MMORPG-releaser i skuggan av WoW Classic

Medlem
MMORPG-releaser i skuggan av WoW Classic

Trot eller ej, i skuggan av WoW Classic finns det faktiskt mer släpp att se fram mot i den på senare tid minst sagt tröga MMORPG-genren.

Två exempel är Astellia Online och Archeage Unchained som båda släpps i slutet av september i år.

Astellia Online 27/9

Astellia är "ett klassiskt MMORPG med ambitionen att återföra genren till sin rötter" vilket rent konkret betyder high fantasy, holy trinity (tank, support och DPS) och klassik grind utan allt för många hjälpmedel. Det ser fint ut och har en hel del intressanta mekaniker som för något nytt med sig. Nackdelen kan dock vara den minst sagt uråldriga motorn i Unreal Engine 3.

Utvecklare: Studio 8
Utgivare: Barunson
Spelmotor: Unreal Engine 3
Releasedag: 27/9 *20/9 med det dyraste preorder-paketet
Affärsmodell: Buy to play
Hemsida: Astellia Online

Archeage Unchained 30/9

För knappt ett år sedan köpte det tyska spelföretaget Gamigo den amerikanska utgivaren och utvecklaren Trion worlds. I Trion's portfölj hittar man bland annat spel som Rift, Trove och just Archeage. Som en följd av detta utannonserade man nyligen att man skulle släppa det populära, men p2w nedsmutsade, MMO-titeln Archeage på nytt med en ny "trevligare" affärsmodell i buy to play istället. Hur detta kommer te sig är fortfarande oklart, men många är överrens om att Archeage är en av den bättre titlarna i genren på länge om man bortser från affärsmodellen. Så ja, det kan blir riktigt bra.

Utvecklare: XL Games
Utgivare: Gamigo (Trion)
Spelmotor: Cry Engine
Releasedag: 30/9 *stod i pressrelease men togs senare bort
Affärsmodell: Buy to play
Hemsida: Archeage

Andra MMORPG släpp att hålla utkik 2020 och framåt

Blade & Soul är i farten att byta motor till Unreal Engine 4 (från UE3) vilket inte kan bli annat än bra, då just motorn var en av det största faktorerna att jag slutade spela. Ascent: Infinite Realm är ett annat ambitiöst spel som varit på tapeten länge men som verkar ta tid på sig. Ashes of Creation är nog en av de mer lovande spelen 2020 och framåt, även om informationen varit tunn den senaste tiden om man bortser från deras BR-spinoff. Population Zero vet jag inte mycket om, men rent visuellt ser det sjysst ut. Sedan har vi ju förstås Amazon utvecklade New world som ser mycket trevligt ut. Utöver det finns det förstås många fler, Crowfall för att nämna en och Chronicles of Elyria för att nämna en annan.

Jag personligen ser nog mest fram mot Archeage Unchained men kommer nog provspela Astellia också. Någon WoW Classic blir det inte för mig, då köerna tog bort det lilla sug som fanns kvar.

Vad kommer ni titta närmare på?

Medlem

Tack för infon och Astellia ser bra ut, även om jag saknar videos från gameplay. Spelets hemsida finns här om någon vill läsa och se mer av spelet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

Tack för infon och Astellia ser bra ut, även om jag saknar videos från gameplay. Spelets hemsida finns här om någon vill läsa och se mer av spelet.

Peon har gjort en trevlig video om spelet faktiskt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Peon har gjort en trevlig video om spelet faktiskt.

Tack för länken. Den sa en del om spelet, men får se vad nu ändringarna som görs inför väst-releasen innebär samt om performance förbättras eller om det var för att han körde VPN via Korea...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Koreanska mmo's..... blä

Medlem

UE3 är inte direkt super bra om man ska göra ett mmorpg.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Moderator | Testpilot

Ashes of Creation har jag följt en del. Ska bli spännande att pröva det!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är riktigt sugen på att dyka in i ett MMO igen, men vet att jag inte kommer kunna behärska mig om det är för likt exempelvis World of Warcraft. Jag behöver något i stil med Guild Wars 2 som respekterar spelarens tid, och som fokuserar på en s.k. horisontell utveckling där man kan pausa från spelet och komma tillbaka ett halvår senare utan att känna sig underlägsen.

Finns det något sådant spel på gång?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv
Skrivet av Puscifer:

Är riktigt sugen på att dyka in i ett MMO igen, men vet att jag inte kommer kunna behärska mig om det är för likt exempelvis World of Warcraft. Jag behöver något i stil med Guild Wars 2 som respekterar spelarens tid, och som fokuserar på en s.k. horisontell utveckling där man kan pausa från spelet och komma tillbaka ett halvår senare utan att känna sig underlägsen.

Finns det något sådant spel på gång?

Känns som att genren inte alls är för dig.
Låter totalt värdelöst att någon som varit away i 6 månader ska kunna prestera på samma nivå som någon som spelat kontinuerligt.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Känns som att genren inte alls är för dig.
Låter totalt värdelöst att någon som varit away i 6 månader ska kunna prestera på samma nivå som någon som spelat kontinuerligt.

Beror väl på vad man är ute efter i ett mmorpg, det är många som använder det som en social platform utan att bry sig om end game raids, dungeons ect.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Är riktigt sugen på att dyka in i ett MMO igen, men vet att jag inte kommer kunna behärska mig om det är för likt exempelvis World of Warcraft. Jag behöver något i stil med Guild Wars 2 som respekterar spelarens tid, och som fokuserar på en s.k. horisontell utveckling där man kan pausa från spelet och komma tillbaka ett halvår senare utan att känna sig underlägsen.

Finns det något sådant spel på gång?

Nja, om ett tag (låter det vara osagt hur långt ett tag är) så kanske du har det du söker, nämligen star citizen som är ett buy to play mmo där du har de sakerna som du eftersträvar eftersom det inte finns någon levling i det mmot. Kruxet är väl bara det att det måste bli klart först om sisådär +2 år 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv
Skrivet av Vileoxe:

Beror väl på vad man är ute efter i ett mmorpg, det är många som använder det som en social platform utan att bry sig om end game raids, dungeons ect.

Fast nu var han väldigt specifik med vad han var ute efter.

Kunna vara borta från ett spel i 6 månader och ändå kunna prestera på samma nivå som folk som grindar dagligen.

Enligt mig så är det inget som hör hemma i ett mmorpg:)

Medlem

Ascent: Infinite Realm var rätt kul när jag testade under Thailändska betan. Gunslinger var riktigt kul när man attackerade i luften!
Ashes of Creation har jag följt ett tag med, och det kommer jag absolut testa.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Nja, om ett tag (låter det vara osagt hur långt ett tag är) så kanske du har det du söker, nämligen star citizen som är ett buy to play mmo där du har de sakerna som du eftersträvar eftersom det inte finns någon levling i det mmot. Kruxet är väl bara det att det måste bli klart först om sisådär +2 år 😁

Ja, Star Citizen ser jag redan fram emot. Köpte både Star Citizen och Squadron 42 för ~450:- för flera år sedan. Följer utvecklingen ihärdigt, men avstår från att spela förrän det är färdigt så jag inte blir utbränd för tidigt.

Ska kika på Guild Wars 2 ikväll tänkte jag när de presenterar en ny expansion som jag tolkar det. Samtidigt har jag installerat Elder Scrolls Online som jag tänkte ge ett nytt försök igen trots att karaktärsbyggandet och stridssystemet inte riktigt intresserar mig.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Har haft riktigt dåliga erfarenheter av moderna MMO:n. Nästan alla är innehållslösa och dåligt designade. I princip det enda som jag har spelat nu på senaste är FF14, vilket är överlägset det bästa tradionella tab-target MMO:t just nu, men det är ju inte heller direkt nytt och när det släpptes så var även det en katastrof.

Medlem

Många av spelen som presenterades av OP är koreanska, och jag klarar verkligen inte av koreanska MMORPG. Estetiken är alltid fruktansvärd, och av någon anledning ser deras UI alltid ut som skräp. Black Desert hyllas gång på gång över sin vackra grafik, men spelet ser ju bedrövligt ut. Konstant överexponering och överdriven kontrast vilket gör att även de lättaste skuggorna får sin svärta krossad ner i marken.

Medlem

Archeage, spelet i sig kan säkert vara ok, men Trion som utgivare har våldtagit alla spel de har rört vid. De mördade Rift t.ex vilket var ett grymt MMO tills dess att de började pusha för F2P och ändra saker i spelet, så är de utgivare av ett spel så vet man att microtransaktionerna kommer inom kort.

Medlem

Det kluriga med både Astellia och A:IR är ju det faktum att man av någon anledning valt Unreal Engine 3. En motor som tidigare visat sig vara minst sagt svår att tämja för MMO. Det är väl lite därför Blade & Soul tagit sig ann jobbet att gå över till Unreal Engine 4. Men man vet ju aldrig med Astellia och A:IR, kanske har dom lyckats bättre. Att tolka av Lazy Peons video hade Astellia inte det då. Men det var å andra sidan på tidigare version över VPN, vilket lär påverka en del.

I övrigt har jag inget emot Koreanska MMO. Tvärtom faktiskt. Faktum är ju att den bästa MMO-upplevelsen jag har haft än så länge var i Aion det första året/åren.

För att nämna ett kommande spel som inte är koreansk så är det just Ashes of Creation. Ett spel jag ser fram mot mycket, men har svårt att greppa just nu då informationen kring "huvudspelet" stannat upp. Har liksom ingen känsla av när man kan förvänta sig det.

@Puscifer Inget av mina ovan nämnda titlar är väl spel man kan droppa ett tag och inte hamna efter. Väldigt få, om ens något, MMORPG är så skulle jag säga :/ Men det finns väl vissa som är bättre än andra får jag gissa så lycka till!

Medlem

Väntar fortfarande på Camelot Unchained (den andliga uppföljaren till Dark Age of Camelot), men jag börjar undra om det någonsin kommer släppas...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Esri:

Archeage, spelet i sig kan säkert vara ok, men Trion som utgivare har våldtagit alla spel de har rört vid. De mördade Rift t.ex vilket var ett grymt MMO tills dess att de började pusha för F2P och ändra saker i spelet, så är de utgivare av ett spel så vet man att microtransaktionerna kommer inom kort.

Både Archeage och Rift är riktigt bra spel i grunden, och precis som du säger är det utgivaren (Trion i detta fall) som förstört spelen över tid. Samma sak har vi sett med många MMO's den senare tid. Framför allt importerade. Men det är just det som göra det intressant denna gång då det är en ny ägare/utgivare som lovar förändring vilket i detta fall betyder ett Archeage utan paytowin-väggar och annat vidrigt. Att detta sedan håller över tid är det ju svårt att säga något om förstås, även om jag både hoppas och tror att man ska ge dem chansen så länge dom "spelar rent". Så fort man ser något tveksamt räcker man upp fingret och drar.

Samma sak gäller Astellia. På pappret lovar man inget pay to win och så länge man står vid det tycker jag att vi som tidigare klagat ska stödja sådana utgivare. Sen återigen om det går åt fel håll visar man sitt missnöje då.

Om man sätter sig på tvären helt kommer man heller aldrig få chansen att spela ett bra MMO igen. Någon måste tvinga igång en förhoppningsvis positiv trend. Tycker jag,

Medlem

Inte nytt - men kom att tänka på den.

https://darkageofcamelot.com/ <- gammal klassiker. Jag spelade aktivt från betan tills EU servers gick under med 4 konton samtidigt.
Vet inte hur spelet är nu - men jag ska definitivt ge den ett par minuter om inte annat för nostalgins skull


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Tack och lov för att det finns alternativ till fula och trista spel som WoW. Fler borde öppna ögonen för koreanska MMOn som är de bästa i genren. Korea är trots allt den mångåriga MMO-kungen.

Lost Ark är enligt många det mest efterlängtade MMO't på kartan just nu och även det spel jag ser fram emot mest. I väntan på det så fortsätter jag med Black Desert Online.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Lost Ark är enligt många det mest efterlängtade MMO't på kartan just nu och även det spel jag ser fram emot mest. I väntan på det så fortsätter jag med Black Desert Online.

Många har mycket bra saker att säga om Lost Ark, och visst ser det sjysst ut men jag personligen gillar jag inte isometriska spel. Men gör man det är det med säkerhet ett riktigt bra spel.

Jag anser att isometriska spel tappar mycket av upplevelsen och allra helst då MMO's. Ingen volym och aah-feeling liksom

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Tack och lov för att det finns alternativ till fula och trista spel som WoW. Fler borde öppna ögonen för koreanska MMOn som är de bästa i genren. Korea är trots allt den mångåriga MMO-kungen.

Lost Ark är enligt många det mest efterlängtade MMO't på kartan just nu och även det spel jag ser fram emot mest. I väntan på det så fortsätter jag med Black Desert Online.

https://www.youtube.com/watch?v=R8MPRzTONUE

En sann WoW hatare appears

Medlem
Skrivet av Ajee:

Både Archeage och Rift är riktigt bra spel i grunden, och precis som du säger är det utgivaren (Trion i detta fall) som förstört spelen över tid. Samma sak har vi sett med många MMO's den senare tid. Framför allt importerade. Men det är just det som göra det intressant denna gång då det är en ny ägare/utgivare som lovar förändring vilket i detta fall betyder ett Archeage utan paytowin-väggar och annat vidrigt. Att detta sedan håller över tid är det ju svårt att säga något om förstås, även om jag både hoppas och tror att man ska ge dem chansen så länge dom "spelar rent". Så fort man ser något tveksamt räcker man upp fingret och drar.

Samma sak gäller Astellia. På pappret lovar man inget pay to win och så länge man står vid det tycker jag att vi som tidigare klagat ska stödja sådana utgivare. Sen återigen om det går åt fel håll visar man sitt missnöje då.

Om man sätter sig på tvären helt kommer man heller aldrig få chansen att spela ett bra MMO igen. Någon måste tvinga igång en förhoppningsvis positiv trend. Tycker jag,

Sure, men jag har inte spelat ett ända Korea MMO som inte har varit fyllt med grind eller Paytowin modeller. Jag testar många MMO:n och Archeage var helt ärligt riktigt dåligt så det ser jag inte som något alternativ. Astellia ser mest ut som ett nytt Bless online, barebone MMO helt utan innehåll med XP väggar för att göra att spelet blir längre. Det kan vara helt fel, men det har hittills varit standard formatet för nästan alla Korea MMO:n.

Inaktiv
Skrivet av DieZe:

En sann WoW hatare appears

Absolut, väldigt trist spel som redan var utdaterat när det släpptes. Gräslig design också. Tack och lov för alternativen.

Medlem

Mer info så som priser mm om Archeage Unchained finns numer här:
Archeage Unchained

Inaktiv
Skrivet av Ajee:

Många har mycket bra saker att säga om Lost Ark, och visst ser det sjysst ut men jag personligen gillar jag inte isometriska spel. Men gör man det är det med säkerhet ett riktigt bra spel.

Jag anser att isometriska spel tappar mycket av upplevelsen och allra helst då MMO's. Ingen volym och aah-feeling liksom

Jag föredrar definitivt third-person eller first-person när det kommer till MMOn. Men jag tycker ändå Lost Ark ser ganska intressant ut och det är enligt mig det enda kommande MMO't som inte ser low budget/indie/skräp ut.
A:IR och Astellia t.ex. känns verkligen som generiska mobilspel eller som någon kinesisk cash-grab knockoff anno 2009.
Sedan så vet jag inte om du har testat Archeage, jag gjorde det under öppna betan och det är verkligen inte ett bra spel. Trist grafik, spelmekanik och bara så simpla saker som hur karaktären rör sig osv. kändes väldigt dåligt. Jag visste redan efter första halvtimman att det spelet skulle floppa och det krashade hårt. Det handlade aldrig om P2W, det var nog endast de få ihärdigaste som fortfarande spelade spelet som såg det som det största problemet. Spelet var alldeles för låg kvalitet.

Black Desert Online å andra sidan kändes verkligen som någonting färskt på marknaden när man testade betan 2015. Helt otroligt snygg grafik, fantastiskt gameplay, skyhög kvalitet på animationer, strider etc. Var bombsäker på att det var ett MMO jag skulle tycka om och jag kör det fortfarande såhär drygt 3,5 år efter releasen om än casual.

Lost Ark är i likhet med t.ex. Black Desert Online en AAA-titel. Det återstår dock att se vad man tycker om ett MMO ur den vinkeln, det är dock snyggt och striderna ser intressanta ut så jag tror det kan fungera. Har dammsugit YouTube och MMO sajter efter kommande MMO'n i liknande kaliber i flera år nu men kan verkligen inte hitta någonting annat än Lost Ark.

Medlem

Star Citizen.

Att få följa med på en resa där världens bästa rymd sim skapas är helt otroligt.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Annars så funkar också Alien Isolation bra med ett Discord chat fönster öppet bredvid.

Man får den där härliga ambience, samtidigt som man får det där Sociala som man älskar med Mmorpg.

Ja vet det låter helt cp, men det funkar oerhört bra. Nedsläckt rum, äh de e för jävla gött.

Fast har du taskig pump så var försiktig, läskigt spel ju.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

12
Skriv svar