta att ha på golvet, om du har plats för det. Då kan du köra enkla övningar på mattan med enbart kroppen som vikt såsom situps, armhävningar och så vidare. Och med gummibandet kan man också köra många olika och enkla övningar. Enkelt är bra för då kommer man igång snabbt och då gör man det gärna ofta.

@Nemo: Vill man ha en jättebra grund att stå på när det gäller vardagsmotion så har Försvarsmakten bra verktyg för detta genom FMTK (Försvarsmaktens träningsklubb). Riktigt bra allround-träning, från amatör-nivå ända upp till elit-nivå.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag tycker det låter som en jättebra idé. En kvart, tjugo minuter med olika övningar varje dag är mer än ingenting. Och så får man trevliga må-bra-endorfinkickar och blir lite starkare i kroppen på köpet. Sånt är även positivt för knoppen.

Jag kan rekommendera att skaffa ett träningsgummiband plus en träningsmatta att ha på golvet, om du har plats för det. Då kan du köra enkla övningar på mattan med enbart kroppen som vikt såsom situps, armhävningar och så vidare. Och med gummibandet kan man också köra många olika och enkla övningar. Enkelt är bra för då kommer man igång snabbt och då gör man det gärna ofta.

Tack för tipset! Träningsmatta har jag nog någonstans, så bara ett gummiband som krävs. Ska se till att bestämma hem ett


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Nemo: Vill man ha en jättebra grund att stå på när det gäller vardagsmotion så har Försvarsmakten bra verktyg för detta genom FMTK (Försvarsmaktens träningsklubb). Riktigt bra allround-träning, från amatör-nivå ända upp till elit-nivå.

Tack för tipset! Jag hade inte koll på FMTK men nu har jag kikat på hemsidan och det verkar riktigt intressant.

Jag ska ta och prova FMTK-appen, jag tror den kan passa mig bra och så är jag alltid nyfiken på olika övningar. Kroppen verkar gilla lite variation i träningen ibland har jag märkt.

Medlem

@Nomman: IBS låter som något jag bråkat med två-tre år tillbaka... Kanske borde kolla detta.

Tack för att du (och alla andra med naturligtvis) delar med dig!

Skrivet av Nemo:

Tack för tipset! Jag hade inte koll på FMTK men nu har jag kikat på hemsidan och det verkar riktigt intressant.

Jag ska ta och prova FMTK-appen, jag tror den kan passa mig bra och så är jag alltid nyfiken på olika övningar. Kroppen verkar gilla lite variation i träningen ibland har jag märkt.

Det absolut bästa är att appen förklarar med ljud, text och bild hur kroppsövningarna ska genomföras på ett korrekt sätt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Geeks Gaming

Jag ska inleda med att jag inte läst genom hela tråden så jag vet inte om detta tagits upp tidigare.
Överlag är gaming min frizon. Jag streamar ”ofta” i samband med att jag spelat då jag tycker det är kul och gärna delar med mig. När jag mår dåligt, har haft en stressig dag eller känner mig nere brukar jag ta en runda rocker league eller spela ett spel med mycket story.

Escapism kanske men det fungerar för mig. Måttlighet är inte så svårt då min familj prioriteras framför allt i världen

Dock skulle jag vilja varna lite för hellblade. Det är i alla aspekter ett fantastiskt spel som verkligen lyckas få fram det budskap det strävar efter. Dock om du någon gång mått riktigt riktigt dåligt finns risken att vissa aspekter i spelet känns igen lite väl mycket, så var det iaf för mig. Har inte orkat ta mig genom hela ännu men det är verkligen oerhört bra gjort, på gott och ont

Medlem

MMO's överlag för mig är väldigt farligt ifall jag mår dåligt mentalt, är så väldigt enkelt för mig att fastna då hårt.

Däremot Dota 2 kan verkligen få mig att må dåligt ifall man har kört för många games på samma dag som gått skit.

Medlem

jag har spelat hela livet, dom flesta sorters spel. har enbart positiva upplevelser om man inte ska räkna med saker som ont i tummen efter en konsollkväll vissa spel har påverkat mer än andra, men bara på ett riktigt bra sätt. det är favoritspelen, favoritstorys, favorithändelser i spel osv. dessa fortsätter ju fyllas på för alltid! jag körde tex noga igenom mass effect 1-3 i ett sträck och var totalt insatt, älskade storyn och många quests, combat och allt, ja det var en bra resa!

sen minns man ju fortf gamla nostalgispel som need for speed underground 2 och favoritbilen man hade där (honda civic var skönast haha), hela vägen bak till dagen där man fick en färsk version av C&C i handen och mer än ett gäng år bakåt till tiden där man bara hade dos. Ja Fan, bara bra minnen och dessa i tusental om inte miljontal, ångrar ej att jag spenderat så mycket tid på spel.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av HerrWass:

@Nomman: IBS låter som något jag bråkat med två-tre år tillbaka... Kanske borde kolla detta.

Tack för att du (och alla andra med naturligtvis) delar med dig!

Om det är något du stör dig på tycker jag helt klart att du ska kolla upp det. Ofta kan blotta faktum att farbror doktorn har undersökt en bidra till att man mår bättre. Då får man ju liksom lite svar på vitt vad som är fel (eller inte fel)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skägg.
10 Chambers

Lyssnade på ett bra sommarprat om hur just motion är bra medicin mot psykisk ohälsa, klart värt att lyssna igenom.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319465?programid=2071


signatur
Medlem

Under de perioder i livet då jag känt mig nere så undviker jag nästan all media. Spel, musik, film etc. Oftast så har det funkat bäst att bara vänta och kanske umgås med folk som jag känner mig trygg med. Fast på sätt och vis så har spel hjälpt lite då jag en gång upptäckte Game Grumps under en sådan period, och det hjälpte nog en del den gången.

När det gäller positiva effekter så är det samma med spel som med musik för mig: när jag redan mår bra så ger de en extra boost. Ju gladare jag är, desto mörkare och dystrare spel/musik gillar jag för att ge välmåendet en extra skjuts av nån anledning.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Inget psykiskt. Men rent fysiskt var WoW livsfarligt. Sabbade min nattsömn och jag jobbade som taxichaufför då. Inte supersmart vara trött bakom ratten. 75% av skälet att jag sålde mitt konto till en polare

Medlem

Spel överlag har väl hjälpt många att ta sig genom psykisk ohälsa tänker jag? Jag vet hur de funnits där både för mig och många av mina vänner. En stor stjärna i det ämnet, som säkert många kan hålla med om, är World of warcraft

Skrivet av lyrael:

Spel överlag har väl hjälpt många att ta sig genom psykisk ohälsa tänker jag? Jag vet hur de funnits där både för mig och många av mina vänner. En stor stjärna i det ämnet, som säkert många kan hålla med om, är World of warcraft

Nja, i många fall är det en flykt, vilket inte alltid är nyttigt.

Eftersom du nämner WoW så är det kanske inte nödvändigtvis spelet i sig själv som hjälper utan kontakten med andra spelare, tillhörighet till en gemenskap och yttre bekräftelse.

Nu menar jag inte att spel inte kan hjälpa, för det kan de. Men det finns många fler aspekter till vad det är som faktiskt hjälper.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar