Star Citizens senaste skepp blir ditt för 6 500 kr

Robot
Star Citizens senaste skepp blir ditt för 6 500 kr

Det perfekta skeppet för att lägga minor, en funktion som likt skeppet inte finns i spelet än.

#star-citizen


Medlem

Det är väl jättebra att det kan få folk att punga in massa pengar frivilligt i projektet så jag, som minimibacker på kickstarter, inte behöver betala ett öre mer för denna resa. (Och förhoppnigsvis ett spel eller två)

Medlem
Skrivet av werik:

Det är väl jättebra att det kan få folk att punga in massa pengar frivilligt i projektet så jag, som minimibacker på kickstarter, inte behöver betala ett öre mer för denna resa. (Och förhoppnigsvis ett spel eller två)

Fast kommer det någonsin bli ett spel av detta?
Känns hopplöst tveksamt just nu...
Hade verkligen sett att det blev en realitet, det är mycket som utlovas...


signatur

/MJ

Medlem

signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Starcitizen satsar på megatransaktioner istället för microtransaktioner...verkar vara lönsamt för dem.

Medlem
Skrivet av mats:

Fast kommer det någonsin bli ett spel av detta?
Känns hopplöst tveksamt just nu...
Hade verkligen sett att det blev en realitet, det är mycket som utlovas...

Det är definitivt tveksamt vad som kommer bli resultatet, men det är en inställning jag har haft till alla de projekt jag varit med och kickstartat. En kalkylerad risk så att säga, i de allra flesta fallen har det gått bra dock.(Vi pratar inte om Godus längre...)

Medlem

Låt folk slänga pengar på vaporware om de vill, lutar mig tillbaka och väntar på att utvecklarna springer iväg med pengarna.

Medlem

Som taget
Blev en minläggare med guldkant

lär få flyga den inom 2-3 år gissar jag på..
Kommer bli asnice och sätta ut fällor för folk

Medlem

@Maddox: En roadmap är värdelös då de kan ändra i den hela tiden. Roadmap:en i början såg ju helt annorlunda ut än denna, och de kan ju bara justera och ändra i denna ändå.... en roadmap är ju mer en idé hur de vill göra saker _idag_, inte hur de verkligen blir.

Medlem

Så de har alltså fått in knappt 3 miljader kronor, spenderat ca 90% av det och fortfarande inte lyckats producera ett färdigt spel. HAHAHAHA

Medlem

Vad. I. Helvete.

Inaktiv

Bara att följa detta spektakel är underhållande nog så jag känner inget behov av att bidra med några som helst pengar.

Men för alla som har investerat (232,9M$?!) så hoppas jag ändå att det blir en färdig produkt av det så småningom.

Medlem

Squadron 42 enda jag bryr mig om ändå. Vet hur det är att ha ett skepp för flera tusen sen kommer nått rövhål och skjuter sönder det (Eve online).


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Jag gillar inte ens rymdflygspel särskilt mycket, men Konceptet är helt fantastiskt... Om det nu blir klart. Jag hoppas det. Kan ju verkligen bli en revolution.

Ambassadör
Xbox

Jag trodde valjakt var förbjuden?


signatur

Jump in.

Inaktiv

Star Citizen kommer bli ihågkommet som den största floppen i spelhistorien.
Vad de har lyckats skapa med denna ofantligt stora budget och enormt långa utvecklingstid är skrattretande.

Enda sättet att det ska kunna bli ett spel av det är om Chris avslöjar att precis allt de visat och släppt bara var ett enda stort skämt och sedan presentera ett riktigt och färdigt Star Citizen från ingenstans som hemlighållits alla dessa år.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Star Citizen kommer bli ihågkommet som den största floppen i spelhistorien.
Vad de har lyckats skapa med denna ofantligt stora budget och enormt långa utvecklingstid är skrattretande.

Enda sättet att det ska kunna bli ett spel av det är om Chris avslöjar att precis allt de visat och släppt bara var ett enda stort skämt och sedan presentera ett riktigt och färdigt Star Citizen från ingenstans som hemlighållits alla dessa år.

Jag har standardpaketet, typ 200 kr eller nåt gav jag för det, och jag bryr mig inte särskilt mycket om hur det blir.

