Ubisoft-topp kallar Steam-modellen för "omodern" och "orealistisk"

Robot
Ubisoft-topp kallar Steam-modellen för "omodern" och "orealistisk"

Att Ubi gillar Epic är ingen hemlighet.

#epic-games-store, #ubisoft


Men vi vet också att Ubisoft ökar sin egen försäljning via uPlay om de ger spelarna valet mellan deras tjänst och Epic. 100 % av intäkterna är ju betydligt finare än att dela med sig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Oavsett vad man än väljer så måste man ju ändå starta upp Uplay för att spela deras spel. Då kan man lika gärna köpa det via Uplay och få bonusar samt slippa stödja Epic och deras kinesiska overlords...

Medlem

Tycker det är allmänt trögt att köpa Ubisoft-spel på någon annan plattform än Uplay, kräver ju, som sagt i tråden, att Uplay startas oavsett.
Såklart utvecklare vill ha mer av kakan, om de känner att Steam inte förtjänar de 30% de tar så ska de givetvis göra något åt det då det är dem som sitter på informationen, om det är så att föra fram sin egen plattform eller gå till någon annan.

Avstängd

Ett företag som eufemistiskt pratar illa om konkurrenter. Händer annars då?

Medlem

Som många sagt så är det ju onödigt att köpa på annan platform eftersom varken Epic eller Steam står för någon lagring eller annan data för UBI spel. Allt sker ju via deras launcher.
hade det inte varit pga det så hade jag nog aldrig skaffat uplay.

Medlem

Intressant att speltillverkarna, säger vad som är omodernt, jag trodde det var vi konsumenter som bestämde det, då de vill ha sitt spel där pengarna flödar?

Men jo, till viss del så kan de väl påverka det, genom att försöka tvinga dig till en viss modell, annars får du inte tillgång till spelet, och det är väl många som släpper på sina principer då antar jag.

De får det nog bra mycket svårare att göra något åt konsolerna dock, där bestämmer Sony, Nintendo och Microsoft vad de ska ha utan någon konkurrens.
Eller menar Ubi att affärerna ska betala dem för att få sälja deras spel är det nya moderna?

Tja, UbiSoft är rejält klantiga de med, exempelvis nu med "Battlepass" till Rainbow Six: Siege.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ubisofts spel är ju meningslöst att köpa utanför Uplay då man ändå måste dras med skiten. Då kan man lika gärna skaffa det direkt till Uplay.

Medlem

Uplay och Origin suger i jämförelse med Steam. Hade man kunnat köpa alla spel på ett ställe så hade jag gjort det. GOG är ju på g med någon lösning för det iaf.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

@Walter S.A. Iego: Vad är problemet med battlepass i siege? Är de inte nice att dom fortsätter pumpa content till spelet?

Medlem
Skrivet av Azureye:

Uplay och Origin suger i jämförelse med Steam. Hade man kunnat köpa alla spel på ett ställe så hade jag gjort det. GOG är ju på g med någon lösning för det iaf.

GoG's lösning är samma som Steam, starta spel via GoG Galaxy, men om spelet är ett Steam spel så startas Steam likförbannat. Det är som Steam --> Uplay.

Inget nytt under solen.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

GoG's lösning är samma som Steam, starta spel via GoG Galaxy, men om spelet är ett Steam spel så startas Steam likförbannat. Det är som Steam --> Uplay.

Inget nytt under solen.

Öppnar Galaxy både Steam och Uplay i det fallet? Blir ju trippel-launcher då

Medlem
Skrivet av xdrive:

Intressant att speltillverkarna, säger vad som är omodernt, jag trodde det var vi konsumenter som bestämde det, då de vill ha sitt spel där pengarna flödar?

Men jo, till viss del så kan de väl påverka det, genom att försöka tvinga dig till en viss modell, annars får du inte tillgång till spelet, och det är väl många som släpper på sina principer då antar jag.

De får det nog bra mycket svårare att göra något åt konsolerna dock, där bestämmer Sony, Nintendo och Microsoft vad de ska ha utan någon konkurrens.
Eller menar Ubi att affärerna ska betala dem för att få sälja deras spel är det nya moderna?

Majoriteten av konsumeterna bryr sig dock inte dugg om hur många % utvecklarna får, så om de vill få en förändring på det har dem inte direkt ett val annat än att lämna steam. Finns ingen direkt logik i att stanna på steam om de får bättre %-erbjudanden i andra affärer. Förhoppningsvis blir det någon skillnad i det hela desto mer de alternativa affärerna växer, gillar steam men ser hellre att de inte har monopol på marknaden och kan bestämma över allt.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Öppnar Galaxy både Steam och Uplay i det fallet? Blir ju trippel-launcher då

Ingen aning, men det borde vara så om du har ett Uplay spel i Steam som du tvunget vill starta via GoG Galaxy.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Oavsett vad man än väljer så måste man ju ändå starta upp Uplay för att spela deras spel. Då kan man lika gärna köpa det via Uplay och få bonusar samt slippa stödja Epic och deras kinesiska overlords...

Allt du köper som tillverkats i Kina stöjder kinesiska regimen, hur löser du det? Om du köper något från en tillverkare som har tillverkning i Kina så stödjer du, även om det du köper inte har tillverkats i Kina, indirekt den kinesiska regimen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ingen aning, men det borde vara så om du har ett Uplay spel i Steam som du tvunget vill starta via GoG Galaxy.

Dessa launchers borde ha någon form av passivt kommandotolk-läge som inte kräver att själva programmet startas.

Medlem

Den funkar ju oerhört mycket bättre än deras modell.

Avstängd
Skrivet av Fiddi:

Tycker det är allmänt trögt att köpa Ubisoft-spel på någon annan plattform än Uplay, kräver ju, som sagt i tråden, att Uplay startas oavsett.
Såklart utvecklare vill ha mer av kakan, om de känner att Steam inte förtjänar de 30% de tar så ska de givetvis göra något åt det då det är dem som sitter på informationen, om det är så att föra fram sin egen plattform eller gå till någon annan.

Tvärtom. Steam är min plattform, men jag har där flera Ubisoft-titlar som startar uplay i bakgrunden om jag vill lira dessa. Inget problem, så länge det finns på steam. Betydligt bättre än t.ex EA som inte ens erbjuder sina varor till försäljning på steam (origin skulle kunna startas i bakgrunden, som uplay).

Hur som helst, tycka vad man vill om Valve men detta börjar bli ett otroligt stort problem för dem, så de kommer tvingas revidera sin % cut de tar från store. Att däremot ta "så lite som egs" (vet inte vad de tar för % ) är dock inte nödvändigtvis ett måste eftersom Steam är en mycket mer etablerad plattform med fler funktioner.

Jag själv betalar gärna ett högre pris för att ha det på Steam. Ubisofts titlar som inte släpps där kommer jag troligen aldrig att införskaffa.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Tvärtom. Steam är min plattform, men jag har där flera Ubisoft-titlar som startar uplay i bakgrunden om jag vill lira dessa. Inget problem, så länge det finns på steam. Betydligt bättre än t.ex EA som inte ens erbjuder sina varor till försäljning på steam (origin skulle kunna startas i bakgrunden, som uplay).

Hur som helst, tycka vad man vill om Valve men detta börjar bli ett otroligt stort problem för dem, så de kommer tvingas revidera sin % cut de tar från store. Att däremot ta "så lite som egs" (vet inte vad de tar för % ) är dock inte nödvändigtvis ett måste eftersom Steam är en mycket mer etablerad plattform med fler funktioner.

Jag själv betalar gärna ett högre pris för att ha det på Steam. Ubisofts titlar som inte släpps där kommer jag troligen aldrig att införskaffa.

Smaken är som baken.

Jag tycker de kan tex. justera procentsatsen efter vilka funktioner spelen faktiskt använder. Men det här handlar inte om dig och mig, det handlar om utvecklarna, framförallt mindre utvecklare (även fast det är Ubisoft som säger det denna gång), som jobbar med sjukt små marginaler som det är och så ska de dessutom ge Valve 30% av kakan, inte alls konstigt att de vill byta oavsett funktioner eller etablissemang.

Tycker det borde ordnas någon studie på hur många som följer spelen jämfört med såna som håller hårt vid en enda plattform. Men sådana uttalande att du skulle betala mer för att vara kvar på Steam är precis varför exklusiva spel är enda realistiska lösningen, förhoppningsvis är det bara fåtal som tycker så.

Medlem

Men ändå så är det super chill för konsoller att kräva samma cut som steam och erbjuda mindre funktioner
Right


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Men ändå så är det super chill för konsoller att kräva samma cut som steam och erbjuda mindre funktioner
Right

Men vad finns det för alternativ där tänkte du?

Medlem

DRM är omodernt och orealistiskt.

Medlem
Skrivet av fr4nq0:

Men vad finns det för alternativ där tänkte du?

Det är snarare resonemanget "Steam är onda som gör det, men Sony, Nintendo och MS är OK."


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är snarare resonemanget "Steam är onda som gör det, men Sony, Nintendo och MS är OK."

Det är väl snarare resonemanget "Det finns ett alternativ till Steam som ger mig som utvecklare en högre %"?

Hade det funnits alternativa stores till Sony, Nintendo och MS, hade utvecklare säkerligen tänkt i liknande banor även där.

Medlem

@Jozo

Du har rätt att det är dumt att köpa spelet på Epic pga uplay enda måste köras.
Men vad är det för kinesiska overlords på Epic?
Om det är tencent du syftar på så har dom fingrarna i kakburken hos Ubisoft också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du har rätt att det är dumt att köpa spelet på Epic pga uplay enda måste köras.
Men vad är det för kinesiska overlords på Epic?
Om det är tencent du syftar på så har dom fingrarna i kakburken hos Ubisoft också

Svarade du på fel snubbe eller? Jag fattar ärligt talat inte vad du syftar på, nämnde varken Epic, Kina eller Tencent.

Men ja, Ubisoft ägs till 5% av Tencent, och till 3.4% av någon pensionär's fond från Ontario.

Skrivet av jaicoas:

Det är väl snarare resonemanget "Det finns ett alternativ till Steam som ger mig som utvecklare en högre %"?

Hade det funnits alternativa stores till Sony, Nintendo och MS, hade utvecklare säkerligen tänkt i liknande banor även där.

Exakt, det är en viktig, avgörande skillnad!

Medlem

Ubisoft *rysningar*

Medlem

Om Valve gjorde någonting vettigt för pengarna, som att bygga på Portal 3 eller Half-Life 3 så skulle jag inte säga någonting, men det enda det handlar om är att fylla pengabingen och bada i pengar likt von Anka. Känns väl mer rimligt att pengarna går till de som faktiskt gör spelen.

Medlem

@Fiddi
Ja det blev fel
Justerat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar