Diskutera – Hur funkar crowdfunding av spel för dig?

Robot
Diskutera – Hur funkar crowdfunding av spel för dig?
Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Kickstarter och liknande plattformar fungerar som de ska när nischade titlar och smala genrer hittar publik. Isometriska rollspel var ju mer eller mindre döda för tio år sedan.

Ett annat bra exempel är Subverse, som nog inte hade fått det finansiella stödet från "officiellt" håll.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Väldigt blandat skulle jag säga. Kollar man Shovel Knight och Bloodstained så var det klockrent. Fast Mighty No9 var en katastrof. Det enda man kan säga är att crowdfunding inte är för alla, vissa hanterar det bra, vissa är kompletta idioter som inte klarar av att hantera pengarna de får in.

Medlem

Jag har varit med och crowdfundat ett tio tal spel, dom flesta har jag tyckt varit bra investeringar (Elite:Dangerous, Battletech och några andra). Vissa har jag blivit riktigt besviken på, bland annat Richard Garriots Shroud of the Avatar. Sedan finns det spel som Star Citizen, som jag egentligen inte har någon åsikt om än. Jag stör mig inte på att det tar tid om resultatet blir bra.
Jag TROR dock att Star Citizen inte kommer att bli så bra som man hoppas.

Min åsikt om crowdfunding är att det är ett lotteri. Man får en viss chans att påverka och stötta spel som har en bra idé, men i slutändan så är det ingen garanti att det blir ett bättre spel.
Går man in med insikten att det är en chansning så ser jag inget fel med crowdfunding.

Medlem

Mina datorspelsrelaterade Kickstarters
Elite Dangerous - 5/5
Shadowrun - 4/5
Divinity Original Sin - 5/5
Battletech - 3/5

För min del har Kickstarter inneburit ett stort uppsving för P&P rollspel, där flera svenska bolag kunnat ge ut mycket bra produkter och liva upp en tidigare rätt stagnant marknad. Även flera engelska Kickstarters i samma marknad har varit riktigt bra. Däremot får man ge sig till tåls, en del har blivit kraftigt försenade men i slutändan mycket bra ändå.

Quake-konnässsör

Lite som ett dubbeleggat svärd, utvecklarna kan med ett mycket friare sätt uttrycka sina speltider och visioner, men samtidigt är det ingen som riktigt lägger någon press på dem.

Men utan crowdfunding så hade vi aldrig fått Pillers of Eternity, då utgivare trodde att de asymmetriska spelen var av en utdöende spelstil, men de kunde inte ha mer fel. Kanske detta är också en följd av att vi får se att Baldurs Gate 3 håller på utvecklas i detta ögonblick.

Medlem

Jag har aldrig crowdfundat ett spel, men jag har efter release köpt ett antal spel som troligtvis inte hade funnits om det inte var för att spelare vågar investera i en idé.

Tror det krävs massor av disciplin från utvecklare som jobbar med crowdfunding. Dels för att inte tappa fotfästet om det börjar rulla in pengar, och dels för att sålla i input från investerarna. Tusentals spelare, tusentals åsikter, många av dem oförenliga med varandra och med din egen vision. Troligtvis inget lätt pussel att lägga. Men ibland blir det guld i slutändan.

Medlem

Witchmarsh, €15, successfully funded on Jun 15 2014. Est. delivery Dec 2015. Fortf inget spel. De levererar dock uppdateringar på utvecklingen fortf. (på twitter) men har mer eller mindre glömt bort spelet.

eld
Medlem
Skrivet av JackHeart:

Min åsikt om crowdfunding är att det är ett lotteri. Man får en viss chans att påverka och stötta spel som har en bra idé, men i slutändan så är det ingen garanti att det blir ett bättre spel.
Går man in med insikten att det är en chansning så ser jag inget fel med crowdfunding.

Tycker jag också, men med fantastiska odds. Majoriteten av vad jag backat blev faktiskt bra eller okej, och bara en otroligt liten del har failat helt.

Medlem

För en stund sedan proklamerade jag högt att aldrig mer delta i kickstarta.

Dock tycker jag inte att det är helt rättvist av mig.
Kanske det finns en gyllene nivå där de insamlade pengarna är lagom mycket för att drivas från start till mål.
En alltför lyckad start och projektet faller på sin egen tyngd och ambition.
För dålig start och det kommer inte igång?

Jag backade Elite när det startades och de lyckades leverera en produkt som åtminstone motsvarade grundkravet. Nu 5 år senare så kanske det är på tiden att de gräver lite djupare som spelupplevelse.

En annan sak som för mig pratar emot kickstartsgrejen är att plötsligt är det en massa människor som alla tycker att just deras ide är ett måste att få in i spelet eftersom de ju "betalt" för sin rätt att tycka. Folk i allmänhet är rätt dåliga på att fatta rätt beslut så....
(jag är folk i det avseendet)

Medlem

Har aldrig lagt pengar på sånt och kommer aldrig göra det. Dom kan lova oss stjärnorna men ger oss en säck potatis.

Så länge folk förstår att: a) de blir ingen formell kund av det de "crowdsourcar" samt b) de är ingen beslutande del av det de "crowdsourcar", så är "crowdsourcing" ett fungerande verktyg för utvecklare att förverkliga sin idé.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

En del varit bra, en del undrar man om de är vaporware.

Crowfundat följande:

Elite: Dangerous (mycket nöjd med resultatet)
Divinity: Original Sin 2 (samma här, fruktansvärt bra resultat)
Camelot Unchained (nu ca 4 år försenat... börjar undra.)
Wasteland 3 (inte släppt, men Wasteland 2 var riktigt bra och en bra kickstarter, så har hopp.)
Star Citizen (ingen kommentar)
Battletech (Mycket nöjd med resultatet)
Phoenix Point (Vek sig för EGS, oerhört skeptisk från gameplay videos jag sett, kommer aldrig crowdfunda något de försöker göra igen)

Överlag får jag säga jag gillar resultatet av mina crowdfundings.


signatur

I drank what?

Ambassadör
League of Legends

Jag har aldrig varit med vid crowdfunding av spel. Dock har jag gjort det vid ett par filmer, några journalister och några komiker som publicerar material på internet. Jag har aldrig varit besviken och tycker det är ett bra fenomen.

Dock har jag som regel att bara stötta personer jag har förtroende för. I de fall då jag har gett stöd har personerna producerat mycket material tidigare som varit gratis. Jag skulle inte ge stöd till något som verkar häftigt eller som verkar vara ett bra koncept om inte personerna bakom det bevisat att de kan leva upp till förväntningarna.

Gällande Star Citizen har jag inget nytt att komma med. Men jag skulle vara kritisk att ge pengar till någon att skapa ett spel om denna person inte gjort utvecklat ett spel på ca 10-15 år. Branschen förändras ändå så snabbt.

Medlem

Har stöttat enstaka projekt på Kickstarter, men kommer nog inte göra det igen (inte för att projekten gått dåligt). Det finns på tok för många okända variabler att ta med, och hela det här med crowdfunding verkar gå mestadels på hype mer än rationell "Kan de göra detta?", "Är det rimligt?". Och då även om de lyckas få ihop en färdig produkt kanske det inte blir precis som man ville ändå.

Kan ju säga att Early Access är en sorts crowdfunding, där är det såklart också oklart om det kommer lyckas också, men man har i alla fall något att sätta fötterna på från början.

Färdiga spel är mycket bättre att lägga pengarna på, i alla lägen. Tänker låta folk som är dumma nog att slänga pengar i ett svart hål göra det, så kan jag sen potentiellt köpa en färdig produkt utan risken som kommer med crowdfunding.

Medlem

Det finns Crowdfundade spel folk glömmer bort. En stor mängd som är släppta. Många av de VNs som släpps är tex crowdfundade. Är är Tre stycken som säkert flugit under radarn för folk.

FTL: Faster Than Light.
Superkul Roguelike

Endless Space:
4X rymd strategi som blev så lyckat att de bara behövde delvis crowdfunda Del 2 samt Endless Legends som även de blev lyckade.

Edge of Eternity: JRPG som kickstartades 2013. I Early access nu.

Medlem

Har gett pengar till ~25 spelkickstarters och än så länge så har alla spel som släppts blivit bra och underhållande. Gäller bara att vara kritiskt och inte ge bort pengar hur som helst, så lyckas man undvika floppar som Mighty No. 9 och Project Phoenix.

Medlem

Det enda jag har backat är The Mandate.
https://www.kickstarter.com/projects/1964463742/the-mandate/

Dom tog mer eller mindre pengarna och drog. :/

Medlem

Jag har inte kickstartat några pc-spel, däremot några rollspel.
1-2 års försening på samtliga.

Kickstartat en del annat också och det mesta har varit närmare ett år eller mer sent.
Blev förvånad över tärningar som dök upp nyligen på utlovat datum

Några filmer har det blivit också, de har varit ganska nära utlovad tid.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

ELF
Medlem

Ganska tveäggat skulle jag säga.

Spel som har släppts;
Planet Nomads, Divinity: OrgSin2, Yooka-Laylee, Kingdome Come, Obduction, Spintires, War of the Overworld.

Spel som fortfarande inte är släppta;
Iron Harvest (Ej släppt men ser VÄLDIGT ljust ut då det finns på GoG och Steam)
Hell Let Loose (Släppt som Early Access på Steam och håller kvalité)
Star Citizen (Tar lång tid pga kvalité men utvecklas konstant)
Survive The Nights (Utvecklas konstant, än så länge)
The Mandate (Tydligen övergivet?)
TUG (Slö utveckling och övergavs så vitt jag vet)
ROAM (Verkar gå trökt om inte till och med övergett pga rättegång från arbetstagare som ska ha misskött sig)
Project Godus (Vad fasiken hände här egentligen?)
Timber and Stone (Tror det är övergett)
Ancient Cities (Verkar gå trögt som bara den)
The Dead Linger (Fick inte in så mycket och det kändes som att de var alldeles för nya i gamet. De avbröt utvecklingen och utvecklar istället ett halvdant rymdspel)


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Project Godus (Vad fasiken hände här egentligen?)

Molyneux hände.


signatur

I drank what?

Medlem

Har backat dessa. Finns kanske några till, men var flera år sen jag gjorde några "kickstartes" nu.

Star Citizen: Flertalet timmar. Är fortfarande mycket positiv, dock som realist så har man varit positiv till titlar förr och vet att det kan bli annat av det.
Elite Dangerous: Ja, Många timmar där. Bra spel, men lite begränsat.
Infinity: Battlescape Ja, dock inte spelat. Följt detta projekt då det förfarande bara var väldigt kool teknik för att skapa ett universum, och det var fler år innan Elite Dangerous.
Shroud of the avatar: Ja, ett par gånger men vart inte riktigt vad jag hoppats på.

Medlem

På det stora hela så tycker jag att crowdfunding har varit fantastiskt bra. Givetvis har jag åkt på några minor och det är risker man får ta, men det är okej för de vägs upp av några riktigt lyckade projekt som mer än väl gör det hela värt det.

Jag gjorde en liten sammanställning på hur det gick för projekten som jag sponsrat på Kickstarter:

Spelprojekt som blev grymt bra spel (t ex Divinity: Original Sin II, Kingdom Come: Deliverance): 4
Spelprojekt som blev helt okej spel (t ex Everspace): 4
Spelprojekt som blev mediokra spel : 2
Spelprojekt som pågår (Star Citizen, ej klart ännu men som jag redan haft kul med i åtskilliga timmar): 1
Spelprojekt som aldrig blev klara (t ex Limit Theory, Godus): 4

Och så några roliga och lyckade bonusprojekt som alla blev bra och som jag tyckte var riktigt kul att vara med och sponsra:

Böcker: 2
Filmer (From Bedroom To Billions: The Amiga Years): 1
Seriealbum: 1
Specialprojekt (t ex rymdsegel): 2

Utan crowdfunding hade jag nog aldrig fått ta del av många av spelen och de andra projekten ovan, så skål tamejfan för crowdfunding!

Skribent

Det jag gillar med crowdfunding är ju att man tar bort de stora drakarna ur ekvationen och lämnar allt mellan utvecklarna och spelarna. Men det är också där problemen kan ligga då de stora drakarna är de som har pengarna.

På det stora hela är det dock en bra utveckling för spelbranschen då vi återgår lite till passionen för spelen istället för jaget efter pengarna. Ett crowdfund:at projekt måste ju ändå hålla sig inom budgeten och har inte några kostymer som sitter och dikterar hur mycket spelet "måste" sälja för att de ska vara nöjda.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ett spel bör kanske ta sig till nivån spelbar alpha eller prerelease innan de tar in mer pengar.
Då kan de antingen anpassa sig till modellen att uppdatera mycket och få inte en mindre ström pengar från prereleaser eller ta en säck med pengar från crowdfunders eller investerare och inse att de kommer missa deadline med åtminstone ett år.

En kickstarter från noll med en hård deadline kommer ofta ändå inte längre än till motsvarande spelbar alpha - och då kan det vara bra om de inte låst sig vid en release och bränt ut sig på vägen dit.

Har ändå köpt pre-release spel bara för att senare se att de releasats som free-to-play, men då har jag ändå supportat utvecklarna under en period där de inte haft mycket andra inkomster.

1
Skriv svar