Star Citizens senaste skepp blir ditt för 6 500 kr

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Anthem's problem är nog snarare designfel än ren brist på utvecklingstid. Och bra spel måste inte nödvändigtvis kräva lång tid, Fallout New Vegas är ett jäkligt hyllat spel (om än buggigt utan mods) och det utvecklades på ett och ett halvt år, sen har vi Duke Nukem Forever som inte betraktas som ett särskilt bra spel som utvecklades under väldigt lång tid.

Utvecklingstid är inte någon särskilt pricksäker faktor när man pratar om hur bra spel blir.

Sen har inte Cyberpunk varit under aktiv utveckling sedan 2012, enligt Wikipedia (med Eurogamer-artikel som källa) så gick de in i "pre-production" precis efter Witcher 3's sista expansion 2016.

Spelutveckling råkar alltid ut för designfel... Mycket av tiden i alla projekt går till att iterera och rätta till gamla problem. Hade de gett Anthem ett till två år extra så hade de kunnat rätta till de flesta av problemen.

Fall Out News Vegas är mer likt en "mod" till Fall Out 3 än ett nytt spel. Det var därför det hade så kort utvecklingstid.

Utvecklingstiden handlar om hur avancerat och nytänkande ett spel är. Mycket av Star Citizen har aldrig gjorts förr, eller åtminstone inte i denna kombinationen. Mycket tid går åt forskning och utveckling, jämfört med andra spelstudios som ignorerar nytänkande och väljer istället de etablerade och beprövade metoderna.

Skrivet av Fiddi:

Sen har inte Cyberpunk varit under aktiv utveckling sedan 2012, enligt Wikipedia (med Eurogamer-artikel som källa) så gick de in i "pre-production" precis efter Witcher 3's sista expansion 2016.

Så du menar att CDPR släppte en trailer FYRA ÅR innan de ens började arbeta på spelet?


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Spelutveckling råkar alltid ut för designfel... Mycket av tiden i alla projekt går till att iterera och rätta till gamla problem. Hade de gett Anthem ett till två år extra så hade de kunnat rätta till de flesta av problemen.

Fall Out News Vegas är mer likt en "mod" till Fall Out 3 än ett nytt spel. Det var därför det hade så kort utvecklingstid.

Utvecklingstiden handlar om hur avancerat och nytänkande ett spel är. Mycket av Star Citizen har aldrig gjorts förr, eller åtminstone inte i denna kombinationen. Mycket tid går åt forskning och utveckling, jämfört med andra spelstudios som ignorerar nytänkande och väljer istället de etablerade och beprövade metoderna.

Så du menar att CDPR släppte en trailer FYRA ÅR innan de ens började arbeta på spelet?

Tvivlar på det, kanske om två år, om de håller sig till spelet kan de rätta till det, men inte om de inte släppt och fortsatt, en utvecklares syn på sitt spel är oftast väldigt olikt från spelarens.

Knights of the Old Republic 2 är också ett sjukt bra spel som utvecklades på nolltid, Prey (2017) utvecklades på 4 år, Witcher 3 också 4 år.

Att de gör något nytt eller nyskapande är helt värdelösa uttalande tills de faktiskt visat att de kan leverera på det de lovat, som dessutom ändrar på hela tiden. Inget av det här hade varit ett problem dock, om de inte sålt skepp för tusentals kronor utan något att visa för det.
Faktum är att Cloud Imperium Games förtjänar inget förtroende överhuvudtaget, då de varken släppt något färdigt (eller ens nära) än, att de skippat mikro i mikrotransaktioner och gått direkt till makro och att de dessutom är ledda av en som är ökänd för att inte göra klart spel (Freelancer tex.).
För att inte tala om att de ständigt ( de har blivit lite bättre på det ) missar datum som de lovat och marknadsfört (Star Marine "days, not weeks", Squadron 42 "Answer the call, 2016, 2017", Alpha 3.0 "End of the year").
Hoppas du verkligen inser hur många röda flaggor som dyker upp bara man tittar lite allmänt på hur det gått hittills för dem.

Och JAG menar ingenting, bevisen talar för sig självt, CDPR har sagt att produktionen började 2016. Kan tänka mig att situationen är lik Elder Scrolls 6, förmodligen är näst intill inget gjort på det spelet än.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Försäkring i Star Citizen fungerar på det sättet att om du har en grund försäkring så ersätts endast skeppet och utrustningen som den har i grunden. Du ska kunna uppgradera din försäkring så uppgraderade komponenter och till och med last som blir förlorad blir ersatt. Saknar du försäkring helt och hållet kommer det endast kosta mer att göra anspråk och få ett nytt skepp.

kommer bli som i eve online att insurance scams kommer ta vid. Och hela systemet blir reworked
Är ju hur lätt som helst att fixa pengar om man kan panga polarens skepp, ta hans skit, sälja det och han får tillbaka alla pengar.

Medlem

Som någon sa, alla jämförelser med Cyberpunk, GTA eller nåt annat spel är helt poänglösa eftersom de inte tar hänsyn till en grundläggande faktor:

CDPR et al utvecklar sina spel med pengar de själva skjuter till. Eftersom det är deras egna pengar får de ta hur lång tid på sig som de vill, de är bara ansvariga inför sig själva (och eventuella aktieägare osv).

CIGs budget består till övervägande del av pengar från backers, som de har sålt de facto pre-orders till. Det sätter det hela i ett litet annat sken, när du redan sålt spelet till spelare för 2000, 3000, 5000, 10000, 15000 osv kr, och sen missar din utlovade release med 7 år.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Tvivlar på det, kanske om två år, om de håller sig till spelet kan de rätta till det, men inte om de inte släppt och fortsatt, en utvecklares syn på sitt spel är oftast väldigt olikt från spelarens.

Knights of the Old Republic 2 är också ett sjukt bra spel som utvecklades på nolltid, Prey (2017) utvecklades på 4 år, Witcher 3 också 4 år.

Att de gör något nytt eller nyskapande är helt värdelösa uttalande tills de faktiskt visat att de kan leverera på det de lovat, som dessutom ändrar på hela tiden. Inget av det här hade varit ett problem dock, om de inte sålt skepp för tusentals kronor utan något att visa för det.
Faktum är att Cloud Imperium Games förtjänar inget förtroende överhuvudtaget, då de varken släppt något färdigt (eller ens nära) än, att de skippat mikro i mikrotransaktioner och gått direkt till makro och att de dessutom är ledda av en som är ökänd för att inte göra klart spel (Freelancer tex.).
För att inte tala om att de ständigt ( de har blivit lite bättre på det ) missar datum som de lovat och marknadsfört (Star Marine "days, not weeks", Squadron 42 "Answer the call, 2016, 2017", Alpha 3.0 "End of the year").
Hoppas du verkligen inser hur många röda flaggor som dyker upp bara man tittar lite allmänt på hur det gått hittills för dem.

Och JAG menar ingenting, bevisen talar för sig självt, CDPR har sagt att produktionen började 2016. Kan tänka mig att situationen är lik Elder Scrolls 6, förmodligen är näst intill inget gjort på det spelet än.

Vad skiljer Prey (2017) från Bioshock från Half-Life 1?
Vad skiljer Witcher 3 från Fallout 3 från The Elder Scrolls: Morowind?

Det är i grunden samma spel, fast med uppdaterad grafik och annan handling. Mallen är redan färdig, skapad av andra, så därför spenderar de mindre tid på nytänkande, mindre tid på forskning, och mindre tid på utveckling.

Någon tidigare mall för Star Citizen fanns inte. De är tvungna att försöka klippa och klistra ihop en ny mall själva. Vi vet ännu inte vad resultatet blir, förutom att det blir ett spel utan dess like.

Det är därför jag, och många andra, Kickstartade Star Citizen. För att kunna spela ett nytt spel. Det var även därför vi röstade för att skippa den ursprungliga planen och ursprungliga släppdatumet, och istället satsa på något större. Vill vi ha ett spel utan nytänk så kör vi bara ett dussinspel från EA, Ubisoft, Activision, CD Project Red, Bioware, Rockstar, etc.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Vad skiljer Prey (2017) från Bioshock från Half-Life 1?
Vad skiljer Witcher 3 från Fallout 3 från The Elder Scrolls: Morowind?