Om spelet släpps och är superbra, skulle det varit najs, om det floppar helt och är askasst, kommer diskussionerna på internet kräva 2 popcornskålar, också najs, skadeglädjen kommer gå i taket.

Men låt det fan inte släppas och vara mediokert och tråkigt, likt det är nu typ, då är det bara sorgligt och inte kul alls. Det är ungefär så det känns när de släpper skepp med obefintlig funktion, om och om igen, att det inte kommer bli något roligt spel för det kommer bara bli djupt som en jäkla vattenpöl och brett som Atlanten.

Medlem

Det här spelets resa kommer att gå till historien. På ett eller annat sätt kommer advokater att kopplas in.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

[...] Vad de har lyckats skapa med denna ofantligt stora budget och enormt långa utvecklingstid är skrattretande.

De har lyckats skapa något som i dagsläget rivaliserar allt EA har gjort...


signatur

-Dictated but not read.

Medlem

Så länge majoriteten av deras backers är nöjda ser jag inget problem. Spelet har inte släppts men det verkar få mer innehåll än ett visst annat spel som kräver en massa DLC. Verkar som folk inte förstår att all reklam för spelet, bygger på videos som kommer vara i spelet, det är i mitt tycke genialt. Hur mycket pengar lägger inte stora utgivare ner på just detta?

Personligen har jag ett mycket stort förtroende för Chris Roberts, på samma sätt som jag inte tvekar en sekund på att köpa spel som CD Project RED skapat. Men förtroende kan raseras, finns en hel del utvecklare som jag förut hade ett stort förtroende för men som idag nästan är helt borta.

Jag ser heller ingenting som pekar mot P2W som så ofta folk klagar på, att man kan köpa saker i spel är inte per automatik samma sak om att köpa "power". Om man hade kunnat använda riktiga pengar i Freelancer, hade man kunnat köpa bättre skepp snabbare, men precis som i verkligheten går det inte att köpa sig till erfarenhet (något som personer som köper Sportbilar ofta märker när de upptäcker att de inte alls är så enkla att köra som de verkar).

Medlem

Jobbar som webbutvecklare...

Vissa kommentarer här får mig att tänka på vissa kunder man stött på.

- Vill ha sökning som är lika bra som Google.
- Vill att sajten skall se ut som en Minority report skärm.
- VR-stöd.
- Doftwebb!

Budget 1500 kr, måste vara klart om två veckor.

Medlem

Utmärkt, vissa spel är inte för alla och jag vill heller inte ha in alla i det här.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Låt folk slänga pengar på vaporware om de vill, lutar mig tillbaka och väntar på att utvecklarna springer iväg med pengarna.

Tror du verkligen på det själv? Den mängden stämningar som skulle komma in i så fall skulle sänka dem fullständigt. Självklart kommer spelet bli färdigt så småningom.

Skrivet av mrpijey:

@Maddox: En roadmap är värdelös då de kan ändra i den hela tiden. Roadmap:en i början såg ju helt annorlunda ut än denna, och de kan ju bara justera och ändra i denna ändå.... en roadmap är ju mer en idé hur de vill göra saker _idag_, inte hur de verkligen blir.

Bara för att ändringar kan förekomma så tycker du att en roadmap är värdelös? Det är rätt naivt att tro att en roadmap på 2-3 år inte kommer ändras alls. Det betyder inte att hela upplägget blir annorlunda bara för det.

Skrivet av Rydell1986:

Så de har alltså fått in knappt 3 miljader kronor, spenderat ca 90% av det och fortfarande inte lyckats producera ett färdigt spel. HAHAHAHA

Nu är dina siffror kanske lite överdrivna, även om inkomsterna och kostnaderna ÄR väldigt höga, men vad du och väldigt många andra inte förstår är hur kostsamt och hur lång tid det kan ta att utveckla stora spel.

Ta t.ex. GTA5. Det kostade $265 miljoner dollar att utveckla. Det är fortfarande mer pengar än Star Citizens nuvarande $230 miljoner dollar, och då har de inte behövt genomgå så många omstruktureringar och ändringar som Star Citizen behövt göra p.g.a. att spelets omfattning ändrats över tid, när det blivit klart att det funnits pengar till det.

