Asus nya spelmobil har mer RAM än den typiska Steam-datorn

Medlem
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Ja det är tydligen iaf 8 st som inte har mobil! Fan det här vill jag veta mer om. Hur gör man det?! Vad är det för liv? 😂

Det undrar jag med! Jag använder mobilen hur mycket som helst under en dag. Läser på FZ(ofc), nyheter, musik, kamera, instagram, mail osv. Sen så klart ringer jag folk också 😂

KoP
Medlem

Nog för att jag gillar Asus lurar och har kört med dom i några år men denna lockar inte speciellt mycket.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla är negativa till mobilspel för att dom fungerar dåligt eller är helt anpassade för touch screen.
Som sagt kontrollen är ju bland det viktigaste.
Men man kan köra med kontroll till mobilerna ocksåsjälv brukar jag tidigare på resande fot spela Nintendo 8bit och super Nintendo på mobilen med en matchande 8bitdo kontroll.
Men det är knappast standard i mobilspel branschen den är RIKTIGT dåligt.

Runners där man touchar för att hoppa är inte innovativt.

Kör med Gamevice till min ROG Phone, funkar perfekt! Vissa spel kör jag med telefonens air triggers dock, beror på spelet

https://www.asus.com/Phone-Accessories/Gamevice-for-ROG-Phone...

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

vem orkar spela på mobiler ? typ asiater bara ? dom kör väl allt bara på mobiler där.. men vi andra??

Man kan väl göra både och?

Medlem
Skrivet av Lord Silver:

Kör med Gamevice till min ROG Phone, funkar perfekt! Vissa spel kör jag med telefonens air triggers dock, beror på spelet

https://www.asus.com/Phone-Accessories/Gamevice-for-ROG-Phone...

Wow jag visste inte att det fanns en sån, ser ju riktigt bra ut!

Gnällkuk
Skrivet av Vamp:

För det första. All teknikutveckling sker exponentiellt. Det innebär att tio år framåt inte ska jämföras med tio år bakåt. Snarare 20 år bakåt. För det andra. Snacka om att vara låst i tanken att dagens design, både gällande paddor, mobiler med mera kommer vara en standard även i framtiden.

De flesta kontor idag har en dockstation för din laptop. Sen har du externa tillbehör som skärmar, högtalare, möss och tangentbord. Det finns inget som motsätter att ersätta laptopen med en mobil i den dockstationen. Trådlös teknik utvecklas hela tiden och du kommer troligtvis kunna använda mobilen i fickan för att presentera på en extern skärm vid möten/presentationer med mera. Jag är helt övertygad om att laptops kommer att fasas ut och inom några år jämföras med fasta telefoner. Det jag pratar om är inte science fiction. Tekniken finns redan idag.

Jag jobbar som IT-tekniker så jag har rätt bra koll på vad som sker på marknaden, det du däremot verkar ha en övertro på är ungefär som personer här och i andra teknikforumen verkar tro att ens egna preferenser och är något som gäller för alla, globalt. Det handlar inte om att vara låst, det är snarare det att dels tar utveckling tid, du har inte fullgott stöd med alla dina applikationer och processer på en mobiltelefon och har kanske dessutom begränsningar vad det gäller funktionalitet.

Visst utvecklas tekniken men jag har väldigt svårt att se att vi "inom några år" har telefoner som har fullgott stöd för applikationer med samma funktionalitet som du har på en pc. Utöver det så är en stor nackdel med mobiltelefoner dess batterikapicitet som knappast skulle bli bättre av att använda den som de flesta använder en laptop.

Det du pratar om ÄR science fiction. Det är möjligt att du kan sälja in idén till ett nystartat mediebolag där medelåldern inte överstiger 40 och likviditeten är AAA. Att tekniken finns är tämligen ointressant, den måste vara motiverad att använda över PC t ex, och framför allt behöver de komma ned rejält i pris.

Antingen är du väldigt ung eller så är de företag du arbetar med/för sådana där det finns ohyggligt med pengar, teknikintresse och övertro på teknik. Det är väldigt sällsynt att kunder väljer att byta ut hela sin maskinpark bara för att det finns ny teknik, det är ungefär lika ofta som vi rekommenderar kunder att vara early adopters av något.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag jobbar som IT-tekniker så jag har rätt bra koll på vad som sker på marknaden, det du däremot verkar ha en övertro på är ungefär som personer här och i andra teknikforumen verkar tro att ens egna preferenser och är något som gäller för alla, globalt. Det handlar inte om att vara låst, det är snarare det att dels tar utveckling tid, du har inte fullgott stöd med alla dina applikationer och processer på en mobiltelefon och har kanske dessutom begränsningar vad det gäller funktionalitet.

Visst utvecklas tekniken men jag har väldigt svårt att se att vi "inom några år" har telefoner som har fullgott stöd för applikationer med samma funktionalitet som du har på en pc. Utöver det så är en stor nackdel med mobiltelefoner dess batterikapicitet som knappast skulle bli bättre av att använda den som de flesta använder en laptop.

Det du pratar om ÄR science fiction. Det är möjligt att du kan sälja in idén till ett nystartat mediebolag där medelåldern inte överstiger 40 och likviditeten är AAA. Att tekniken finns är tämligen ointressant, den måste vara motiverad att använda över PC t ex, och framför allt behöver de komma ned rejält i pris.

Antingen är du väldigt ung eller så är de företag du arbetar med/för sådana där det finns ohyggligt med pengar, teknikintresse och övertro på teknik. Det är väldigt sällsynt att kunder väljer att byta ut hela sin maskinpark bara för att det finns ny teknik, det är ungefär lika ofta som vi rekommenderar kunder att vara early adopters av något.

Rätt övertygad att detta kommer blir framtiden för lättare klienter


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Lord Silver:

Kör med Gamevice till min ROG Phone, funkar perfekt! Vissa spel kör jag med telefonens air triggers dock, beror på spelet

https://www.asus.com/Phone-Accessories/Gamevice-for-ROG-Phone...

Nu börjar det ju likna något!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Spela på mobilen är pest.

Gnällkuk
Skrivet av WarpGuN:

Rätt övertygad att detta kommer blir framtiden för lättare klienter
https://www.youtube.com/watch?v=OeozWvxBgYU

Ja, det är nog fullt möjligt. Däremot tror jag det tar tid innan intresset är tillräckligt stort för att folk både ska investera i telefoner som är kapabla att sköta samma arbete som sin PC, och dels att apparna fungerar 100% på samma sätt och inte har några kompabilitetsproblem.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Lord Silver:

Kör med Gamevice till min ROG Phone, funkar perfekt! Vissa spel kör jag med telefonens air triggers dock, beror på spelet

https://www.asus.com/Phone-Accessories/Gamevice-for-ROG-Phone...

Ersatte min gamla PSP med ROG Phone och Gamevice. Slipper kånka runt på två enheter hela tiden.

Medlem

Mängden bra spel på Google Play ~ 12,5. Mängden av dom som behöver den här prestandan ~ <1.

Okej jag överdriver men har svårt att se någon större anledning varför någon skulle köpa denna.

Medlem

Brukar lira GBA/SNES spel på luren med en emulator. Mycket bättre utbud än det som finns på telefoner enligt mig

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det är nog fullt möjligt. Däremot tror jag det tar tid innan intresset är tillräckligt stort för att folk både ska investera i telefoner som är kapabla att sköta samma arbete som sin PC, och dels att apparna fungerar 100% på samma sätt och inte har några kompabilitetsproblem.

så sant!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Billigare än iPhone så inte så farligt dyr ju Men håller med där, det finns inte många mobilspel som är värda att spela och ännu färre som behöver någon "super mobil". Hoppas det blir lite ändring på det nu när Apple släpper Arcade

Medlem
Skrivet av Vamp:

För det första. All teknikutveckling sker exponentiellt. Det innebär att tio år framåt inte ska jämföras med tio år bakåt. Snarare 20 år bakåt. För det andra. Snacka om att vara låst i tanken att dagens design, både gällande paddor, mobiler med mera kommer vara en standard även i framtiden.

De flesta kontor idag har en dockstation för din laptop. Sen har du externa tillbehör som skärmar, högtalare, möss och tangentbord. Det finns inget som motsätter att ersätta laptopen med en mobil i den dockstationen. Trådlös teknik utvecklas hela tiden och du kommer troligtvis kunna använda mobilen i fickan för att presentera på en extern skärm vid möten/presentationer med mera. Jag är helt övertygad om att laptops kommer att fasas ut och inom några år jämföras med fasta telefoner. Det jag pratar om är inte science fiction. Tekniken finns redan idag.

Självklart kommer saker och ting ändras, men laptopen kommer inte fasas ut "inom några år" - snarare om nåt decennium fram. Det finns ju bärbara datorer som kombinerar läsplatta och bärbar dator, där du kan ta av skärmen.

Vissa tekniksprång tar längre tid än andra att implementera hos användaren. Och alla funkar helt enkelt inte, exvis VR. För några år sedsn med Occulus Rift skrevs det om framtidems kontor och möten, där man kunde jobba från varsomhelst och ändå vara på samma kontor eller möte tack vare 3d hjälm. Även fast det går rent tekniskt så innebär det inte att det är en bra idé.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

En Cat 41, skapligt pris ~4000:- och nästan oförstörbar. Tappat den i backen i snö, grus och lera massor av gånger från 3m, nästan krossat den med en skogsmaskin men bara en liten skada på skärmen/original skärmskyddet. Funderar på att köp en extra att ha på lager för framtiden då alternativa telefoner är få.

