Vilka kultfilmer har du inte sett?

Medlem

Stora filmer som jag avsiktligen hållit mig undan från, annars har man sett i stort sett allt under åren.
Titanic
Avatar

Just Schindlers list vet jag inte hur många gånger man tvingats se under skolåren på video och skol-bio..

Akira
Frankenstein
Nosferatu
Mumien
Rambo 2 - och senare
Rocky 2, 3, 4
Shindlers list
Goodfellas
De hänsynslösa, Jackie Brown, NBK
Flashdance, Diry Dancing, top gun

Plus massor med andra filmer. Men det är just såna här "must see" filmer som jag drar mig åt (speciellt inom skräck) så jag har hunnit beta av en hel del på senare år.

Men just Akira borde jag sett redan för 10 år sedan men har aldrig blivit av.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Lol, om nu tråden handlar om kult till skillnad från klassiker, så kan jag inte på rak arm komma på någon som jag vet att jag missat. Tror jag har sett varenda filmtitel som nämnts på föregående sida åtminstone. Jag avvaktar om någon inflikar en titel jag missat.

Edit: Die Hard är ju också lite av en skam att man inte hunnit med än.

Sorry för dubbelpost. Skulle redigera mitt första inlägg men råka citera istället.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Med risk för att få mitt konto bannat:
Samtliga Star wars och Sagan om ringen filmer. Har försökt se allihop men de är så vansinnigt tråkiga så gett upp varenda gång.
Sagan om ringen är också den enda filmen jag somnat till på bio.
Måste lägga till Sopranos och Game of thrones till sämsta tv-serier, klarade mig inte ens igenom första avsnittet av dom heller.

Medlem

hur många har missat mad max?

Medlem

edit: haha missa att det var som man inte sett

Skrivet av tuckdragon:

https://youtu.be/4-MVMbm6c0k

edit: haha missa att det var som man inte sett

Lol, "They Live" är verkligen kult med stort "K". Även om Carpenter har många filmer som platsar i den kategorin. "The Thing", "Escape from New York", "The Fog", "Prince of Darkness", "Dark Star", "In the Mouth of Madness", "Big Trouble in Little China" och kanske också "Starman" & "The Philadelphia Experiment".

Skägg.
10 Chambers

Schindler’s List, men har den på DVD på landet så en regnig helg lär det bli av.


signatur
Moderator | Testpilot

Fight Club har jag faktiskt inte sett.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Det är faktiskt en bra film på många sätt. Och inte direkt inaktuell tekniskt- eller story-mässigt. Du borde se den

Ingen av To Fast To Furious: Tycker de verkar larviga och gillar inte pimpade bilar

Titanic
Dirty Dancing
Grease
Breavheart
The Big Lebowski
Pulp Fiction : Bara sett snuttar här o där
Fight Club
Inglorious bastards

etc.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Kommer inte på någon på rak arm Har i princip sett alla filmer som nämns i den här tråden (till och med b-filmen plan 9 from outer space ). Men jag är ju säkert å andra sidan både två och tre gånger äldre än de flesta här inne (40+) så har väl haft lite mer tid på mig att hinna med helt enkelt samt att jag var väldigt filmintresserad förr om åren (nuförtiden blir det mest tv-spel och böcker)...

Inaktiv

Finns en del man inte orkat kolla än. Både filmer och serier.

Det störts "wtf" är dock när man nämner att man inte tagit sig genom "The Wire" än

Vad gäller filmer har jag i princip sett allt som finns men ligger kvar en handfull som måste betas genom de kommande bakis-söndagarna!

Medlem

Gudfadern
Matrix
Inte en enda Avengers

Och Casablanca...

Tänker att jag sparar några till jag verkligen VERKLIGEN inte har något att göra. Så när barnen flyttar ut kanske, om 17 år...


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Casablanca har jag inte sett och kommer nog aldrig att se. Den enda filmen jag nästan skäms över att inte ha sett i sin helhet än är Blade runner. Fan. Skärp mig.

Medlem

Jag har sett allt


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag tror inte jag missat många faktiskt. Eller iofs, jag har en på min lista som jag inte sett ännu (men som jag har liggandes): Metropolis.
Vet inte varför jag inte sett den, för den är definitivt en film jag vill se. Kommer bara inte till skott

Skrivet av fujim:

De flesta pirates of caribian: sjukt dåliga så gör mig inget

Hur vet du det om du inte sett dom?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Avstängd
Skrivet av ohGr:

Med risk för att få mitt konto bannat:
Samtliga Star wars och Sagan om ringen filmer. Har försökt se allihop men de är så vansinnigt tråkiga så gett upp varenda gång.
Sagan om ringen är också den enda filmen jag somnat till på bio.
Måste lägga till Sopranos och Game of thrones till sämsta tv-serier, klarade mig inte ens igenom första avsnittet av dom heller.

wow. måste ju fråga vad du i så fall anser bra/spännande. Ovan är ju enligt mig bland det mest gripande som gjorts, speciellt Sopranos som jag sett 3 ggr i sin helhet, helt fantastisk serie. Sagan om Ringen-filmerna har jag sett säkert 5 ggr vid det här laget Star Wars är ju såklart något man sett säkert 20-talet ggr sedan man var barn.

Bra musiksmak tycks du iaf ha, om jag förstår användarnamnet rätt...

Jag har inte sett

Citizen Kane
Brazil
Casablanca

(försökt flertalet ggr, men tröttnat totalt efter 20 minuter).

Medlem
Skrivet av Harmond:

wow. måste ju fråga

Det bästa jag sett är TV-serien Fargo (INTE filmen). Skådespelarna som jag hatade innan men som helt plötsligt blev mina favoriter, miljön, tempot.. ALLT är perfekt, helt fantastisk.
Filmen Fargo är bra också, men inte alls i samma klass.
Långfilm så är det No Country For Old Men. Igen, skådisar jag aldrig tyckt om, men som helt plötsligt fick mig att älska dom. Kan inte bli bättre.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

FZ som community snackar lika mycket om filmer och serier som spel. Att vi gör ett litet sidospår nu och då är en liten frisk fläkt.

Nej, det gör bara sidan som spelsite sett sämre.

Avstängd

@ohGr: Fargo är fantastisk.. tycker iofs filmen är fantastisk också. Gillar också No Country, sett flera ggr. Du borde ge Sopranos en chans igen

Moderator | Testpilot
Skrivet av NiceAsBice:

Nej, det gör bara sidan som spelsite sett sämre.

Jag får förtydliga; Det ska agera som en frisk fläkt.

Givetvis tycker inte alla samma sak och det är okej. Det är bra att ni säger till om det är något som inte står rätt till. Vi vill alltid ha er läsares feedback


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Du borde ge Sopranos en chans igen

Har provat flera gånger, men ska testa igen! Vill verkligen gilla serien!

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Nej, det gör bara sidan som spelsite sett sämre.

På vilket vis gör ett inlägg om film fz sämre?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

A Clockwork Orange är ju en av de bästa filmerna som har skapats. Den måste ni se.
Klassas Titanic som en filmklassiker? Den har jag missat. Samt Star Wars-filmerna.

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Lol, "They Live" är verkligen kult med stort "K". Även om Carpenter har många filmer som platsar i den kategorin. "The Thing", "Escape from New York", "The Fog", "Prince of Darkness", "Dark Star", "In the Mouth of Madness", "Big Trouble in Little China" och kanske också "Starman" & "The Philadelphia Experiment".

Gillar man Duke Nukem kommer man nog gilla They Live. Duke Nukem 3D borde nästan heta They Live 3D, haha.

Inaktiv

Jag har aldrig sett:
Flykten från New York
Casablanca
Titanic
Taxi Driver
Gökboet
Lejonkungen
Det Sjunde Inseglet

Medlem

Tror jag betat av dom flesta klassikerna/kultfilmerna iaf dom mer ”mainstream”
Men har fortf inte sett Top Gun 😁 men många kultfilmer borde man sett när man var liten för nostalgifaktorn då dom inte åldras väl som The Crow eller RoboCop vilka jag tycker är horribla nu men älskade back in the day.
Gudfadern är ju bra men ingen favorit

Medlem

Nu har jag sett 1193 filmer (säg +/-~10st), av dessa så är det flera klassiker som nämnts i denna tråd som jag aldrig sett eller kommer se, t ex Clockwork, Titanic med Di, Gudfadern, 2001 etc. Filmer jag inte har sett som jag troligen kommer se någon dag inkluderar Matrix, Schindlers list, Pulp Fiction, Casablanca mfl.

Filmer jag i efterhand inte hade behövt se -> sjukt många <- men ett axplock är Hobbitfilmerna, alla nya-nya Starwars utom Rogue One, Rob Hood (fast det var en företagsploj typ), alla nya Die Hard, alla nya saker som har med Alien och Predator att göra, kan sitta sådär i timmar tror jag.

Tror inte jag sett en enda film med Mel Gibson som jag inte kan se igen, kan vara den enda skådisen som det gäller för. Hoppas inte Mel Gibson blir en del av Starwars eller något annat IP Disney äger.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

123
Skriv svar