Behöver tips om ett bra internetalternativ!

Medlem
Behöver tips om ett bra internetalternativ!

Nu när Telia har fått för sig att chockhöja priset på sitt ADSL så måste jag börja kolla mig om efter alternativ. Att betala 500 kr i månaden för 1-10 mb/s är inte skäligt enligt mig och tyvärr så anser alla pensionärer i föreningen att fiber är en onödig satsning att investera i...

Jag har kollat runt lite och sett att 3 med flera erbjuder 4g bredband. Är det systemet tillräckligt pålitligt och stabilt för att ta hand om allt som ett vanligt hushålls-Wifi brukar sköta, eller finns det andra alternativ som fungerar bättre?

Tack på förhand för svar!

//Jozo

Medlem
Min erfarenhet av 4G

Jag var i samma situation som du och körde med 4G från Bredbandsbolaget åren 2011-2013. Då fick jag ett simkort som jag stoppade in i ett Modem/Router och hade Wifi + 4 Ethernet-portar via det. Såg ut såhär. Det funkade i överlag förvånansvärt bra och skillnaden i hastighet från mitt 1 mbit ADSL var enorm.

Det kunde dock bli lite hackigt ibland vid full HD streaming. Det gick oftast över efter några sekunder bara. Onlinespel funkade för det mesta okej, hade runt 50-80 ms i många titlar (om jag inte minns fel) och sällan "ping-lagg". I det dealet jag hade då fick jag 100 gb / månad i full 4G hastighet och om jag överskred det så fick jag nedsänkt hastighet under "tider med hög belastning".

Jag körde dock på för fullt och förbrukade över 100 gb / månad men fick aldrig någon hastighetsbegränsning. Jag vet inte hur det ser ut idag men om du ska ha det till vardagliga saker och lite streaming ibland så tror jag att det kommer funka finfint. Jag hade inte rekommenderat till spelande men om du ska spela lite då och då så funkar det.

Många företag brukar ha en 14-dagar testperiod så då kan ju alltid slå till och skicka tillbaka sakerna om det inte funkade bra.

Medlem

@strangelove: Tack för svaret. 3 har ett erbjudande på obegränsad surf 10-50 mb/s för 400kr i månaden vilket fortfarande är lite dyrt, men förhoppningsvis snabbare än mitt nuvarande ADSL.

Det blir att åka in till Mediamarkt och se vad de har att erbjuda därinne imorgon.

Medlem

Måste bara skriva av mig att det är ett jädra brist på lägra hastigheter och priser.

Minimum 100 mb från Telenor/BBB här och alla högre hastigheter har kampanj priser som är lägre än vad det kostar för 100 mb.

Har släktingar som har 10/10 som är gratis i bostadsföreningen. Funkar perfekt för det lilla man behöver men nej själv i en hyresrätt måste man beställa 500mb på kampanj för att komma billigt undan och sen avbeställa i tid. Och hålla på så här hela tiden.

Ett 50/10 bredband för en hundring i månaden tack! varför finns det inte!


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

@Jozo: Jag sitter lite i samma sits, men bor i villa som missade "fibertåget" då det drog förbi här, dock har jag iaf Telias Vdsl 30mbit. (Som de har smygsänkt uploaden på till 1mbit, låg från början på 8)

Till saken hör dock att jag gick länge med lägre hastighet och då ringde jag o snackade med dom och de sa "oj du ska ju ha xxxxxxnåntinnånting" och flippade någon switch, sen så fick jag 30mbit (jag antar att dom *missat* o slå om till rätt inställning) så du kan ju alltid ringa o höra med dom om du inte borde ha lite mer än 10mbit iaf.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Engagera er och ta plats i styrelsen, det är inte alls svårt.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

@Jozo: 4G hanslar mycket om vart du bor beroende på operatör och täckningsområde. Ställ lite frågor vilka frekvenser som du isf skulle nyttja

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Engagera er och ta plats i styrelsen, det är inte alls svårt.

Japp vet flera som gjort så och på så sätt fått med sig pensionärer och bakåtsträvare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

500 kr i månaden för 1-10Mbit? T.o.m deras egen tjänst bredband via mobilnätet (icke att förväxla med mobilt bredband) är billigare än så. Där får du upp till 10Mbit för runt 400kr i månaden, och 10-60Mbit för en femhundring. Vi får se hur länge det dröjer innan de höjer det priset också.

1
Skriv svar