Squadron 42-betan försenas

Medlem

Ganska förväntat. Har man väntat så här länge kan man nog ändå vänta lite till.

Medlem

Jag måste erkänna att jag inte har forskat mycket i detta så ta min kritik för vad det är .. en åsikt!

Jag har ett tag försökt investera i detta projcet men inte förstått vad summonrna som dessa skepp kostar beror på.

Så ta reda på själv vad du tycker om saken .. min poäng är att lita inte på "star citicen's" marknadsföring.
Enligt min mening så är den falsk !

Läs mellan raderna vad du vill men jag tror nu att detta är en scam!
Kanske en gång i tiden så var detta ett ärligt project men inte nu längre..

Kolla in deras hemsida, kan du alvarligt försvara dessa summor som dom vill att du ska betala för ett concept?

Jag vet inte! jag är väldigt tveksam..

mvh
/Joe

Medlem

Summorna för vad "skeppen" kostar är ju kopplat till vad de skall kosta om/när spelet blir färdigt.

Finns ju ingen chans att RSI skulle kunna sälja ett "skepp" nu och sedan ge bort dem, sälja dem billigare, eller göra det för enkelt att skaffa dem i spelet.

Vilket då säger en hel del om vad det kommer att bli för spel. Man kommer att kunna köpa fördelar (bättre skepp, vapen, etc) med riktiga pengar. Och de som backat spelet och slängt in mängder med pengar, vi pratar om tre, fyra, och femsiffriga belopp i dollar, kommer att få ordentliga fördelar.

RSI vill inte att det kallas Pay2Win, eftersom att man inte kan vinna i spelet, så mer passande är väl Pay2Dominate.

Så, även _om_ det skulle bli klart, så är det inget jag kommer att vilja ha.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Summorna för vad "skeppen" kostar är ju kopplat till vad de skall kosta om/när spelet blir färdigt.

Finns ju ingen chans att RSI skulle kunna sälja ett "skepp" nu och sedan ge bort dem, sälja dem billigare, eller göra det för enkelt att skaffa dem i spelet.

Vilket då säger en hel del om vad det kommer att bli för spel. Man kommer att kunna köpa fördelar (bättre skepp, vapen, etc) med riktiga pengar. Och de som backat spelet och slängt in mängder med pengar, vi pratar om tre, fyra, och femsiffriga belopp i dollar, kommer att få ordentliga fördelar.

RSI vill inte att det kallas Pay2Win, eftersom att man inte kan vinna i spelet, så mer passande är väl Pay2Dominate.

Så, även _om_ det skulle bli klart, så är det inget jag kommer att vilja ha.

Precis, antingen så blir det grindigt som in i helvete, eller så kommer många med dessa dyra skepp bli jättearga för att skeppen går att skaffa i spelet inom x antal timmar.

Och vill definitivt kalla det Pay2Win, att poängtera ut ordet "Win" spelar ingen roll, då det är allmänt accepterat att övertag för riktiga pengar betraktas som Pay2Win. Sen tvivlar jag enormt på att de kommer sluta sälja skepp för riktiga pengar efter spelet är klart, man ger inte upp sin primära inkomstkälla bara sådär.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Summorna för vad "skeppen" kostar är ju kopplat till vad de skall kosta om/när spelet blir färdigt.

Finns ju ingen chans att RSI skulle kunna sälja ett "skepp" nu och sedan ge bort dem, sälja dem billigare, eller göra det för enkelt att skaffa dem i spelet.

Vilket då säger en hel del om vad det kommer att bli för spel. Man kommer att kunna köpa fördelar (bättre skepp, vapen, etc) med riktiga pengar. Och de som backat spelet och slängt in mängder med pengar, vi pratar om tre, fyra, och femsiffriga belopp i dollar, kommer att få ordentliga fördelar.

RSI vill inte att det kallas Pay2Win, eftersom att man inte kan vinna i spelet, så mer passande är väl Pay2Dominate.

Så, även _om_ det skulle bli klart, så är det inget jag kommer att vilja ha.

Jag håller med dig, dessa summor är helt orimliga för vanliga spelare.
ok, du kan gå med en clan som pumpat summor i en carrier men för dom flesta så är summorna det som kommer avskräcka dom flesta från att delta.

Jag förstår inte denna mentalitet av utvecklaren, att detta spel skulle vara för "massorna" med tanke på priserna så är detta ett elitiskt spel för ett fåtal och därför kommer det aldrig att bli vad vi hoppas på!

mvh
/Joe

Medlem

@joradd: Rättelse:) jag tror jag förstår precis.. maybe:)
Tyvärr så är det så att SC behöver mer pengar..
Ingen investerare stoppr in pengar i detta project pga summorna som "players" redan har investerast!
Det finns ingen marklnad längre pga summorna är för höga!
Moment 22!

my 2 cents! (ursäkt för att inte be om ursäkt:)

mvh/
Joe

Medlem

Dom ska försöka släppa server side object container streaming i patch 3.8. Står inte med på roadmapen än.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Finns det något bättre(värre) exempel på feature creep än Star Citizen?

Medlem

Hej igen,

Tyvärr så råkar min efterforskning inte bli det bästa men jag hitta detta..
Jag fattar ju ingenting men.. faan. jag börjar ju undra vad det är som pågor?

Citicens.. FFS!

But we didn’t just pass $ 50 million this weekend… we passed $ 51 million! The $ 51 million goal was chosen via backer poll, the first time you have been asked to help determine our production priorities. Citizens overwhelmingly let us know that they want the web team to focus on creating an interactive Star Citizen ‘known space’ map as their next major project… so that’s going to happen! "

Medlem

Fan ja säger att låt Cig och deras utveckla utveckla så blir det nåt spelbart till slut som kommer få folk att häpna över gamemechanics och detalj nivån.
Alla som fölkt projektet ett längre tag förstår att dem håvar in pengar på o sälja skepp etc.
Hoppas att den nya projektarbetsmetoden kommer funka för dem.

Medlem

När äntligen en utvecklare verkligen gör sitt drömspel, lägger in ALLT de vill, tar tid på sig, försöker få fram ett riktigt mästerverk...

... blir gamers glada? Nej fan, det ska bitchas och gnällas om att de tar för lång tid på sig och får in för mkt pengar...

Verkar vara bättre hålla sig till mjölka samma serie en gång per år med minimala nyheter, för annars kan det ju vara en scam!

Det är ju bara att vänta och se. Antingen blir det ett skitstorm där allt rasar och inget kommer ut, eller också blir det det mest episka scifispelet nånsin.

Medlem

men snälla detta fick typ inte hända, nu kommer det ytligare mer ney sayers som kommer typ ropa abandon ship. Jaja jag hoppas att det ordnar sig för dom.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror inte det är en scam i sig, Chris Roberts har idéer men han behöver någon som säger stopp, någon som säger till att det är dags att avgränsa, osv.

Chris Roberts och crowdfunding är en högst olämplig kombination, finns ingen som kan säga stopp och det finns väldigt många som är redo att ge honom mer pengar (SC drog in $2,56 miljoner förra månaden). Problemet är att det inte kommer att vara tillräckligt med pengar då det hela har vuxit för stort. För att bli klara krävs mer folk, vilket betyder högre kostnader, och mycket av kapitalet har redan gått åt.

Du menar de inte har sagt stop? De vet ju vad de behöver just nu för att få det den plast de vill ha det för lansering. Betar ju av deras road map bit för bit.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

När äntligen en utvecklare verkligen gör sitt drömspel, lägger in ALLT de vill, tar tid på sig, försöker få fram ett riktigt mästerverk...

... blir gamers glada? Nej fan, det ska bitchas och gnällas om att de tar för lång tid på sig och får in för mkt pengar...

Verkar vara bättre hålla sig till mjölka samma serie en gång per år med minimala nyheter, för annars kan det ju vara en scam!

Det är ju bara att vänta och se. Antingen blir det ett skitstorm där allt rasar och inget kommer ut, eller också blir det det mest episka scifispelet nånsin.

Eller så kommer det ut alldeles försent och är ett mediokert spel som inte alls lever upp till förväntningarna eller löften.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

ok!