Det är i grunden samma spel, fast med uppdaterad grafik och annan handling. Mallen är redan färdig, skapad av andra, så därför spenderar de mindre tid på nytänkande, mindre tid på forskning, och mindre tid på utveckling.

Någon tidigare mall för Star Citizen fanns inte. De är tvungna att försöka klippa och klistra ihop en ny mall själva. Vi vet ännu inte vad resultatet blir, förutom att det blir ett spel utan dess like.

Det är därför jag, och många andra, Kickstartade Star Citizen. För att kunna spela ett nytt spel. Det var även därför vi röstade för att skippa den ursprungliga planen och ursprungliga släppdatumet, och istället satsa på något större. Vill vi ha ett spel utan nytänk så kör vi bara ett dussinspel från EA, Ubisoft, Activision, CD Project Red, Bioware, Rockstar, etc.

Du inser hur löjligt det låter, och hur ignorant man måste vara för att köpa det, som bara kan beskrivas som, rent ut, skitsnack.

Med samma resonemang kan man helt enkelt säga att Star Citizen bara är Freelancer med uppdaterad grafik och multiplayer påslängt.

Star Citizen är inte, och kommer förmodligen inte (om det väl släpps) vara, särskilt speciellt, det är inte mycket nytt i Star Citizen som inte redan finns i en mängd andra spel (tex. öppna planeter finns i No Man's Sky, Space Engineers, säkert fler), spel som faktiskt släppts.
Ingenting de visat hittills har varit särskilt banbrytande, grafiken är snygg absolut, men gameplay är hittills "meh" på all sätt. Allt de har är tomma löften (som ständigt bryts) och ett gäng med drömmare som tror på allt de säger (men inte visar).

Tills de faktiskt visat att de kan utveckla något så är det bara dumt att tro på några historier om banbrytande spel eller dylikt, särskilt med Chris Roberts i fören.

Jag har gärna fel, och ser fram emot att på riktigt bevisas vara helt fel ute, men just nu riktar ingenting alls mot det. Och att låtsas som att allt är frid och fröjd hjälper verkligen inte, om något kommer det leda till att spelet blir sämre.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Spelutveckling råkar alltid ut för designfel... Mycket av tiden i alla projekt går till att iterera och rätta till gamla problem. Hade de gett Anthem ett till två år extra så hade de kunnat rätta till de flesta av problemen.

Fall Out News Vegas är mer likt en "mod" till Fall Out 3 än ett nytt spel. Det var därför det hade så kort utvecklingstid.

Utvecklingstiden handlar om hur avancerat och nytänkande ett spel är. Mycket av Star Citizen har aldrig gjorts förr, eller åtminstone inte i denna kombinationen. Mycket tid går åt forskning och utveckling, jämfört med andra spelstudios som ignorerar nytänkande och väljer istället de etablerade och beprövade metoderna.

Så du menar att CDPR släppte en trailer FYRA ÅR innan de ens började arbeta på spelet?

Ja, det är precis vad de gjorde.

Min gissning är att de gjorde trailern för att visa conceptet för hur det skulle kunna se ut rent visuellt och ha något att visa för ägare och sponsorer.
När affären sedan blev klar så visade man den för oss andra.

Medlem
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Du inser hur löjligt det låter, och hur ignorant man måste vara för att köpa det, som bara kan beskrivas som, rent ut, skitsnack.

Med samma resonemang kan man helt enkelt säga att Star Citizen bara är Freelancer med uppdaterad grafik och multiplayer påslängt.

Star Citizen är inte, och kommer förmodligen inte (om det väl släpps) vara, särskilt speciellt, det är inte mycket nytt i Star Citizen som inte redan finns i en mängd andra spel (tex. öppna planeter finns i No Man's Sky, Space Engineers, säkert fler), spel som faktiskt släppts.
Ingenting de visat hittills har varit särskilt banbrytande, grafiken är snygg absolut, men gameplay är hittills "meh" på all sätt. Allt de har är tomma löften (som ständigt bryts) och ett gäng med drömmare som tror på allt de säger (men inte visar).

Tills de faktiskt visat att de kan utveckla något så är det bara dumt att tro på några historier om banbrytande spel eller dylikt, särskilt med Chris Roberts i fören.

Jag har gärna fel, och ser fram emot att på riktigt bevisas vara helt fel ute, men just nu riktar ingenting alls mot det. Och att låtsas som att allt är frid och fröjd hjälper verkligen inte, om något kommer det leda till att spelet blir sämre.

Du inser hur löjligt det låter, och hur ignorant man måste vara för att köpa det, som bara kan beskrivas som, rent ut, skitsnack.

Tycker senaste iterationen av Call of Duty/Assasins Creed/Far Cry/Battlefield är skit... Men det verkar gå bra för dem ändå...

Med samma resonemang kan man helt enkelt säga att Star Citizen bara är Freelancer med uppdaterad grafik och multiplayer påslängt.

Tror inte du förstod resonemanget...
MMO (eller multiplayer som du säger) ger en ny dimension till spelet. Som du såg så jämförde jag Witcher 3 med andra single player-spel, inte World of Warcraft.

Star Citizen är inte, och kommer förmodligen inte (om det väl släpps) vara, särskilt speciellt, det är inte mycket nytt i Star Citizen som inte redan finns i en mängd andra spel (tex. öppna planeter finns i No Man's Sky, Space Engineers, säkert fler), spel som faktiskt släppts.

Helheten är större än summan av dess delar, och konstellationen av Star Citizen delar finns inte i något annat spel. No Man's Sky är mer arkad, och Space Engineers har mer gemensamt med Minecraft.

I Eve Online är du fast på skeppet och fast ute i rymden (bortsett från Captain's Quarter)

I Elite Dangerous är du ett skepp, inte en person.

X4 är single-player

Ingenting de visat hittills har varit särskilt banbrytande, grafiken är snygg absolut, men gameplay är hittills "meh" på all sätt.

Bortsett från att det inte finns något spel annat spel som Star Citizen.

Allt de har är tomma löften (som ständigt bryts)[...]

Här är alla uppfyllda löften sen 3.1.

[...] och ett gäng med drömmare som tror på allt de säger (men inte visar).

Det finns ingen spelstudio som har varit mer öppen än Cloud Imperiums. De har har släppt utvecklings-videos 1-3 gånger i veckan sen 2012. De flesta är 15-45 minuter långa.

Alla videos är samlade på deras YouTube-kanal. I nuläget har de lite över 1300 videos, varav majoriteten handlar om utvecklingen.

Här är även Cloud Imperiums finansiella sammanfattning av åren 2012 till 2017.

Tills de faktiskt visat att de kan utveckla något så är det bara dumt att tro på några historier om banbrytande spel eller dylikt, särskilt med Chris Roberts i fören.

Du har kunnat spela Star Citizen sen augusti 2013... Och hittills så liknar det inget jag någonsin spelat förr...

Och att låtsas som att allt är frid och fröjd hjälper verkligen inte, om något kommer det leda till att spelet blir sämre.

Har jag aldrig hävdat... Jag är själv orolig över Star Citizen ekonomi och långa utvecklingstid...

Men jag har redan fått valuta för de 350 kronor jag spenderade. Och de som spenderar 6300 kronor på ett skepp har en annan lönenivå än jag.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Du inser hur löjligt det låter, och hur ignorant man måste vara för att köpa det, som bara kan beskrivas som, rent ut, skitsnack.

Tycker senaste iterationen av Call of Duty/Assasins Creed/Far Cry/Battlefield är skit... Men det verkar gå bra för dem ändå...

Med samma resonemang kan man helt enkelt säga att Star Citizen bara är Freelancer med uppdaterad grafik och multiplayer påslängt.

Tror inte du förstod resonemanget...
MMO (eller multiplayer som du säger) ger en ny dimension till spelet. Som du såg så jämförde jag Witcher 3 med andra single player-spel, inte World of Warcraft.

Star Citizen är inte, och kommer förmodligen inte (om det väl släpps) vara, särskilt speciellt, det är inte mycket nytt i Star Citizen som inte redan finns i en mängd andra spel (tex. öppna planeter finns i No Man's Sky, Space Engineers, säkert fler), spel som faktiskt släppts.

Helheten är större än summan av dess delar, och konstellationen av Star Citizen delar finns inte i något annat spel. No Man's Sky är mer arkad, och Space Engineers har mer gemensamt med Minecraft.

I Eve Online är du fast på skeppet och fast ute i rymden (bortsett från Captain's Quarter)

I Elite Dangerous är du ett skepp, inte en person.

X4 är single-player

Ingenting de visat hittills har varit särskilt banbrytande, grafiken är snygg absolut, men gameplay är hittills "meh" på all sätt.

Bortsett från att det inte finns något spel annat spel som Star Citizen.

Allt de har är tomma löften (som ständigt bryts)[...]

Här är alla uppfyllda löften sen 3.1.

[...] och ett gäng med drömmare som tror på allt de säger (men inte visar).

Det finns ingen spelstudio som har varit mer öppen än Cloud Imperiums. De har har släppt utvecklings-videos 1-3 gånger i veckan sen 2012. De flesta är 15-45 minuter långa.

Alla videos är samlade på deras YouTube-kanal. I nuläget har de lite över 1300 videos, varav majoriteten handlar om utvecklingen.

Tills de faktiskt visat att de kan utveckla något så är det bara dumt att tro på några historier om banbrytande spel eller dylikt, särskilt med Chris Roberts i fören.

Du har kunnat spela Star Citizen sen augusti 2013... Och hittills så liknar det inget jag någonsin spelat förr...

Och att låtsas som att allt är frid och fröjd hjälper verkligen inte, om något kommer det leda till att spelet blir sämre.

Har jag aldrig hävdat... Jag är själv orolig över Star Citizen ekonomi och långa utvecklingstid...

Men jag har redan fått valuta för de 350 kronor jag spenderade. Och de som spenderar 6300 kronor på ett skepp har en annan lönenivå än jag.

Nej, det liknar verkligen inget annat spel, mikrotransaktioner, som dessutom går upp i helt sjuka summor, i glorifierat early access... De argument att det skulle "stödja utvecklingen" är lagom tunna nu, för om de inte lyckas få ihop åtminstone ett spel med de pengar de har fått hittills, vilket gör det till det, i särklass, dyraste spelet någonsin, så lär de inte kunna det med 6 000 kr till.

Vad jag inte förstår är tilliten till dem, du radar upp en massa videor och löften de nu "hållit" (och verkar ignorera de de inte hållit alls/ljugit om), men det finns fortfarande ingen indikation på att de någonsin kommer lyckas få ihop ett "MMO" eller att de kommer lyckas göra detta "unika spel" till ett faktiskt spel.
Vad de har nu kan knappast betraktas som något särskilt speciellt, det är oerhört repetetivt, extremt osmidigt och definitivt inget som kan beskrivas som MMO-liknande eller spel, det känns som (och är) en testbädd utan mål.

Varför tror du att de kommer lyckas, varför tror du så väldigt på Chris Roberts (som blev kickad från sitt senaste spel för att dels gå långt över budget men också ständigt ändrar sig)? Vilka rejäla bevis finns det egentligen på att de är ens nära på att leverera på deras omfattande löften inom en rimlig tidsram, speciellt när de tex. "lovat" 100 solsystem och de har inte ens gjort 1 än? En kraftig majoritet av skeppen som "visats" ska tydligen ha gameplay-funktioner som vi inte sett röken av överhuvudtaget.

Så jag frågar igen, vart kommer förtroendet ifrån?

