Cutscenes i Cyberpunk 2077 går från tredjeperson till förstaperson

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Skillnaden är ju dock att BJ är en färdig karaktär precis som Geralt.
Problemet i detta fall kan vara att de inte kan animera en spelarskapad karaktär lika bra utan att det skär sig mot övriga karaktärer i cutscenes.

Har de förövrigt någonsin visat 3:e persons cutscenes?

Bethesda och deras relik "Creation Engine" gör detta i FallOut och Elder Scrolls titlarna utan problem t.ex. Finns andra exempel också. Jag tror detta beror på tidsbrist.

Du förstår vad jag menar med 3e person. Att kunna se själva karaktären i filmsekvenser, inte att kameran ska vara precis bakom huvudet i cinematics hela tiden utan att skifta fokus.

Jag tycker iaf att detta var väldigt synd. Kommer absolut inte att skippa spelet men det hade varit kul att se karaktären i mellansekvenserna. Både kroppen och ansiktsuttrycken.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Inaktiv
Skrivet av CARTMAN:

Bethesda och deras relik "Creation Engine" gör detta i FallOut och Elder Scrolls titlarna utan problem t.ex. Finns andra exempel också. Jag tror detta beror på tidsbrist.

Du förstår vad jag menar med 3e person. Att kunna se själva karaktären i filmsekvenser, inte att kameran ska vara precis bakom huvudet i cinematics hela tiden utan att skifta fokus.

Jag tycker iaf att detta var väldigt synd. Kommer absolut inte att skippa spelet men det hade varit kul att se karaktären i mellansekvenserna. Både kroppen och ansiktsuttrycken.

Jag minns inga cinematics i Elder Scrolls eller Fallout. Ens karaktär pratar inte ens. Men jag har inte spelat dem jättemycket.

Har inte kollat jättemycket på gameplay från detta spelet heller men alla "cutscenes" jag sett har varit typ Half-Life 2-liknande där man i princip spelar igenom dem.

Problemet med att se ens karaktärs ansiktsuttryck under mellansekvenser är ju att man skapar sitt eget ansikte. Hur ska detta animeras under mellansekvenser? I äldre spel fungerade det bättre då ansiktena inte var animerade eller väldigt simpelt animerade.

Medlem

Kan inte komma på nått RPG där man inte kan se sin karaktär i 3e person

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag minns inga cinematics i Elder Scrolls eller Fallout. Ens karaktär pratar inte ens. Men jag har inte spelat dem jättemycket.

Har inte kollat jättemycket på gameplay från detta spelet heller men alla "cutscenes" jag sett har varit typ Half-Life 2-liknande där man i princip spelar igenom dem.

Problemet med att se ens karaktärs ansiktsuttryck under mellansekvenser är ju att man skapar sitt eget ansikte. Hur ska detta animeras under mellansekvenser? I äldre spel fungerade det bättre då ansiktena inte var animerade eller väldigt simpelt animerade.

Tänker mest på FallOut 4. De andra har jag knappt lirat men FallOut 4 klarade jag o där pratar karaktären. Antingen som man eller kvinna beroende på vad man valt. Aja vi får se hur det blir i slutändan med CyberPunk 2077. Det är iaf ett givet köp för egen del även om förväntningarna har bromsats åt en del. Kanske är bra efter all hype som varit. hehe


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag kommer absolut inte skippa spelet men va fan. Kom igen. Att de tog bort 3e person från cinematics är helskumt. Tänk hur WolfenStein: The New Order och WolfenStein 2: The New Colossus skulle sett ut i cinematics i första person. Att inte få se hur detaljerad BJ Blazkowitch är när han pratar och ser ledsen ut när sorgliga saker händer. Detta är verkligen crazy tycker jag.