Det jag vill säga är att köp inte SC utan att du vet vad faan du köper!
Ta reda på vad det du vill med spelet och vad du förväntar dig med att spelet ska ge dig!

Men mitt råd är att du tar reda på vad du vill spela och om SC är detta spel?
Jag vet inte.. det är faan inte det spel jag läser om eller vad SC vill att att jag ska tro att det är!
När dom säljer ett concept om ett "mine swepear" för 650 $ så säger det mig att faan vad vi är illa ute!

Jaa.. gnälligt är det .. men vem's pengar vill dom ha!

mvh/
Joe

Medlem

Är nån förvånad? Och om det släppa nångång i framtiden kommer den va sjukt utdaterat.

Medlem

Äh hellre förenat än någon jävla Duke nukem forever. Jag har sett robbaz spela det och det såg sjukt stort ut. Blir nog ballt när det blir klart.

Medlem

Det stämmer att man tillkännagav Star Citizen och Squadron 42 för 7 år sedan.
Det kritikerna verkar blunda för är att man på de här sju åren har,

- Jobbat på två AAA-spel, inte ett.
- Startat upp 5 spelstudios (2 i USA och 3 i Europa) för att kunna förverkliga spelen.
- Skapat verktyg för de unika delarna av SC/SQ42 som inte fanns i spelmotorn.
- Att man har en öppen utveckling vilket gör att många av de misstag (som andra studios också gör men inte visar) kommer till allas kännedom på gott eller ont.

För 435 kr får man idag ett start skepp och tillgång till Alfa-versionen (med buggar och allt) med ca 20-40 timmar gameplay om man bara gör uppdragen, mycket mer om man sparar ingame pengar för att köpa ett större skepp.
Om det är värt det kan bara DU svara på.
Själv har jag lagt mer pengar på spel som gett mig mindre speltimmar. Mer än en gång.

Men, som med alla early access spel, betala aldrig mer än vad du har råd att förlora.
Det är så enkelt.

Medlem

haha vad förvånad man inte blir. en annan hinner nog avlida innan det här spelet ser dagens ljus.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tyckte denna videon var cool dom lade upp på reddit.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag köper när det ligge i rea-korgen på ÖoB.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag vet inte vad som är mest tragiskt. Alla de som trots åratal av brutna löften och vidare tomprat från RSI fortsätter att försvara dem som om de vore de bästa spelutvecklarna i världen. Trots konstanta förseningar.

Eller alla som upprepat, i varje tråd om spelet - år efter år spyr skit på spelets utveckling, utvecklarna och allt som har med Star Citizen att göra.

Att utveckla spel tar en bedrövlig massa tid när man har ett välavgränsat projekt. Trippel-A-titlar en oförskämt, nästan deprimerande mängd arbetstimmar. Timmar, veckor, månader, år av slit med buggar, detaljer, utveckling och otacksamt arbete med knappt någon ände i sikte. Ovanpå detta så har man "fansens" ständiga klagan och okvädesord. Inte undra på att det finns så mycket ensamhet, psykisk ohälsa bland spelutvecklare och designers. Arbetsvillkoren är ofta tvivelaktiga ... hur många studior jobbar inte i konstant "crunch" i kritiska perioder?

Star Citizen är det ambitiösa projekt jag hoppas kunna leverera en dag - mest för att det är en knäpp på alla nejsägares näsa. Men även för att jag hoppas att "drömmar" kan bli verklighet. SC är en Sci-Fi/spelnörds våta dröm, och det finns många av dem därute. Annars skulle projektet inte vara så hårt backat av lojala fans (med öppna plånböcker).

Jag hoppas därtill att någon ger Robert lite mer tunnelseende. Det kan han behöva. Mannen som får nya idéer hela tiden (evighetsprojekt).


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jag köper det kanske när det släpps.
Om det gör det
Backar aldrig, orimligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

dehär liret har man ju typ glömt by now. glömt som i permanent glömt


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Jag vet inte vad som är mest tragiskt. Alla de som trots åratal av brutna löften och vidare tomprat från RSI fortsätter att försvara dem som om de vore de bästa spelutvecklarna i världen. Trots konstanta förseningar.