Medlem

En video guide på skeppet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Nej, det liknar verkligen inget annat spel, mikrotransaktioner, som dessutom går upp i helt sjuka summor, i glorifierat early access... De argument att det skulle "stödja utvecklingen" är lagom tunna nu, för om de inte lyckas få ihop åtminstone ett spel med de pengar de har fått hittills, vilket gör det till det, i särklass, dyraste spelet någonsin, så lär de inte kunna det med 6 000 kr till.

Vad jag inte förstår är tilliten till dem, du radar upp en massa videor och löften de nu "hållit" (och verkar ignorera de de inte hållit alls/ljugit om), men det finns fortfarande ingen indikation på att de någonsin kommer lyckas få ihop ett "MMO" eller att de kommer lyckas göra detta "unika spel" till ett faktiskt spel.
Vad de har nu kan knappast betraktas som något särskilt speciellt, det är oerhört repetetivt, extremt osmidigt och definitivt inget som kan beskrivas som MMO-liknande eller spel, det känns som (och är) en testbädd utan mål.

Varför tror du att de kommer lyckas, varför tror du så väldigt på Chris Roberts (som blev kickad från sitt senaste spel för att dels gå långt över budget men också ständigt ändrar sig)? Vilka rejäla bevis finns det egentligen på att de är ens nära på att leverera på deras omfattande löften inom en rimlig tidsram, speciellt när de tex. "lovat" 100 solsystem och de har inte ens gjort 1 än? En kraftig majoritet av skeppen som "visats" ska tydligen ha gameplay-funktioner som vi inte sett röken av överhuvudtaget.

Så jag frågar igen, vart kommer förtroendet ifrån?

Varför tror du att du ska vinna när du köper en Triss-lott?


signatur

-Dictated but not read.

Medlem

Hittills har de sålt så gott som varenda skepp och fordon. Varför skulle de sluta nu även om de skulle säga det har ett ännu större skepp än detta på gång?
Det hela började som ett sett att finansiera utvecklingen av spelet och de har fortsatt på det spåret. Klart de vill försöka få in pengar till att finansiera sin produkt som de vill i slut ändan få färdig och klar för både vad de hoppas på nöjda kunder, lika så mer finans för sålda spel. Är inte så konstigt. FZ här är ju sponsrad sida, undrar vad det beror på. hmmm... (Stödjer er, kör ingen ad-blocker )

I dag är avskyn rätt stort mot micro-transaktioner osv gällande spel, EA och flertalet av deras titlar exempelvis. Så klart man kan känna skepsis till detta.
Dock finns det fans av detta spel precis som många andra titlar som kanske vill göra något för detta. Helt upp till vem det än gäller om man känner att man vill försöka hjälpa CIG med utvecklingen av ett ambitiöst projekt.

Hur det än går och ligger till har det varit rätt spännande att se och kunna följa hur detta projekt har utvecklats under de år som varit hittills. Inte många andra som varit så pass öppna med vad som sker under resan hos en dev studio. Och även kunna ta till sig från fans under resans gång vad som funkat och inte gällande feedback.

Kalla detta för vaporware eller att det inte är något, är rätt snävt till taget. Då det faktiskt finns något man kan lira redan i dag. Sen om man gillar det eller inte är en annan fråga. Precis som jag inte gillar CoD som till och med är lanserat och klart.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Varför tror du att du ska vinna när du köper en Triss-lott?

Inte fan skulle jag försvara svenska spel om de tog 10 år att få fram min vinst. Och vet inte hur din inställning till hasardspel är, men de flesta rationella människor tror verkligen inte att de kommer vinna, särskilt inte vinna stort.

Men okej, jag förstår, tycker det är jävligt dumt och rent önsketänkande, men det är ju upp till var och en. Men kanske ska tona ner försvaret om det nu är hopp du/ni går på, för tro och hopp är inte särskilt bra argument, det får er att se ut som värsta kulten.

Som sagt, jag har gärna fel, och att det visar sig att de gör ett riktigt bra spel, men just nu lutar det inte åt det hållet.

Medlem

Hopp för spel kommer alltid vara där. Hoppas verkligen Cyberpunk 2077 blir bra. Men finns inte mycket mer än så där heller med mycket av den hype som ligger på deras axlar just nu.

Medlem
Skrivet av JonteMyra:

Hopp för spel kommer alltid vara där. Hoppas verkligen Cyberpunk 2077 blir bra. Men finns inte mycket mer än så där heller med mycket av den hype som ligger på deras axlar just nu.

Såklart, men i det fallet har ju utvecklaren ett gäng andra framgångsrika och (generellt tycke) bra spel bakom sig, plus att de inte säljer (makro)mikrotransaktioner för dessa enorma summor. Dessutom har det ett konkret släppdatum.

Lite mer bas åtminstone, men du har rätt, det är mycket hopp i det också, så kanske inte behöver förhandsboka.

Medlem

Tror dom kommer visa mer av Squadron 42 på citizencon i november, innan dess så kommer en hel del whinande tills hypen blir skyhög igen. Det är alltid under citizencon och streamen efter som genererar mest pengar till projektet. Allting har gått enligt planerna med roadmapen på squadron 42. Ser ut som att dom börjar närma sig sista fasen nu.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Såklart, men i det fallet har ju utvecklaren ett gäng andra framgångsrika och (generellt tycke) bra spel bakom sig, plus att de inte säljer (makro)mikrotransaktioner för dessa enorma summor. Dessutom har det ett konkret släppdatum.

Lite mer bas åtminstone, men du har rätt, det är mycket hopp i det också, så kanske inte behöver förhandsboka.

Skulle säkert kunna skriva mer både gällande CD Project och CIG, men lämnar det då det är två olika situationer. Trots att de båda till slut vill både känna kosing och få så många nöjda kunder som möjligt.
Hoppas på dem båda, baserat på vad som finns och vad som visats är jag dock positiv till båda, till skillnad från en del andra project som finns där ute.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tror dom kommer visa mer av Squadron 42 på citizencon i november, innan dess så kommer en hel del whinande tills hypen blir skyhög igen. Det är alltid under citizencon och streamen efter som genererar mest pengar till projektet. Allting har gått enligt planerna med roadmapen på squadron 42. Ser ut som att dom börjar närma sig sista fasen nu.

Ja, håller med. Kommer nog bli mer gällande SQ42 till hösten. De har ju själva mer eller mindre sagt att SQ42 är vad som kommer bli färdigt först. Så kommer säkert rasa in en del kosing för finansiering helt klart under hösten. Vad man undrar dock är hur pass långt gånget kommer SC vara då SQ42 är redo för release. Både spännande och oroande på samma gång.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tror dom kommer visa mer av Squadron 42 på citizencon i november, innan dess så kommer en hel del whinande tills hypen blir skyhög igen. Det är alltid under citizencon och streamen efter som genererar mest pengar till projektet. Allting har gått enligt planerna med roadmapen på squadron 42. Ser ut som att dom börjar närma sig sista fasen nu.

Följt deras roadmaps ganska länge, generell trend sedan länge är att en bra munsbit av sakerna blir uppskjutna. Om vi tittar på tex. senaste Squadron 42 roadmappen, så är bara 3 av 16 uppdrag som skulle varit klara kvartal 2 färdiga, samt att generella uppfattningen (åtminstone på deras Reddit-sida) är att det finns inte en enda chans att de lyckas få ihop en beta kvartal 2 2020 eller ens i närheten. Så vet inte hur du kan säga med sådan säkerhet att "allting har gått enligt planerna", när det uppenbarligen inte har det.

Skrivet av JonteMyra:

Skulle säkert kunna skriva mer både gällande CD Project och CIG, men lämnar det då det är två olika situationer. Trots att de båda till slut vill både känna kosing och få så många nöjda kunder som möjligt.
Hoppas på dem båda, baserat på vad som finns och vad som visats är jag dock positiv till båda, till skillnad från en del andra project som finns där ute.

Möjligt, dock lämnar det väldigt dålig smak i munnen när de sätter sådana sjuka priser, ännu värre är ju folket som försvarar priset, är ju en sak att försvara själva spelet, men skeppförsäljningen...
Men, ja, mycket möjligt att de, förr eller senare (lutar åt senare..), får ihop ett bra spel, som förhoppningsvis inte har sådan massiv grind för de backat in i ett hörn med dessa enorma priser. För om de gör spelet för grindigt så kommer det inte vara särskilt många spelare, och om det är för lätt kommer de som köpte skepp för tusentals bli arga för att folk kan få ihop samma skepp på x antal timmar.

Medlem

@Fiddi: starcitizen roadmapen ja, anledningen till detta är för dom plockar folk därifrån för att hålla tidplanen med squadron 42. Roadmapen för squadron 42 har inte hamnat efter.

Starcitizen är inte högsta prion just nu, för server side object containing streaming inte är färdigt än.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: starcitizen roadmapen ja, anledningen till detta är för dom plockar folk därifrån för att hålla tidplanen med squadron 42. Roadmapen för squadron 42 har inte hamnat efter.

Starcitizen är inte högsta prion just nu, för server side object containing streaming inte är färdigt än.

Är ju Squadron 42 roadmappen jag länkade och pratade om.

Medlem

@Fiddi: Om du kollar du längs ser du vilket stadie dom är på. Sista är bugstädning/beta så dom gör alla kartor paralellt med varandra.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: Om du kollar du längs ser du vilket stadie dom är på. Sista är bugstädning/beta så dom gör alla kartor paralellt med varandra.

Tror du får kolla igen, de absolut flesta av kapitlerna är orangea (inte gula), dvs. under utveckling, i det 2a stadiet, sk. "whitebox playable" med enstaka i det 3e stadiet. Och de ligger efter ifrån andra kvartalet i år, annars hade de varit gröna, de blev alltså klara med 3 av 16 uppgifter som skulle vara klara kvartal 2.

Medlem

@Fiddi: Tror du läser den fel. Uppe står det q3 2019 så scrollar du ner hela vägen. Q3 2019 är i oktober.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: Tror du läser den fel. Uppe står det q3 2019 så scrollar du ner hela vägen. Q3 2019 är i oktober.

Hur många månader finns det på ett år? Kvartal 2 börjar i April till och med Juni, kvartal 3 är från Juli till och med September.

Det jobb på kapitel som var planerat att jobbas på och bli klart under kvartal två är fortfarande inte klart, vi befinner oss i kvartal 3 just nu. Finns inte mycket svängrum att tolka den fel.

Medlem

@Fiddi: Dom räknar alltid på slutet på kvartalet. Q4 2019 blir slutet av december.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: Dom räknar alltid på slutet på kvartalet.

Ja, och kvartal 2 är över, och de arbetsuppgifter på 16 kapitel som var planerat att vara klart under kvartal 2 är inte klart än, 3 av dem är gröna (klara), resten orangea (som betecknas som "Phase in progress", dvs. inte klart), vad är det som är så svårt att förstå?
Sen har jag inte ens talat om uppskjutningarna som sker lite då och då, tex. observera mängden uppgifter som jobbas på just nu, och hur många som blivit klara i föregående kvartalsarbeten.

Sen om jag missförstått (tveksamt då det betyder att en hel del på deras egen sida också missförstått) kan du ju förklara ordentligt , istället för någon enstaka mening.

Medlem

@Fiddi: Svårt att svara på just nu, får väta tills q3 är klart. Men om man kollar just nu ligger dom två månader efter på 13 av uppdragen.. Kan bli längre eller kortare när kvartal 3 är klart.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: Svårt att svara på just nu, får väta tills q3 är klart. Men om man kollar just nu ligger dom två månader efter på 13 av uppdragen.. Kan bli längre eller kortare när kvartal 3 är klart.

Vilket då betyder att INTE allting går som planerat. Behöver inte betyda att det är allvarligt på den skala att projektet stängs ner, men det gör en lagom skeptisk till att de kommer hålla kursen för beta kvartal 2 nästa år eller ens nära. Har de ens någonsin hållit någon av de stora datumen de sagt?

Skriv svar