Instämmer i kören om att mobilspelande är skräp. Har försökt det vid ett antal tillfällen under det senaste årtiondet men tycker att det på det hela taget bara lämpar sig för "tetris".

Alternativet, är naturligtvis att koppla in en massa externa tillbehör, extern skärm på minimum 8-tum helst ännu större och kontroller eller rent av trådlös mus & tb.

Fast då sitter man till slut med något som eg mer kan beskrivas som en spelkonsol eller rent utav en "nano-pc"....och då måste man till slut fråga sig : "-Om man ändå måste släpa runt på en massa stora & otympliga tillbehör, varför inte lika gärna släpa med sig en större och kraftfullare spelenhet också?"

Ero
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag jobbar som IT-tekniker så jag har rätt bra koll på vad som sker på marknaden, det du däremot verkar ha en övertro på är ungefär som personer här och i andra teknikforumen verkar tro att ens egna preferenser och är något som gäller för alla, globalt.

Att tekniken finns är tämligen ointressant, den måste vara motiverad att använda över PC

Du skriver att många antar att folk har samma preferenser globalt och att det är ett problem, men gör ett lika antagande själv. Alla gör inte tunga saker på sin dator. En telefon som kan dockas kan mycket väl ersätta en större laptop, kanske inte på din arbetsplats, men säkerligen på många andra. Att slippa släpa på en dator för att slipa på en powerpoint, att lägga en order via mobilen istället för att slita upp en dator t.ex.

Att du jobbar som tekniker ger dig inte legitimitet på något sätt för ditt bakåtsträvande uttalande. Jag sköter releaser och driftsättningar från min mobil, extremt smidigt, och det klarar jag utan dator. Det gäller att bara öppna ögonen och se möjligheterna.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Gnällkuk
Skrivet av Ero:

Du skriver att många antar att folk har samma preferenser globalt och att det är ett problem, men gör ett lika antagande själv. Alla gör inte tunga saker på sin dator. En telefon som kan dockas kan mycket väl ersätta en större laptop, kanske inte på din arbetsplats, men säkerligen på många andra. Att slippa släpa på en dator för att slipa på en powerpoint, att lägga en order via mobilen istället för att slita upp en dator t.ex.

Att du jobbar som tekniker ger dig inte legitimitet på något sätt för ditt bakåtsträvande uttalande. Jag sköter releaser och driftsättningar från min mobil, extremt smidigt, och det klarar jag utan dator. Det gäller att bara öppna ögonen och se möjligheterna.

Vem har sagt att alla ska göra "tunga saker"? Jag bemötte påståendet om att alla laptops skulle vara passé och utbytta inom två år vilket jag bedömer som extremt osannolikt.

Förstår verkligen inte sista raden, det känns som att du känner dig personligt kränkt för att du själv är modern och tycker att mina uttalanden är "bakåtsträvande", vilket jag inte heller förstår vad du ens menar. Jag är inte emot ny teknik, tvärtom. Däremot är det ytterst få företag som ligger i framkant när det gäller ny teknik.

Det är ju fantastiskt att du kan sköta releaser av något och driftsättning av något, men om du försöker dra ett snitt över företag så är det inte igen inte applicerbart. Att jag jobbar som IT-tekniker ger mig inte automatiskt rätt, men jag kommer i kontakt med otroligt många människor runt om i Sverige och världen där även de mest triviala saker som att ladda ned en fil och installera ett program ibland kan bli en process på över 30 min.

För att ny teknik ska vara smidig och enkel att använda behöver man också ett intresse för att inlärningskurvan inte ska bli brant. De flesta av våra kunder har inte riktigt det, de är helt ointresserad av tekniken utan finner den nödvändig. Mycket därför vi också har arbete. Det är lite som när jag var liten grabb och fortfarande bodde hemma och fick programmera om klockan efter strömavbrott på micro/vhd etc. Jag tänkte att jag skulle vara hjälpsam och tog med min mor till micron för att visa henne och började trycka på en knapp varpå hon la handen mjukt på min axel och sa "Johan, hjärtat - jag är inte alls intresserad av hur man gör utan tycker det är fantastiskt att du vet och gör det".

TL;DR
Även om tekniken finns så kommer den inte slå stort om inte de allra flesta antingen inser att de behöver den, eller är väldigt intresserade att ta steget. Dessutom ingår det stora kostnader, först i att köpa in tekniken och sedan att få sin personal på banan.

Upp med hakorna nu, det är sol och fredag!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd

Det mest iögonfallande är väl för bövelen 120Hz-skärmen, inte mängden RAM?! Särskilt eftersom det inte ens är den första telefonen med 12GB.

Medlem

Ja rätt grym telefon helt klart. Själv skulle jag nog aldrig lägga över 2000 kr på en telefon haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar