Berätta – Hur funkar World of Warcraft: Classic för dig?

ndr
Medlem

Försökte köra kl 19 och hade 14 000 pers i kö.
Kl 22 var siffran nere på 5000.

Jag gav upp.

Medlem

5h and counting.

Medlem

~23 000 i kö när jag loggade in ca 16:30, var nere på ~1000 pers 6½h senare, fast då tyckte min ISP att de skulle köra ett serviceavbrott så när jag försökte igen några minuter senare var det ~16 000 i kö igen. Gav upp för dagen

Får kanske lägga mig i kö imorgon före jobbet, borde väl bli klart då ungefär tills att jag kommer hem.

Medlem

Jag har vänner som tycker jag borde prova Classic. Jag själv hade även period där jag var taggad att få chansen att börjar från början även om det svalnade allt jämnt releasen började närma sig.

Men med det sagt så hade jag tänkt ge det en chans ändå trots allt, då nyfikenheten samt trycket utifrån ökade. Men nu får jag dock erkänna att köerna fått mig att låta bli att fylla på speltid och ifrågasätta huruvida det kommer bli något alls för min del. Vilket är lite synd även om jag förstår att det är ofrånkomligt med köer på en release som denna.

Pansarknekt

Försökte spela igår efter jobbet. Kom hem slog på kön sen blev jag sömning och somna. När jag vaknade 45 min senare var jag utloggad från servern :F


signatur

Ooooh the drama!

Skribent
Skrivet av AplAy:

Vad är det egentligen som skiljer WoW-Classic från dagens WoW förutom uppenbara saker som nya områden, fiender, bossar, hjältar, klasser, items, quests och raids?

Jag minns att jag spelade på någon 2x XP-server när Burning Crusade kom och levlade till lvl50 sen la jag av. Men jag spelade aldrig heller WarCraft som spelserie så troligen pga. det.

Jag skulle säga den sociala delen är en av de större grejorna. Under åren har Blizzard lagt in massa så kallade "quality of life" saker i spelet för att underlätta när man ska söka grupper och gör quests. Det är bra till viss del, men det innebär också att man inte behöver vara lika interaktiv med andra spelare. Istället för att fråga någon runt området om de kan hjälpa en med Elit mob X så trycker man på "find group". Du får snabbt en grupp, alla springer och dödar mobben för att sen lösa upp gruppen utan att säga ett ord. Samma sak när du ska göra instanserna. Istället för att gå till instansen och hänga där utanför och vänta så kör man bara "findern"...får en grupp som springer igenom allt utan att ens reflektera över innehållet eller miljöerna.

Det var ju via instanser och liknande man mötte folk, fick det där samtalet som senare kanske ledde till att man satte varandra på vänlistan.

Även att man kan teleportera till varandra och att man nu kan ha flying mount ute i vanliga världen gör att den känns dödare. Ser redan nu skillnad när folk måste gå dit de ska, världen känns redan mer levande.

Sen förstås...allt tar mer tid för det inte finns de där sökfunktionerna..och även om jag har välkomnat förändringar under åren som gör att spelet blivit mindre tidskrävande ser jag ändå en charm i Classic. Det känns att det är ett äldre spel, men samtidigt känns spelet också mycket mer levande. WoW Classic känns mer som en "värld" och plats, mindre som ett "spel"...om du förstår?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad är det egentligen som skiljer WoW-Classic från dagens WoW förutom uppenbara saker som nya områden, fiender, bossar, hjältar, klasser, items, quests och raids?

Inget. Allt du nämner är just varför classic är så populärt.

Fiender är svårare. Därför måste man tänka efter innan man springer in i en grupp. Om du testar classic nu kommer du märka att det ligger rätt många lik och skelett överallt i level 5+ zoner för att många spelare är vana vid att vara odödliga.
När det är mer utmaning blir spelet mycket roligare.

Items är mer värdefulla. Att få en rare blå drop i en dungeon i classic ger dig mer än alla welfare epics/legendary du får i expansionerna.

Det är skillnad mellan klasserna. För att balansera klasserna bättre i expansionerna har blizzard gjort så alla klasserna har samma saker och tagit bort allt som gör klasserna unika. Det är därför kända spelare som Asmongold som är van vid att spela en förenklad warrior i expansionerna inte vet hur man ska spela en warrior i classic.

Quests är svårare. Det är bättre quests i expansionerna med story och olika moment att utföra men rent tekniskt finns det inga svåra quests. I classic finns det många viktiga quests man måste jobba tillsammans eller hitta en annan väg för att klara av det.

Bättre community. Att vara ett rövhål kommer man inte långt med i classic. Du måste behandla dina medspelare väl och bygga relationer om du vill ha lätt att hitta grupp. Det är extra viktigt om du spelar dps och hoppas på få invites i framtiden när det finns hundratals andra spelare att välja mellan.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av Johlor:

Jag skulle säga den sociala delen är en av de större grejorna. Under åren har Blizzard lagt in massa så kallade "quality of life" saker i spelet för att underlätta när man ska söka grupper och gör quests. Det är bra till viss del, men det innebär också att man inte behöver vara lika interaktiv med andra spelare. Istället för att fråga någon runt området om de kan hjälpa en med Elit mob X så trycker man på "find group". Du får snabbt en grupp, alla springer och dödar mobben för att sen lösa upp gruppen utan att säga ett ord. Samma sak när du ska göra instanserna. Istället för att gå till instansen och hänga där utanför och vänta så kör man bara "findern"...får en grupp som springer igenom allt utan att ens reflektera över innehållet eller miljöerna.

Det var ju via instanser och liknande man mötte folk, fick det där samtalet som senare kanske ledde till att man satte varandra på vänlistan.

Även att man kan teleportera till varandra och att man nu kan ha flying mount ute i vanliga världen gör att den känns dödare. Ser redan nu skillnad när folk måste gå dit de ska, världen känns redan mer levande.

Sen förstås...allt tar mer tid för det inte finns de där sökfunktionerna..och även om jag har välkomnat förändringar under åren som gör att spelet blivit mindre tidskrävande ser jag ändå en charm i Classic. Det känns att det är ett äldre spel, men samtidigt känns spelet också mycket mer levande. WoW Classic känns mer som en "värld" och plats, mindre som ett "spel"...om du förstår?

Aha, jag förstår. Kan det vara så att dessa bekväma funktioner var mer en teknisk begränsning från Blizzards sida när det släpptes då under 2007 om jag minns det hela rätt? Haha, ja, jag minns att "riktiga WoW" var inte ett spel, utan en livsstil på sin tid! Jag minns folk på gymnasietiden (12-13 år sen) som mer eller mindre levde via WoW, en av snubbarna i min klass var oxå guild-leader för en av de största guilderna på den tiden på en av europeiska servrarna, vilket tydligen var en "big deal" på den tiden.

Och ja, jag håller med om att man får in mer av världen i ett spel än att det bara är ett spel när man måste på ett mer realistiskt sätt förflytta sig mellan platser även om det kan upplevas som lång backtracking. Faktumet då att så många måste göra samma sak och man ser folk över allt (kan jag tänka mig) måste oxå bidra till realismen av WoW-världen?

Avstängd
Skrivet av marcus8958:

Inget. Allt du nämner är just varför classic är så populärt.

Fiender är svårare. Därför måste man tänka efter innan man springer in i en grupp. Om du testar classic nu kommer du märka att det ligger rätt många lik och skelett överallt i level 5+ zoner för att många spelare är vana vid att vara odödliga.
När det är mer utmaning blir spelet mycket roligare.

Items är mer värdefulla. Att få en rare blå drop i en dungeon i classic ger dig mer än alla welfare epics/legendary du får i expansionerna.

Det är skillnad mellan klasserna. För att balansera klasserna bättre i expansionerna har blizzard gjort så alla klasserna har samma saker och tagit bort allt som gör klasserna unika. Det är därför kända spelare som Asmongold som är van vid att spela en förenklad warrior i expansionerna inte vet hur man ska spela en warrior i classic.

Quests är svårare. Det är bättre quests i expansionerna med story och olika moment att utföra men rent tekniskt finns det inga svåra quests. I classic finns det många viktiga quests man måste jobba tillsammans eller hitta en annan väg för att klara av det.

Bättre community. Att vara ett rövhål kommer man inte långt med i classic. Du måste behandla dina medspelare väl och bygga relationer om du vill ha lätt att hitta grupp. Det är extra viktigt om du spelar dps och hoppas på få invites i framtiden när det finns hundratals andra spelare att välja mellan.

Haha, den där Asmongold har ju typ flest tittare just nu på Twitch. Var han någon storspelare under 2007 när "riktiga WoW" släpptes? Någon ledande guild-ledare på den tiden? Jag tror att många äldre spelare (och även äldre som aldrig spelat WoW innan) kommer att tycka om detta ett längre tag än yngre spelare som vuxit upp med MMORPGs med "instant warping", "zero backtracking" och dylika "bekvämlighetsfunktioner".

Å ena sidan är det skönt för att hinna "spela mer på kortare tid" men å andra sidan så tar det ju oxå bort en del hel från ordet "WORLD" i WoW eftersom man inte hinner ta in lika mycket av världen som föregående svarare skrev. Skulle det släppas ett World of StarCraft eller World of Diablo med samma mängd "backtracking" och antal spelare så hade jag börjat lira direkt!

Skribent
Skrivet av AplAy:

Aha, jag förstår. Kan det vara så att dessa bekväma funktioner var mer en teknisk begränsning från Blizzards sida när det släpptes då under 2007 om jag minns det hela rätt? Haha, ja, jag minns att "riktiga WoW" var inte ett spel, utan en livsstil på sin tid! Jag minns folk på gymnasietiden (12-13 år sen) som mer eller mindre levde via WoW, en av snubbarna i min klass var oxå guild-leader för en av de största guilderna på den tiden på en av europeiska servrarna, vilket tydligen var en "big deal" på den tiden.

Och ja, jag håller med om att man får in mer av världen i ett spel än att det bara är ett spel när man måste på ett mer realistiskt sätt förflytta sig mellan platser även om det kan upplevas som lång backtracking. Faktumet då att så många måste göra samma sak och man ser folk över allt (kan jag tänka mig) måste oxå bidra till realismen av WoW-världen?

Exakt, lite av en livsstil...på gott och ont skulle jag säga. Själv har jag inte i närheten av lika mycket tid åt att kunna spel, men just den här mentaliteten att "alla ska med" som Blizzard kör (även om det är fint) dödade en del av spelet. Tiden när Epic-items var något man var stolt över försvann rätt snabbt. När du såg en spelare i Stormwind fullt kittad med items från Onyxia tex, det var en spelare som gav lite wow-faktor (pun intended) för spelare som jag, som inte hade nått upp i de nivåerna. Sen var det förstås kul att själv enkelt kunna få tag på Epics, men det blev ju inte riktigt samma sak när alla andra också kunde skaffa enkelt.

Men jag tycker nog sociala delen tog mest stryk när spelet i princip började gå att solo-spela. Visst, en del av mig tyckte det var skönt, men en annan har insett i efterhand att mycket av själva kärnan i spelet försvann. Sen även att man inte längre kan gruppera sig över servergränserna längre...att en server är en community gör att man nu känner igen spelare. Att möta den där alven man körde Dead Mines med för två veckor sedan ute i Barrens och båda vinkar...liksom bara det var en stor del av charmen med WoW för mig.

Jag måste dock erkänna att Classic idag lever mycket på nostalgi (vilket jag är fine med), men vet inte riktigt hur "nya" spelare ser på allt. Mycket kan nog kännas sjukt förlegat om man är van vid alla förändringar och "quality of life"-grejor.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar