Metro 2033 blir äntligen till film

Robot
Metro 2033 blir äntligen till film

Det är en rysk produktion och filmandet börjar nästa år.

#Metro-2033, #filmer, #postapokalyps


Medlem

Går bara att se på Epics nya exklusiva streamingtjänst.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Går bara att se på Epics nya exklusiva streamingtjänst.

Jösses...

Medlem

Hoppas att Супер Сус (Super Sus) är med på ett hörn då hans vetskap om Metro är enorm.

Medlem

"Rysk produktion"
Det kommer definitivt vara USAs fel att världen ser ut som den gör i filmen

Ja, jag läste någonstans om att de ville sätta platsen i New York, och då kan det lika gärna vara.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ryskproducerad? Här förväntade jag mig en helamerikansk produktion med Tom Cruise i huvudrollen, som också bröt på fulryska


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ryskproducerad? Här förväntade jag mig en helamerikansk produktion med Tom Cruise i huvudrollen, som också bröt på fulryska

Om någon ska bryta på fulryska så ska det tamejtusan vara Peter Stormare!

Medlem

"Gazprom Media"

Låter lite lagom korrupt sådär.

Medlem

Skippar denna kommunistdynga 😃

Medlem
Skrivet av Zidious G:

"Gazprom Media"

Låter lite lagom korrupt sådär.

Det är i alla fall Rysslands största medie-innehavare enligt wikipedia så behöver ju inte vara korrupt 😜


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Sitter faktiskt och spelar Metro 2033 just nu. Lyckas dom fånga den känslan så kan det nog bli en bra rulle. Detta är säkert 7-8:de genomspelningen sen det släpptes. Inlevelsen och känslan är på topp fortfarande. Funderar på att dra igenom Last Light och Exodus (en gång till) efter det.

Borde kanske läsa boken vid det laget

Medlem
Skrivet av jehuty:

"Rysk produktion"
Det kommer definitivt vara USAs fel att världen ser ut som den gör i filmen

Han går ju aldrig in på vem som startade kriget i boken. Men känns rätt självklart att ryssarna kommer ge USA skulden? Hade en film i samma universum utspelat sig i New York hade Ryssland fått skulden

Inaktiv
Skrivet av Tiggaren:

Sitter faktiskt och spelar Metro 2033 just nu. Lyckas dom fånga den känslan så kan det nog bli en bra rulle. Detta är säkert 7-8:de genomspelningen sen det släpptes. Inlevelsen och känslan är på topp fortfarande. Funderar på att dra igenom Last Light och Exodus (en gång till) efter det.

Borde kanske läsa boken vid det laget

Tycker du att 2033 har bra stämning i spelet så rekommenderar jag boken starkt. Väldigt stämningsfull och dystopisk, helt klart värt att lägga ner några timmar!

Och helt ärligt ser hellre en rysk producerad med ryskt tal etc än en amerikansk variant med garanterad rysk brytning eller dylikt. Dmitrij verkar ju väldigt mån om sin IP så tror inte att han låter någon filmatisera den endast pga lojalitet mot den inhemska industrin.

Tråddemonen
Testpilot

@marsson90: Själv förväntade jag mig Peter Stormare som alltid får anta rollen som ryss.

Medlem

Ryskt team? Då kommer de väl fuska i produktionen.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Tycker du att 2033 har bra stämning i spelet så rekommenderar jag boken starkt. Väldigt stämningsfull och dystopisk, helt klart värt att lägga ner några timmar!

Och helt ärligt ser hellre en rysk producerad med ryskt tal etc än en amerikansk variant med garanterad rysk brytning eller dylikt. Dmitrij verkar ju väldigt mån om sin IP så tror inte att han låter någon filmatisera den endast pga lojalitet mot den inhemska industrin.

Ja jag får ta och skaffa boken, har bara så svårt att komma igång och läsa men ska försöka !
Håller med att rysk-producerat nog är att föredra när det kommer till att göra en filmatisering av detta verk.

Medlem

"Äntligen" var nog lite att ta i.

Medlem

Jaha. Förvänta er en film i stil med Kinesiska - Wandering Earth.