Arbetet med GTA5 tog också 5 år, med drygt 3 år i ren utvecklingstid.

Ska vi sedan jämföra GTA5 med Star Citizen så vore det ungefär som att jämföra Warcraft 2 med World of Warcraft. Det är en otroligt stor skillnad i omfattning och vad som krävs tekniskt. Så att det tar tid och kostar pengar är inte konstigt. Det är nästan snarare otroligt att de lyckas med allt detta på en budget som hittills är mindre än den för GTA5.

Skrivet av Snabeltorsk:

Squadron 42 enda jag bryr mig om ändå. Vet hur det är att ha ett skepp för flera tusen sen kommer nått rövhål och skjuter sönder det (Eve online).

Skeppen är försäkrade i spelet, så du får ut ett nytt.

-

Ska tilläggas att ingen behöver köpa ett enda skepp för att spela spelet. Samtliga skepp kan du köpa genom att spela spelet och spara ihop till det. Men den som vill ge sitt stöd till spelets utveckling kan spendera det den känner för.

Tycker det är märkligt när folk klagar på att saker är dyra när det är helt frivilligt om man vill betala eller inte. Vill du inte, så låt bli då, men om någon vill ge dem pengar så är det deras val. Det är ett stort intresse för spelet och Chris Roberts historia som gör att folk gärna öppnar plånboken.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Ta t.ex. GTA5. Det kostade $265 miljoner dollar att utveckla. Det är fortfarande mer pengar än Star Citizens nuvarande $230 miljoner dollar, och då har de inte behövt genomgå så många omstruktureringar och ändringar som Star Citizen behövt göra p.g.a. att spelets omfattning ändrats över tid, när det blivit klart att det funnits pengar till det.

Vill påpeka att spelet Grand Theft Auto V kostade INTE 265 miljoner dollar att UTVECKLA, närmare 130-140 miljoner, med de resterande miljonerna lagt på marknadsföring.

Medlem

Hoppas på att det failar och folk blir av med allt de spenderat


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Mortac:

Tror du verkligen på det själv? Den mängden stämningar som skulle komma in i så fall skulle sänka dem fullständigt. Självklart kommer spelet bli färdigt så småningom.

Bara för att ändringar kan förekomma så tycker du att en roadmap är värdelös? Det är rätt naivt att tro att en roadmap på 2-3 år inte kommer ändras alls. Det betyder inte att hela upplägget blir annorlunda bara för det.

Nu är dina siffror kanske lite överdrivna, även om inkomsterna och kostnaderna ÄR väldigt höga, men vad du och väldigt många andra inte förstår är hur kostsamt och hur lång tid det kan ta att utveckla stora spel.

Ta t.ex. GTA5. Det kostade $265 miljoner dollar att utveckla. Det är fortfarande mer pengar än Star Citizens nuvarande $230 miljoner dollar, och då har de inte behövt genomgå så många omstruktureringar och ändringar som Star Citizen behövt göra p.g.a. att spelets omfattning ändrats över tid, när det blivit klart att det funnits pengar till det.

Arbetet med GTA5 tog också 5 år, med drygt 3 år i ren utvecklingstid.

Ska vi sedan jämföra GTA5 med Star Citizen så vore det ungefär som att jämföra Warcraft 2 med World of Warcraft. Det är en otroligt stor skillnad i omfattning och vad som krävs tekniskt. Så att det tar tid och kostar pengar är inte konstigt. Det är nästan snarare otroligt att de lyckas med allt detta på en budget som hittills är mindre än den för GTA5.

Skeppen är försäkrade i spelet, så du får ut ett nytt.

-

Ska tilläggas att ingen behöver köpa ett enda skepp för att spela spelet. Samtliga skepp kan du köpa genom att spela spelet och spara ihop till det. Men den som vill ge sitt stöd till spelets utveckling kan spendera det den känner för.

Tycker det är märkligt när folk klagar på att saker är dyra när det är helt frivilligt om man vill betala eller inte. Vill du inte, så låt bli då, men om någon vill ge dem pengar så är det deras val. Det är ett stort intresse för spelet och Chris Roberts historia som gör att folk gärna öppnar plånboken.

Taget från FZ senaste artikel om Star Citizen.

Totalt ska CIG ha dragit in 288 miljoner dollar (cirka 2,76 miljarder kronor) till spelen, varav 224,8 miljoner dollar på crowdfunding av olika slag (som spel- och skeppsförsäljning). När Gamasutra gick igenom ekonomin för 2012-2017 kom man fram till att CIG använt 90 procent av intäkterna och att man gått minus med flera miljoner varje år de senaste fyra åren. Förra året ska man ha haft en personalkostnad på 30 miljoner dollar. Artikeln kopplar de stora utgifterna till försäljningen av farkoster, vissa av dem rejält dyra, som ett sätt att finansiera projektet. Ändå är spelen långitfrån nära release. En beta av Squadron 42 är planerad till nästa vår, men för Star Citizen finns ingen offentlig releaseplan.

300 miljoner i lönekostnad på ca 475 per som jobbar där = 640 k per anställd.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hoppas på att det failar och folk blir av med allt de spenderat

Japp, eller att det blir ett sjukt bra spel (om än osannolikt), allt emellan är bara tråkigt

Medlem
Skrivet av Mortac:

Tror du verkligen på det själv? Den mängden stämningar som skulle komma in i så fall skulle sänka dem fullständigt. Självklart kommer spelet bli färdigt så småningom.

Bara för att ändringar kan förekomma så tycker du att en roadmap är värdelös? Det är rätt naivt att tro att en roadmap på 2-3 år inte kommer ändras alls. Det betyder inte att hela upplägget blir annorlunda bara för det.

Nu är dina siffror kanske lite överdrivna, även om inkomsterna och kostnaderna ÄR väldigt höga, men vad du och väldigt många andra inte förstår är hur kostsamt och hur lång tid det kan ta att utveckla stora spel.

Ta t.ex. GTA5. Det kostade $265 miljoner dollar att utveckla. Det är fortfarande mer pengar än Star Citizens nuvarande $230 miljoner dollar, och då har de inte behövt genomgå så många omstruktureringar och ändringar som Star Citizen behövt göra p.g.a. att spelets omfattning ändrats över tid, när det blivit klart att det funnits pengar till det.

Arbetet med GTA5 tog också 5 år, med drygt 3 år i ren utvecklingstid.

Ska vi sedan jämföra GTA5 med Star Citizen så vore det ungefär som att jämföra Warcraft 2 med World of Warcraft. Det är en otroligt stor skillnad i omfattning och vad som krävs tekniskt. Så att det tar tid och kostar pengar är inte konstigt. Det är nästan snarare otroligt att de lyckas med allt detta på en budget som hittills är mindre än den för GTA5.

Skeppen är försäkrade i spelet, så du får ut ett nytt.

-

Ska tilläggas att ingen behöver köpa ett enda skepp för att spela spelet. Samtliga skepp kan du köpa genom att spela spelet och spara ihop till det. Men den som vill ge sitt stöd till spelets utveckling kan spendera det den känner för.

Tycker det är märkligt när folk klagar på att saker är dyra när det är helt frivilligt om man vill betala eller inte. Vill du inte, så låt bli då, men om någon vill ge dem pengar så är det deras val. Det är ett stort intresse för spelet och Chris Roberts historia som gör att folk gärna öppnar plånboken.

Det skulle vara som i Eve-Online med försäkrade skepp, vilket är helt meningslöst om du kommer ha sköldar,armor,vapen+ 1000 andra grejer i skeppen som folk snor när dem skjuter ner dig.
Du kan köpa ett skepp i Eve-Online för 800 000 ISK och ha delar för 8000 000 ISK, skoj att få tebax 800 000isk då.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Tja de kanske inte har levererat en "cult classic" än, men de är på god väg att bli en klassisk kult.

Medlem

@Rydell1986: Har hört samma skit i flera år nu. Dom sa att pengarna började ta slut 2016,16,17,18 osv. Vad många har räknat på så behöver dom få in över 30 miljoner doller per år. Det har dom fått om man följer graferna. Största studion ligger i england med så dom behöver inte betala lika mycket skatt.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skriv svar