Cutscenes i Cyberpunk 2077 går från tredjeperson till förstaperson

Medlem

Jag förstår inte vad alla gnäller för. Det är ju en superbra nyhet. Ett spel i första person ska självklart ha mellansekvenser i första person. Redan i Half Life 1 förstod Valve att full immersion kräver att man inte lämnar Gordons ögon. Sen kan man ju ha tredje person också, som i God of War (2018) där immersion är strålande för att man aldrig lämnar Kratos med kameran och mellansekvenser börjar och slutar sömlöst.

Tur att CDPR har lite integritet och inte lyssnar på internets alla bro's. Det är ni bro's som bl.a. gör att fotbollsfans får dras med skitspelet Fifa.

Red: Hur kan FZ:s företrädare missa så grundläggande saker som att det här konceptet fanns redan i HL 1 och istället så nån slags ej underbyggd konspiratiinsteori om att de görsöker sälja ett misstag som immersion? Pinsamt FZ.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag föredrar förstaperson, så det gör mig inte så mycket direkt, men det är ju alltid trevligt när man kan växla. Oh well.

Frilansare

@Nej Till Allt:

Fast kritik och åsikter MÅSTE ju inte vara gnäll, bara för att de inte är odelat positiva till något, eller hur? Tycker personligen att det är rätt gnälligt med alla "men vad alla gnäller"-kommentarer så fort någon tycker något.

Frilansare
Skrivet av Nej Till Allt:

Red: Hur kan FZ:s företrädare missa så grundläggande saker som att det här konceptet fanns redan i HL 1 och istället så nån slags ej underbyggd konspiratiinsteori om att de görsöker sälja ett misstag som immersion? Pinsamt FZ.

Det där får du nog utveckla, underbygga en aning. Vem har missat vad? Tror inte att någon här ser "FP only" som en nyhet. Nu pratar vi specifikt om Cyberpunk 2077.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Det där får du nog utveckla, underbygga en aning. Vem har missat vad? Tror inte att någon här ser "FP only" som en nyhet. Nu pratar vi specifikt om Cyberpunk 2077.

Jag tycker att det är du som får underbygga din tes om att de mörkar problem och kallar det immersion Jag tror de tagit ett ärligt, rimligt, designbeslut.

Det är ändå du som får betalt för det här, jag är bara en läsare. Har läst dig sedan 90-talet. Då var du husgud. Nu är du lite väl snabb att hoppa på oss med andra åsikter. Var det för att jag sa att din Three Kingdoms-revension bara var okej?

Frilansare

Jag hoppar inte på någon (typ kallar någon "pinsam"). Min analys (tidigare skrev jag gissning men efter att du kallat det konspirationsteori uppgraderar jag här) efter 21 år i branschen är att det här är något som antingen är sent påkommet (det höll inte tekniskt- och eller tidsmässigt att låta alla se sin V i cut-scenes), eller något som man medvetet har undvikit att berätta under pr-processen.

För hade de varit tydliga med detta hade inte reaktioner tagit dessa proportioner. Allt i deras kommunikation har påskinit att man får se sin V även i annat än speglar och menyer.

Jag tror också att de har "tagit ett ärligt, rimligt, designbeslut." Det motsäger ju inte ovan, eller hur? Det handlar om hur man kommunicerar designbeslutet. Men ingen utvecklare någonsin skulle ju säga att "det här blev för mycket, vi var tvungna att skala ner".

Medlem

Dom får väl göra som dom vill med sitt spel, personligen så passar spelet utmärk i FPP.
Lika dant som Witcher passar i tredjeperson .


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av JRico:

Helt rätt Calle, i videon nedan så kan men se vilka problem man fick när man slog ihop first och third person i Star Citizen, riktigt intressant om man är intresserad av spelutveckling.
https://youtu.be/_7GG0y8Jmcs?t=721

Vinsten är att man bara behöver skapa en animation för 1st och 3rd person.
Och i och med att man inte "fuskar" kan man låta spelaren helt bestämma vilken vy man vill ha i cutscenes mm men även i själva spelandet.

Undrar när det jäkla spelet ska släppas, är så sugen

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Jag hoppar inte på någon (typ kallar någon "pinsam"). Min analys (tidigare skrev jag gissning men efter att du kallat det konspirationsteori uppgraderar jag här) efter 21 år i branschen är att det här är något som antingen är sent påkommet (det höll inte tekniskt- och eller tidsmässigt att låta alla se sin V i cut-scenes), eller något som man medvetet har undvikit att berätta under pr-processen.

För hade de varit tydliga med detta hade inte reaktioner tagit dessa proportioner. Allt i deras kommunikation har påskinit att man får se sin V även i annat än speglar och menyer.

Jag tror också att de har "tagit ett ärligt, rimligt, designbeslut." Det motsäger ju inte ovan, eller hur? Det handlar om hur man kommunicerar designbeslutet. Men ingen utvecklare någonsin skulle ju säga att "det här blev för mycket, vi var tvungna att skala ner".

Jag måste ha träffat en öm nerv. Får väl helt enkelt lämna FZ till de invigda då. Himla pådrag för att jag inledningsvis skrev att jag inte fattar vad alla klagar på. Om man "vill se sin karaktär" kan man väl spela nåt designmässigt haveri som fallout 3-4 eller det där superstela outer worlds. Det verkar göra allt "by the old book". Där får man säkert se sina halsband och annan loot.

Jaja 21 år i branschen, visa det på annat sätt än att skylta med det då. Rädd för att bli obsolet eller vad?

Medlem

@Nej Till Allt: Du förväntar dig säkert en respons på dina inlägg men när du väl får det kör du "trampat på en öm tå" (Nerv???) kortet.
Genom att använda ett sådant uttryck avslöjar du bara att du tycker att du gjort bort dig och väljer den vägen ut ur diskussionen.
Hej då förresten, kommer väl inte direkt att sakna dig.

Frilansare
Skrivet av Nej Till Allt:

Jag måste ha träffat en öm nerv. Får väl helt enkelt lämna FZ till de invigda då. Himla pådrag för att jag inledningsvis skrev att jag inte fattar vad alla klagar på. Om man "vill se sin karaktär" kan man väl spela nåt designmässigt haveri som fallout 3-4 eller det där superstela outer worlds. Det verkar göra allt "by the old book". Där får man säkert se sina halsband och annan loot.

Jaja 21 år i branschen, visa det på annat sätt än att skylta med det då. Rädd för att bli obsolet eller vad?

Eskalationen var helt din förtjänst, du kan inte ge mig cred för allt. Här får man tycka nästan allt, men man får givetvis mothugg ibland så det är bra att formulera tankarna först. Tror att det är det som gör oss så välkomnande även för de som inte är "invigda".

Trist att du lämnar oss, men tack o hej!

Medlem

Jag får känslan att de inte kan eller hinner få det att fungera bra och därför väljer att göra allt i den "vanliga" spelmotorn.

Medlem

Jag kan minnas helt fel. Men har man inte tidigare sagt att cutscenes skulle vara third person just för att minska allt gnäll när de gick ut med att spelet endast var first person? Det är åtminstone det som får mig att tro mer på Bennet än på immersion.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nej Till Allt:

Jag måste ha träffat en öm nerv. Får väl helt enkelt lämna FZ till de invigda då. Himla pådrag för att jag inledningsvis skrev att jag inte fattar vad alla klagar på. Om man "vill se sin karaktär" kan man väl spela nåt designmässigt haveri som fallout 3-4 eller det där superstela outer worlds. Det verkar göra allt "by the old book". Där får man säkert se sina halsband och annan loot.

Jaja 21 år i branschen, visa det på annat sätt än att skylta med det då. Rädd för att bli obsolet eller vad?

Med tanke på att det är du som står för alla dryga, uppretade inlägg i diskussionen känns det ju onekligen som gammal hederlig projektion när du påstår att det är motparten som har fått en öm nerv träffad. Ta en Toy!

Medlem

@Joakim Bennet:
"Allt i deras kommunikation har påskinit att man får se sin V även i annat än speglar och menyer."

Jag tror inte att någonting har förändrats mer än att det skett dålig kommunikation från olika delar av CDPR. Om någon vet så borde det ju rimligtvis vara Marcin Momot som bara för timmar sedan beskriver det som, av allt att döma, som det vi mer eller mindre fick se under den första gameplay visningen av CP2077 (den långa). Det vill säga vissa cutscenes i Tredjeperson (hissen före/efter uppdraget, i sängen/ vid handfatet i lägenheten) sedan många andra mer sömlösa i Förstaperson (mötet med Dexter i bilen, i mötet med Maelstromarna, Traumateamet och en massa andra mindre nämnvärda).

Det som sades däremellan från andra "we can't confirm or deny" gav ju folk fritt fram att tolka det som om det vore en gammal översättning av bibeln.. Kanske bättre om det gick ut och sade tydligt till sina community managers eller nåt i den stilen, om det är någonting som ändrats från förra året eller inte (verkar inte direkt så enligt mina enkla efterforskningar). Kommer ju säkert något förtydligande då folk som ej mikroskopiskt följer allt som har med CP2077 att göra börjar tro att något stort har förändrats bakom skynket?

Medlem

@Nej Till Allt: Du växlar mellan personliga påhopp till att spela offer till att attackera igen. Din argumentationsteknik är bristfällig, som bäst.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Kan mycket väl stå över detta spel pga första person vyn, vill gärna se min karaktär särskilt i ett rpg

Är inte sugen på det här spelet av många anledningar, men ärligt talat är valet av förstapersonsvy en av de största anledningarna till att jag inte kommer att spela Cyberpunk 2077.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ja precis, absolut!

Nu är ju inte first person verklighetstroget. I verkligheten ser du betydligt mer saker än den flygande kameran i spel och kroppsmedvetenhet är en faktor. Bland annat ser du din egen näsa hela tiden, även om hjärnan gör sitt bästa för att ignorera den. Din blick flyttar sig mer och perifieriseendet är en grej till exempel.

Så du påstår redan nu att du inte kommer kunna titta nedåt t.ex. för att se din kropp och kläder i cyberpunk?
Då kan du ju beundra vilken fashionista du är, precis som i verkligheten.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av loerk:

Så du påstår redan nu att du inte kommer kunna titta nedåt t.ex. för att se din kropp och kläder i cyberpunk?
Då kan du ju beundra vilken fashionista du är, precis som i verkligheten.

Nej det påstår jag inte.


signatur

Jump in.

123
Skriv svar