Recension – Control

Robot
Recension – Control

Finsk Ghostbusters-tango i hjärtat av New York.

#control, #recension, #remedy-entertainment, #rtx, #test


Medlem

Vissa delar av det här spelet gör mig sugen på att testa, men samtidigt har all gameplay jag sett känts grå och stel. Jag kommer troligtvis spela det här nån gång, men för mig är det ett reaspel.

Som vanligt, Joakim, grym recension.

Medlem

Tack för en bra recension.
Tyvärr ser det fruktansvärt tråkigt ut. Samt som ovanstående säger. Stelt och grått.
Gillar Remedy så hoppas det säljer bra.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Direkt köp för mig.. Jag gillade quantum break. Tycke det var ett bra och underhållande spel. Detta ser ännu bättre ut

Edit: spelat klart spelet och tagit platinum. Detta spelet är helt fantastiskt och underbar story! 5/5 för mig..

Medlem

Same shit, different name. Som vanligt.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Same shit, different name. Som vanligt.

Fast det är ju det det inte är. En stor del av recensionen handlar om hur det skiljer sig från deras andra spel.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Fast det är ju det det inte är. En stor del av recensionen handlar om hur det skiljer sig från deras andra spel.

Jag har förvisso inte spelat det, men jag ser samma sak i det här som deras andra spel. Konceptet är oförändrat. Flera gånger tas det upp att det är ett typiskt Remedy-spel.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Förhandsbokat och nerladdat till PS4, väntar nu bara på midnatt.

Ambassadör
Xbox

Mycket bra recension, som förväntat!

Plockar upp på rea någon gång i framtiden då. Inte sett något som verkar speciellt lockande.


signatur

Jump in.

Gen
Medlem

Jag tror faktiskt på detta spelet, lär bli ett köp.

Skrivet av Metroid:

Jag har förvisso inte spelat det, men jag ser samma sak i det här som deras andra spel. Konceptet är oförändrat. Flera gånger tas det upp att det är ett typiskt Remedy-spel.

Men är det så dåligt? De flesta Mario-spel är ju "typiska Nintendospel" som faktiskt inte skiljer sig enormt mycket åt om man tänker stil, värld osv och ingen klagar på Nintendo för den saken

Frilansare

Ställ gärna frågor om det är något ni undrar, så ska jag göra mitt bästa för att svara.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Joakim Bennet:

Ställ gärna frågor om det är något ni undrar, så ska jag göra mitt bästa för att svara.

Hur gick det med skuggorna i hörnen?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag tror faktiskt på detta spelet, lär bli ett köp.

Men är det så dåligt? De flesta Mario-spel är ju "typiska Nintendospel" som faktiskt inte skiljer sig enormt mycket åt om man tänker stil, värld osv och ingen klagar på Nintendo för den saken

Om man har tröttnat på det så är det ju dåligt. Nej, jag vet att nästan ingen klagar på Nintendo för sin eviga upprepning, men fler borde göra det. Jag tycker inte att man ska komma undan med att aldrig försöka göra något annat med det, utan bara samma trötta upplägg i varenda titel. Min favoritserie är Metroid, men jag kan inte längre ignorera att det är i princip samma spel med olika namn.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Jag har inte spelat Alan Wake än. Senast jag spelade ett Remedy spel var Quantum Break. Och det gillade jag stenhårt. Till och med tvserien. Jag tyckte det var väl producerat och väl skrivet (tvserien). Men detta spel är same same, but different name. Så "See ya in Game Pass".

Medlem

Verkar vara en nerfad konsolversion av FEAR, det spelet lyckades var grymt trots gråa miljöer och begränsad fiendevariation.

Frilansare
Skrivet av Mortaigne:

Hur gick det med skuggorna i hörnen?

Det blev bättre efter att vi roddade in Thomas Ytterbergs (Sweclockers) superinställningar för just den skärmen!

Medlem
Skrivet av Bennii:

Fast det är ju det det inte är. En stor del av recensionen handlar om hur det skiljer sig från deras andra spel.

Hade hellre sett att det skulle vara mer som Max Payne, är inte så jättetänd på deras interdimensionella-anomali-tidsförvrängningsteman.
För mycket mumbo-jumbo, spårar ur mer och mer för varje spel de släpper. Back to basics!
Sen att det ser snyggt och häftigt ut må ju vara..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Hade hellre sett att det skulle vara mer som Max Payne, är inte så jättetänd på deras interdimensionella-anomali-tidsförvrängningsteman.
För mycket mumbo-jumbo, spårar ur mer och mer för varje spel de släpper. Back to basics!
Sen att det ser snyggt och häftigt ut må ju vara..

Ja, det finns ju olika publiker. Personligen älskar jag 'mumbo-jumbo' och interdimensionella-anomali-tidsförvrängningsteman, vilket gör att jag förhandsbokat ett spel för första gången på säkert 7-8 år, mot mina egna principer!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Har inte varit speciellt sugen på Control tidigare, men nu högg det faktiskt till lite. Om det beror på den välskrivna recensionen eller på spelet vet jag inte, men jag lär köpa det ändå.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av bellyman:

Ja, det finns ju olika publiker. Personligen älskar jag 'mumbo-jumbo' och interdimensionella-anomali-tidsförvrängningsteman, vilket gör att jag förhandsbokat ett spel för första gången på säkert 7-8 år, mot mina egna principer!

Ja men det är väl kul om någon gillar det. Smaken är ju som sagt delad.
Är inte helt osökt att man införskaffar det i framtiden, har trots allt mer eller mindre alla Remedys spel.
De är ju välgjorda om inte annat.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag tror faktiskt på detta spelet, lär bli ett köp.

Men är det så dåligt? De flesta Mario-spel är ju "typiska Nintendospel" som faktiskt inte skiljer sig enormt mycket åt om man tänker stil, värld osv och ingen klagar på Nintendo för den saken

Kanske för att Nintendos återkommande värld(ar) är mycket mer älskvärda?

Hade Remedy fått behålla och fortsatt bygga vidare på Max Payne kanske de hade varit mer framgångsrika? Max Payne är ju så långt jag vet det spelet som Remedy haft störst genomslagskraft med och som alla minns. Förutom Alan Wake som det lovades så mycket om men blev inte så mycket i slutändan...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

FM-guru
F.d. Sisyr

Har inte blivit särskilt sugen på Control av det jag sett hittills. Likt "alla" andra som uppgraderat grafikkortet på senaste tiden så fick jag dock Control på köpet, så det ska ändå bli intressant att se hur Remedy styrt upp detta. Stort fan av Max Payne (framför allt tvåan är ett skolexempel på speldesign i toppklass) och gillade även Alan Wake och - inte fullt lika mycket - Quantum Break.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Metroid:

Om man har tröttnat på det så är det ju dåligt. Nej, jag vet att nästan ingen klagar på Nintendo för sin eviga upprepning, men fler borde göra det. Jag tycker inte att man ska komma undan med att aldrig försöka göra något annat med det, utan bara samma trötta upplägg i varenda titel. Min favoritserie är Metroid, men jag kan inte längre ignorera att det är i princip samma spel med olika namn.

Nintendo är dock duktiga på att ta sina IP, göra samma sak men få det kännas fräscht. Zelda, Mario, Metroid (heh..) är alla likadana men de lyckas alltid göra det kul ännu en gång och få det kännas nytt.

I slutändan är det där alltid en smaksak, men det är ungefär så de flesta ser på det. EA med sina titlar, eller Ubi med AssCred har inte riktigt lyckas med det på samma sätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är stor skillnad att "mjölka" en IP som Sega gjorde med Sonic kontra vad Nintendo har gjort med Mario. Eller varför inte kolla på Zelda, senaste Zelda har inte mycket gemensamt med första, vill minnas att det inte ens var tänkt som ett Zelda spel, utan att det blev det senare under utvecklingen.

När det gäller Control så ser det väldigt mediokert ut, förväntar mig mer från Remedy. Förväntar mig spel som har ett intressant gameplay tillsammans med en intressant story. Ser inte riktigt det, iaf inte än så länge.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nintendo är dock duktiga på att ta sina IP, göra samma sak men få det kännas fräscht. Zelda, Mario, Metroid (heh..) är alla likadana men de lyckas alltid göra det kul ännu en gång och få det kännas nytt.

I slutändan är det där alltid en smaksak, men det är ungefär så de flesta ser på det. EA med sina titlar, eller Ubi med AssCred har inte riktigt lyckas med det på samma sätt.

Agree to disagree.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

varför är det inte släppt på steam än ?

Frilansare

@SWEBarb:
Finns på Epic store, kommer till Steam om ett år.

Backloggens befriare
Skrivet av Joakim Bennet:

Ställ gärna frågor om det är något ni undrar, så ska jag göra mitt bästa för att svara.

Hur gör djur? (Förlåt, kunde inte låta bli)


signatur

Ad hoc addendum

Frilansare
Skrivet av keffkebab:

Hur gör djur? (Förlåt, kunde inte låta bli)

Inaktiv

Fick det gratis med mitt RTX2080 Super.
Ser inte överdrivet kul ut, men det tyckte jag inte Doom 2016 gjorde heller förrän jag testade det.
Blir att prova det iaf.

Jag vill dock ha mer Max Payne! Gillat alla i serien. Tyckte Rockstar gjorde det superbra oxå.
Mer Hollywood cinematic environmental destruction med realistiska vapen!

12
Skriv svar