Vilka kultfilmer har du inte sett?

Skribent
Vilka kultfilmer har du inte sett?

För ett par veckor sedan snackade vi om vilka klassiska spel vi aldrig lirat (gå in och bidra om du inte redan gjort det). Återkommande inslag var bland annat Final Fantasy 7, Pokémon och Metal Gear Solid.

Om vi spinner vidare på samma tråd så vore det intressant att veta vilka kultfilmer vi missat eller helt enkelt undvikit att se under årens lopp. Det är givetvis ett lite luddigt begrepp, men skjut från höften.

Personligen har jag aldrig sett Scarface eller A Clockwork Orange. Vet inte riktigt varför, men det har aldrig blivit av.

Medlem

A Clockwork orange: började se men tröttnade efter en kvart.

Gudfadern: borde jag väl se men inte blivit av.

Och säkert många fler

Redigerad:
Efter att ha kollat runt lite på nätet lägger jag till följande

2001 ett rymdäventyr: inte blivit av
Psycho: borde jag väl se
De flesta pirates of caribian: sjukt dåliga så gör mig inget
Blues brothers: borde kanske se
Den engelska patienten: samma som Clockwork, somnade

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Terminator 2, A Clockwork Orange är väl de som jag kommer på såhärpå rak arm. Samt många klassiska skräckfilmer jag inte har plan att kolla på... någonsin.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Får jag klaga lite på definitionen? Ursäkta mig, men Jag gillar att klaga. Kultfilm är oftast en smalare eller kritiserad film som fått en stor grupp hängivna fans. Filmer som Teminator 2, Gudfadern och Clockwork Orange är inte kultfilmer enligt mig. Vilken filmklassiker har du inte sett kanske är mer passande?

Medlem
Skrivet av Fulci:

Får jag klaga lite på definitionen? Ursäkta mig, men Jag gillar att klaga. Kultfilm är oftast en smalare eller kritiserad film som fått en stor grupp hängivna fans. Filmer som Teminator 2, Gudfadern och Clockwork Orange är inte kultfilmer enligt mig. Vilken filmklassiker har du inte sett kanske är mer passande?

Fast TS skriver ju att det är ett luddigt begrepp.

Medlem

Har aldrig sett Tillbaka Till Framtiden i sin helhet. Inte 2an heller, däremot 3an tror jag. Haha.
Annars har jag väl sett det mesta..

Skribent
Skrivet av Fulci:

Får jag klaga lite på definitionen? Ursäkta mig, men Jag gillar att klaga. Kultfilm är oftast en smalare eller kritiserad film som fått en stor grupp hängivna fans. Filmer som Teminator 2, Gudfadern och Clockwork Orange är inte kultfilmer enligt mig. Vilken filmklassiker har du inte sett kanske är mer passande?

Det är nog svårt att slå fast en specifik definition av vad som utgör en kultfilm – det skiljer sig från person till person. Personligen anser jag inte att filmen ifråga måste ha varit smal eller kritiserad – även om så ofta är fallet – utan endast ha ansamlat ett relativt stort följe som varar långt efter att filmen faktiskt släppts.

Hursomhelst spelar det inte så stor roll. Jag tror folk förstår trådens andemening.

Medlem
Skrivet av fujim:

Fast TS skriver ju att det är ett luddigt begrepp.

Varför använda begreppet då när tråden om spelklassiker man inte spelat redan använt en bättre term?

Medlem

Hur många som helst, så var börjar jag? Jag brukar beta av några stycken varje år. Två som står högt upp på listan över filmer jag ska se är Bron över floden Kwai och The Boondock Saints. Den sistnämnda verkar dock inte finnas som svensk bluray-utgåva längre och importexemplaren kostar runt 200kr, vilket känns i värsta laget för en 20 år gammal film.

Medlem

Jag håller mig oftast undat dåliga filmer som blivit kultfilmer. Som t.ex. Ed Wood-filmer i stil med Plan 9 from Outer Space. Eller Troll 2 (fast jag har sett en del klipp på youtube).

Jag har inte heller sett hela Wicker Man med Cage, mest för att jag gillar originalfilmen. Däremot har jag förstås sett en massa klipp från den.

Medlem

känns som jag har sett de flesta. brukade se minst en film om dagen för några år sedan, och tittar fortfarande mer än de flesta tror jag (iaf mer än de jag känner).

två klassiker jag dock fortfarande inte sett är andrei tarkovsky's stalker och solaris.

Medlem

kommer inte på nån. får la följa tråden och se vad andra skriver.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Moderator | Testpilot

Jag tycker folk kan ta och se dessa filmer ni nämnt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Vad gäller klassiker har jag lyckats undvika A Clockwork Orange, Gökboet, Cinema Paradiso och Once Upon a Time in America.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Avstängd

Hade varit roligare om sveriges största spelsite hade haft helgsnack om spel på förstasidan.

Medlem

The Shawshank Redemption skulle varit på min lista om den inte gick på TV för 2 veckor sedan :).

- Se7en. "What's in the box?" Har ingen aning för jag har inte sett filmen.
- Gudfadern.
- 2001: A Space Odyssey
- The Big Lebowski.

Medlem
Skrivet av nils45:

- The Big Lebowski.

Av alla klassiker är det nog Lebowski som är viktigast att se

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tycker folk kan ta och se dessa filmer ni nämnt!

Ja jag måste börja rensa upp i film-backloggen. Många troliga guldklimpar man missat genom åren.

Medlem

Är lite osäker på vilka filmer jag inte sett. T.ex. Gudfadernfilmerna, Taxi driver och Apocalypse Now vet jag inte om jag sett i sin helhet. I så fall är det säkert 30 år sedan jag såg dem så jag minns helt enkelt inte. Men det är helt möjligt att jag bara sett små delar av dem och sedan tröttnat/somnat. Tror inte jag orkat se Bladerunner heller. Motorsågsmassakern och tror jag inte att jag sett heller och ej heller Saw.

Medlem

Klassiker:
- Casablanca
- Den tredje mannen
- Nosferatu

Kult:
- Frukostklubben
- Brazil
- Killer Klowns from Outer Space
- The Rocky Horror Picture Show
- The Wall (Pink Floyd)

Medlem

The 120 Days of Sodom

ELF
Medlem

Det finns nog en hel del man lyckats missa. Men svårt att veta vilka då man missat dem ;p

Dock kan jag erkänna att jag hållit mig borta från The Godfather. Lite för segt för mig


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Terminator 2, A Clockwork Orange är väl de som jag kommer på såhärpå rak arm. Samt många klassiska skräckfilmer jag inte har plan att kolla på... någonsin.

Terminator 2? : ) Får jag fråga varför?

Moderator | Testpilot
Skrivet av NiceAsBice:

Hade varit roligare om sveriges största spelsite hade haft helgsnack om spel på förstasidan.

FZ som community snackar lika mycket om filmer och serier som spel. Att vi gör ett litet sidospår nu och då är en liten frisk fläkt.

Skrivet av Comstedt:

Terminator 2? : ) Får jag fråga varför?

Det är väl som med alla andra av oss i tråden troligen? Har bara inte blivit av


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Debbie Does Dallas

Medlem

Deer Hunter
Taxi driver
Schindlers list
Reservoir dogs

Är väl dom jag kommer på sådär på rak arm av filmer som alla verkar ha sett.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Comstedt:

Terminator 2? : ) Får jag fråga varför?

En film som många sett redan så om den kom upp på en filmkväll så röstades den ner.
Tittar inte speciellt ofta på film själv (läs aldrig).


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Releasehästryttare

I huvudet på john malcovich

Medlem

Förfäras över att folk inte sett A Clockwork Orange, Gudfadern och till och med Terminator 2? SKANDAL! Ungdomen verkar numera vara mer intresserad av Big Brother, Robinson och annan bondkultur som inte berikar något!

Annat var det när jag var liten, då fick jag se Gudfadern, för att den gick på SVT och att min far sa att "det här är en film som alla måste se". Det var bättre förr, utan tvekan. Efter det allt det här med MS-DOS, rösta i tv-program (varför ge pöbeln rösträtt?) och Bingolotto så har allt gått utför!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Jag har inte sett Gudfadern som så många andra verkar det som? Sen har jag inte sett The deer hunter. Ska tydligen vara en höjdarrulle enligt farsan.

123
Skriv svar