Eller alla som upprepat, i varje tråd om spelet - år efter år spyr skit på spelets utveckling, utvecklarna och allt som har med Star Citizen att göra.

Att utveckla spel tar en bedrövlig massa tid när man har ett välavgränsat projekt. Trippel-A-titlar en oförskämt, nästan deprimerande mängd arbetstimmar. Timmar, veckor, månader, år av slit med buggar, detaljer, utveckling och otacksamt arbete med knappt någon ände i sikte. Ovanpå detta så har man "fansens" ständiga klagan och okvädesord. Inte undra på att det finns så mycket ensamhet, psykisk ohälsa bland spelutvecklare och designers. Arbetsvillkoren är ofta tvivelaktiga ... hur många studior jobbar inte i konstant "crunch" i kritiska perioder?

Star Citizen är det ambitiösa projekt jag hoppas kunna leverera en dag - mest för att det är en knäpp på alla nejsägares näsa. Men även för att jag hoppas att "drömmar" kan bli verklighet. SC är en Sci-Fi/spelnörds våta dröm, och det finns många av dem därute. Annars skulle projektet inte vara så hårt backat av lojala fans (med öppna plånböcker).

Jag hoppas därtill att någon ger Robert lite mer tunnelseende. Det kan han behöva. Mannen som får nya idéer hela tiden (evighetsprojekt).

Ja, det skulle behövas ngn riktig projektledare i det här fallet som kan sätta stopp och säga "nu får vi fan arbeta med det vi har så vi får ut något ngn gång och sedan släppa och bygga på spelet vart efter". Ty jag tror det redan finns mkt gott i det här.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

@SunShine: Om dom skulle köra med någon annan är Chris så skulle spelet va mer som elite dangerous, eller så skulle rymd delen var helt slopad från spelet. Finns inte så många project leads som gör tripple-A space sims.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ja, det skulle behövas ngn riktig projektledare i det här fallet som kan sätta stopp och säga "nu får vi fan arbeta med det vi har så vi får ut något ngn gång och sedan släppa och bygga på spelet vart efter". Ty jag tror det redan finns mkt gott i det här.

Varför det?
Jag tar hellre en bättre slutprodukt än ett tomt vakum som Elite Dangerous.

Skrivet av Tobias Solem:

Jag hoppas därtill att någon ger Robert lite mer tunnelseende. Det kan han behöva. Mannen som får nya idéer hela tiden (evighetsprojekt).

Många av de mest tidskrävande idéerna är dock sådant som communityn har röstat om. Något som många kritiker missat.
Jag har lagt $25-40 på spelet och får både SQ42 och Universe när det väl släpps.
Inte direkt som att jag har tagit skada av transaktionen haha.

Medlem
Skrivet av Maddox:

@Ravenknight: Det blogg inlägget (det är inte en artikel) är definitionen av en hit piece.
Den har plockats sönder otaliga gånger och journalisten smutskastar alla som någonsin har bidragit till spelet. Han utgår i princip från första början att spelet har misslyckats redan, samt att han attackerar Chris Roberts och Sandi Gardiners privatliv och försöker använda det för att ytterligare smutskasta dem.

@Aletheides har i en tidigare artikel på FZ om just detta blogg inlägg plockat isär och framfört motargument emot hela artikeln.
#3894064

@Ravenknight: Ska du använda externa "artiklar" så kanske du ska gräva lite djupare än din egna åsikt för vad som är sant eller inte.

Ett stycke från inlägget:

“There’s no two ways about it, man. Star Citizen is nuts,” says Jesse Schell, a prominent game developer and professor at Carnegie Mellon University. “This thing is unusual in about five dimensions. . . . It is very rare to be doing game development for seven years—that’s not how it works. That’s not normal at all.”

Bara den delen att argumentet att ett spel inte tar sju år att göra finns med i "artikeln" säger tillräckligt om hur noga "journalisten" har varit med sina förundersökningar.

Du missade ordet rare?