Fördelen med detta är dock att du kan bestämma hur din karaktär reagerar. Det är upp till dig om den blir ledsen eller arg osv. Återstår att se hur bra det blir men jag förstår poängen med det när de vill gå från "Du är Geralt" till "Du är den du vill vara" som de sagt.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tycker det här verkar konstigt. Är det språkförbistring eller annat som kommit i vägen? Verkar ju helt bisarrt om cutscenes där du inte kan styra din karaktär alls är i fp. Och som Landsmannen sa ovan, så mycket som visades förra årets var ju tp. Har de skrotat allt sånt? Svårt att se det framför mig.

Vi får undersöka närmare.

Eh. Är väl rätt standard? Call of Duty, Doom och Far Cry etc har ju cut scenes i FPS du inte kan styra.

Inaktiv
Skrivet av Evilof:

Eh. Är väl rätt standard? Call of Duty, Doom och Far Cry etc har ju cut scenes i FPS du inte kan styra.

Resident Evil 7 kanske är det bästa exemplet. Väldigt bra gjorda och spännande mellansekvenser trots att man bara ser ur första person.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Eh. Är väl rätt standard? Call of Duty, Doom och Far Cry etc har ju cut scenes i FPS du inte kan styra.

Ja men dom har väl inte visat några cutscenes där det är TP?

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

Ja men dom har väl inte visat några cutscenes där det är TP?

Har Cyberpunk visat cutscenes i tredjeperson?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Har Cyberpunk visat cutscenes i tredjeperson?

Nu kanske jag är på bärtur, men senaste "trailern" (den där man slåss med Dex och hans vänner) uppfattade jag som en cutscene, samt det vi såg i starten när dom går ut av hissen i det 45-min gameplay - klippet.

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

Nu kanske jag är på bärtur, men senaste "trailern" (den där man slåss med Dex och hans vänner) uppfattade jag som en cutscene, samt det vi såg i starten när dom går ut av hissen i det 45-min gameplay - klippet.

Den cinematiska trailern tror jag tyvärr inte ingår i spelet utan det var mer en sån promotion-trailer för att man ska få en känsla om stämningen i spelet o.s.v.
Typ som:

För den är förrenderad vilket man kan se på animationerna vilket inte skulle fungera i spelet om man kan göra sin egen karaktär.

Hissklippet verkar också vara förrenderat, så det är fejk helt enkelt. :I

Frilansare
Skrivet av Evilof:

Eh. Är väl rätt standard? Call of Duty, Doom och Far Cry etc har ju cut scenes i FPS du inte kan styra.

Fast de är ju förstapersons-shooters? Konstig jämförelse.
Och i inget av dessa spel har man ju lagt extremt mycket tid och energi på att på förhand, i trailers och intervjuer, visa upp och sälja in en huvudperson som skapas av spelaren själv.

Frilansare
Skrivet av anon_306295:

Hissklippet verkar också vara förrenderat, så det är fejk helt enkelt. :I

Kasst i sådana fall! Tror att många hoppats på att se sin egenskapade karaktär live. Tänk öppningsscenen i Mass effect där du ser din Shepard göra ronden ombord Normandy för första gången. Och sen undrar folk varför man vill se sin karaktär i ett RPG. Det satte ju för katten tonen för hela serien. Prove me wrong.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Den cinematiska trailern tror jag tyvärr inte ingår i spelet utan det var mer en sån promotion-trailer för att man ska få en känsla om stämningen i spelet o.s.v.
Typ som: https://www.youtube.com/watch?v=Kq5KWLqUewc

För den är förrenderad vilket man kan se på animationerna vilket inte skulle fungera i spelet om man kan göra sin egen karaktär.

Hissklippet verkar också vara förrenderat, så det är fejk helt enkelt. :I

Kan köpa din förklaring men det gör inte det hela bättre Dom har ju sålt in att du kommer kunna se det i TP i just cutscenes men nu har dom sen ändrat det pga en eller annan grund. Det är väl det som är irriterande + att nu försvinner mer eller mindre hela vitsen med customiziea sin karaktär

Medlem

Så kul att ni ens nämner Bethesda och creation engine. 3e person i deras spel är ju rena skämtet! På rak arm är det bara Rockstar som fixat FP och TP utan några problem...

...men att skippa 3P i ett RPG är...vågat minst sagt! Bara hoppas på att dem gör det så immersive som dem säger att dem vill åstadkomma!

Frilansare

Jaha, nähä. Verkar bekräftat nu. Se den uppdaterade nyheten.

Medlem

Vet inte vad jag tycker om detta. Blir nog bra ändå. Men om man vill se håret fladdra i vinden blir det lite tråkigt.
Så frågan lyder. Kan man få håret i ögonen eller måste alla karaktärer ha pannlugg för att inte skada field of view?

Frilansare
Medlem

Hoppas detta sätter en ny standard. Konsolerna har haft sina tredjepersonsrollspel länge nog nu.
Pc-folket behöver flera förstapersonsrollspel. Så jäkla underbar inlevelse när man verkligen ÄR i världen till skillnad när man följer någon med en drönare.

Sedan är det trevligt för alla om det går att välja mellan det ena eller det andra, men skall dom prioritera något så är åtminstone jag jäkligt glad att det äntligen sker på tredjepersonskamerans bekostnad.

För mig är det lika viktigt att detaljskapa min karaktär i ett förstapersonsspel som det är i vilket annat som helst. Jag vet ju hur jag ser ut även om jag bara kan se mig själv i speglar osv, precis som irl.
Skall bli nice att uppleva hela spelet utan inlevelsedödande kamerabyten.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Ambassadör
Xbox

Det här var ju inte jätteskoj tbh.

Jag tillhör dem som blev lite besvikna över att spelet i sig skulle vara i FP från början, men jag vande mig vid tanken och förstod poängen till slut. Landade i att det nog skulle bli riktigt bra, det är ju trots allt CDPR.

Men det här förstår jag inte alls. Hela poängen med att skapa sin egen karaktär (snarare än att ha en pre-made som Geralt vilket ofta är väldigt bra för story och dylikt) är ju att man får sätta sin egen prägel på utseende, kläder och liknande.
Vem har inte sett fram emot att få glida runt i den fräna Samurai-jackan liksom? Helt meningslöst nu. Kan ju bara köra på default-karaktär och vad som råkar ha bäst stats nu.

Dessutom tycker jag inte att cutscenes blir bättre eller mer immersive i FP, det blir snarare ryckigt, skakigt och speligt.

Nä, nu har även jag tippat över till det skeptiska lägret.


signatur

Jump in.

Medlem

Detta visste vi ju redan för ett år sedan, att det är en nyhet nu är ju märkligt.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kan inte komma på nått RPG där man inte kan se sin karaktär i 3e person

Ett av mina favoritspel, Dying Light, utspelas konstant i första person. Funkade hur bra som helst i det.
Nu är jag medveten om att DL inte är ett renodlat RPG, men ändå.
Tror inte CDPR kommer att göra oss besvikna

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Problemet för mig med detta är att alla dom cutscenes dom visat har varit i 3e person och nu gör dom en 180 lite i smyg dessutom. Nu försvinner ju nästan helt vittsen med att finna armor eller liknande uteslutande pga statsen. Hur ofta kommer jag stå och glo på mig själv i en spegel?

Så vitt jag vet har de bara visat en cutcene från third person och det var när V kom upp i hissen med sin compadre.
Deras andra trailers är ju cinematic trailers, gjorda för att spegla spelvärlden och dess intriger, inte spelmekanik och gameplay.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det här var ju inte jätteskoj tbh.

Jag tillhör dem som blev lite besvikna över att spelet i sig skulle vara i FP från början, men jag vande mig vid tanken och förstod poängen till slut. Landade i att det nog skulle bli riktigt bra, det är ju trots allt CDPR.

Men det här förstår jag inte alls. Hela poängen med att skapa sin egen karaktär (snarare än att ha en pre-made som Geralt vilket ofta är väldigt bra för story och dylikt) är ju att man får sätta sin egen prägel på utseende, kläder och liknande.
Vem har inte sett fram emot att få glida runt i den fräna Samurai-jackan liksom? Helt meningslöst nu. Kan ju bara köra på default-karaktär och vad som råkar ha bäst stats nu.

Dessutom tycker jag inte att cutscenes blir bättre eller mer immersive i FP, det blir snarare ryckigt, skakigt och speligt.

Nä, nu har även jag tippat över till det skeptiska lägret.

Hahaha.
Resonerar du så i verkligheten också?
Det är ju bara first person, så det spelar ingen roll vad du har på dig?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av loerk:

Hahaha.
Resonerar du så i verkligheten också?
Det är ju bara first person, så det spelar ingen roll vad du har på dig?

Ja precis, absolut!

Nu är ju inte first person verklighetstroget. I verkligheten ser du betydligt mer saker än den flygande kameran i spel och kroppsmedvetenhet är en faktor. Bland annat ser du din egen näsa hela tiden, även om hjärnan gör sitt bästa för att ignorera den. Din blick flyttar sig mer och perifieriseendet är en grej till exempel.


signatur

Jump in.

Medlem

Personligen föredrar jag förstaperson till hundra procent i ett RPG. Så för mig är detta helt okej!

Frilansare

Alltså, hade de bara kommunicerat det här tidigt och inte kört med bs som att det beror på "muh immersive" så hade jag inte haft några problem. Men det här är ju såklart (tjejgissar här) pga att de märkt att de inte kan få till alla olika utseenden, kläder, frisyrer, kroppsstorlekar i cutscenes. Som någon sa, det funkade ju inte ens i The Witcher 3 där Geralts hår och skägg etc ständigt skar igenom kragar och annat.

Så, tekniskt problem som inte hinner lösas, säljs in med "mer inlevelse".

Jag såg verkligen fram emot att i Mass Effect (1)-stil få skapa min V, och sen se henom interagera med de andra karaktärerna i världen likt Shepards allra första rondering ombord Normandy.

Frilansare
Skrivet av StenmanJones:

Detta visste vi ju redan för ett år sedan, att det är en nyhet nu är ju märkligt.

Fast nä, det visste vi inte alls? Vi visste att man spelade i förstaperson, men vi visste inte att cutscenes också var i fp. Eller har du någon annan källa?

KoP
Medlem

Huvudsaken det blir en bra spelupplevelse. Sen skiter jag blank i om det är i första eller tredjepersons perspektiv.

Medlem

Första nyheten jag får från detta spel som sänkt min hype :(. En av sakerna jag gillar med spel är när man får se sin karaktär i cutscenes. Vill kunna se min karaktärs ansikte när de pratar med någon. Jag vill kunna se när dem är arga eller skrattar. Känns som man fäster sig mer vid karaktären om man faktiskt får titta på hen.

Tänk om man aldrig hade fått se Commander Shepard eller Geralt. Förstår inte ens vad poängen är med character customization i det här spelet längre. Dem borde bara gjort default male/female istället så hade dem kunnat skapa en ikonisk karaktär som alla känner igen. Tex som i WItcher då Geralt ser lika dan ut för alla bortsett från viss customization i.e frisyr/gear. Hde dock fortfarande varit trist att man inte fick se karaktärer.

Förstår dem som kanske inte bryr sig lika mycket om att det ska vara cinematiskt om det nu är ett ord men ni fattar. Men för mig och många andra är det en stor grej med dessa spel. Mass Effect, Witcher, Dragon Age, Fallout. Man vill kunna se sin karaktärs kroppsspråk och uttryck.

Men men vad ska man göra. Tror spelet kommer bli fantastiskt ändå men detta är verkligen en extremt stor besvikelse enligt mig.

Det där med immersion är också bara BS. Folk har olika definitioner av "ImMeRsIoN". För mig och många andra blir spelet mindre immersive nu så förstår inte vad de kacklar om. Plus detta är inte VR, alla vet att vi sitter framför en TV/dator och spelar så tycker bara den förklaringen låter så jävla torr. Låter som något som skulle komma från Bethesda inte CDPR...

Detta kommer garanterat få bakslag ingen tvivel om det.

123
Skriv svar