Medlem
Skrivet av jehuty:

"Rysk produktion"
Det kommer definitivt vara USAs fel att världen ser ut som den gör i filmen

Om de tar upp det överhuvudtaget, så hoppas jag ändå att USA får skulden, ganska roligt eftersom i amerikanska filmer så är det alltid amerikanska "fiender" irl som får skulden för allt. Tänker t.ex på Arrival så äre såklart de amerikanska fiender som Kina, ryssen o några fler som inte vill sammarbeta.

Medlem
Skrivet av jehuty:

"Rysk produktion"
Det kommer definitivt vara USAs fel att världen ser ut som den gör i filmen

Jag har lite svårt för ryska filmer - de är ofta välgjorda men på gränsen till obegripliga (även med subtitles)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Ja jag får ta och skaffa boken, har bara så svårt att komma igång och läsa men ska försöka !
Håller med att rysk-producerat nog är att föredra när det kommer till att göra en filmatisering av detta verk.

Kan varmt rekommendera böckerna! Storyn blir lite längre och man får följa historien på ett lite annorlunda sätt, imo:)

Medlem
Skrivet av Thane:

Han går ju aldrig in på vem som startade kriget i boken. Men känns rätt självklart att ryssarna kommer ge USA skulden? Hade en film i samma universum utspelat sig i New York hade Ryssland fått skulden

Har dock för mig om att det nämns någonstans att kriget börjar mellan två länder i Mellanöstern och sedan eskalerar till en global konflikt.

Medlem
Skrivet av twilek:

Har dock för mig om att det nämns någonstans att kriget börjar mellan två länder i Mellanöstern och sedan eskalerar till en global konflikt.

Det du skriver nämns i något promo-material till Last Light. I böckerna så nämner de inte detta över huvud taget, så vitt jag vet. WWIII hände ju 20 år tidigare och de som över huvud taget kommer ihåg har förmodligen föga koll på exakt hur det hände.

Medlem
Skrivet av Popski:

Det du skriver nämns i något promo-material till Last Light. I böckerna så nämner de inte detta över huvud taget, så vitt jag vet. WWIII hände ju 20 år tidigare och de som över huvud taget kommer ihåg har förmodligen föga koll på exakt hur det hände.

Ok, jag tror inte jag har sett någon promo-material för Last Light så måste i så fall läst det någon annanstans, kanske nämns det även i något av spelen. Men även spelen är ju "canonical" (Dmitry Glukhovsky har skrivit storyn till Last Light) så om denna info kommer från Last Light antar jag att detta ändå är minst lika förankrat som om det står i någon av böckerna
https://www.reddit.com/r/books/comments/5hyvwa/im_dmitry_gluk...

Medlem
Skrivet av twilek:

Ok, jag tror inte jag har sett någon promo-material för Last Light så måste i så fall läst det någon annanstans, kanske nämns det även i något av spelen. Men även spelen är ju "canonical" (Dmitry Glukhovsky har skrivit storyn till Last Light) så om denna info kommer från Last Light antar jag att detta ändå är minst lika förankrat som om det står i någon av böckerna
https://www.reddit.com/r/books/comments/5hyvwa/im_dmitry_gluk...

Spelen är verkligen inte kanon. Det finns på tok för mycket som inte är kompatibelt mellan spelen och böckerna. Artiom dödar typ en människa under hela 2033 i boken. I spelen så mejar han ner banditer, nazister och kommunister i tjog. Dark ones hjälper till att besgra kommunisterna i D6 i Last light medan de över huvud taget inte nämns i Metro 2035. Överste Melnik förråder Artiom och Anna i 2035 medan han i Exodus följer med dem ut ur Moskva (denna färd sker f.ö. till fots i boken och inte med tåg).

Medlem
Skrivet av Popski:

Spelen är verkligen inte kanon.

Så här säger dock Dmitry Glukhovsky om saken:

"Metro is a transmedia saga, and books and games complete each other to tell different parts of the same big plot. So, Metro 2035 the novel picks the story up where Metro Last Light (Redux) the game dropped it. But it also continues the story of Metro 2034 the book. It actually unites both stories and the characters from books and games to crown the saga. So, games and books merge and create a synthesis instead of clashing with each other."

...och på ett annat ställe säger han:

"The first game (Metro 2033) was adapted from my first book (Metro 2033). For the second game (Metro Last Light) I created a story and a big chunk of the dialogue. So they're all my babies. And Metro 2035 the novel brings the plot lines from Metro books and games together, and characters from the books and the games meet there. So it's crowning in a way all the outlets of this saga."

För mig är det ganska tydligt att skaparen själv med andra ord tycker att både spelen och böckerna är delar av samma story och att de är en del av hans skapelse. Och om nu den personen som skrivit både böckerna och storyn till Last Light anser det får man nog räkna det som berättas där också kan ses som canonical Vad skulle annars vara det?

Och när det gäller att böckerna och filmerna inte berättar exakt samma story säger han:

"Games, films and books are all different arts. You can't simply turn book into a film or a game, cause games and films play by their own rules. There's always a 'translation' required, a translation to a new medium. In the entire Metro 2033 the book, Artyom, the main character, only kills one person. Now - when you adapt this into a 3D survival horror shooter, that one kill doesn't seem to be sufficient, does it?"

Att första spelet och boken inte följer varandra ordagrant är ju inget tvivel om, det innebär ju dock inte att det som båda berättar inte kan räknas som canonical, alla berättelser blir annorlunda beroende på vilket medium de berättas i och av vem de berättas av, det behöver ju dock inte betyda att den ena versionen är mindre sann än den andra, speciellt inte då skaparen av berättelsen gett alla versioner dess välsignelse

Nåja, det står ju såklart dig fritt att tycka att enbart böckerna bör räknas som canonical, och om texten ovan inte övertygar dig om annat tror jag vi kan avsluta diskussionen med att konstatera att vi nog har olika åsikter i frågan och att vi nog inte kommer så mycket längre än så

Medlem

Två olika versioner av samma story kan inte vara kanon samtidigt. Bourbon kan inte ha dött av både ren förskräckelse och av ett skott från en bandit på två helt olika ställen. Melnik (Miller på engelska) kan inte vara en regimlojal, rullstolsbunden fiende till Artiom och samtidigt kunna gå och vara lojal med Artiom. Böckerna och spelen kan omöjligen existera i samma (fiktiva) värld samtidigt.

Marvel och DC löser det där med att helt enkelt uppfinna olika universum där Spider-man eller Batman kan uppfinnas på nytt. Filmen Batman Begins har t.ex. vissa likheter med setietidningen Batman: Year One. Det finns dock en masda skillnader och båda verken kan inte finnas i samma universum eftersom de motsäger varandra på flera ställen.

Game of Thrones är ett amnat exempel. R.R. Martin har varit inblandad i tv-serien, men den kan inte anses vara kanon då man ändrat på en massa saker jämfört med bokserien Sagan om is och eld.

Medlem
Skrivet av Popski:

Två olika versioner av samma story kan inte vara kanon samtidigt.

Som sagt, du är så klart fri att tycka som du vill, Dmitry Glukhovsky verkar dock tycka annorlunda än vad du gör, och när det gäller Metro 2033 tror jag jag hellre lyssnar på honom än på dig

Hittade för övrigt den här https://metrovideogame.fandom.com/wiki/Metro_Series
Om man ska tro den wikin verkar det vara ganska vedertaget att både spelen och böckerna anses vara canonical, läs under "Canonical Series"

Här kan du även läsa lite mer om vad Glukhovsky själv tycker om saken https://www.usgamer.net/articles/metros-author-explains-the-f...

Medlem

Både spelen och böckerna kan omöjligen vara kanon samtidigt i samma värld, vad nu än Gluchovskij anser. De kan båda vara kanon, fast då i varsin egen värld. Bästa exemplet på detta är nog Melnik (Miller). Melnik kan inte vara fiende och allierad till Artiom på en och samma gång, vara i Moskva och utanför Moskva på en och samma gång samt vara rullstolsbunden och icke rullstolsbunden på en och samma gång.

I artikeln med Gluchovskij som du länkade till så ser jag inte att det nämns något alls om att spelen skulle vara kanon i relation till böckerna. Det enda Gluchovskij säger är att i 2033 och Last light så är bara ett av slutet kanon relativt till de senare spelen. Han menar givetvis kanon i spelens värld. Det "goda" slutet i 2033 kan t.ex. inte vara kanon i och med att Last Light bygger på att Artiom bombade de svarta. Det "dåliga" slutet i Last Light kan inte vara kanon i och med att Artiom lever i Exodus. Det står ingenting om att spelens handling är kanon i böckernas universum.

12
Skriv svar