Heh, dom skulle först sett till att bygga det som utlovades i början. Nu har det blivit alltför ambitiöst, och jag kan inte se hur dom ska lyckas bli färdiga innan pengarna sinar. Gör färdigt det som utlovats först, SEN kan man börja tänka på att tillföra mer

Medlem

Som vanligt försvaras återigen en försening av en förening av ett spel som borde och skulle släppts för länge sedan, som inte längre är det spel som en gång i tiden utlovades och fortfarande behövs mer pengar till utvecklingen för att man sätter högre mål än pengarna räcker till och någon finansiell plan för det "färdiga" spelet (SC, inte Sq42, hur kul det nu blir om de mot förmodan inte skulle "fortsätta utveckla det").

Hur man än går runt det, så har de alltså bestämt sig för att utveckla två spel som de inte klarar av att leverera för den summan de samlat ihop så de fortsätter med sin Ponzi. Enda chansen att återvinna mitt förtroende är att Herr Roberts avsäger sig ansvar som kreativ och ekonomisk chef så att någon som kan leda verksamheten kan se till att något levereras.

Minns ni för bara några månader sedan... Hur fans på fullt allvar trodde att "BETAN" faktiskt skulle levereras... Inte färdigt första kapitel som skulle varit färdigt för länge sedan, utan en beta, som sedan ändå kommer att vara i beta i ett par år till. Jag tror inte heller det är ett medvetet bedrägeri, men det är till syvende och sist likväl ett bedrägeri. Kul att många anställts och får träna sina färdigheter och det har ju ändå drivit på utvecklingen i andra företag både åt rätt och fel håll.

Säger det igen: Hade de åtminstone kunnat leverera ett spelbart, kul, snyggt Sq42 så hade det gjort mycket för att återupprätta förtroendet för spelet (SC) som inte längre är särskilt imponerande på något sätt. Vid det här laget har vi fått många nya, bra spel som levererar de grejer som först utlovades, och många andra bra rymdspel som levererar annat kul. SC har redan överlevt sig själv och kommer att behöva uppdateras igen (hur många gånger har de uppdaterat modellerna nu?) och när de uppdateringarna gjorts så har tiden gått så de behöver uppdateras igen.

Det roligaste av allt är väl ändå de fans som samtidigt hade mage att klaga på NMS, men det är en helt annan diskussion.

Som vanligt. Trivs du med din investering och gillar dina space walks and walks and walks så är det bara att gratulera. Själv tycker jag fortfarande att en remake av Wing Commander-serien hade varit bättre än den här historien där folk bokstavligt hinner dö innan de får spela spelet de köpte för många, många år sedan.

Medlem

@ulrik.borg: Ursäkta mig, men hur menar du nu?
Vilka är dessa påstådda massiva online-rymd-sandbox-spel som levererar mer än det Star Citizen presenterar redan i dag i sin alpha? Var hittar du dem? Jag är allvarligt talat intresserad om de skulle finnas.
Men nämn inte Elite: Dangerous. Det är ett helt annat skeppfokuserat spel utan någon som helst ambition till first person-immersion. Man kan inte traska runt i baser, göra FPS-missions eller ens vandra runt i sitt eget skepp.
Jag älskar Elite och Frontier, och backade även den Kickstartern, men det är ett helt annat spel.
Och No Man's Sky spelar inte ens i samma division, så jag undrar vilka menar du?
Själv har jag förbaskat kul redan under alphan. Finns väl oändligt med speltimmar bara på att nöta de solouppdragen som redan finns, köra multiplayeruppdrag eller bara utforska och njuta av spelvärlden. Jag hade helt gett upp på Star Citizen efter allt rabalder efter Kickstartern och gav det ett nytt försök nu åtta år senare, för ett par månader sedan iom släppet av 3.5, men är allvarligt talat fast. Har inte nött ett spel så här mycket sedan...Tja, jag vet inte. Och då är det ändå bara en alpha, med fler features som tillkommer likt ett urverk med större releaser varje kvartal.
För mig behöver det aldrig "bli klart" och jag börjar tvivla att det någonsin blir det. Chris mfl är för visionära för att någonsin släppa taget om spelets utveckling så länge projektet bär sig ekonomiskt, så kommer det sprudla med en aldrig sinande ström av mer eller mindre revolutionerande spelmekaniker. Älska eller hata det, men själva utveckligen är en åktur i sig.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

123
Skriv svar